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市場調査レポート

アフリカのB2C Eコマース市場

Africa B2C E-Commerce Market 2015

発行 yStats.com GmbH & Co. KG 商品コード 291165
出版日 ページ情報 英文 122 Pages/Charts
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=114.71円で換算しております。
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アフリカのB2C Eコマース市場 Africa B2C E-Commerce Market 2015
出版日: 2015年02月17日 ページ情報: 英文 122 Pages/Charts
概要

アフリカは世界のeコマース市場の中で立ち遅れた状態にあると考えられています。実際、インターネット普及率の低さや、流通機構の未整備、非現金決済インフラの欠如、所得の低さや貧困率の高さといった要因が、この地域でのオンラインショッピングの発展を妨げてきました。それでも、近年になって改善の兆しが見え始め、アフリカ主要国のB2C eコマース市場は(ユーロ建てで)2桁台の成長率を達成しています。特に南アフリカ・ナイジェリアが域内の主導国として成長しており、またケニアなどでは携帯電話の普及と共にモバイルショッピング (mコマース) も急速に成長しています。

当レポートでは、アフリカのB2C Eコマース市場を詳細に調査分析し、B2C Eコマースの最新動向や将来展望、世界各国の市場との比較、域内各国でオンライン小売の発展ために必要なインフラ、主要国のB2C Eコマース市場の概況 (市場規模(売上額)、小売り全体に占めるB2C Eコマース売上のシェア、オンライン購買客の普及率、最も人気のある商品カテゴリー、年齢層・性別の統計、小売りウェブサイトのユニークビジター数によるランキングなど)、主要企業のプロファイルといった情報を提供しています。

第1章 マネジメントサマリー

第2章 国際比較

  • B2C eコマースの売上高の内訳、地域別 (中東・アフリカを含む、最新値・予測値)
  • オンライン購買客の普及率、地域別、インターネットユーザー比 (中東・アフリカを含む、今後6年間分)
  • オンラインショッピングを好む消費者の比率、インターネットに週1回以上接続する消費者に対する比率、主要国の場合 (南アフリカ・ナイジェリアを含む)
  • 主なオンライン活動、インターネットに週1回以上接続する消費者に対する比率、主要国の場合 (南アフリカ・ナイジェリアを含む)
  • オンラインで購入する製品のカテゴリー、インターネットに週1回以上接続する消費者に対する比率、主要国の場合 (南アフリカ・ナイジェリアを含む)
  • オンラインショッピングの訪問先、インターネットに週1回以上接続する消費者に対する比率、主要国の場合 (南アフリカ・ナイジェリアを含む)
  • 毎週/毎月オンラインショッピングをする消費者のシェア (%)、主要国・地域の場合 (南アフリカを含む)

第3章 地域市場

  • B2C eコマースの売上高 (最新値・予測値)
  • オンライン購買客の普及率、調査回答者に占める比率 (エジプト・ケニア・モロッコ・ナイジェリア・南アフリカ)
  • オンライン決済取引の安全性への不安から、オンラインショッピングをしない調査回答者のシェア (エジプト・ケニア・モロッコ・ナイジェリア・南アフリカ)
  • 携帯電話からオンラインショッピングをしたことのある/したいと思っている調査回答者のシェア (エジプト・ケニア・モロッコ・ナイジェリア・南アフリカ)
  • インターネットユーザー数 (エジプト・ナイジェリア・南アフリカ、今後6年間分)
  • インターネット普及率、対人口比、主要国の場合
  • 携帯電話ユーザー数および普及率、対人口比 (エジプト・ナイジェリア・南アフリカ、今後6年間分)
  • スマートフォンユーザー数および普及率、対人口比 (エジプト・ナイジェリア・南アフリカ、今後6年間分)
  • 決済カート普及率、住民100人当たり (エジプト・ケニア・モロッコ・ナイジェリア・南アフリカ)

第4章 南アフリカ

  • B2C eコマースの概要と国際比較
  • スマートフォン普及率 (携帯電話所有者に占めるシェア)、およびネット接続にスマートフォンを利用するインターネットユーザーの比率
  • モバイル通信経由でショッピングをするスマートフォンユーザーの比率
  • モバイル購買客のシェア、モバイルインターネットの積極的なユーザーに対する比率
  • 国外のWebサイトでのオンライン支出額の比率
  • クロスボーダー取引の障害、オンライン購買客に占める比率
  • B2C eコマース売上高 (過去3年間分)
  • 小売売上高の総額に対するB2C eコマースの比率
  • インターネット普及率、住民数に対する比率 (過去5年間分)
  • インターネットの世帯普及率 (自宅およびそれ以外)
  • インターネット接続方法の種類 (%):接続場所別 (大都市圏・都市部・農村部・全体)
  • インターネットユーザー数 (実績値・予測値)
  • オンライン購入客数
  • オンラインで購入した商品、「衣類・アクセサリー」の場合、オンライン購入客に占める比率
  • オンラインショッピング取引の内訳、決済手段別
  • B2C eコマースで使用されたオンライン決済手段、オンライン購入客に対する比率
  • B2C eコマースで好まれているオンライン決済手段の内訳、オンライン購入客に対する比率
  • B2C eコマースで使用されているクレジットカード (ブランド別)、カードを使用したオンライン購入客に占める比率
  • 配送希望時間の内訳、および代金引き換えを希望するオンライン購入客の比率 (オンライン購入客に対する比率)
  • B2C eコマース業者の概要
  • 訪問数が最も多いeコマースWebサイト、積極的なインターネットユーザーに占める比率
  • 上位10件のeコマースWebサイト、ユニークビジター数基準
  • 「衣類・アクセサリー」を購入した際に利用したeコマースWebサイト、「衣類・アクセサリー」のオンライン購入者に対する比率

第5章 ナイジェリア

  • B2C eコマースの概要と国際比較
  • モバイル購買客のシェア、オンライン購買客全体に対する比率
  • eコマース売上高
  • B2C eコマース売上高 (過去3年間分)
  • インターネット普及率、住民数に対する比率 (過去5年間分)
  • インターネットユーザー数 (実績値・予測値)
  • オンラインで最も多く購入した商品カテゴリーの内訳、オンライン購入客に対する比率
  • モバイルペイメント取引の件数・金額
  • インターネット決済取引の件数・金額
  • 人気の高い配送オプションの内訳、オンライン購入客に対する比率
  • B2C eコマース業者の概要
  • 最も人気の高いeコマースWebサイトの内訳、オンライン購入客に対する比率
  • 好みのオンラインストアの選択への影響要因の内訳、オンライン購入客に対する比率

第6章 エジプト

  • B2C eコマースの概要 (売上高を含む) および国際比較
  • モバイルインターネットユーザーのシェア、インターネットユーザー全体に占める比率
  • 国外のオンラインショップで購入しているオンライン購入客の比率
  • 店舗内部にてオンラインで製品の価格・レビューを比較しているモバイルインターネットユーザーの比率、携帯電話・スマートフォンユーザー全体に対する比率
  • 小売売上高総額に対するB2C eコマースの比率
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)
  • インターネットユーザー数および普及率 (過去5四半期間分)
  • インターネット普及率 (今後6年間分)
  • オンライン購買客の普及率、インターネットユーザーに対する比率
  • オンラインで購入した商品のカテゴリー
  • B2C eコマース業者の概要

第7章 モロッコ

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • 携帯電話で購入/決済したことのある携帯電話ユーザーのシェア、および購入した商品の種類/決済手段の内訳
  • オンラインショッピングの訪問先の内訳、オンライン購入客に占める比率:モロッコ国内/国外のWebサイト
  • モロッコ国内で発行された銀行カードによる、B2C eコマース取引の件数・金額
  • インターネットユーザー数および普及率 (対個人)
  • インターネット普及率、年齢層別 (対個人)
  • インターネット世帯普及率、技術別
  • オンライン購買客の普及率、インターネットユーザーに対する比率
  • オンライン購買客数 (人口1000人当たり):1回だけ利用/複数回利用/全利用者数
  • オンライン購買時の障害、過去12ヶ月間にオンラインショッピングをしていないインターネットユーザーに対する比率

第8章 ケニア

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • eコマース売上高:アフリカ主要国との比較
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)
  • インターネットユーザー数および普及率
  • インターネット加入件数の内訳:技術方式別
  • モバイルペイメント統計:取引件数、取引額、顧客数、店舗数など

第9章 チュニジア

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)
  • インターネットユーザー数および普及率 (過去5年間分)
  • 利用されたインターネット接続手段の種類、インターネットユーザーに対する比率
  • チュニジア国内で発行された銀行カードによる、B2C eコマース取引の件数・金額
  • eコマースWebサイトの件数と売上高

第10章 セネガル

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • オンライン購買客の普及率 (対個人)
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)
  • インターネット加入件数 (100人当たり)
  • インターネット加入者の内訳:モバイル通信/固定回線通信

第11章 アルジェリア

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)

第12章 ルワンダ

  • B2C eコマースの概要および国際比較
  • インターネット普及率 (対個人、過去5年間分)

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次
Product Code: 1167

B2C E-Commerce in Africa to reach a double-digit number in EUR billion

Africa is considered a late entrant to the global E-Commerce stage. Low internet penetration, underdeveloped logistics and limited cashless payments infrastructure, as well as low incomes and high poverty rates have hindered the uptake of online shopping in this region. However, recent signs of improvements have led to forecasts of B2C E-Commerce sales growing at high rates to a double-digit number in EUR billions in the next three years.

South Africa and Nigeria are the continent's leaders in online retail development. While South Africa has been in view for years as an important emerging market, Nigeria is a rising star. As the regions' most populous country, it already surpassed South Africa in economy size and topped all other African nations by number of Internet users and mobile phone owners. Local online merchants Jumia and Konga are among the country's most popular websites. Jumia has already expanded beyond Nigeria to other markets in the region, while both companies received substantial investment to fortify their positions on the domestic market, as the launch of PayPal in Nigeria in 2014 is expected to bring more international competition.

Still, South Africa is significantly ahead of all other countries in the continent by such important infrastructure indicators as Internet, smartphone and payment card penetration. An important development in South Africa is the declining share of online spending on foreign websites. Fear of hidden charges and the convenience of buying from local merchants are cited as major reasons for not buying cross-border. Nevertheless, US-based global merchant Amazon ranks among the most visited E-Commerce websites in the country, while the two largest South African online merchants Kalahari.com and Takealot.com decided to merge to join their forces against increasing local and international competition. Overall, South African B2C E-Commerce market potential is still largely untapped, as online accounted for only slightly more than 1% of total retail sales last year.

Looking at other African nations, Morocco and Egypt are Africa's most advanced markets in Internet penetration, which reached more than half of the population in these countries, as of 2014. Online shopper penetration stood at below 10% in these countries, though especially in Morocco, the number of users buying over the Internet has grown significantly. In Egypt, a particular characteristic is significance of the social network Facebook, which not only generates traffic for online merchants such as Souq.com and Jumia, but also is cited by online shoppers as a website for direct placement of orders.

Kenya is Africa's leader in all aspects of mobile: mobile connections account for almost all of Internet subscriptions in the country, while the number of people using mobile payment services has been growing each year to reach a significant double-digit number in 2014. Still, the country's E-Commerce market is smaller than that of some other African countries, through by mobile shopper penetration it topped them all, ranking first in this parameter together with Nigeria.

Questions Answered in This Report

  • What is the current state and the prospects of B2C E-Commerce in Africa?
  • How do countries in Africa compare among themselves and other countries worldwide by various indicators relevant for B2C E-Commerce?
  • How does the infrastructure necessary for evolvement of online retail develop across various countries in this region?
  • What are the major B2C E-Commerce markets in Africa?
  • Who are the key competitors in online shopping in Africa?

Covered Countries/Regions:

Africa, South Africa, Nigeria, Egypt, Morocco, Kenya, Tunisia, Senegal, Algeria, Rwanda.

SAMPLES

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In all cases, the term “organization” refers to the purchaser's specific company only and excludes any third parties, including affiliates. All purchases are bound by yStats.com GmbH & Co. KG official terms & Conditions.

Table of Contents

1. Management Summary

2. Global Comparisons

  • Breakdown of B2C E-Commerce Sales, by Regions, incl. Middle East and Africa, in %, 2013 & 2018f
  • Online Shopper Penetration, by Region, in % of Internet Users, incl. Middle East & Africa, 2013 - 2018f
  • Share of Consumers who Prefer to Shop Online, in % of Consumers who Connect to the Internet at Least Once a Week, by Selected Countries, incl. South Africa and Nigeria, July 2014
  • Leading Online Activities, in % of Internet Users who Use the Internet at Least Once a Week, by Selected Countries, incl. South Africa and Nigeria, July 2014
  • Product Categories Purchased Online, in % of Online Shoppers, by Selected Countries, incl. South Africa and Nigeria, July 2014
  • Online Shopping Destinations, in % of Internet Users Who Use the Internet at Least Once, by Selected Countries, incl. South Africa and Nigeria, July 2014
  • Share of Consumers Shopping Online Weekly and Monthly, in %, by Selected Countries and Territories, incl. South Africa, 2013

3. Regional

  • B2C E-Commerce Sales, in USD billion, 2013 & 2018
  • Online Shopper Penetration, in % of Respondents, by Egypt, Kenya, Morocco, Nigeria and South Africa, 2013
  • Share of Respondents who Do Not Shop Online Because of Concerns about Safety of Online Payment Transactions, by Egypt, Kenya, Morocco, Nigeria and South Africa, in %, 2013
  • Share of Respondents Who Shopped or Intend to Shop via Mobile Phones, in %, by Egypt, Kenya, Morocco, Nigeria and South Africa, 2013
  • Number of Internet Users, by Egypt, Nigeria and South Africa, in millions, 2013 - 2018f
  • Internet Penetration, by Selected Countries, in % of Population, 2013
  • Mobile Phone Users, in millions, and Penetration, in % of Population, by Egypt, Nigeria and South Africa, 2013 - 2018f
  • Smartphone Users, in millions, and Penetration, in % of Mobile Phone Users, by Egypt, Nigeria and South Africa, 2013 - 2018f
  • Payment Card Penetration per 100 Inhabitants, by Egypt, Kenya, Morocco, Nigeria and South Africa, 2013

4. South Africa

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, January 2015
  • Smartphone Penetration, in % of Mobile Phone Owners, and Share of Internet Users Using Smartphones to Access the Internet, in %, June 2014
  • Share of Smartphone Users Purchasing via Mobile, in %, June 2014
  • Share of Mobile Shoppers on Active Mobile Internet Users, in %, 2012 & 2013
  • Share of Online Spending Made on Foreign Websites, in %, 2012 - 2014
  • Barriers to Buying Cross-Border, in % of Online Shoppers, 2014e
  • B2C E-Commerce Sales, in ZAR billion, 2012 - 2014e
  • Share of B2C E-Commerce on Total Retail Sales, in %, 2014e
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Internet Penetration on Households, in %, by Access at Home and Other Places, 2012 & 2013
  • Types of Internet Access by Place of Access, in % of Households, by Metropolitan, Urban, Rural and Total, 2013
  • Number of Internet Users, in millions, 2010 - 2018f
  • Number of Internet Users, in millions, 2013 - 2018f
  • Number of Online Shoppers, in millions, 2012 & 2013
  • Products Purchased Online, incl. “Clothes and Accessories”, in % of Online Shoppers, April 2014
  • Breakdown of Online Shopping Transactions, by Payment Methods, in %, 2013
  • Online Payment Methods Used in B2C E-Commerce, in % of Online Shoppers, December 2013
  • Breakdown of Online Payment Methods Preferred in B2C E-Commerce, in % of Online Shoppers, December 2013
  • Credit Cards Used in B2C E-Commerce, by Brands, in % of Online Shoppers who Pay with Credit Cards, December 2013
  • Breakdown of Preferred Delivery Time, in % of Online Shoppers, and Share of Online Shoppers Willing to Use Pick-Up and Pay on Collection Option, in % of Online Shoppers, December 2013
  • B2C E-Commerce Players Overview, January 2015
  • Most Visited E-Commerce Websites, in % of Active Internet Users, 2014e
  • Top 10 E-Commerce Websites, by Unique Visitors, in thousands, April 2014
  • E-Commerce Websites where “Clothing and Accessories” are Purchased from, in % of Online Shoppers buying Clothing and Accessories, April 2014

5. Nigeria

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, January 2015
  • Share of Mobile Shoppers on Total Online Shoppers, in %, June 2014
  • E-Commerce Sales, in USD million, 2012 & 2014e
  • B2C E-Commerce Sales, in NGN billion, 2010-2012
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Number of Internet Users, in millions, 2013 - 2018f
  • Breakdown of Product Categories Most Purchased Online, in % of Online Shoppers, June 2014
  • Number and Value of Mobile Payment Transactions, in thousands and in NGN billion, 2012, 2013, & January-October 2014
  • Number and Value of Internet Payment Transactions, in thousands and in NGN billion, 2012, 2013, & January-October 2014
  • Breakdown of Preferred Delivery Options, in % of Online Shoppers, June 2014
  • B2C E-Commerce Players Overview, January 2015
  • Breakdown of the Most Popular E-Commerce Websites, in % of Online Shoppers, June 2014
  • Breakdown of Factors Influencing the Choice of Favorite Online Stores, in % of Online Shoppers, June 2014

6. Egypt

  • B2C E-Commerce Overview, incl. Sales, and International Comparisons, February 2015
  • Share of Mobile Internet Users on Total Internet Users, in %, Q3 2013 - Q3 2014
  • Share of Online Shoppers Purchasing from Foreign Online Shops, in %, 2013
  • Share of Mobile Internet Users Comparing Prices and Product Reviews Online while Being in Store, by Total Mobile Phone Users and Smartphone Users, September 2014
  • Share of B2C E-Commerce on Total Retail Sales, in %, 2013
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Number of Internet Users, in millions, and in % Penetration, Q3 2013 - Q3 2014
  • Number of Internet Users, in millions, 2013 - 2018f
  • Online Shopper Penetration on Internet Users, in %, 2014e
  • Product Categories Purchased Online, in %, 2014e
  • B2C E-Commerce Players Overview, February 2015

7. Morocco

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • Share of Mobile Phone Users who Made a Purchase or Payment via Mobile Phone, in %, and Type of Purchase or Payment Made via Mobile Phone, in %, November 2014
  • Breakdown Online Shopping Destination, in % of Online Shoppers, by Moroccan Websites and Foreign Websites, 2013
  • Value and Number of B2C E-Commerce Transactions Made with Bank Cards Issued in Morocco, in MAD million and in millions, 2011 - 2014
  • Number of Internet Users, in millions, and Penetration, in % of Individuals, 2012 & 2013
  • Internet Penetration, by Age Group, in % of Individuals, 2013
  • Internet Penetration on Households, by Technology, in %, 2011, 2012 & 2013
  • Online Shopper Penetration, in % of Internet Users, 2011 - 2013
  • Number of Online Shoppers, in thousands, by Shopped Once, More than Once, and Total, 2011, 2012 & 2013
  • Barriers to Online Purchase, in % of Internet Users Who Have not Purchased Online in the Previous 12 Months, May 2013

8. Kenya

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • E-Commerce Sales, Compared to Selected Countries in Africa, in KES billion, 2013
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Number of Internet Users, in millions and in % of Total Population, March 2013, June 2013, December 2013, March 2014, June 2014
  • Breakdown of Internet Subscriptions by Technology, in %, September 2014
  • Mobile Payment Statistics, incl. Number of Transactions, in millions, Value of Transactions, in KES billion, Number of Customers, in millions, and Number of Agents, in thousands, 2008 - 2013 & October 2014

9. Tunisia

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Number of Internet Users, in millions and in % of Total Population, 2009 - 2013
  • Type of Internet Access Used, in % of Internet Users, August 2014
  • Value and Number of B2C E-Commerce Transactions Made with Bank Cards Issued in Morocco, in TND million and in millions, 2011 - 2013 & January - September 2014
  • Number of E-Commerce Websites and E-Commerce Sales, in TND million, 2013

10. Senegal

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • Online Shopper Penetration, in % of Internet Users, 2014e
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
  • Number of Internet Subscriptions per 100 People, September 2013 - September 2014
  • Breakdown of Internet Subscriptions by Mobile and Fixed, in %, September 2014

11. Algeria

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013

12. Rwanda

  • B2C E-Commerce Overview and International Comparisons, February 2015
  • Internet Penetration, in % of Individuals, 2009 - 2013
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