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市場調査レポート
商品コード
1304533
浮体式海洋石油・ガス生産貯蔵積出設備(FPSO)の世界市場-2023年~2030年Global Floating Production Storage and Offloading (FPSO) Market - 2023-2030 |
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浮体式海洋石油・ガス生産貯蔵積出設備(FPSO)の世界市場-2023年~2030年 |
出版日: 2023年07月07日
発行: DataM Intelligence
ページ情報: 英文 215 Pages
納期: 約2営業日
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浮体式海洋石油・ガス生産貯蔵積出設備(FPSO)の世界市場は、2022年に142億米ドルに達し、2023-2030年の予測期間中にCAGR 6.5%で成長し、2030年までに235億米ドルに達すると予測されています。
現在の地政学的状況は、世界のFPSO市場の成長に大きく寄与しています。中東の伝統的な輸出国からの供給がアジア諸国に買い占められる中、欧州諸国はエネルギー輸入のギャップを埋めるために南米やアフリカの新興輸出国に頼っています。アフリカでのオフショア石油・ガス生産の拡大は、中長期的にFPSOの新たな需要を生み出すと思われます。
海洋エンジニアリング会社は、FPSOのエネルギー効率と全体的な性能を向上させるための新しい設計を開発しています。例えば、2023年5月、マレーシアの海洋エンジニアリング会社MISCは、システム統合を改善し、持続可能な技術を可能にするメガモジュールのトップサイドを利用した新しいFPSO設計を発表しました。
LNGは石炭・石油よりもクリーンな燃焼燃料とされ、温室効果ガスの排出量が少ないです。LNGを含む天然ガスは、低炭素の未来に向けた過渡的な燃料とみなされることが多いです。さらに、ロシア・ウクライナ戦争によってロシアの天然ガス供給が途絶えたことで、欧州諸国はエネルギー需要を満たすために液化天然ガス(LNG)への依存を強めています。
LNG需要の高まりは、海底ガス田の探査と開発の増加につながっています。これらの油田の多くは、従来の固定式プラットフォームでは実現不可能な、遠隔地の厳しい海洋環境に位置しています。FPSOは、こうしたオフショアガス田におけるLNG生産、貯蔵、オフローディングのための柔軟でコスト効率の高いソリューションを提供します。
FPSOには、ガス処理と液化のための先進技術を組み込むことができます。この技術により、天然ガスをLNGに変換することが可能になり、輸送と貯蔵がより簡単で費用対効果が高くなります。FPSOにおけるガス処理と液化機能の統合は、生産プロセス全体を合理化し、世界のLNG市場の成長を支えます。
オフショアプラットフォームの生産寿命が尽きると、デコミッショニングが必要になります。油田を完全に放棄する代わりに、FPSOを配備して残存埋蔵量を抽出し、油田の生産寿命を延ばすことができます。FPSOは、炭化水素の継続的な生産、貯蔵、積出を可能にし、海洋資産の価値を最大化し、プラットフォームの完全撤去の必要性を低減します。
FPSOは、固定式オフショア・プラットフォームの廃止に代わるコスト効率の高い選択肢を提供します。オフショアプラットフォームの撤去は、重量物の吊り上げや解体作業を伴い、高価で複雑なものとなる可能性があります。FPSOを油田に配備することで、オペレーターはコストのかかるプラットフォームの撤去・廃棄プロセスを回避することができます。その代わり、既存のインフラや設備を利用しながら生産を継続することができます。
FPSOの開発と配備には、多額の先行資本投資が必要です。FPSOのエンジニアリング、建設、設置、試運転に関連するコストは相当なものになります。パンデミック後の新規FPSOは特に高額になっています。例えば、ブラジルの国営エネルギー会社ペトロブラスは2021年6月、韓国の造船会社DSMEに新しいFPSO P-79を23億米ドルで発注しました。
FPSOプロジェクトにかかる多額の資本支出は、投資利益率と収益性に影響します。初期投資を回収するのに必要な投資回収期間が長いため、世界の原油価格やプロジェクト実績の不確実性と相まって、資金提供者にとって魅力的な提案ではなくなる可能性があります。これはオペレーターの慎重なアプローチにつながり、世界のFPSO市場の成長に影響を与える可能性があります。
パンデミックは、石油・ガス業界を含む世界経済全体に混乱をもたらしました。その結果、多くのオペレーターが投資決定を延期し、計画されていたFPSOプロジェクトを延期または中止しました。パンデミックの期間と深刻度に関する不確実性は、不安定な原油価格と相まって、業界における資本支出の減少につながっています。
パンデミックは世界のサプライチェーンに混乱をもたらしました。海外渡航の制限、施錠措置、製造施設の一時的な操業停止は、FPSOプロジェクトに必要な重要部品・機器の入手・納入に影響を与えました。パンデミックによる短期的な課題にもかかわらず、FPSO市場の長期的な見通しは引き続き明るいです。
ロシア・ウクライナ紛争は、欧州連合(EU)と米国がロシアに厳しい経済制裁を課すきっかけとなっています。この制裁により、欧米からロシアへの技術移転は完全に遮断されました。この制裁によってロシアは、北極圏の海洋石油・ガス埋蔵量を探査するための最新鋭FPSOへのアクセスを奪われました。
欧州では、ロシアから米国や中東へのエネルギー供給の方向性が根本的に変わっています。この地域の多くの国々は、ロシアのエネルギー供給が途絶えたことで生じたギャップを埋めるため、国際市場で液化天然ガス(LNG)の大量購入を開始しました。長期貯蔵施設が陸上に建設される間、安全なLNG貯蔵を確保するためのFPSOに対する一時的な需要が生まれました。
The Global Floating Production Storage and Offloading (FPSO) Market reached US$ 14.2 billion in 2022 and is expected to reach US$ 23.5 billion by 2030, growing with a CAGR of 6.5% during the forecast period 2023-2030.
The current geopolitical situation has been highly conducive to the growth of the global FPSO market. With supplies from traditional exporters in the Middle East being bought up by Asian countries, European countries are relying upon newly emerging exporters in South America and Africa to fill gaps in its energy imports. Expanding offshore oil and gas production in Africa will create new demand for FPSOs in the medium and long-term.
Marine engineering companies are developing new designs to improve the energy efficiency and overall performance of FPSOs. For instance, in May 2023, MISC, a Malaysian marine engineering company unveiled a new FPSO design that utilizes mega-module topsides , improving systems integration and allowing for sustainable technologies.
LNG is considered a cleaner-burning fuel than coal and oil, resulting in lower greenhouse gas emissions. Natural gas, including LNG, is often considered a transitional fuel towards a low-carbon future. Furthermore, with the disruption in Russian natural gas supplies due to the Russia-Ukraine war, European countries are increasingly turning to liquified natural gas (LNG) to fulfill their energy demand.
The rising demand for LNG has led to increased exploration and development of offshore gas fields. Many of these fields are located in remote and challenging offshore environments where traditional fixed platforms are not feasible. FPSOs offer a flexible and cost-effective solution for LNG production, storage, and offloading in these offshore gas fields.
FPSOs can incorporate advanced technologies for gas processing and liquefaction on board. The technologies enable the conversion of natural gas into LNG, making it easier and more cost-effective to transport and store. The integration of gas processing and liquefaction capabilities on FPSOs streamlines the overall production process and supports the growth of the global LNG market.
Decommissioning becomes necessary as offshore platforms reach the end of their production life. Instead of altogether abandoning the field, FPSOs can be deployed to extract remaining reserves and extend the field's productive life. FPSOs enable continued production, storage, and offloading of hydrocarbons, maximizing the value of offshore assets and reducing the need for full platform removal.
FPSOs offer a cost-effective alternative to decommissioning fixed offshore platforms. Removing offshore platforms can be expensive and complex, involving heavy lifting and dismantling operations. By deploying an FPSO to the field, operators can avoid the costly platform removal and disposal process. Instead, they can continue production while using the existing infrastructure and facilities.
Developing and deploying an FPSO involves substantial upfront capital investment. The costs associated with engineering, construction, installation, and commissioning of FPSOs can be considerable. New FPSOs in the post-pandemic period have become especially expensive. For instance, in June 2021, Petrobras, Brazil's state-owned energy company, ordered a new FPSO P-79 from South Korea's DSME shipbuilding company for US$ 2.3 billion.
The significant capital outlay for FPSO projects affects the return on investment and profitability. The long payback period required to recoup the initial investment, coupled with uncertainties in global oil prices and project performance, can make it a less attractive proposition for financers. It can lead to a cautious approach from operators and impact the growth of the global FPSO market.
The pandemic caused disruptions across the global economy, including the oil and gas industry. As a result, many operators postponed their investment decisions and delayed or canceled planned FPSO projects. Uncertainty regarding the duration and severity of the pandemic, coupled with volatile oil prices, led to reduced capital expenditure in the industry.
The pandemic resulted in disruptions to global supply chains. Restrictions on international travel, lockdown measures, and temporary shutdowns of manufacturing facilities affected the availability and delivery of critical components and equipment necessary for FPSO projects. Despite the short-term challenges caused by the pandemic, the long-term outlook for the FPSO market remains positive.
The Russia-Ukraine conflict led to European Union (EU) and the U.S. imposing stringent economic sanctions on Russia. The sanctions caused the complete blockage of Western technology transfer to Russia. The sanctions deprived Russia of access to advanced FPSOs for the exploration of offshore oil and gas reserves in the Arctic.
A radical reorientation of energy supplies from Russia to the U.S. and the Middle East occurred in Europe. Many countries in the region started buying large cargoes of liquified natural gas (LNG) on the international markets to fill the gap left by the disruption of Russian energy supplies. It created a temporary demand for FPSOs to ensure secure LNG storage while long-term storage facilities were built onshore.
The Global FPSO Market is segmented based on type, carrier type, water depth, hull type and region.
The primary advantage of double-hulled ships is their improved safety and environmental protection features. The double hull design provides an extra layer of protection, reducing the risk of oil spills in the event of a collision or grounding. The outer hull acts as a protective barrier, minimizing the chances of oil leakage and offering increased resistance to damage.
Double-hulled tankers meet or exceed stringent regulatory requirements set by international maritime organizations and environmental agencies. Regulations such as the International Maritime Organization's (IMO) MARPOL Convention mandate the phase-out of single-hulled tankers and the use of double-hulled vessels to prevent oil pollution. By using double-hulled ships, FPSOs can comply with these regulations and ensure higher environmental protection.
FPSOs are long-term investments, with operational lifetimes spanning 15-20 years. Double-hulled ships are generally more durable and have longer service lives than single-hulled vessels. The added protection provided by the double hull design helps extend the life of the FPSO, reducing the risks of structural fatigue, corrosion and potential failures associated with aging single-hulled tankers.
New commercial offshore reserves have been discovered in South America, mainly off the coast of Guyana and Brazil. The discovery of retail oil and gas deposits has increased demand for FPSOs as companies scramble to exploit these reserves. Traditional South American producers such as Venezuela are increasing their capacity. For instance, in January 2023, a Trinidad and Tobago company was awarded a license to develop a new offshore gas field in Venezuela.
In May 2023, SBM Offshore, a Dutch oilfield services company, signed a long-term maintenance contract with the multinational energy company Exxon Mobil Corporation for the company's FPSO fleet servicing the Starboek offshore block near Guyana. In December 2022, Petrobras, the Brazilian state-owned oil and gas company, announced that it had begun the tendering process to obtain two new FPSOs for operation in the Atapu and Sepia deepwater oil fields.
The major global players include: BP Plc, Aker Solutions AS, Shell Global, Bluewater Energy Services B.V., Bumi Armada Berhad, BW Offshore, Chevron, ExxonMobil Corporation, MODEC, Inc. and Petrobras.
The Global FPSO Market Report Would Provide Approximately 64 Tables, 66 Figures And 215 Pages.
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