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市場調査レポート
商品コード
1620268

MaaS(Mobility as a Service)からMaaF(Mobility as a Future)への進化

The Evolution from Mobility-as-a-Service to Mobility-as-a-Feature


出版日
ページ情報
英文 69 Pages
納期
即日から翌営業日
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価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
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MaaS(Mobility as a Service)からMaaF(Mobility as a Future)への進化
出版日: 2024年11月22日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 69 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 目次
概要

誇張されたバズワードか、それとも真価を発揮するドライバーか?

Mobility as a Future(MaaF)とは、デビッド・A・ヘンシャーとサンポ・ヒエタネンが提唱した概念で、保険やホテル予約アプリなどの既存のプラットフォームにモビリティサービスをシームレスに組み込むことを指します。このアプローチは、通勤や買い物などのアクティビティにシームレスに溶け込み、交通手段を日常生活の一部とすることを目指しています。MaaFはまだ非常に初期の初期段階にあるが、様々な用途でその可能性の片鱗が輝き始めています。

  • オーストラリアでは、Ohmie GO Envoy - Electric Car Shareを通じて、今後予定されている不動産プロジェクトに電動モビリティ・ハブが組み込まれています。
  • アイルランド全土にあるリドルの店舗では、現在100台のGoCar Irelandがシェアリング用に設置されており、2023年にはすでに6,000人以上がこのサービスを利用しています。
  • ミュンヘンを拠点とする新興企業RideBeeとSSVヤーン・レーゲンスブルクは、入場券に組み込まれた無料公共交通チケット、主要駅からスタジアムまでの無料シャトルサービス、試合日の無料eBikeシェアリング提供など、相乗りオプションを開始しました。
  • ユトレヒトのラーゲ・ヴァイデ・ビジネスパークでは、TIERモビリティのeBikeを無料で利用できるほか、ガイヨーと提携し、1つのキーですべてのモビリティを利用できるようにし、従業員のために18のモビリティハブを提供しています。
  • ミシシッピ州は、年間100万米ドルをウーバー・ヘルスに割り当てています。同州は、予約の取りこぼしを減らし、住民の医療アクセスの向上を目指しています。

MaaFソリューションは大きな可能性を秘めているが、真に大規模に発展するためには、規制、契約の枠組み、テクノロジー、パートナーシップ、消費者の受け入れ、公共部門からの支援など、相互に関連するいくつかの要素が揃う必要があります。

目次

エコシステム

  • MaaSとMaaF - 分析範囲

戦略的課題

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • Mobility as a Future(MaaF)業界における上位3つの戦略的重要課題の影響
  • 成長機会がGrowth Pipeline Engine(TM)を後押しする

成長機会分析

  • 成長指標
  • 成長促進要因
  • 成長阻害要因
  • シェアード・モビリティ - ビジネスモデルの定義
  • MaaSとMaaFの違い
  • MaaS進化のロードマップ
  • MaaSに何が起きたのか?
  • マルチモーダルMaaFミックスにおける自家用車
  • MaaFの収益モデル
  • MaaF - 将来の用途の概要

エコシステム

  • MaaF - 潜在的用途
  • スーパーアプリ - MaaFソリューションへの自然な進展
  • スーパーアプリ - ケーススタディ
  • スーパーアプリ - モーダル統合
  • 小売店およびショッピングセンターにおけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - 小売業とショッピングセンター
  • 小売業とショッピングセンター - モーダルインテグレーション*の事例
  • ホスピタリティ・観光産業におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - ホスピタリティ・ツーリズム産業
  • ホスピタリティ・観光産業 - モーダル・インテグレーション*の事例
  • 不動産業界におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - 不動産業界
  • 不動産業界 - モーダル・インテグレーション
  • ビジネスパークにおけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - ビジネスパーク
  • ビジネスパーク - モーダル・インテグレーション
  • 教育機関におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - 教育機関
  • 教育機関 - モーダル・インテグレーション
  • 空港産業におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - 空港産業
  • 空港業界 - モーダル・インテグレーション
  • ヘルスケア産業におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - ヘルスケア業界
  • ヘルスケア業界 - モーダル・インテグレーション*の事例
  • 地図業界におけるMaaFの可能性
  • ケーススタディ - 地図産業
  • マッピング業界 - モーダル統合
  • MaaF - その他の将来の用途

ベストプラクティス

  • 業界エキスパートからの引用
  • MaaF導入への提言
  • 2050年以降のハイパーコネクテッド・シティ

成長機会の宇宙

  • 成長機会1:パートナーシップ・エコシステムの構築
  • 成長機会2:自律型テクノロジー
  • 成長機会3:高度な分析とパーソナライゼーション

次のステップと付録

  • 成長機会のメリットとインパクト
  • アクション・アイテムと次のステップ
  • 別紙リスト
  • 免責事項
目次
Product Code: MH88-44

Another Overhyped Buzzword or a Driver of True Value?

Mobility-as-a-Feature (MaaF) is a concept introduced by David A. Hensher and Sampo Hietanen, and involves seamlessly embedding mobility services into existing platforms, such as insurance or hotel booking apps. This approach aims to make transportation an effortless part of our daily routines, seamlessly blending with activities such as commuting and shopping. While MaaF is still in its very early nascent stage, glimpses of its potential in various applications are starting to shine.

  •      Electric mobility hubs are being integrated into upcoming real estate projects in Australia through Ohmie GO Envoy - Electric Car Share.
  •      Lidl stores across Ireland now have 100 GoCar Ireland for sharing and more than 6,000 people have already used this service in 2023.
  •      Munich-based start-up RideBee and SSV Jahn Regensburg launched a carpooling option-a free public transport ticket integrated into the admission ticket, free shuttle service from the main train station to the stadium, and free eBike sharing offer on match days.
  •      Lage Weide business park in Utrecht offers free access to eBikes from TIER Mobility, and partnered with Gaiyo, having one key for all mobility and providing 18 mobility hubs for employees.
  •      The State of Mississippi has allocated up to $1 million annually to Uber Health, the state aims to reduce missed appointments and improve healthcare accessibility for its residents.

While MaaF solutions hold great promise, for them to truly flourish on a larger scale, several interconnected elements must align-regulations, contractual frameworks, technology, partnerships, consumer acceptance, and support from the public sector, among others.

Table of Contents

Ecosystem

  • MaaS and MaaF-Scope of Analysis

Strategic Imperatives

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Mobility-as-a-Feature (MaaF) Industry
  • Growth Opportunities Fuel the Growth Pipeline Engine™

Growth Opportunity Analysis

  • Growth Metrics
  • Growth Drivers
  • Growth Restraints
  • Shared Mobility-Business Model Definitions
  • Differences Between MaaS and MaaF
  • Roadmap for MaaS Evolution
  • What has Happened to MaaS?
  • Private Cars in the Multi-modal MaaF Mix
  • Possible Revenue Models for MaaF
  • MaaF-Overview of Future Applications

Ecosystem

  • MaaF-Potential Applications
  • Super Apps-A Natural Progression to MaaF Solutions
  • Super Apps-Case Study
  • Super Apps-Modal Integrations
  • Potential of MaaF in Retail and Shopping Centers
  • Case Study-Retail and Shopping Centers
  • Retail and Shopping Centers-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in the Hospitality and Tourism Industry
  • Case Study-Hospitality and Tourism Industry
  • Hospitality and Tourism Industry-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in the Real Estate Industry
  • Case Study-Real Estate Industry
  • Real Estate Industry-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in Business Parks
  • Case Study-Business Parks
  • Business Parks-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in Educational Institutions
  • Case Study-Educational Institutions
  • Educational Institutions-Modal Integrations
  • Potential of MaaF in the Airport Industry
  • Case Study-Airport Industry
  • Airport Industry-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in the Healthcare Industry
  • Case Study-Healthcare Industry
  • Healthcare Industry-Modal Integrations*
  • Potential of MaaF in the Mapping Industry
  • Case Study-Mapping Industry
  • Mapping Industry-Modal Integrations*
  • MaaF-Other Future Applications

Best Practices

  • Quotes from Industry Experts
  • Recommendations for the Implementation of MaaF
  • Hyper-connected City Beyond 2050

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1: Build a Partnership Ecosystem
  • Growth Opportunity 2: Autonomous Technologies
  • Growth Opportunity 3: Advanced Analytics and Personalization

Next Steps & Appendix

  • Benefits and Impacts of Growth Opportunities
  • Action Items & Next Steps
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer