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市場調査レポート
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1495967

ミラーレスカメラ市場:2024年~2029年の予測

Mirrorless Cameras Market - Forecasts from 2024 to 2029


出版日
ページ情報
英文 128 Pages
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即日から翌営業日
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価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
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ミラーレスカメラ市場:2024年~2029年の予測
出版日: 2024年03月22日
発行: Knowledge Sourcing Intelligence
ページ情報: 英文 128 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 概要
  • 目次
概要

世界のミラーレスカメラ市場は、予測期間中に3.33%の複合年間成長率で成長し、2022年の22億1,400万米ドルから2029年には27億8,400万米ドルの市場規模に達すると予測されています。

写真の領域では、ミラーレスカメラは従来のデジタル一眼レフカメラの強力な代替品となる大きな進歩です。デジタル一眼レフカメラに含まれる大型のミラーシステムがないため、軽量でコンパクトな構造となっています。ミラーレスカメラは、技術開発により画質面ではデジタル一眼レフカメラに匹敵します。レンズ交換が可能で、望遠のポートレートから広角の風景写真まで、さまざまな撮影に対応できます。さらに、素早いオートフォーカス、高速連写、高度な動画機能など、最新の機能がミラーレスカメラには頻繁に搭載されており、写真家だけでなくビデオグラファーにも好まれるカメラとなっています。

さらに、ミラーレスカメラの電子ビューファインダー(EVF)は、瞬時に画像をプレビューできるため、正確な構図や露出の変更が可能です。そのため、ミラーレスカメラは、軽量でありながら、比類のないシンプルさとクリエイティビティで、人生の瞬間を記録するための画像ソリューションを求める趣味人、プロ、コンテンツ制作者の間で人気が高まっています。

市場動向:

可処分所得の増加、消費者のライフスタイルや動向の変化、都市化の進展などにより、市場は予測期間中に急増すると予想されます。斬新で先進的なソリューションや技術へのアクセスが向上したことで、職業としての写真撮影と趣味としての写真撮影の間のギャップが縮小しています。ミラーレスカメラやデジタル一眼レフカメラの利用が増えたことで、製品をより使いやすくする技術革新が進みました。

さらに、企業は顧客のために斬新で先進的な製品を開発するために多額の資本を投じています。この市場における日本の主要プレイヤーの一社である富士フイルムは、ミラーレスカメラの需要が今後一定期間内にデジタル一眼レフカメラを追い抜き、それを超えると予想していると述べています。全体として、ミラーレスカメラ市場は予測期間中、指数関数的な速度で急増すると予想されます。

市場促進要因:

  • 技術の進歩が世界のミラーレスカメラ市場の成長に影響を与えると予想されます。

ミラーレスカメラ製品の技術革新と進歩の高まりにより、市場は今後数年間で急増すると予想されます。斬新で先進的なミラーレスカメラは、最新の写真技術、スピーディーなバースト撮影、高解像度センサー、優れた高画質動画を備えています。斬新なミラーレスカメラはまた、優れた接続性を提供し、デジタル一眼レフカメラよりもコンパクトです。大手企業は、それぞれの顧客のために斬新な写真ソリューションを開発するため、カメラに多額の投資を行っています。

例えば、市場の主要プレーヤーの1つである富士フイルムは、オールラウンダーのミラーレスカメラである富士フイルムX-T4を提供しています。このカメラのセンサーサイズはAPS-Cで、解像度は26.1MPです。オートフォーカスは425点AFです。他のプレーヤーも市場で大きな開拓を行っています。例えば、キヤノンEOS R6は、フルサイズセンサーを搭載し、20.1MPの解像度を持つミラーレスカメラです。

このカメラはまた、超高精細オートフォーカス、デュアルカードスロット、印象的なIBISシステムを備えています。ニコンとソニーは、この市場でかなりの売上シェアを持つ2大プレーヤーです。これらの企業は、過去数年間、写真ポートフォリオを強化するために、かなりの資本を投資してきました。ニコンが提供するモデルZ6 IIは、フルフレームセンサーサイズ、解像度24.5MPのミラーレスカメラです。このカメラはまた、273点ハイブリッドのオートフォーカスも備えています。これらの動向は、予測期間中、市場にプラスの効果をもたらすと予想されます。

電子ビューファインダー(EVF)の改善は、世界のミラーレスカメラ市場の成長にプラスの影響を与えると予測されます。

高解像度でリアルタイムのシーンプレビューを提供する電子ビューファインダー(EVF)の開発が、ミラーレスカメラ産業の世界の拡大を推進しています。困難な照明状況下でも、先進的なEVFは超高解像度、低遅延、鮮やかな色再現を提供することで、鮮明さとディテールを向上させる。フォーカスピーキングや露出オーバーレイなど、フォトグラファーに役立つ機能は、構図の独創性と正確性を後押しします。ミラーレスカメラの小型サイズと高度なEVFテクノロジーは、機動性と性能を必要とする消費者にとって魅力的です。EVFの革新は、ミラーレスカメラの競争力を高め、幅広い顧客を引きつける。

EVFが提供する光学ファインダーに匹敵する没入感のある表示体験は、ミラーレスシステムの採用をさらに後押しします。EVFの進化に伴い、ミラーレスカメラはホビーユースからプロユースまで世界的に普及していくことが予想されます。このような市場開拓は、今後の需要拡大や市場拡大を通じて、写真の発展に影響を与える可能性を秘めています。

市場抑制要因:

ミラーレスカメラ業界には、多くの利点があるにもかかわらず、その発展の可能性を制限するいくつかの障害があります。多くのプロやフォトグラファーにとって長きにわたって選択肢となっているデジタル一眼レフカメラの優位性が確立されていることが、大きな障害となっています。さらに、特にデジタル一眼レフカメラのバッテリーが長持ちすることを考慮すると、バッテリーの寿命を懸念するため、ミラーレスに乗り換えたがらない顧客もまだいます。

ミラーレスカメラとレンズの初期費用が高いことも、予算が限られているユーザーを落胆させる障壁の一つです。また、デジタル一眼レフカメラと現行のレンズやアクセサリーの互換性がないため、普及が進まないというユーザーもいます。

北米地域が市場で大きなシェアを占めると予想されています。

北米は、高品質な写真を提供できることから消費者の間で人気が高まっており、市場で大きなシェアを占めると予想されます。さらに、ファッション、野生動物、結婚式、ファッション写真への関心の高まりがデジタルカメラ市場の成長を高めています。米国とカナダにおける可処分所得の高さも、ミラーレスカメラ市場成長の主な要因です。また、ソーシャルメディアの台頭も、予測期間中、市場全体の成長の主な要因となっています。

欧州とアジア太平洋地域も、予測期間中に市場で大きなシェアを占めると予想されます。これらの地域では、ソーシャルメディアの人気が高まっており、ファッション動向などが増加しているためです。アジアでは、野生動物撮影の人気の高まり、大規模な映画や映画産業、その他の要因から、市場はインドと中国が牽引すると予想されます。日本も、ソニー、パナソニック、LGなどの主要かつ不可欠なプレーヤーが国内に存在するため、市場で大きなシェアを占めると予想されます。また、同国は世界でも有数の経済規模を誇っており、予測期間中、ミラーレスカメラ市場全体の成長を牽引する要因になると予想されます。

主な発展:

  • 2023年11月、ソニーインドの最新APS-Cミラーレスカメラであるa6700(ILCE-6700)が発売されました。ソニーのこれまでのAPS-Cミラーレスカメラの中で最も洗練されたa6000シリーズに、α(TM)シリーズとシネマラインシリーズの軽量・コンパクト設計を組み合わせ、革新的な製品に仕上げました。
  • 2023年9月、株式会社ニコン(以下、ニコン)は、ニコンZマウントを採用したフルサイズ/FXフォーマットのミラーレスカメラ「ニコンZ f」を発売すると発表しました。Z fは、最先端の優れた性能と、ニコンのクラシックなフィルムカメラの影響を受けたクラシックなデザインをミックスしたミラーレスカメラです。
  • キヤノンは2023年2月、EOS M50 Mark IIに代わる小型・軽量の新型APS-CミラーレスカメラEOS R50と、Canon Log 3や最高40コマ/秒連写などEOS R6 Mark IIの強力な動画・静止画撮影機能の多くとEOS RPの携帯性を兼ね備えた新型エントリーフルフレームカメラEOS R8の2機種を発表しました。

目次

第1章 イントロダクション

  • 市場概要
  • 市場の定義
  • 調査範囲
  • 市場セグメンテーション
  • 通貨
  • 前提条件
  • 基準年と予測年のタイムライン
  • ステークホルダーにとっての主なメリット

第2章 調査手法

  • 調査デザイン
  • 調査プロセス

第3章 エグゼクティブサマリー

  • 主な調査結果
  • アナリストの見解

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
  • 業界バリューチェーン分析
  • アナリストの見解

第5章 世界のミラーレスカメラ市場:タイプ別

  • イントロダクション
  • 固定レンズ
    • 市場動向と機会
    • 成長の見通し
    • 地理的な利益性
  • 交換レンズ
    • 市場動向と機会
    • 成長の見通し
    • 地理的な利益性

第6章 世界のミラーレスカメラ市場:流通チャネル別

  • イントロダクション
  • オンライン
    • 市場動向と機会
    • 成長の見通し
    • 地理的な利益性
  • オフライン
    • 市場動向と機会
    • 成長の見通し
    • 地理的な利益性

第7章 世界のミラーレスカメラ市場:地域別

  • イントロダクション
  • 北米
    • タイプ別
    • 流通チャネル別
    • 国別
  • 南米
    • タイプ別
    • 流通チャネル別
    • 国別
  • 欧州
    • タイプ別
    • 流通チャネル別
    • 国別
  • 中東・アフリカ
    • タイプ別
    • 流通チャネル別
    • 国別
  • アジア太平洋地域
    • タイプ別
    • 流通チャネル別
    • 国別

第8章 競合環境と分析

  • 主要企業と戦略分析
  • 市場シェア分析
  • 合併、買収、合意およびコラボレーション
  • 競合ダッシュボード

第9章 企業プロファイル

  • Samsung
  • Sony Corporation
  • Canon Inc.
  • Nikon
  • Olympus Corporation
  • Panasonic Corporation
  • Fujifilm Holdings Corporation
  • Leica Camera
  • Pentax
  • The Eastman Kodak Company
目次
Product Code: KSI061612536

The global mirrorless camera market is expected to grow at a compound annual growth rate of 3.33% over the forecast period to reach a market size of US$2.784 billion in 2029, from US$2.214 billion in 2022.

In the realm of photography, mirrorless cameras are a huge advancement that provides a strong substitute for conventional DSLRs. The lack of the large mirror system included in DSLRs allows these cameras to have a lightweight and compact construction. Mirrorless cameras rival DSLRs in terms of image quality owing to technological developments. With their interchangeable lenses, they may be used in a variety of photography, from telephoto portraits to wide-angle landscapes. Furthermore, modern features like quick autofocus systems, high-speed continuous shooting, and sophisticated video capabilities are frequently included in mirrorless cameras, making them desirable to both photographers and videographers.

Moreover, mirrorless cameras' electronic viewfinders (EVFs) provide instantaneous picture previews, allowing for accurate composition and exposure changes. Mirrorless cameras have therefore grown in popularity among hobbyists, pros, and content producers looking for a lightweight, yet capable image solution for recording life's moments with unmatched simplicity and creativity.

MARKET TRENDS:

The market is expected to surge during the forecast period, because of the rise in disposable income, changing consumer lifestyles and trends, increasing urbanization, and others. With better access to novel and advanced solutions and technology, the gap between photography as a profession and as a hobby has reduced. The growth in the usage of mirrorless and DSLR cameras has led to a rise in innovations, that make the products more user-friendly.

Moreover, companies have been spending a significant sum of capital to develop novel and advanced products for their customers. Fujifilm, one of the major Japanese players in the market, stated that they expect the demand for mirrorless cameras to overtake and cross that of DSLRs, in the coming period. Overall, the mirrorless camera market is expected to surge at an exponential rate, during the forecast period.

MARKET DRIVERS:

  • Advancements in technology are expected to influence global mirrorless camera market growth.

The market is expected to surge in the coming years, because of the rise in innovation and advancement in mirrorless camera products. The novel and advanced mirrorless cameras feature and have the latest photographic technology, speedy burst shooting, high-resolution sensors, and superb and high-quality video. The novel mirrorless cameras also provide outstanding connectivity and are more compact than a DSLR. Major companies have been investing a significant sum in cameras to develop novel photographic solutions for their respective customers.

For Instance, Fujifilm, one of the key players in the market, provides Fujifilm X-T4, which is an all-rounder mirrorless camera. The camera has a sensor size of APS-C and a resolution of 26.1 MP. It has autofocus at 425-point AF. Other players are also making significant developments in the market. For Instance, one of the major players in the market provides the Canon EOS R6, which is a mirrorless camera, with a full-frame sensor size, and a resolution of 20.1 MP.

The camera also has super and fine autofocus, dual card slots, and an impressive IBIS system. Nikon and Sony are two of the major players in the market, with a substantial revenue share. These companies have invested a considerable sum of capital to enhance their photographic portfolio, in the past few years. Nikon provides model Z6 II, which is a mirrorless camera, with a full-frame sensor size, and a resolution of 24.5 MP. The camera also has autofocus at a 273-point hybrid. These trends are expected to have a positive effect on the market, during the forecast period.

Improvements in electronic viewfinders (EVF) are predicted to positively impact global mirrorless camera market growth.

The development of electronic viewfinders (EVFs), which offer high-resolution, real-time scene previews, is propelling the expansion of the mirrorless camera industry globally. Under difficult lighting situations, advanced EVFs improve clarity and detail by providing ultra-high resolutions, low latency, and brilliant color reproduction. Features that enable photographers, such as focus peaking and exposure overlays, encourage compositional originality and accuracy. Mirrorless cameras' small size and advanced EVF technology make them appealing to consumers who need mobility and performance. Innovations in EVFs make mirrorless cameras more competitive and draw in a wide variety of customers.

The adoption of mirrorless systems is further encouraged by the immersive viewing experience provided by EVFs, which rivals that of optical viewfinders. It is anticipated that mirrorless cameras will become more popular among hobbyists and pros worldwide with ongoing EVF advancement. These developments have the potential to influence how photography develops in the future by increasing demand and expanding the market.

MARKET RESTRAINTS:

The mirrorless camera industry has several obstacles that limit its development potential, despite its many benefits. The established dominance of DSLR cameras, which have long been the go-to option for many pros and photographers, is one major obstacle. Furthermore, some customers are still reluctant to switch to mirrorless systems because they are concerned about the longevity of the batteries, especially in light of the DSLRs' longer batteries.

The greater initial cost of mirrorless cameras and lenses is another barrier that might discourage those on a tight budget. Some users find that adoption is hampered by incompatibilities between DSLR systems and current lenses and accessories.

The North American region is anticipated to hold a significant share of the market.

North America is expected to have a significant share in the market, because of the growth in popularity among consumers due to its capability of providing high-quality photographs. Moreover, rising interests in fashion, wildlife, wedding, and fashion photography have increased the growth of the digital camera market. High disposable income in the United States and Canada, is also a major factor in the mirrorless camera market growth. Also, the rise of social media is a major factor in the overall market growth, during the forecast period.

Europe and Asia Pacific regions are also expected to have a major share in the market during the forecast period because of the rising popularity of social media in those regions, increasing fashion trends, and others. In Asia, the market is expected to be led by India and China, because of the rise in the popularity of wildlife photography, the big movie and film industry, and other factors. Japan is also expected to have a major share in the market, due to the presence of key and imperative players, such as Sony, Panasonic, LG, and others, in the country. The country also boasts one of the largest economies in the world, which is expected to be a driving factor in the overall mirrorless camera market growth, during the forecast period.

Key Developments:

  • In November 2023, the a6700 (ILCE-6700), Sony India's newest APS-C mirrorless camera, was released. Sony's most sophisticated APS-C mirrorless camera to date, the a6000 series, is combined with the lightweight and compact design of the Alpha(TM) and Cinema Line series to create this innovative product. Both series boast state-of-the-art still picture and video capabilities.
  • In September 2023, Nikon Corporation (Nikon) announced the launch of the full-frame/FX-format Nikon Z f mirrorless camera, which uses the Nikon Z mount. The Z f is a mirrorless camera that strikes a mix of cutting-edge superior performance and a classic design influenced by a classic Nikon film camera.
  • In February 2023, Canon unveiled two new cameras: the EOS R50, a new small and light APS-C mirrorless camera that replaced the EOS M50 Mark II; and the EOS R8, a new entry-level full-frame camera that combines many of the potent video and still shooting features of the EOS R6 Mark II, such as Canon Log 3 and up to 40 frames per second continuous shooting with the portability of the EOS RP.

Segmentation:

By Type

  • Fixed Lens
  • Interchangeable Lens

By Distribution Channel

  • Online
  • Offline

By Geography

  • North America
  • USA
  • Canada
  • Mexico
  • South America
  • Brazil
  • Argentina
  • Others
  • Europe
  • United Kingdom
  • Germany
  • France
  • Spain
  • Others
  • Middle East and Africa
  • Saudi Arabia
  • UAE
  • Israel
  • Others
  • Asia Pacific
  • China
  • Japan
  • India
  • South Korea
  • Taiwan
  • Thailand
  • Indonesia
  • Others

TABLE OF CONTENTS

1. INTRODUCTION

  • 1.1. Market Overview
  • 1.2. Market Definition
  • 1.3. Scope of the Study
  • 1.4. Market Segmentation
  • 1.5. Currency
  • 1.6. Assumptions
  • 1.7. Base, and Forecast Years Timeline
  • 1.8. Key Benefits for the stakeholder

2. RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1. Research Design
  • 2.2. Research Processes

3. EXECUTIVE SUMMARY

  • 3.1. Key Findings
  • 3.2. Analyst View

4. MARKET DYNAMICS

  • 4.1. Market Drivers
  • 4.2. Market Restraints
  • 4.3. Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1. Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2. Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3. Threat of New Entrants
    • 4.3.4. Threat of Substitutes
    • 4.3.5. Competitive Rivalry in the Industry
  • 4.4. Industry Value Chain Analysis
  • 4.5. Analyst View

5. GLOBAL MIRRORLESS CAMERA MARKET, BY TYPE

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. Fixed Lens
    • 5.2.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.2.2. Growth Prospects
    • 5.2.3. Geographic Lucrativeness
  • 5.3. Interchangeable Lens
    • 5.3.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.3.2. Growth Prospects
    • 5.3.3. Geographic Lucrativeness

6. GLOBAL MIRRORLESS CAMERA MARKET, BY DISTRIBUTION CHANNEL

  • 6.1. Introduction
  • 6.2. Online
    • 6.2.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.2.2. Growth Prospects
    • 6.2.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.3. Offline
    • 6.3.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.3.2. Growth Prospects
    • 6.3.3. Geographic Lucrativeness

7. GLOBAL MIRRORLESS CAMERA MARKET, BY GEOGRAPHY

  • 7.1. Introduction
  • 7.2. North America
    • 7.2.1. By Type
    • 7.2.2. By Distribution Channel
    • 7.2.3. By Country
      • 7.2.3.1. USA
        • 7.2.3.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.2.3.1.2. Growth Prospects
      • 7.2.3.2. Canada
        • 7.2.3.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.2.3.2.2. Growth Prospects
      • 7.2.3.3. Mexico
        • 7.2.3.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.2.3.3.2. Growth Prospects
  • 7.3. South America
    • 7.3.1. By Type
    • 7.3.2. By Distribution Channel
    • 7.3.3. By Country
      • 7.3.3.1. Brazil
        • 7.3.3.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.3.3.1.2. Growth Prospects
      • 7.3.3.2. Argentina
        • 7.3.3.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.3.3.2.2. Growth Prospects
      • 7.3.3.3. Others
        • 7.3.3.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.3.3.3.2. Growth Prospects
  • 7.4. Europe
    • 7.4.1. By Type
    • 7.4.2. By Distribution Channel
    • 7.4.3. By Country
      • 7.4.3.1. United Kingdom
        • 7.4.3.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.4.3.1.2. Growth Prospects
      • 7.4.3.2. Germany
        • 7.4.3.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.4.3.2.2. Growth Prospects
      • 7.4.3.3. France
        • 7.4.3.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.4.3.3.2. Growth Prospects
      • 7.4.3.4. Spain
        • 7.4.3.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.4.3.4.2. Growth Prospects
      • 7.4.3.5. Others
        • 7.4.3.5.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.4.3.5.2. Growth Prospects
  • 7.5. Middle East and Africa
    • 7.5.1. By Type
    • 7.5.2. By Distribution Channel
    • 7.5.3. By Country
      • 7.5.3.1. Saudi Arabia
        • 7.5.3.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.5.3.1.2. Growth Prospects
      • 7.5.3.2. UAE
        • 7.5.3.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.5.3.2.2. Growth Prospects
      • 7.5.3.3. Israel
        • 7.5.3.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.5.3.3.2. Growth Prospects
      • 7.5.3.4. Others
        • 7.5.3.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.5.3.4.2. Growth Prospects
  • 7.6. Asia Pacific
    • 7.6.1. By Type
    • 7.6.2. By Distribution Channel
    • 7.6.3. By Country
      • 7.6.3.1. China
        • 7.6.3.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.1.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.2. Japan
        • 7.6.3.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.2.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.3. India
        • 7.6.3.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.3.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.4. South Korea
        • 7.6.3.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.4.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.5. Taiwan
        • 7.6.3.5.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.5.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.6. Thailand
        • 7.6.3.6.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.6.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.7. Indonesia
        • 7.6.3.7.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.7.2. Growth Prospects
      • 7.6.3.8. Others
        • 7.6.3.8.1. Market Trends and Opportunities
        • 7.6.3.8.2. Growth Prospects

8. COMPETITIVE ENVIRONMENT AND ANALYSIS

  • 8.1. Major Players and Strategy Analysis
  • 8.2. Market Share Analysis
  • 8.3. Mergers, Acquisitions, Agreements, and Collaborations
  • 8.4. Competitive Dashboard

9. COMPANY PROFILES

  • 9.1. Samsung
  • 9.2. Sony Corporation
  • 9.3. Canon Inc.
  • 9.4. Nikon
  • 9.5. Olympus Corporation
  • 9.6. Panasonic Corporation
  • 9.7. Fujifilm Holdings Corporation
  • 9.8. Leica Camera
  • 9.9. Pentax
  • 9.10. The Eastman Kodak Company