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市場調査レポート
消費者は手数料ベースの銀行業務に料金を支払うのか?Insight Report: Will People Pay for Fee-based Banking? |
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発行 | Timetric | 商品コード | 321629 | ||||
出版日 | ページ情報 | 英文 44 Pages ![]() |
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消費者は手数料ベースの銀行業務に料金を支払うのか? Insight Report: Will People Pay for Fee-based Banking? | ||
出版日: 2014年12月25日 | ページ情報: 英文 44 Pages |
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消費者は手数料が無料の銀行サービスを好む傾向が確かにありますが、別の調査結果によれば、消費者は手数料を支払ってでも、付加価値や利便性の高い商品を購入したいと考えています。その中には、無利子・全額補償の緊急基金や、自動口座引き落とし、返済期間の緩和、投資サービス、高利率商品、金融カードなどが含まれています。従来、銀行は当座貸越やカード年会費、ATM利用料金、カードのインターチェンジ・フィー、ローン処理手数料、クロスボーダー取引、貿易・資本サービス、資産・信託管理サービスなどから手数料を獲得してきました。しかし、規制環境や競合情勢の変化に伴い、各行は商品ポートフォリオや料金戦略を見直し、手数料に依存した収益体制を構築していくものと予想されます。各行はすでに、モバイルペイメントやP2P(個人間)決済、国際送金、優先サービスなどの新商品・サービスの開発を推し進めています。
当レポートでは、世界各国の銀行で近年顕著になってきた、手数料ベースの銀行業務の実態と将来展望について分析し、現在の銀行の収益構造と手数料収益の占めるシェア、国・銀行レベルでの収益構造、近年の手数料ベースの銀行業務経営の動向や課題、従来型の主な銀行(バンキング)商品−−当座貸越・各種取引業務−−と手数料収益の動向、といった情報を取りまとめてお届けいたします。
The reliance of banks on fees and commissions increased following the latest financial crisis in both developed and emerging economies. Due to a weak demand for borrowing and low interest rates, banks have increased their focus on non-interest revenue. The proportion of fees and commission income in the total banking revenue however, varies according to country. The rising or decreasing proportion of fee income reflects the difference in consumers' preferences in different countries, the inherited pricing structure imposed by the banks and the country's economic cycle.
Although, consumers have strong preference for free basic banking services, evidence from different consumer surveys suggest that consumers are willing to pay for products that add value and convenience to basic banking services. Customers are willing to pay for interest-free emergency funds, automatic direct debits, increased grace periods on due payments, investment services and premium reward-associated accounts and cards.
Traditionally banks have generated their fees and commissions from overdrafts, unarranged overdraft fees, annual fees on accounts and cards, automatic teller machine (ATM) fees, interchange fees, loan processing, cross-border transactions, trade and capital market services and wealth and trust management services.
However, changing regulatory dynamics and the competitive landscape have forced banks to realign their product portfolio and pricing strategies to generate more fee-based income over the next five years. Banks have begun to increasingly focus on launching new products and services that provide alternative sources of fee income. This includes mobile payment solutions that allow convenient person-to-person (P2P) payments, international remittances and expedited payment services.
The report provides insights into the fee-based income of banks: