市場調査レポート
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1646689

ベビーフードの日本市場 - 市場の評価と予測(~2029年)

Japan Baby Food - Market Assessment and Forecasts to 2029


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GlobalData
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英文 133 Pages
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ベビーフードの日本市場 - 市場の評価と予測(~2029年)
出版日: 2025年01月08日
発行: GlobalData
ページ情報: 英文 133 Pages
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  • 概要
  • 目次
概要

日本の出生数は2017年~23年に23.1%減少し、2023年に72万7,277人となりました。この結果、2023年のベビー人口は230万人となっています。日本のGDPは2023年に1.9%成長し、消費者物価指数の伸びは2.6%となっています。金額ベースの全体の売上は近年減少し、この部門の2017年~2023年のCAGRは-1%となっています。数量ベースでは、2023年の売上は減少し、2017年~2023年のCAGRは-1.8%となっています。ベビーミルクは、金額ベースでベビーフード部門の55%超を占める最大のカテゴリであり続け、ベビーウェットミール・その他がこれに続きました。Asahi Group HoldingsとMeiji Holdingsが2023年の上位2社でした。ハイパーマーケット・スーパーマーケットは依然として主要な流通チャネルであり、2023年の売上金額全体の45%超を占めました。日本の出生数は予測期間に減少すると予測されます。日本のベビーフードの市場規模は2023年~2029年に金額ベースで減少し、CAGRで-1.5%の減少が予測されます。

主なハイライト

  • ベビーミルクの売上金額は2017年の629億円(5億6,100万米ドル)から2023年に559億円(3億9,880万米ドル)に拡大し、この期間のCAGRは-2%でした。
  • ベビーシリアル・ドライミールの数量は、2017年の47万kgから2023年に49万kgに増加し、CAGRは0.6%でした。
  • ベビーウェットミール・その他カテゴリの売上金額は、2017年の225億円(2億100万米ドル)から2023年に241億円(1億7,180万米ドル)に増加し、CAGRは1.1%でした。
  • 2017年~2023年、ベビーフィンガーフードの1人当たり消費は13.9%増加しました。
  • 2017年~2023年、ベビー飲料の1人当たり消費は8.2%増加しました。

当レポートでは、日本のベビーフード市場について調査分析し、市場環境、背景、各カテゴリの市場規模と競合情勢、流通チャネルなどの情報を提供しています。

目次

  • エグゼクティブサマリー
  • 市場環境
  • 金額と数量の成長の分析:地域別
  • アジア太平洋の主要国と比較した日本の成長分析
  • 日本のPCC・PCEと世界/アジア太平洋市場の比較
  • 背景
  • 出生数
  • 消費者
  • 社会人口統計の動向
  • 女性労働者
  • 育児休暇 - 法律
  • 母乳育児の動向
  • 規則
  • 概要
  • 日本のベビーフード産業の概要
  • 市場規模の分析
  • メーカーシェア
  • カテゴリの分析
  • ベビーミルク
  • ベビーシリアル・ドライミール
  • ベビーウェットミール・その他
  • ベビーフィンガーフード
  • ベビードリンク
  • 生産と貿易
  • 輸入
  • 輸出
  • 生産
  • 流通
  • チャネルシェアの分析
  • ベビーフード小売
  • 経済的背景
  • GDP成長とインフレ
  • 見通しと予測
  • 将来の動向

付録

目次
Product Code: GDCG240030CS

The number of live births in Japan declined by 23.1% during 2017-23, reaching 727,277 in 2023. This resulted in a baby population of 2.3 million in 2023. The GDP of Japan grew by 1.9% in 2023, while consumer price inflation stood at 2.6%. Overall sales in value terms declined in recent years with the sector registering a negative CAGR of 1% during 2017-23. In volume terms, sales decreased in 2023 registering a negative CAGR of 1.8% during 2017-23. Baby milks remained the largest category in value terms with over 55% of the baby food sector, followed by baby wet meals & others. Asahi Group Holdings and Meiji Holdings were the top two companies in 2023. Hypermarkets & supermarkets remained the leading distribution channel, accounting for over 45% of overall value sales in 2023. GlobalData estimates that the number of live births will decrease over the forecast period in Japan. The market for baby food in the country is expected to decrease in value terms during 2023-29, registering a negative CAGR of 1.5%.

Key Highlights

  • Value sales of baby milks grew from JPY62.9 billion ($561 million) in 2017 to JPY55.9 billion ($398.8 million) in 2023, registering a negative CAGR of 2% during this period.
  • Volumes of baby cereals & dry meals increased from 0.47 million kg in 2017 to 0.49 million kg in 2023, at a CAGR of 0.6%.
  • Value sales of the baby wet meals & others category rose from JPY22.5 billion ($201 million) in 2017 to JPY24.1 billion ($171.8 million) in 2023, at a CAGR of 1.1%.
  • During 2017-23, per capita consumption of baby finger food increased by 13.9%.
  • During 2017-23, per capita consumption of baby drinks increased by 8.2%.

Scope

This report brings together multiple data sources to provide a comprehensive overview of the baby food sector in Japan, as part of GlobalData's global coverage of the sector. It includes an analysis of the following -

  • Market environment: The report provides a comparative analysis of the value and volume shares of Japan against the Asia-Pacific and global baby food sectors. Additionally, the per capita consumption (PCC)* of and per capita expenditure (PCE)* on baby food in Japan are compared at regional and global levels.
  • Background: Provides an overview of births, consumer trends, sociodemographic trends, working women population, and regulations in the Japanese baby food sector.
  • Category coverage and competitive landscape: The report offers an overview of growth at a sector level and provides an analysis of five categories: baby milks, baby cereals & dry meals, baby wet meals & others, baby finger food, and baby drinks. These categories are analyzed by value, volume, and CAGR for the 2017-29 period. The analysis also includes the PCC of and PCE on baby food in Japan, by category. The report provides an analysis of leading manufacturers and brands in the Japanese baby food sector in 2023 and their market shares in each category.
  • Production and trade: The report provides an analysis of imports and exports in the Japanese baby food sector.
  • Distribution channel: Provides analysis on the leading distribution channels at both sector and category level in 2023.
  • Economic background: The report also provides an outlook on macroeconomic indicators in Japan, with a detailed summary of the economy and labor market.

Reasons to Buy

  • Evaluate important changes in consumer behavior and identify profitable markets and areas for product innovation.
  • Analyse current and forecast behavior trends in each category to identify the best opportunities to exploit.
  • Detailed understanding of consumption by individual product categories in order to align your sales and marketing efforts with the latest trends in the market.
  • Investigates which categories are performing the best and how this is changing market dynamics.

Table of Contents

Table of Contents

  • Executive Summary
  • Market Environment
  • Value and Volume Growth Analysis by Region
  • Growth Analysis of Japan Compared with Other Leading Countries in Asia-Pacific
  • PCC and PCE in Japan Compared with Global and Asia-Pacific Markets
  • Background
  • Births
  • The Consumer
  • Sociodemographic Trends
  • Working Women
  • Parental Leave - Legislation
  • Breastfeeding Trends
  • Regulations
  • Overview
  • Japan Baby Food Sector Snapshot
  • Market Size Analysis
  • Manufacturer Shares
  • Category Analysis
  • Baby Milks
  • Baby Cereals & Dry Meals
  • Baby Wet Meals & Others
  • Baby Finger Food
  • Baby Drinks
  • Production and Trade
  • Imports
  • Exports
  • Production
  • Distribution
  • Channel Share Analysis
  • Baby Food Retailing
  • Economic Background
  • GDP Growth and Inflation
  • Prospects and Forecasts
  • Future Trends

Appendix