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市場調査レポート
商品コード
1656098

トラックメーカーのサービタイゼーション戦略分析(2030年)

Strategic Analysis of Servitization for Truck Manufacturers, 2030


出版日
ページ情報
英文 63 Pages
納期
即日から翌営業日
価格
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トラックメーカーのサービタイゼーション戦略分析(2030年)
出版日: 2025年01月16日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 63 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 概要
  • 目次
概要

欧州と北米の中型・大型市場におけるビジネスチャンス

このFrost & Sullivanの調査では、中型・大型トラックメーカーにおけるサービタイゼーションの進化について検証しています。

サービタイゼーションは、製品の販売から、顧客とのつながりや業務効率を向上させる付加価値サービスの提供へとメーカーの軸足を移すことで、ビジネスの情勢を変えつつあります。この変革により、OEMは、車両管理、予知保全、テレマティクス、柔軟な所有モデル、データ主導の洞察など、完全かつ反復的なソリューションを提供することで、典型的な販売サイクルを超えることができます。

サービタイゼーションは、モノのインターネット、デジタル・コネクティビティ、顧客の期待の変化などの開発に後押しされ、OEMは予測可能な収益源を生み出し、顧客維持を強化し、市場の変動に対する回復力を構築することができます。サービタイゼーションは、持続可能性、電動化、最適な車両運用の要件といった動向によって推進されており、これらすべてがOEMとの長期的な協力関係を必要としています。

サービスとしてのメンテナンス(Maintenance-as-a-Service)、使用量に応じた融資、EVインフラのサポート、ドライバーのトレーニングはすべて、消費者の価値提案を再定義し、総所有コストを下げるのに役立っています。データ主導のサービスにより、OEMはリアルタイムの車両データを利用して車両性能を向上させ、運用リスクを低減することができます。

サービタイゼーションは、競合の激化や循環的な需要への対応というだけでなく、発展途上の運輸業界においてOEMが将来性を確保するための戦略的手法でもあります。デジタル化と持続可能性の動向に合わせることで、OEMはフリートオペレーターの重要なパートナーとしての地位を確立し、業界の開発とリーダーシップを確実なものにしています。

目次

エコシステム

  • 調査範囲
  • 市場セグメンテーション

戦略的課題

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • 中型・大型トラック業界における上位3つの戦略的課題の影響

成長環境:エコシステム

  • 商用車におけるサービタイゼーションの機会
  • 一般販売と関連サービス
  • コネクテッドサービス
  • 金融サービス
  • アフターマーケットサービス
  • サービタイゼーションのプロジェクト目標とメリット

成長環境

  • プロフィットプールの可能性 - サービタイゼーション:欧州
  • プロフィットプールの可能性 - サービタイゼーション:北米
  • サービスの魅力

一般販売および関連サービス

  • トラック販売
  • AIデータ活用によるディーラー向け販売サービス、ソフトウェアアップグレード、ハードウェアアップグレード
  • 直営店、ドライバートレーニング、クローズドサークルライフサイクルファイナンス
  • プロフィットプールの可能性 - 一般販売および関連サービス:欧州
  • プロフィットプールの可能性 - 一般販売および提携サービス:北米
  • 一般販売および関連サービスの魅力

コネクテッドサービス

  • データサブスクリプション、月額サブスクリプション、フリート最適化コンサルティング
  • 物流負荷アグリゲーションサービス、トラック通行料、駐車場、給油サービス/車載決済
  • 地図/テレマティクス、ドライバーサービス
  • プロフィットプールの可能性 - コネクテッドサービス:欧州
  • プロフィットプールの可能性 - コネクテッドサービス:北米
  • コネクテッドサービスの魅力

金融サービス

  • トラック保険サービス、信用保険、アシスタンス・ノンストップ
  • トラック借り換えソリューション、スマートファイナンス
  • プロフィットプールの可能性 - 金融サービス:欧州
  • プロフィットプールの可能性 - 金融サービス:北米
  • 金融サービスの魅力

アフターマーケットサービス

  • サービスとしてのタイヤ(Tires-as-a-Service)、サービスとしてのバッテリー(Battery-as-a-Service)
  • 車両サービス契約、部品販売、バリューパーツ/セカンドラインパーツ
  • ディーラー向けAIメンテナンスサービス、自動車スクラップサービス
  • 独立系アフターマーケットへの部品供給、整備士向けトレーニング
  • プロフィットプールの可能性 - アフターマーケットサービス:欧州
  • プロフィットプールの可能性 - アフターマーケットサービス:北米
  • アフターマーケットサービスの魅力

成長機会領域

  • 成長機会1:収益ストリームの多様化
  • 成長機会2:競合との差別化
  • 成長機会3:市場の変動に対する回復力

次のステップ

  • 成長機会のメリットと影響
  • 対応事項と次のステップ
  • 別紙リスト
  • 免責事項
目次
Product Code: MH8F-42

Opportunities in the Medium- and Heavy-Duty Markets in Europe and North America

This Frost & Sullivan study examines the evolution of servitization among medium- and heavy-duty truck manufacturers.

Servitization is transforming the business landscape by shifting manufacturers' focus from selling products to providing value-added services that improve customer connections and operational efficiencies. The transformation allows OEMs to go beyond typical sales cycles by providing full, recurring solutions, such as fleet management, predictive maintenance, telematics, flexible ownership models, and data-driven insights.

Servitization, fueled by developments in the internet of things, digital connectivity, and shifting customer expectations, enables OEMs to generate predictable revenue streams, enhance customer retention, and build resilience against market swings. Servitization is being driven by trends in sustainability, electrification, and the requirement for optimal fleet operations, all of which necessitate long-term OEM collaborations.

Maintenance as a service, usage-based financing, EV infrastructure support, and driver training are all helping to redefine consumer value propositions and lower total cost of ownership. Data-driven services enable OEMs to use real-time vehicle data to improve vehicle performance and lower operational risks, thereby enhancing their competitive position.

Servitization is more than just a reaction to increased competition and cyclical demand; it is also a strategic method to future-proof OEMs in a developing transport industry. By aligning with digital and sustainable trends, OEMs are establishing themselves as important partners to fleet operators, ensuring development and leadership in the industry.

Table of Contents

Ecosystem

  • Research Scope
  • Market Segmentation

Strategic Imperatives

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Medium- and Heavy-Duty Truck Industry

Growth Environment: Ecosystem

  • Servitization Opportunities in Commercial Vehicles
  • General Sales and Allied Services
  • Connected Services
  • Financial Services
  • Aftermarket Services
  • Project Objectives and Benefits of Servitization

Growth Environment

  • Profit Pool Potential-Servitization, Europe
  • Profit Pool Potential-Servitization, North America
  • Attractiveness of Services

General Sales and Allied Services

  • Truck Sales
  • AI Data-Driven Sales Services for Dealers, Software Upgradation, Hardware Upgradation
  • Company-Owned Company-Operated Stores, Driver Training, Closed Circle Lifecycle Financing
  • Profit Pool Potential-General Sales and Allied Services, Europe
  • Profit Pool Potential-General Sales and Allied Services, North America
  • Attractiveness of General Sales and Allied Services

Connected Services

  • Data Subscription, Monthly Subscription, Fleet Optimization Consulting
  • Logistics Load Aggregation Services, Truck Toll, Parking, Fueling Services/In-Vehicle Payment
  • Maps/Telematics, Driver Services
  • Profit Pool Potential-Connected Services, Europe
  • Profit Pool Potential-Connected Services, North America
  • Attractiveness of Connected Services

Financial Services

  • Truck Insurance Services, Credit Insurance, Assistance Non-Stop
  • Truck Refinance Solutions, Smart Financing
  • Profit Pool Potential-Financial Services, Europe
  • Profit Pool Potential-Financial Services, North America
  • Attractiveness of Financial Services

Aftermarket Services

  • Tires as a Service, Battery as a Service
  • Vehicle Service Contracts, Component Sales, Value Parts/Second-Line Parts
  • AI-Driven Maintenance Services for Dealers, Vehicle Scrappage Services
  • Parts Supply to Independent Aftermarket, Training for Mechanics
  • Profit Pool Potential-Aftermarket Services, Europe
  • Profit Pool Potential-Aftermarket Services, North America
  • Attractiveness of Aftermarket Services

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1: Diversified Revenue Streams
  • Growth Opportunity 2: Competitive Differentiation
  • Growth Opportunity 3: Resilience Against Market Fluctuations

Next Steps

  • Benefits and Impacts of Growth Opportunities
  • Action Items & Next Steps
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer