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市場調査レポート

ベトナムのB2C Eコマース市場 (2015年)

Vietnam B2C E-Commerce Market 2015

発行 yStats.com GmbH & Co. KG 商品コード 306343
出版日 ページ情報 英文 61 Pages/Charts
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=101.75円で換算しております。
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ベトナムのB2C Eコマース市場 (2015年) Vietnam B2C E-Commerce Market 2015
出版日: 2015年08月28日 ページ情報: 英文 61 Pages/Charts
概要

わずか2年前には、ベトナムのB2C Eコマース市場は東南アジアでも最小規模でしたが、その後オンライン小売業は急激に発展しています。インターネット普及率が上昇し、オンライン買物客が増えただけでなく、1人当たりの支出額も急激に伸びています。今後5年間、ベトナムのB2C Eコマース市場は2桁台の成長を続ける、と期待されています。決済・配送手段というインフラ面の問題が解決すれば、市場は更なる成長を遂げるでしょう。また、FacebookなどのSNSを経由したMコマースの利用者も増加しています。

当レポートでは、ベトナムのB2C Eコマース市場について調査分析を行い、市場概要、市場動向、売上、シェア、ユーザー、主要企業などについてまとめています。

第1章 マネジメントサマリー

第2章 概要と国際比較

  • B2C Eコマースの概要と国際比較
  • オンライン購入客の普及率:成人のインターネット利用者に対する比率 (主要国の場合 (ベトナムを含む))
  • 日用品 (FMCG) を1回でもオンラインで購入した世帯の比率 (主要国の場合 (ベトナムを含む))
  • インターネットユーザー数 (今後6年間分、アジア太平洋地域諸国 (ベトナムを含む))
  • インターネット普及率:対人口比 (今後6年間分、アジア太平洋地域諸国 (ベトナムを含む))
  • 過去3ヶ月以内に1回でもオンラインショッピングを利用した調査回答者の比率 (アジア太平洋地域諸国 (ベトナムを含む))
  • モバイルショッピング普及率 (過去3年間分、アジア太平洋地域諸国 (ベトナムを含む))
  • クロスボーダー・オンラインショッピングの頻度 (主要国の場合)
  • インターネット普及率:対人口比 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))
  • 小売総売上高に対するB2C Eコマースの比率 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))
  • オンラインショッピングに最もよく使われているデバイス (オンライン購入客に対する比率):世界平均との比較 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))
  • 最近オンラインショッピングに利用したデバイスの内訳 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))
  • 1週間以内にスマートフォンで実行した行動 (スマートフォン・ユーザーに対する比率) (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))
  • オンラインショッピングの動機:上位3種類 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む) の場合)
  • オンラインでのクレジットカード情報提供を信頼していないインターネット・ユーザーの比率:世界平均との比較 (東南アジア諸国 (ベトナムを含む))

第3章 動向

  • B2C Eコマースの最新動向:概要
  • 利用したデバイス (モバイル機器を含む):調査回答者に占める比率
  • B2C Eコマース総売上高に占めるMコマースの比率
  • スマートフォン経由でのオンラインショッピングの利用頻度:スマートフォンユーザー全体に対する比率
  • オンライン・ファッション用品ショップのバイヤーのうち、Facebook経由でファッション用品を発注した人の比率
  • Facebook経由で購入した製品のカテゴリー:Facebookを使ったオンライン購入客に対する比率
  • Facebook経由での物品購入時の支払方法:年齢層別 (Facebookを使ったオンライン購入客に対する比率)
  • オンライン/オフラインでリサーチした後に、オンライン/オフラインで実行した購入行動:インターネットユーザーに対する比率

第4章 売上高・シェア

  • B2C Eコマースの売上高 (単位:米ドル、過去2年間分)
  • B2C Eコマースのシェア (小売総売上高に対する比率)
  • B2C Eコマースのシェア (最新値・予測値)

第5章 ユーザー/買物客

  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)
  • インターネットユーザー数および普及率の見通し (今後6年間分)
  • オンラインショッピングの普及率:インターネットユーザーに対する比率

第6章 製品

  • オンラインで購入した製品のカテゴリー:オンライン買物客に対する比率
  • 小売総売上高に対するオンラインショッピングの比率:食品雑貨の場合

第7章 支払方法

  • オンラインショッピングの支払方法:オンライン買物客に対する比率
  • オンラインショッピングの支払方法の選択要因:オンライン買物客に対する比率

第8章 配送方法

  • EコマースWebサイトで受け付けた苦情 (配送の問題を含む)

第9章 企業

  • Eコマース企業の概要
  • 最も訪問者数が多いEコマースWebサイト:調査回答者に対する比率
  • オンラインショッピングで最も頻繁に利用されたWebサイト:オンラインショッピングを利用した大学生に対する比率
  • ファッションアイテムの購入に利用したEコマースWebサイト (年齢層別):オンラインショッピング利用者に対する比率
  • 訪問者が最も多かった/ランキング上位だったEコマースWebサイト上位10件
  • Eコマース市場の内訳 (市場シェア)

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次
Product Code: 1225

OVERVIEW

Key findings:

Online Retail Is Gaining Momentum in Vietnam

Although Vietnam was ranked as the smallest B2C E-Commerce market in Southeast Asia in terms of sales two year ago, online retail is gaining momentum there. Growing Internet and online shopper penetration, as well as increasing online spending per shopper, are driving up online retail sales in Vietnam. In the next five years, the Vietnamese B2C E-Commerce market is expected to experience strong double-digit growth rates. Improvement in the two important infrastructure factors, payment and delivery, could give a further boost to B2C E-Commerce in Vietnam. Last year, close to two thirds of E-Commerce websites in Vietnam received complaints from online shoppers regarding delivery times. Furthermore, nearly half of Internet users who do not yet shop online admitted to not having a credit card to pay in online stores, while cash on delivery was by far the leading payment method among current online shoppers.

Social commerce is one of the most important trends in the online shopping market in Vietnam. Close to 90% of online buyers of fashion products made at least one online purchase from this category via Facebook. The shopping orders of items displayed via this social network are accepted via Facebook messages and phone calls, and paid for mostly by cash on delivery. With smartphone ownership increasing, M-Commerce is also becoming a trend. In 2014, a popular online shopping portal in Vietnam, Sendo.vn, received funding from Japanese investors in order to launch a smartphone shopping website.

Other leading players on the emerging online shopping market in Vietnam include online retailer and marketplace Lazada.vn, Vatgia.com's marketplace, online classifieds websites such as 5giay.vn and Chotot.vn, and electronics merchant Mobile World JSC with its online store Thegioididong.com. As B2C E-Commerce in Vietnam grows, more companies, including local and foreign players, are entering the market and rivalry is intensifying.

Questions Covered in the report:

  • How high are sales generated in the B2C E-Commerce market in Vietnam?
  • How fast is online retail in Vietnam predicted to grow?
  • What are the product categories most purchased by online shoppers in Vietnam?
  • Which online retail trends are prominent in Vietnam?
  • How does Vietnam rank among other countries by criteria related to online retail?

Countries Covered: Vietnam

COMPANIES MENTIONED

  • 123Mua.vn
  • aliexpress
  • Big C Supercenter
  • Chotot.vn
  • Hotdeal.vn
  • Mobile World JSC
  • Nguyen Kim Trading JSC
  • Sendo
  • Vatgia.com
  • Vietrade
  • Vingroup
  • 5giay.vn
  • Amazon
  • Cdiscount
  • Cungmua.com
  • Lazada.vn
  • Muachung.vn
  • Q&Me
  • Tiki.vn
  • Vien Thong A Import Export Trading Production Corp
  • VinEcom
  • Zalora.vn

For individual Market Report purchases:

  • 1. A “Single User License” means that only one (1) individually named user of an organization shall be entitled to access the report
  • 2. A “Site License” means that up to ten (10) users within a given geographical location (i.e. country) of an organization shall be entitled to access the report
  • 3. A “Global Site License” means that up to ten (10) worldwide users of an organization shall be entitled to access the report

In all cases, the term “organization” refers to the purchaser's specific company only and excludes any third parties, including affiliates. All purchases are bound by yStats.com GmbH & Co. KG official terms & Conditions.

Table of Contents

1. Management Summary

2. Overview and International Comparisons

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, August 2015
  • Online Shopper Penetration, by Selected Emerging Markets, incl. Vietnam, in % of Adult Internet Users, May 2014
  • Share of Households Buying FMCG Products Online at Least Once in 2014, by Selected Countries Worldwide, incl. Vietnam, in %, 2014
  • Number of Internet Users in Asia-Pacific, by Country, incl. Vietnam, in millions, 2013 - 2018f
  • Internet Penetration in Asia-Pacific, by Country, incl. Vietnam, in % of Population, 2013 - 2018f
  • Share of Respondents who Made at Least One Purchase Online in the Previous Three Months in Asia-Pacific, by Selected Countries, incl. Vietnam, in %, Q4 2014
  • Mobile Shopper Penetration in Asia-Pacific, by Selected Countries, incl. Vietnam, in % of Respondents, 2012 - 2014
  • Breakdown of Frequency of Cross-Border Online Shopping, in % of Online Shoppers, by Selected Countries, April 2015
  • Internet Penetration in Southeast Asia, by Country, incl. Vietnam, in % of Population, 2014
  • B2C E-Commerce Share of Total Retail Sales in Southeast Asia, by Country, incl. Vietnam, in %, 2013
  • Devices Most Used for Online Shopping in Southeast Asia, by Country, incl. Vietnam, Compared to Global Average, in % of Online Shoppers, Q1 2014
  • Breakdown of the Last Online Purchase in Southeast Asia, by Device Used, in % of Online Shoppers, by Country, incl. Vietnam, 2014/Q1 2015
  • Activities Carried Out on Smartphones at Least Weekly in Southeast Asia, incl. Purchase, by Country, incl. Vietnam, in % of Smartphone Users, 2014/Q1 2015
  • Top 3 Drivers of Online Shopping in Southeast Asia, by Countries, incl. Vietnam, Q1 2014
  • Share of Internet Users Who Do Not Trust to Provide Credit Card Information Online in Southeast Asia, by Country, incl. Vietnam, Compared to Global Average, in % of Internet Users, Q1 2014

3. Trends

  • B2C E-Commerce Trends Overview, August 2015
  • Devices Used, incl. Mobile, in % of Respondents, April 2015
  • M-Commerce Share of Total B2C E-Commerce Sales, in %, 2018f
  • Breakdown of Frequency of Online Shopping via Smartphone, in % of Smartphone Users, November 2014
  • Share of Online Buyers of Fashion Products who Ordered Fashion Products Online via Facebook Pages, in %, December 2014
  • Product Categories Purchased Online via Facebook, in % Online Shoppers Who Purchase On Facebook, December 2014
  • Payment Methods Used When Purchasing Items on Facebook, by Age Group, in % Online Shoppers Who Purchase on Facebook, December 2014
  • Online/Offline Purchase Behavior after Online/Offline Research, in % of Internet Users,
  • 2014/April 2015

4. Sales & Shares

  • B2C E-Commerce Sales, in USD billion, 2013 & 2014
  • B2C E-Commerce Share of Total Retail Sales, in %, 2014
  • B2C E-Commerce Sales, in USD million, 2013 & 2018f

5. Users and Shoppers

  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2010 – 2014
  • Number of Internet Users, in millions, and in % Penetration, 2013 – 2018f
  • Online Shopper Penetration, in % of Internet Users, 2013 & 2014

6. Products

  • Product Categories Purchased Online, in % Online Shoppers, 2013 & 2014
  • Online Share of Total Modern Retail Sales of Grocery, in %, 2013 & 2014

7. Payment

  • Payment Methods Used in Online Shopping, in % of Online Shoppers, 2013 & 2014
  • Factors Considered in Online Shopping, incl. Payment, in % of Online Shoppers, 2014

8. Delivery

  • Complaints Received by E-Commerce Websites, incl. Delivery, in % of E-Commerce Websites, 2014

9. Players

  • E-Commerce Player Overview, August 2015
  • Most Often Visited E-Commerce Websites, in % of Respondents, 2014
  • Websites Most Often Used for Online Shopping, in % of University Students Who Shop Online, February 2015
  • E-Commerce Websites Used to Purchase Fashion Products from, in % of Online Shoppers who Purchased Fashion Products, by Age Group, December 2014
  • Top 10 E-Commerce Websites by Visits, by Website Rank, August 2015
  • Breakdown of E-Commerce Marketplaces, by Market Share, in %, 2014
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