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市場調査レポート
商品コード
1740954
輸送用燃料電池の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025~2034年予測Transport Fuel Cell Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034 |
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カスタマイズ可能
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輸送用燃料電池の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025~2034年予測 |
出版日: 2025年04月16日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 140 Pages
納期: 2~3営業日
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輸送用燃料電池の世界市場規模は2024年に57億米ドルとなり、クリーンエネルギー導入に対する政府支援の高まりと水素充填インフラ整備への継続的な取り組みにより、CAGR 9%で成長し、2034年には135億米ドルに達すると予測されます。
各国が輸送の脱炭素化目標を加速させ、道路、鉄道、船舶、航空など幅広い輸送モードで水素を動力源とするモビリティの受け入れが進むにつれて、市場は力強い勢いを増しています。PEM燃料電池技術の進歩に加え、強靭な水素エコシステムの構築への注目が高まることで、ゼロ・エミッション輸送の未来が再構築されつつあります。グリーン水素製造の規模が拡大し、燃料電池電気自動車(FCEV)の競争力が高まるにつれて、業界は変革的な成長を遂げることになります。航空業界や海運業界などでは、信頼性と拡張性に優れた水素エネルギーに対する需要が急増しており、メーカーにとっては新たなビジネスチャンスとなっています。
しかし、輸送用燃料電池市場に課題がないわけではないです。進化する国際貿易力学が大きな逆風となっています。米国政府が中国やメキシコなどの主要製造拠点からの輸入品に新たな関税を導入したことで、世界のサプライチェーンが混乱しています。これらの措置は、FCEVで使用される燃料電池スタック、パワーエレクトロニクス、先進システムのような重要コンポーネントのコスト構造を押し上げています。生産コストと調達コストの上昇により、メーカーは厳しい決断を迫られており、その結果、車両価格が上昇し、価格に敏感な市場ではFCEVが利用しにくくなる可能性があります。これにより、内燃機関車(ICE)とのコストパリティが達成されていない地域でのFCEV普及が遅れる可能性があります。
市場範囲 | |
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開始年 | 2024 |
予測年 | 2025-2034 |
開始金額 | 57億米ドル |
予測金額 | 135億米ドル |
CAGR | 9% |
輸送用燃料電池市場内の海洋分野は、2034年までに15億米ドルを生み出すと予測されています。この成長の大部分は、フェリー、タグボート、貨物船などの船舶に低排出推進システムを装備する、海事部門全体の継続的な改造努力によるものです。業界のリーダーたちは、海上で要求される厳しい性能と耐久性の基準を満たす、特殊な燃料電池ソリューションを設計しています。同時に、世界中の港湾当局が水素燃料補給インフラに多額の投資を行っており、これは、水素をクリーンな航路とゼロエミッション港湾戦略に組み込むという広範なコミットメントを反映しています。
200 kW~1 MWの燃料電池システムは、2034年までCAGR 8%で成長すると予想されます。これらの中容量から大容量のモジュールは、そのモジュール性、システムの冗長性、フリート運用のための拡張性により、大型輸送用途に急速に選ばれるようになっています。環境に優しい水素がますます利用できるようになり、中国や韓国のような国では、200~300kW級の燃料電池スタックを動力源とするバスや物流トラックを何千台も導入しています。
米国輸送用燃料電池市場は2024年に12億8,000万米ドルを創出し、水素製造、FCEV調達、インフラ開拓に対するインセンティブや税額控除を提供する強固な政策環境に支えられています。排出量削減とクリーンな輸送手段への移行促進を目的とした連邦および州のプログラムが、市場成長を大きく後押ししています。このような政策主導の機運は、水素ハブや燃料補給ステーションへの官民投資と相まって、米国を世界のゼロ・エミッションモビリティへのシフトにおける主要プレーヤーとして位置づけています。
輸送用燃料電池業界の主要プレーヤーには、トヨタ自動車、ステランティス、パワーセル・スウェーデン、クアントロン、ニコラ・コーポレーション、エルリングクリンガー、ホンダ・モーターズ、ボルボ・グループ、ゼネラル・モーターズ、ハイゾン・モーターズなどがいます。各社は垂直統合、合弁事業、地域拡大戦略に多額の投資を行っています。その多くは、耐久性が高くコスト効率の高い燃料電池スタックを開発するために研究開発能力を強化する一方、製造能力をターゲット市場の近くで拡大しています。物流企業や公共交通機関との提携は、長期契約の確保と水素インフラの拡大に役立っています。いくつかの企業は、特定の車両クラス(船舶、鉄道、商業フリート)向けのカスタマイズ・ソリューションに注力しており、特定の最終用途の需要に合わせて燃料効率とシステム性能を調整しています。
The Global Transport Fuel Cell Market was valued at USD 5.7 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 9% to reach USD 13.5 billion by 2034, driven by rising government support for clean energy adoption and ongoing efforts to develop hydrogen refueling infrastructure. The market is gaining strong momentum as nations accelerate their transport decarbonization goals and increasingly accept hydrogen-powered mobility across a wide range of transportation modes, including road, rail, marine, and air. Advances in PEM fuel cell technologies, combined with a greater focus on building resilient hydrogen ecosystems, are reshaping the future of zero-emission transportation. As green hydrogen production scales up and fuel cell electric vehicles (FCEVs) become more competitive, the industry is positioned to experience transformative growth. Sectors like aviation and shipping are witnessing a surge in demand for reliable, scalable hydrogen power, creating new opportunities for manufacturers and fueling investment into cutting-edge fuel cell designs tailored for high-demand environments.
However, the transport fuel cell market is not without challenges. Evolving international trade dynamics are presenting major headwinds. The introduction of new tariffs by the U.S. government on imports from key manufacturing hubs such as China and Mexico is disrupting global supply chains. These measures are driving up the cost structure of critical components like fuel cell stacks, power electronics, and advanced systems used in FCEVs. With rising production and sourcing costs, manufacturers are facing tough decisions that could result in higher vehicle pricing, making FCEVs less accessible in price-sensitive markets. This could delay adoption in regions where cost parity with internal combustion engine (ICE) vehicles has yet to be achieved.
Market Scope | |
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Start Year | 2024 |
Forecast Year | 2025-2034 |
Start Value | $5.7 Billion |
Forecast Value | $13.5 Billion |
CAGR | 9% |
The marine segment within the transport fuel cell market is projected to generate USD 1.5 billion by 2034. Much of this growth comes from ongoing retrofitting efforts across the maritime sector, where vessels such as ferries, tugboats, and cargo ships are being outfitted with low-emission propulsion systems. Industry leaders are designing specialized fuel cell solutions that meet the rigorous performance and durability standards required at sea. At the same time, port authorities worldwide are heavily investing in hydrogen refueling infrastructure, reflecting a broader commitment to integrating hydrogen into clean shipping corridors and zero-emission port strategies.
Fuel cell systems ranging from 200 kW to 1 MW are expected to grow at a CAGR of 8% through 2034. These medium- to high-capacity modules are rapidly becoming the preferred choice for heavy-duty transport applications, thanks to their modular nature, system redundancy, and scalability for fleet operations. With green hydrogen becoming increasingly available, countries like China and South Korea are rolling out thousands of buses and logistics trucks powered by fuel cell stacks in the 200-300 kW range.
The United States transport fuel cell market generated USD 1.28 billion in 2024, supported by a robust policy environment that offers incentives and tax credits for hydrogen production, FCEV procurement, and infrastructure development. Federal and state programs aimed at cutting emissions and accelerating the transition to clean transportation are significantly driving market growth. This policy-driven momentum, combined with public-private investments in hydrogen hubs and refueling stations, positions the U.S. as a major player in the global shift toward zero-emission mobility.
Key players in the transport fuel cell industry include Toyota Motors, Stellantis, PowerCell Sweden, Quantron, Nikola Corporation, ElringKlinger, Honda Motors, Volvo Group, General Motors, and Hyzon Motors. Companies are investing heavily in vertical integration, joint ventures, and regional expansion strategies. Many are enhancing their R&D capabilities to develop durable, cost-efficient fuel cell stacks while expanding manufacturing capacity closer to target markets. Partnerships with logistics firms and public transit agencies are helping secure long-term contracts and scale hydrogen infrastructure. Several players are focusing on customized solutions for specific vehicle classes-marine, rail, or commercial fleets-tailoring fuel efficiency and system performance to specific end-use demands.