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市場調査レポート

中国のB2C電子商取引とオンライン決済手段の分析

China B2C E-Commerce and Online Payment Report 2013

発行 yStats.com GmbH & Co. KG 商品コード 273692
出版日 ページ情報 英文 90 Pages/Charts
納期: 即日から翌営業日
価格
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中国のB2C電子商取引とオンライン決済手段の分析 China B2C E-Commerce and Online Payment Report 2013
出版日: 2013年06月03日 ページ情報: 英文 90 Pages/Charts
概要

中国ではB2C電子商取引が急速に普及しており、2010〜2016年の年間平均成長率は30%以上と推計されています。また、ソーシャル・ネットワークの急速な普及と共に、ソーシャル・コマースの重要性が米国以上に高まっています。mコマースも2011〜2012年に5倍もの成長を遂げました。ファッション・靴・バッグ・PC・家電製品などが主な取扱商品で、特に高級品のオンライン販売の動きが顕著になっています。

当レポートでは、中国におけるB2C電子商取引(eコマース)市場と各種決済手段(オンライン決済・モバイルペイメント)の最新動向と今後の見通しについて分析し、電子商取引の全体的動向や構造、他国との比較、売上高・市場シェア・ユーザー数の推移、決済件数・金額の動向、主要企業の概要と業績などを調査して、その結果を概略以下の構成でお届けします。

第1章 マネジメント・サマリー

第2章 市場の傾向

  • 中国の電子商取引の傾向
  • 中国のB2C電子商取引の傾向
  • 中国の国際的B2C電子商取引の傾向
  • 中国のB2C電子商取引の傾向:購買客数(実績値・予測値)
  • 中国のB2C電子商取引の傾向:女性の購買傾向
  • 高級品のB2C電子商取引:売上高(実績値)
  • 「独身者の日」(11月11日)関連のB2C電子商取引
  • 中国の電子商取引市場の総取引額の内訳:種類別
  • B2C電子商取引の配送方法
  • モバイルショッピングの普及度:インド・タイ・ベトナムとの比較
  • ソーシャル・ショッピングの傾向
  • オンラインゲームの動向と市場規模(実績値・予測値)
  • ブラウザ/クライアントベース・オンラインゲーム市場の動向
  • ブラウザベース・オンラインゲームのユーザー数と増加率(実績値・予測値)
  • クライアントベース・オンラインゲームのユーザー数と増加率(実績値・予測値)
  • オンラインゲーム・ユーザーの支出額と増加率(実績値・予測値)
  • オンラインゲームの市場収益の内訳:セグメント別(実績値)

第3章 オンライン決済

  • オンライン決済の利用頻度と、最近利用した決済手段:対ユーザー比率(%)
  • オンライン決済の最新動向と、決済の安全性に関する認識(%)
  • オンライン決済の総決済額と増加率(過去6四半期分)
  • サードパーティー・オンライン決済の総決済額と増加率
  • サードパーティー・オンライン決済の総決済額の内訳:部門別
  • サードパーティー・オンライン決済の総決済額の内訳:企業別
  • オンライン/モバイルペイメントの利用者数
  • オンライン/モバイルペイメントの普及率(%)
  • モバイルペイメントの傾向
  • サードパーティー・モバイルペイメントの総決済額と増加率(実績値・予測値)
  • サードパーティー・モバイルペイメントの総決済額の内訳:部門別(実績値・予測値)
  • サードパーティー・モバイルペイメントの今後の利用見込み:消費者別
  • オンラインバンキングの総取引額(実績値・予測値)
  • モバイルペイメントに関する最新動向:Alipay(2012/2013年)

第4章 売上高

  • B2C電子商取引の売上高:オーストラリア・インド・日本との比較(%)(実績値・予測値)
  • B2C電子商取引の売上高と成長率:人民元ベース(実績値・予測値)
  • B2C電子商取引の売上高と成長率:米ドルベース(実績値・予測値)
  • 中国の電子商取引の市場規模(市場の種類別)、およびB2C電子商取引の売上高(実績値・予測値)
  • B2C電子商取引の売上高:米ドルベース
  • 電子商取引(B2C・C2Cとも)の総取引額と成長率(実績値)
  • mコマース売上高
  • オンライン旅行市場の規模と成長率(実績値・予測値)

第5章 市場シェア

  • B2C電子商取引の売上高:小売売上高総額に対するシェア(%)(実績値・予測値)
  • mコマースの売上高:B2C電子商取引の総売上高に対するシェア(%)

第6章 製品

  • B2C電子商取引の売上高:製品カテゴリー別の内訳

第7章 ユーザー/購買客

  • 中国のインターネットユーザー数と対人口比率(%)(実績値・予測値)
  • インターネット普及率:対人口比率(%)(実績値)
  • オンラインショッピング利用者:インターネットユーザーに対する比率(%)(実績値・予測値)
  • オンラインショッピング利用者数と対人口比率(%)(実績値・予測値)
  • オンラインショッピング利用者数:日本・オーストラリアとの比較
  • 上位10省でのオンラインショッピング注文数

第8章 企業

  • B2C電子商取引Webサイト上位10社:月間利用ユーザー数
  • B2C電子商取引Webサイト上位10社:年間利用ユーザー数増加率
  • 電子商取引企業の内訳:オンライン取引額シェア(%)
  • 企業プロファイル:Taobao Mall
  • 企業プロファイル:360buy Jingdong Mall
  • 企業プロファイル:Tencent
  • 企業プロファイル:Suning
  • 企業プロファイル:Amazon
  • B2C電子商取引サイトの内訳:プラットフォーム・ベース/独立系(市場収益シェア(%))
  • モバイルショッピング企業の市場シェア(%)
  • オンラインゲーム企業上位6社:市場収益(人民元ベース)
  • クライアントベース・オンラインゲーム企業の市場シェア(%)
  • 最新動向:Toys`R'Us(2012年12月)
目次
Product Code: 1036

B2C E-Commerce is gaining more and more ground in China

The recent “China B2C E-Commerce and Online Payment Report 2013” by Hamburg-based secondary market research company yStats.com provides information about B2C E-Commerce and the movement toward online and mobile purchase transactions in China.

B2C E-Commerce is gaining more and more ground in China. According to forecasts, it is expected to grow by more than 30 percent annually between 2010 and 2016. A growing number of Chinese residents use social networks to purchase products online. Social Commerce is expected to become even more significant in China than in the USA. M-Commerce is also gaining in importance. Between 2011 and 2012, M-Commerce grew approximately fivefold.

Overall, fashion, shoes and bags, as well as computers and household appliances are among the most popular product categories online. B2C E-Commerce with luxury goods is one of the leading trends. In recent years, this segment has grown more strongly than traditional B2C E-Commerce. Leading Chinese online retailers include Tmall, 360buy, Tencent and Suning.com.

The total online payment transaction value in China demonstrated strong quarter-on-quarter growth in 2011-2012.Third-party online payments, which are used by around a third of online shoppers in China, were especially on the rise. Also, Alipay launched a mobile wallet application in China, offering online-to-offline payments.

SAMPLE OUTPUT: METHODS

©yStats.com GmbH & Co. KG

SAMPLE OUTPUT: TRANSACTION VOLUME

©yStats.com GmbH & Co. KG

For individual Market Report purchases:

  • 1. A “Single User License” means that only one (1) individually named user of an organization shall be entitled to access the report
  • 2. A “Site License” means that up to ten (10) users within a given geographical location (i.e. country) of an organization shall be entitled to access the report
  • 3. A “Global Site License” means that up to ten (10) worldwide users of an organization shall be entitled to access the report

In all cases, the term “organization” refers to the purchaser's specific company only and excludes any third parties, including affiliates. All purchases are bound by yStats.com GmbH & Co. KG official terms & Conditions.

Table of Contents

1. MANAGEMENT SUMMARY

2. TRENDS

  • E-Commerce Trends in China, 2012
  • B2C E-Commerce Trends in China, 2012
  • International B2C E-Commerce Trends in China, 2012
  • B2C E-Commerce Trends in China, 2011/2012 and Number of Online Shoppers, in millions, 2012f & 2016f
  • B2C E-Commerce Trends among Women in China, 2011
  • Luxury B2C E-Commerce Trends in China, 2011/2012 and Luxury B2C E-Commerce Sales, in CNY billion, 2010-2012f
  • The Bachelor's Day in Chinese B2C E-Commerce, 2012
  • Breakdown of Gross Merchandise Volume of China's E-Commerce Market, by Type of Sale, in %, Q3 2012
  • B2C E-Commerce Delivery Trends in China, 2012
  • Mobile Shopping Inclination in China, compared to India, Thailand, Vietnam, in % of Consumers, December 2011-February 2012
  • Social Shopping Trends in China, 2011/2012
  • Online Gaming Trends in China, 2012 and Online Gaming Market Value, in RMB billion, 2012f & 2015f
  • Browser-based and Client-based Online Gaming Market Trends in China, 2011
  • Browser-based Online Gaming Users in China, in millions and in % annual Growth, 2010-2014f
  • Client-based Online Gaming Users in China, in millions and in % annual Growth, 2010-2014f
  • Online Gaming User Spending in China, in RMB billion and in % annual Growth, 2009-2013f
  • Breakdown of Online Gaming Revenues by Game Segments in China, in %, 2009-2013f

3. ONLINE PAYMENT

  • Used Online Payment Methods, by Used at Least Once and Most Frequently Used, in % of Online Payment Users, 2012e
  • Online Payment Trends, 2012 and Perception of Payment Security, in % of Internet Users, June 2012
  • Total Online Payment Transaction Value, in CNY billion, and in % Growth, Q2 2011 - Q3 2012
  • GMV of Third-Party Online Payment and Growth in %, 2009-2016f
  • Breakdown of Third-Party Online Payment GMV, by Segment, in %, 2012
  • Breakdown of Third-Party Online Payment Market, by Players, in %, Q3 2012
  • Number of Online Payment Users and Number of Mobile Payment Users, in millions, 2011 & 2012
  • Online Payment Penetration Rate, in % of Internet Users, 2011 & 2012 and Mobile Penetration Rate, in % of Mobile Internet Users, 2011&2012
  • Mobile Payment Trends, 2012
  • GMV of Third-Party Mobile Payment and Growth in %, 2009-2016f
  • Breakdown of Third-Party Mobile Payment GMV, by Segment, in %, 2009-2016f
  • Breakdown of Confidence in Future of Mobile Payment Usage, in % of Consumers, November 2011
  • Total Online Banking Transaction Value, in USD trillion, 2009-2014f
  • Mobile Payment News about Alipay, 2012/2013

4. SALES

  • B2C E-Commerce Sales in China, compared to Australia, Indian, Japan, in USD billion, 2012f & 2016f
  • B2C E-Commerce Sales in China, in CNY billion and in % Growth, 2007-2010 & 2016f
  • E-Commerce Sales in China, in USD billion and in % annual Growth, 2010-2016f
  • E-Commerce Sales in China, by Marketplace and B2C E-Commerce Sales, in USD billion, 2009-2011 & 2015f
  • B2C E-Commerce Sales in China, in USD billion, Q2 2011 & Q2 2012
  • Gross Merchandise Volume of the E-Commerce Market in China, incl. B2C and C2C, in CNY trillion and in % Year-on-Year Growth, Q1 2011-Q3 2012
  • M-Commerce Sales in China, in CNY billion, Q1 2011-Q2 2012e
  • Online Travel Booking Transaction Size in China, in RMB billion and Growth in %, 2009-2015f

5. SHARES

  • Share of B2C E-Commerce Sales on total Retail Sales in China, in %, 2009-2011 & 2015f
  • Share of M-Commerce on total B2C E-Commerce Sales in China, in %, Q1 2011-Q2 2012e

6. PRODUCTS

  • Breakdown of B2C E-Commerce Sales in China, by Product Categories, in %, Q1 2012

7. USERS / SHOPPERS

  • Internet Users in China, in millions and in % of total Population, 2011-2016f
  • Internet Penetration Rate in China, in % of the total Population, 2007-2011
  • Internet Users in China, in % of Population, 2009-2011 & 2015f and Online Shoppers, in % of Internet Users, 2009-2011 & 2015f
  • Online Shoppers in China, in millions and in % of Population, 2010-2016f
  • Online Shoppers in China, compared to Japan and Australia, in % of Internet Users, 2012f
  • Top 10 Provinces in China, by monthly Online Shopping Orders, in millions, January 2011-November 2011

8. PLAYERS

  • Top 10 B2C E-Commerce Websites in China, by Number of monthly Users, in millions, 2011
  • Top 10 fastest growing B2C E-Commerce Websites in China, by Year-on-Year Increase in Orders, in %, 2011 vs 2010
  • Breakdown of E-Commerce Players in China, by Value of Online Transactions, in %, Q3 2012
  • Profile of Taobao Mall
  • Profile of 360buy Jingdong Mall
  • Profile of Tencent
  • Profile of Suning
  • Profile of Amazon
  • Breakdown of Platform-based B2C E-Commerce Sites and of Independent B2C E-Commerce Sites in China, by Revenues, in %, Q2 2012
  • Breakdown of Mobile Shopping Companies in China, by Market Share, in %, Q2 2012
  • Top Six Online Gaming Companies in China, by Revenue, in RMB billion, 2010 & 2011
  • Companies by Market Share in the Client-based Online Gaming Market in China, in %, Q4 2011
  • News about Toys‘R‘Us, November 2012
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