市場調査レポート
商品コード
1442044

Lucid Motors:戦略的プロファイリング

Strategic Profiling of Lucid Motors

出版日: | 発行: Frost & Sullivan | ページ情報: 英文 74 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.65円
Lucid Motors:戦略的プロファイリング
出版日: 2024年01月30日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 74 Pages
納期: 即日から翌営業日
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

高い価格設定と限られた製品ラインナップが現在のLucidの成長を阻害していますが、サウジアラビアへの進出、技術ライセンスへの注力、新製品の発売が今後の成長ポテンシャルを高めると予想されます。

この戦略的プロファイリング調査では、電気自動車(EV)メーカーとしてのLucidの歩みを探り、米国、欧州、サウジアラビア、中国における主要ビジネスモデル、収益の流れ、技術と成長のパートナーシップ、市場戦略について検証します。この調査では、同社の製品ポートフォリオ、コネクテッド機能、DreamDrive(同社の自律型プラットフォーム)の機能を分析し、車種仕様と比較価格分析、Lucid Electric Advanced Platform(LEAP)の詳細分析を行っています。この調査では、同社の財務、生産と納期の指標、地理的拡大の戦略、社内の課題への取り組みを包括的に調査しています。また、同社の潜在的な成長機会についても評価しています。

Lucidのバッテリーメーカーとしての経験と、パワートレイン、充電技術、バッテリーパックにおける技術的ノウハウは、競争の激しいEV市場での地位確立を可能にし、同社の主要な成長要因となっています。Lucidは、サウジアラビアの公共投資基金(PIF)からほとんどの資金援助を受けており、研究開発努力の加速、生産能力の向上、地理的拡大イニシアチブの支援を可能にしています。

現在、Lucidは高級セダン「Air」を、Pure RWD、 Pure AWD、Grand Touring、Grand Touring Performance、Sapphireの5つのバリエーションで製造しています。同車は、TeslaやPorscheを含む競合他社と比較して、EV市場で最長の航続距離516マイルを謳っています。7人乗りSUVのGravityモデルは2024年後半に生産開始予定で、すでに消費者の関心を集めています。Lucidは今後、ミッドサイズSUV、プレミアムセダン、ピックアップビークルも生産し、より多くの消費者にアピールしていく方針です。

長期目標の一環として、Lucidは中東市場、特にサウジアラビアでの成長を目指しています。また、ドイツ、スイス、ノルウェー、オランダなどの主要な欧州市場でのプレゼンス強化も目指しています。競争の激しい中国市場については、現地での生産計画や参入戦略を評価中だが、時期は未定です。

Lucidは自社の強みを生かし始めています。Aston Martin、サプライヤー、Formula E racingチームなど、他のOEMに独自の技術プラットフォームのライセンス供与を開始しています。長期的には、車種生産活動とは別に、自動車市場におけるEV技術サプライヤーとしての地位を確立する計画です。

目次

戦略的課題

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • Lucid Motorsの上位3の戦略的課題の影響
  • 成長機会がGrowth Pipeline Engine(TM)を促進

成長機会分析

  • 分析範囲
  • 成長促進要因
  • 成長抑制要因

成長環境

  • 主な調査結果
  • 自社技術の専門性
  • 主な収益源
  • サウジアラビアの支援
  • オフィス所在地と国際展開
  • Aston Martinとの技術ライセンスパートナーシップ
  • Pure EV OEMマッピング製品の幅広さと価格の比較
  • SWOT分析
  • 現在と将来の展望

会社概要

  • 会社概要
  • Lucidの歩み - 年表
  • 経営陣
  • 車種製造施設 - AMP 1・AMP 2
  • パワートレイン製造施設 - LPM 1
  • 技術力 - 自社・アウトソース
  • パートナーエコシステム
  • 将来の成長戦略とビジョン(2024~2030年)

車種ポートフォリオ・小売戦略

  • 車種ポートフォリオ - 主要機能と価格
  • Lucid Air Pureと競合車種の比較分析
  • Lucid Air Grand Touringと競合車種の比較分析
  • Lucidの価格帯と競合の比較
  • 米国における競合マッピング
  • 小売・サービスセンター - 直接アプローチ
  • オンライン・オフライン店舗での顧客購入体験
  • 納車体験
  • 製品ビジョン - 将来展望、2024~2030年

コネクテッド、自律走行、電動テクノロジー

  • コネクテッドサービス
  • DreamDrive - Lucidの自律走行プラットフォーム
  • DreamDriveの特徴・コスト比較
  • Lucid Electric Advanced Platform (LEAP)
  • 双方向充電アプリケーション
  • 充電インフラパートナー
  • 自動車リコールとその影響:2023年

戦略分析

  • 市場戦略
  • EV OEMの製品幅分析
  • Lucidの欧州展開
  • Lucidのサウジアラビア戦略
  • Lucidの中国進出計画
  • 自動車生産台数と納車台数 - 2022年・2023年の比較
  • 財務分析
  • 投資家の見通し
  • Lucidの現在の課題と克服計画

成長機会ユニバース

  • 成長機会1 - EV技術ライセンス
  • 成長機会2 - コスト削減と製造コスト削減の優先化
  • 成長機会3 - 事業の多角化と新しいビジネスモデル

次のステップ

目次
Product Code: PF97-44

Though High Pricing and a Limited Product Range Currently Hinder Lucid's Growth, Expansion into Saudi Arabia, Focus on Technology Licensing, and New Product Launches are Anticipated to Boost Future Growth Potential

This strategic profiling study explores Lucid's journey as an electric vehicle (EV) automaker and examines its key business models, revenue streams, technology and growth partnerships, and market strategies in the United States, Europe, Saudi Arabia, and China. The study analyzes the company's product portfolio, connected features, and DreamDrive's (its autonomous platform) capabilities and offers a vehicle specification and comparative pricing analysis as well as a detailed analysis of its Lucid Electric Advanced Platform (LEAP). The research delves into a comprehensive examination of the company's financials, production and delivery metrics, strategies for geographic expansion, and initiatives aimed at addressing internal challenges. It also assesses potential growth opportunities for the company.

Lucid's experience as a battery manufacturer and its technological know-how in power train, charging technology, and battery packs are key growth drivers for the company, allowing it to establish itself in the competitive EV market. Lucid receives most of its financial support from the Saudi Arabian Public Investment Fund (PIF), enabling it to accelerate R&D efforts, increase production capabilities, and support geographic expansion initiatives.

At present, Lucid manufactures the Air luxury sedan car in 5 variants-Pure RWD, Pure AWD, Grand Touring, Grand Touring Performance, and Sapphire. The vehicle claims the longest range of 516 miles in the EV market when compared to competitors, including Tesla and Porsche. Production of the upcoming Gravity model, a 7-seater SUV, is slated to commence in late 2024, with the vehicle already garnering significant consumer interest. In future, Lucid also intends to produce mid-size SUVs, premium sedans, and pickup vehicles to reach a wider audience.

As part of its long-term goal, Lucid aims to grow in the Middle Eastern market, especially in Saudi Arabia. The company also aims to strengthen its presence in key European markets, such as Germany, Switzerland, Norway, and the Netherlands. It is assessing local production plans for and entry strategies into the highly competitive Chinese market but with an unknown timeline.

Lucid has begun to capitalize on its strengths; it has started licensing its proprietary technology platform to other OEMs, such as Aston Martin, suppliers, and Formula E racing teams. In the long run, apart from vehicle production activities, the company plans to establish its position as an EV technology supplier in the automotive market.

Table of Contents

Strategic Imperatives

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on Lucid Motors
  • Growth Opportunities Fuel the Growth Pipeline Engine™

Growth Opportunity Analysis

  • Scope of Analysis
  • Growth Drivers
  • Growth Restraints

Growth Environment

  • Key Findings
  • In-house Technology Expertise
  • Key Revenue Streams
  • Saudi Arabian Backing
  • Office Locations and International Expansion
  • Technology Licensing-Partnership with Aston Martin
  • Pure EV OEM Mapping: Product Breadth versus Pricing
  • SWOT Analysis
  • Current versus Future Outlook

Company Overview

  • Company Overview
  • Lucid's Journey-A Timeline
  • Management Team
  • Vehicle Manufacturing Facilities-AMP 1 and AMP 2
  • Powertrain Manufacturing Facility-LPM 1
  • Technological Capabilities-In-house versus Outsourced
  • Partner Ecosystem
  • Future Growth Strategy and Vision, 2024-2030

Vehicle Portfolio and Retail Strategy

  • Vehicle Model Portfolio-Key Features and Pricing
  • Lucid Air Pure versus Competing Offerings-An Analysis
  • Lucid Air Grand Touring versus Competing Offerings-An Analysis
  • Lucid's Pricing Range versus the Competition
  • Competitor Mapping in the United States
  • Retail and Service Centers-Direct Approach
  • Customer Purchase Experience at Online and Offline Stores
  • Vehicle Delivery Experience
  • Product Vision-Future Outlook, 2024-2030

Connected, Autonomous, and Electric Technology

  • Connected Services
  • DreamDrive-Lucid's Autonomous Driving Platform
  • DreamDrive Features and Cost Comparison
  • Lucid Electric Advanced Platform (LEAP)
  • Bidirectional Charging Applications
  • Charging Infrastructure Partners
  • Vehicle Recalls and Impact, 2023

Strategic Analysis

  • Market Strategy
  • EV OEMs' Product Breadth Analysis
  • Lucid's Expansion in Europe
  • Lucid's Strategy in Saudi Arabia
  • Lucid's Plans to Enter China
  • Vehicle Production and Deliveries-2022 versus 2023
  • Financial Analysis
  • Investor Outlook
  • Current Challenges and How Lucid Plans to Overcome Them

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1-EV Technology Licensing
  • Growth Opportunity 2-Prioritizing Cost Cutting and Reducing Manufacturing Costs
  • Growth Opportunity 3-Business Diversification and New Business Models

Next Steps

  • Your Next Steps
  • Why Frost, Why Now?
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer