市場調査レポート
商品コード
1470800
電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場:製品タイプ別、請求書・支払タイプ別、支払チャネル別、業界別-2024年~2030年の世界予測Electronic Bill Presentment & Payment Market by Product (Electronic Bill Payment, Electronic Bill Posting, Electronic Bill Presentment), Bill or Payment Type (Electric Bill, Gas Bill, Phone Bill), Payment Channel, Vertical - Global Forecast 2024-2030 |
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電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場:製品タイプ別、請求書・支払タイプ別、支払チャネル別、業界別-2024年~2030年の世界予測 |
出版日: 2024年04月17日
発行: 360iResearch
ページ情報: 英文 193 Pages
納期: 即日から翌営業日
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電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場規模は2023年に379億9,000万米ドルと推計され、2024年には423億8,000万米ドルに達し、CAGR 11.70%で2030年には824億7,000万米ドルに達すると予測されます。
電子請求書プレゼンメント&ペイメント(EBPP)は、直通電話や現金自動預け払い機(ATM)、インターネットなどのシステムを通じて、企業が電子的に支払いを回収する方法です。現在、多くの金融機関でオンライン・バンキングの中核を担うまでに発展しています。EBPPシステムは、企業や消費者の請求・支払プロセスを合理化し、紙の使用量や手作業による管理作業を削減します。急速なデジタル化、便利で迅速な請求書支払いに対する顧客ニーズの高まり、eコマース分野の成長が市場の成長を拡大しました。しかし、電子取引に関するセキュリティー上の懸念、認識不足、特定地域でのインターネット接続の不備、国ごとの規制の不一致などが市場成長の妨げとなっています。新興経済諸国の新興市場では、電子決済の採用、技術の進歩、消費者行動の変化、スマートフォンの利用増加、高速インターネットの利用可能性の拡大などが徐々に進んでおり、有利な市場機会を生み出すと期待されています。
主な市場の統計 | |
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基準年[2023] | 379億9,000万米ドル |
予測年[2024] | 423億8,000万米ドル |
予測年 [2030] | 824億7,000万米ドル |
CAGR(%) | 11.70% |
製品取引プロセスを簡素化する電子手形決済の高い普及率
電子請求書支払いは、請求書の支払いを自動化し、手間をかけずに決済する方法を提供することで顧客を支援するため、最も便利な金融ツールの1つです。請求書の支払いや財務管理のプロセスを簡素化し、手作業による小切手の振り出しや郵送、対面取引の必要性を減らすことができます。電子請求書発行は、組織や企業が顧客や取引先に請求書、請求書、財務書類を電子的に発行または提示するプロセスです。この電子的な請求方法によって、企業は電子メール、安全なオンラインポータル、電子データ交換(EDI)などのデジタルチャネルを通じて請求書や請求書を送ることができます。電子請求書送付(EBP)とは、企業、組織、サービス・プロバイダーが、請求書、請求書、明細書をデジタル・チャネルを通じて顧客や取引先に電子的に送付することを可能にする技術およびプロセスです。EBPは、紙ベースの請求書の必要性を排除し、顧客が安全なポータルや電子メールを通じてオンラインで請求書を閲覧、アクセス、管理することを可能にします。
請求書または支払タイプ:電話料金支払いにおける電子請求書プレゼンメント&ペイメントの利用可能性
電力会社は、電子メールまたは安全なオンライン・ポータルを介して、顧客に電子請求書を配信することができます。これらの請求書は電子的に提示され、顧客はその利用可能性に関する通知を受け取る。顧客はオンラインで電気料金請求書にアクセスし、電力会社のウェブサイトやモバイル・アプリを通じて直接支払いを行うことができます。クレジットカードやデビットカード、銀行振込、デジタルウォレットなどの支払い方法を選択できます。ガス会社はEBPPを利用してデジタルガス請求書を顧客に届け、紙の請求書を不要にすることができます。顧客は、安全なオンライン・ポータルやモバイル・アプリを通じてガス料金請求書にアクセスし、詳細を確認し、さまざまなオンライン決済モードを利用して支払いを完了することができます。通信会社は、電子メールやオンライン請求ポータルを通じて、電子電話料金請求書を顧客に送付しています。電話料金の支払いは、クレジットカードやデビットカード、銀行振込、デジタルウォレットなど、複数のオンライン決済手段を利用できます。顧客は、次回の電話料金支払いについて、自動化された電子メールまたはテキストによるリマインダーを受け取ることができます。水道事業者は、EBPPを利用して、水道料金のデジタル請求書を顧客に送付しています。顧客は水道料金の定期的な支払いを設定できるため、定期的な支払いを確実に行うことができます。また、オンラインによる水道料金の支払いが完了すると、即座に支払いの確認が行われます。
支払いチャネル:支払い用モバイルアプリとウォレットの普及
双方向音声応答(IVR)システムは、即時支払いのために通信ベースのサービスで広く採用されています。顧客は、電話のキーパッドや音声認識を使って、企業のホスト・システムと対話することができます。ペイメント・キオスクは、小売店、ショッピングモール、官公庁、請求書支払いセンターなど、公共の場所に設置されることが多いセルフサービス機です。顧客はこれらのキオスクを利用して、直接請求書を支払うことができます。スマートフォンやタブレットのモバイル・アプリやデジタル・ウォレットは、顧客が請求書にアクセスして支払う便利な方法を提供します。これらのアプリは、請求書発行会社、銀行、第三者支払サービス・プロバイダーによって提供され、支払の容易性を高め、迅速な取引を保証します。請求書発行会社は通常、顧客が口座にログインして請求書にアクセスできる安全なウェブサイトを提供しています。企業は顧客の利便性を高めるため、ウェブサイト上で請求書支払いを容易にし、ユーザーはアプリのダウンロードや余分なソフトウェアを必要とせずに、いつでも請求書を支払うことができます。
業界別:BFSIは大規模な金融取引に電子請求書プレゼンメント&ペイメントを使用
BFSIセクターは、堅牢で安全かつ効率的なEBPPソリューションを必要としています。大規模な金融取引を担当する業界として、円滑な金融業務を確保するためにリアルタイムの支払い確認が必要です。教育機関は、主に授業料やその他の雑費を徴収するために、シンプルで使いやすいEBPPシステムを求めています。政府機関は、大量のトランザクションを処理し、市民にシームレスなサービスを提供できるEBPPシステムを選ぶ。ヘルスケアにおけるEBPPシステムは、患者データのプライバシーを重視し、HIPAAに準拠している必要があります。製造業では、既存のERPシステムとシームレスに統合できるEBPPシステムが選ばれています。サブスクリプション・ベース・モデルの台頭により、メディア業界は定期的な課金をサポートするEBPPシステムに傾倒しています。小売業は、より幅広い消費者層に対応するため、マルチチャネル請求オプションを提供するEBPPソリューションを好みます。通信業界は、大量のマイクロトランザクションを効率的に処理できるEBPPシステムを好みます。
地域別インサイト
南北アメリカは、インターネットとスマートフォンの普及率の上昇、ペーパーレス取引に対する顧客の嗜好の高まり、デジタル取引を促進する厳格な規制によって、世界のEBPP市場に大きく貢献しています。さらに、同地域では政府のイニシアティブがデジタル決済技術の採用を後押ししています。欧州はデジタル決済サービスを堅持し、フィンテックのイノベーションに迅速に適応し、世界プレーヤーの存在感が強いため、EBPPの成長を刺激しています。EUの重要な決済統合イニシアチブは、この地域におけるEBPPの可能性を反映しています。APAC地域は、フィンテック企業の急増、「デジタル・インディア」のようなキャッシュレス取引のための政府の支援イニシアティブ、およびAPACを重要なEBPP市場として位置付けている大規模な消費者基盤により、EBPPの急速な進展を反映しています。さらに、堅調なeコマースの成長と、インターネットの普及率が高い中間層の人口拡大が、この地域での採用をさらに加速させています。
FPNVポジショニング・マトリックス
FPNVポジショニングマトリックスは、電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場の評価において極めて重要です。事業戦略と製品満足度に関連する主要指標を調査し、ベンダーの包括的な評価を提供します。この綿密な分析により、ユーザーは各自の要件に沿った十分な情報に基づいた意思決定を行うことができます。評価に基づき、ベンダーは成功の度合いが異なる4つの象限に分類されます:フォアフロント(F)、パスファインダー(P)、ニッチ(N)、バイタル(V)です。
市場シェア分析
市場シェア分析は、電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場におけるベンダーの現状について、洞察に満ちた詳細な調査を提供する包括的なツールです。全体的な収益、顧客基盤、その他の主要指標についてベンダーの貢献度を綿密に比較・分析することで、企業の業績や市場シェア争いの際に直面する課題について理解を深めることができます。さらに、この分析により、調査対象基準年に観察された累積、断片化の優位性、合併の特徴などの要因を含む、この分野の競合特性に関する貴重な考察が得られます。このような詳細レベルの拡大により、ベンダーはより多くの情報に基づいた意思決定を行い、市場で競争優位に立つための効果的な戦略を考案することができます。
1.市場の浸透度:主要企業が提供する市場に関する包括的な情報を提示しています。
2.市場の開拓度:有利な新興市場を深く掘り下げ、成熟市場セグメントにおける浸透度を分析しています。
3.市場の多様化:新製品の発売、未開拓の地域、最近の開発、投資に関する詳細な情報を提供します。
4.競合の評価と情報:市場シェア、戦略、製品、認証、規制状況、特許状況、主要企業の製造能力について徹底的な評価を行います。
5.製品開発およびイノベーション:将来の技術、研究開発活動、画期的な製品開発に関する知的洞察を提供します。
1.電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場の市場規模および予測は?
2.電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場の予測期間中に投資を検討すべき製品、セグメント、用途、分野は何か?
3.電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場の技術動向と規制枠組みは?
4.電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場における主要ベンダーの市場シェアは?
5.電子請求書プレゼンメント&ペイメント市場への参入に適した形態や戦略的手段は?
[193 Pages Report] The Electronic Bill Presentment & Payment Market size was estimated at USD 37.99 billion in 2023 and expected to reach USD 42.38 billion in 2024, at a CAGR 11.70% to reach USD 82.47 billion by 2030.
Electronic bill presentment & payment (EBPP) is a method companies use to collect payments electronically via systems such as direct-dial access and automated teller machines (ATMs) and the internet. It has evolved into a core part of online banking at many financial institutions today. EBPP systems streamline the billing and payment process for businesses and consumers, reducing paper usage and manual administrative tasks. Rapid digitization, rising customer demand for convenient and speedy bill payments, and growth in e-commerce sectors expanded the market growth. However, factors include security concerns regarding electronic transactions, lack of awareness, poor internet connectivity in certain regions, and inconsistencies in regulations across different countries that hamper the market growth. Emerging markets in developing economies are gradually adopting electronic payment methods, technological advancements, shifts in consumer behavior, increasing use of smartphones, and expanding the availability of high-speed Internet, which is expected to create lucrative market opportunities.
KEY MARKET STATISTICS | |
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Base Year [2023] | USD 37.99 billion |
Estimated Year [2024] | USD 42.38 billion |
Forecast Year [2030] | USD 82.47 billion |
CAGR (%) | 11.70% |
Product: High adoption of electronic bill payment to simplify transaction processes
Electronic bill payment is one of the most useful financial tools as it helps customers by providing an automated, hassle-free method for settling the payment of invoices. It simplifies the process of paying bills and managing finances, reducing the need for manual check writing, postage, and in-person transactions. Electronic bill posting is a process in which organizations or businesses electronically publish or present their bills, invoices, and financial documents to their customers or clients. This electronic billing method allows businesses to send bills and invoices through digital channels, such as email, secure online portals, or electronic data interchange (EDI). Electronic bill presentment (EBP) is a technology and process that allows businesses, organizations, and service providers to deliver bills, invoices, and statements to their customers or clients electronically via digital channels. EBP eliminates the need for paper-based billing and enables customers to view, access, and manage their bills online through secure portals or email.
Bill or Payment Type: Potential utilization of electronic bill presentment & payment for phone bill payments
Electric utility companies can deliver electronic bills to customers via email or secure online portals. These bills are presented electronically, and customers receive notifications about their availability. Customers can access their electric bills online and make payments directly through the utility company's website or mobile app. They can choose payment methods such as credit/debit cards, bank transfers, or digital wallets. Gas companies can use EBPP to deliver digital gas bills to customers, eliminating the need for paper bills. Customers can access their gas bills through secure online portals or mobile apps, review the details, and complete payments utilizing various online payment modes. Telecommunication companies send electronic phone bills to customers via email or online billing portals. Phone bills can be paid using multiple online payment methods, including credit/debit cards, bank transfers, or digital wallets. Customers may receive automated email or text reminders about upcoming phone bill payments. Water utility companies use EBPP to send digital water bills to customers. Customers can set up scheduled payments for their water bills, ensuring they are paid regularly; also, customers receive immediate payment confirmations after completing online water bill payments.
Payment Channel: Proliferation of mobile apps & wallets for payments
Interactive voice response (IVR) systems are employed extensively in telecommunication-based services for instant payment. Customers can interact with the company's host system via a telephone keypad or speech recognition. Payment kiosks are self-service machines often located in public places, such as retail stores, malls, government offices, or bill payment centers. Customers can use these kiosks to pay their bills in person. Mobile apps and digital wallets on smartphones and tablets provide a convenient way for customers to access and pay their bills. These apps are offered by bill issuers, banks, and third-party payment service providers and enhance ease of payment and ensure quick transactions. Bill issuers typically provide secure websites where customers log in to the accounts and access their bills. Companies facilitate bill payments on their websites for customer convenience, enabling users to pay bills anytime without needing app downloads or extra software.
Vertical: BFSI uses electronic bill presentment & payment for large-scale financial transactions
The BFSI sector requires a robust, secure, and efficient EBPP solution. As an industry responsible for large-scale financial transactions, there is a need for real-time payment confirmations to ensure smooth financial operations. Educational institutions demand simple and user-friendly EBPP systems primarily for collecting tuition fees and other miscellaneous charges. Government bodies opt for EBPP systems that can handle large volumes of transactions and provide seamless services to citizens. The EBPP system in healthcare needs to be HIPAA compliant with a focus on patient data privacy. The manufacturing industry opts for EBPP systems that integrate seamlessly with their existing ERP systems. Owing to the rise in subscription-based models, the media industry leans towards EBPP systems that support recurring billings. Retailers prefer EBPP solutions that offer multi-channel billing options to cater to a broader consumer base. The telecommunication sector favors EBPP systems that can handle a high volume of micro-transactions efficiently.
Regional Insights
The Americas significantly contribute to the world's EBPP market, driven by increasing internet and smartphone penetration, growing customer preference for paperless transactions, and stringent regulations promoting digital transactions underscore its dominance. Further, government initiatives encourage the adoption of digital payment technologies in the region. Europe's adherence to digital payment services, swift adaptation to fintech innovations, and the strong presence of global players stimulate EBPP growth. EU's significant payment-integration initiative reflects the potential for EBPP in this region. The APAC region reflects rapid advancement in EBPP due to the proliferation of fintech companies, supportive government initiatives for cashless transactions, such as "Digital India," and a massive consumer base that has positioned APAC as a key EBPP market. Moreover, the robust e-commerce growth and an expanding middle-class population with higher internet penetration further accelerate adoption in this region.
FPNV Positioning Matrix
The FPNV Positioning Matrix is pivotal in evaluating the Electronic Bill Presentment & Payment Market. It offers a comprehensive assessment of vendors, examining key metrics related to Business Strategy and Product Satisfaction. This in-depth analysis empowers users to make well-informed decisions aligned with their requirements. Based on the evaluation, the vendors are then categorized into four distinct quadrants representing varying levels of success: Forefront (F), Pathfinder (P), Niche (N), or Vital (V).
Market Share Analysis
The Market Share Analysis is a comprehensive tool that provides an insightful and in-depth examination of the current state of vendors in the Electronic Bill Presentment & Payment Market. By meticulously comparing and analyzing vendor contributions in terms of overall revenue, customer base, and other key metrics, we can offer companies a greater understanding of their performance and the challenges they face when competing for market share. Additionally, this analysis provides valuable insights into the competitive nature of the sector, including factors such as accumulation, fragmentation dominance, and amalgamation traits observed over the base year period studied. With this expanded level of detail, vendors can make more informed decisions and devise effective strategies to gain a competitive edge in the market.
Key Company Profiles
The report delves into recent significant developments in the Electronic Bill Presentment & Payment Market, highlighting leading vendors and their innovative profiles. These include ACI Worldwide, Inc., Agile Payments, Alacriti Inc., Aliaswire, Inc., Alliance Payment Solutions, BTRS Holdings Inc., CORE Business Technologies, CSG Forte Payments, Inc., Doxim Inc., E-Complish, Inc., Esker, S.A., FIS Global, Fiserv, Inc., J.P. Morgan & Co., Jack Henry & Associates, Inc., Kubra, Mastercard International Incorporated, Microsoft Corporation, Nordis Technologies, Paymentus Corporation by Paymentus Holdings, ProgressSoft Corporation, Ricoh USA Inc., SAP SA, TPS Worldwide, and Western Union Financial Services, Inc..
Market Segmentation & Coverage
1. Market Penetration: It presents comprehensive information on the market provided by key players.
2. Market Development: It delves deep into lucrative emerging markets and analyzes the penetration across mature market segments.
3. Market Diversification: It provides detailed information on new product launches, untapped geographic regions, recent developments, and investments.
4. Competitive Assessment & Intelligence: It conducts an exhaustive assessment of market shares, strategies, products, certifications, regulatory approvals, patent landscape, and manufacturing capabilities of the leading players.
5. Product Development & Innovation: It offers intelligent insights on future technologies, R&D activities, and breakthrough product developments.
1. What is the market size and forecast of the Electronic Bill Presentment & Payment Market?
2. Which products, segments, applications, and areas should one consider investing in over the forecast period in the Electronic Bill Presentment & Payment Market?
3. What are the technology trends and regulatory frameworks in the Electronic Bill Presentment & Payment Market?
4. What is the market share of the leading vendors in the Electronic Bill Presentment & Payment Market?
5. Which modes and strategic moves are suitable for entering the Electronic Bill Presentment & Payment Market?