市場調査レポート
商品コード
1454752
スマートフォンにおけるAIの活用と発展Applications and Development of AI in Smartphones |
スマートフォンにおけるAIの活用と発展 |
出版日: 2024年01月17日
発行: TrendForce
ページ情報: 英文 10 Pages
納期: 即日から翌営業日
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OpenAIがChatGPTをリリースして以来、AI技術は新たな産業トレンドとなり、その動向は今やスマートフォン分野にも及んでいます。現在の分析によると、自社製の大規模言語モデル (LLM) はブランドにとって主要な競争カテゴリーとなっており、各ブランドは言語理解や画像認識などの分野でモデルの性能をアピールしています。スマートフォンのAI機能が正式にブームとなった後、ユーザーのプライバシーやデータ伝送の待ち時間短縮といった要件が浮上した場合、エッジコンピューティング・ソリューション上のAIが、業界の発展の方向となると考えられています。
当レポートでは、スマートフォン業界におけるAIの導入・活用状況や、主な焦点分野、今後の発展の見通しなどを分析しております。
(1) 成熟したスマートフォン市場で、AIが主役となる
(2) 「AIの波」を受けて、スマートフォンブランドが続々と自社LLMを開発
(3) ブランド各社の自社LLMへの動機
(1) スマートフォンにおけるAIの活用シナリオ
(2) スマートフォンにおけるAIの発展の見通し
(3) スマートフォンにおけるAIの商機
(1) スマートフォンブランドが、自社製LLMの研究開発 (R&D) に積極的に関与し、生成AI機能のOS・音声アシスタントへの実装を進める
(2) キラーアプリケーションがまだ出現しないスマートフォン業界では、商用AIの機会はまだ成長の勢いに大きく貢献していない
AI technology has become a new industry trend after OpenAI released ChatGPT, and this trend has now extended to the smartphone field. Current observations find that in-house large language models (LLMs) have become the major competing category for brands, who are showcasing the performance of their models in areas such as language comprehension and image recognition. AI on edge computing solutions are expected to become the industry's development direction when the requirements of user privacy and latency reduction in data transmission emerge after the official boom of AI capabilities in smartphones.
(1) AI to Take Center Stage in the Mature Smartphone Market
(2) Smartphone Brands Successively Develop In-House LLMs under AI Wave
(3) Motivation for In-House LLMs among Brands
(1) Application Scenarios of AI in Smartphones
(2) Outlook on AI Development among Smartphones
(3) Commercial Opportunities of AI on Smartphones
(1) Smartphone Brands to Engage Active R&D on In-House LLMs and Implanting Generative AI
Functions into Operating Systems & Voice Assistants
(2) Commercial AI Opportunities Yet to Significantly Contribute to Growth Momentum of
Smartphone Industry without Emergence of Killer Applications