表紙
市場調査レポート

マイクロインシュアランス:非従来型市場の開拓

Insight Report: Microinsurance - Tapping an Unconventional Market

発行 Timetric 商品コード 330586
出版日 ページ情報 英文 37 Pages
即納可能
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.12円で換算しております。
Back to Top
マイクロインシュアランス:非従来型市場の開拓 Insight Report: Microinsurance - Tapping an Unconventional Market
出版日: 2015年05月20日 ページ情報: 英文 37 Pages
概要

マイクロインシュアランス事業の大半はの発展途上国 で始まったため、各国の文化・ビジネス環境の多様性についてよく理解する必要があります。現在、世界市場の80%をアジア諸国が、15%をラテンアメリカ諸国が、5%をアフリカ諸国が占めています。アジアはマイクロインシュランスの加入者が最も多く、2012年には1億7040万人に達しています。アフリカでは、南アフリカの葬儀保険やサブサハラ・アフリカ諸国のMMI (モバイル・マイクロインシュランス) が成長しているにも関わらず、全体的なカバー率はまだ非常に低いままとなっています。補助金・政府基金・寄付金で運営されているアジア・アフリカ市場と違い、ラテンアメリカのマイクロインシュランス市場は民間保険会社が主体となっています。

当レポートでは、全世界のマイクロインシュアランス (マイクロ保険) 市場について分析し、市場の特徴や主なビジネスモデル、サプライチェーン、主な商品と対象顧客層、現在直面している課題と脅威、今後の成長見通しと発展戦略、政府・NGOとの協力関係、主な成功事例などについて調査・考察しております。

第1章 エグゼクティブ・サマリー

第2章 マイクロインシュアランスを巡る世界の情勢

  • 主な動向
  • 脅威と課題

第3章 マイクロインシュアランスのダイナミクス

  • マイクロ保険のサプライチェーン
  • ビジネスモデル
  • 商品
  • 消費者の分類
  • マイクロインシュアランスのビジネスケースとしての実現可能性

第4章 マイクロインシュアランスの発展における政府・NGOの役割

  • 政府
  • NGO (非政府組織)

第5章 マイクロインシュアランス市場の参入企業による革新的な商慣行

  • モバイルデバイスにより、標的顧客グループへの接触が可能となる
  • 新技術導入による経営効率の改善
  • 無線タグ (RFID) チップの利用による、保険詐欺請求の抑制
  • MMI (モバイル・マイクロインシュランス):新たなビジネスモデル
  • ロイヤルティ・ベース商品による、売上高の拡大と知名度の向上

第6章 ケーススタディ

  • R4:気候変動に対するリスク管理への、マイクロインシュアランス側の取り組み
  • Typhoon Haiyan:災害リスク管理におけるマイクロインシュアランスの役割
  • Sarve Shakti Suraksha:マスマーケティングを通じた規模拡大
  • Seguros Futuro:帰国・送金チャネルとしてのマイクロインシュアランスの役割

第7章 付録

図表一覧

目次
Product Code: IS0761MR

Timetric's 'Insight Report: Microinsurance - Tapping an Unconventional Market' analyzes the growth of microinsurance globally, and the threats and challenges it faces. Most microinsurance businesses are generated from developing countries; it is therefore important to understand the cultural diversity and business environments in Latin America, Asia and Africa. Asia accounts for 80% of the global microinsurance industry, followed by Latin America and Africa with 15% and 5% respectively, according to ILO and Munich Re. Asia had the highest number of people with microinsurance cover, at 170.4 million in 2012. Despite the rising penetration of funeral insurance in South Africa and mobile microinsurance (MMI) services in the Sub-Saharan African (SSA) market, overall microinsurance coverage is still very low in Africa. In Latin America, growth in microinsurance coverage is led by commercial insurers, unlike Asia and Africa, where markets are driven by subsidies, government funds and donors.

The report also discusses the dynamics of microinsurance business, providing insights into the microinsurance supply chain, business models, microinsurance products and the targeted consumer. Insurers are considering microinsurance as a long-term growth strategy in new and potentially high-growth markets. Insurers are increasingly collaborating with government agencies, non-government organizations (NGOs) and development organizations to create a market for microinsurance.

Summary

Timetric's 'Insight Report: Microinsurance - Tapping an Unconventional Market' covers detailed analysis of the global microinsurance industry as a source of growth for insurers. It provides:

  • Insights into the key global market trends in the microinsurance industry.
  • Evaluation of microinsurance as a business case for commercial insurers.
  • Insights into different microinsurance business models.
  • Detailed analysis of microinsurance coverage, and supply and demand of microinsurance products.

Scope

  • This report analyzes the coverage of the global microinsurance industry, along with key trends.
  • This report provides an insight into the threats and challenges in the global microinsurance industry.
  • This report discusses product and technological innovations by microinsurers to increase operational efficiency and microinsurance coverage.
  • This report also provides an understanding of target consumers of microinsurance.

Reasons To Buy

  • Understand current developments in the global microinsurance supply chain.
  • Develop an insight into how microinsurers use distribution channels to reach target consumers.
  • Gain understanding of the governments' and NGOs' roles in developing microinsurance, and how commercial insurers can collaborate with NGOs and governments to penetrate the microinsurance market.
  • Gain an insight into best practices and strategy to build scale and increase commercialization in microinsurance.

Table of Contents

1. Executive Summary

2. Global Landscape of Microinsurance

  • 2.1. Key Trends
  • 2.2. Threats and Challenges

3. Dynamics of Microinsurance

  • 3.1. Microinsurance Supply Chain
  • 3.2. Business Model
  • 3.3. Products
  • 3.4. Consumer Segmentation
  • 3.5. Viability of Microinsurance as a Business Case

4. Roles of Governments and NGOs in Developing Microinsurance

  • 4.1. Governments
  • 4.2. NGOs

5. Innovative Practices by Microinsurance Participants

  • 5.1. Mobile Devices Increase Microinsurers' Ability to Reach Target Group
  • 5.2. Adoption of Technology to Improve Operational Efficiency
  • 5.3. Use of Radio Frequency Identification (RFID) Chip to Minimize Fraud Claims
  • 5.4. MMI - An Emerging Business Model
  • 5.5. Loyalty-Based Products Drive Scale and Increase Insurance Awareness

6. Case Studies

  • 6.1. R4 - Microinsurance Initiative to Manage Risk against Climate Change
  • 6.2. Typhoon Haiyan - Role of Microinsurance as a Disaster Risk Management
  • 6.3. Tigo Kiiray - Introduction of MMI Using Freemium Business Model
  • 6.4. Sarve Shakti Suraksha - Building Scale through Mass Marketing
  • 6.5. Seguros Futuro - Microinsurance Capitalizing on Repatriation and Remittances Channel

7. Appendix

  • 7.1. Methodology
  • 7.2. Contact Timetric
  • 7.3. About Timetric
  • 7.4. Timetric's Services
  • 7.5. Disclaimer

List of Tables

  • Table 1: Index Based Agricultural Insurance Schemes
  • Table 2: Global Microinsurance Supply Chain, 2015
  • Table 3: Microinsurance Distribution Channels
  • Table 4: Discrete Business Models - Microinsurance
  • Table 6: Subsidies in Microinsurance Schemes
  • Table 7: MNO Infrastructure and Supply Chain Efficiency

List of Figures

  • Figure 1: Overview of Key Global Microinsurance Industries
  • Figure 2: Asia, Africa and Latin America - Growth of Mobile Microinsurance Volume, (2007-2014)
  • Figure 3: Conventional Business Models in Microinsurance
  • Figure 4: Microinsurance Opportunities at the Base of Pyramid
Back to Top