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市場調査レポート

世界各国でのモバイルバンキングのビジネスケース

The Business Case for Mobile Banking

発行 Timetric 商品コード 250442
出版日 ページ情報 英文 134 Pages
即納可能
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=114.58円で換算しております。
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世界各国でのモバイルバンキングのビジネスケース The Business Case for Mobile Banking
出版日: 2012年09月11日 ページ情報: 英文 134 Pages
概要

2011年現在、世界全体の携帯電話利用台数は約60億台、モバイルバンキング利用者数は3億人、モバイルネットワークのカバー率は85〜80%に達しました。また、近代的なデータ・通信サービスは世界各国の若年層に対して高いアピール力を有しています。そのため、銀行とモバイル通信キャリアはIT技術の共同開発を推進して、セキュリティやユーザビリティの観点での品質向上を通じたマーケティング強化を図っています。モバイルバンキングは基本的な取引(口座・支払確認、振込・送金など)のみならず、銀行が提供する様々な製品・サービスの提供・販売にも活用されています。

当レポートでは、世界各国におけるモバイルバンキングの最新動向と今後の発展の方向性について分析し、現在・今後のサービス提供形態や普及状況、モバイルバンキングを活用したマーケティングの事例、技術プラットフォーム選択の問題、普及促進に当たっての検討事項(セキュリティ・ユーザビリティなど)、主要国市場の動向(市場概況、主な企業の事例、今後の発展など)といった情報を取りまとめて、概略以下の構成でお届けします。

第1章 エグゼクティブ・サマリー

第2章 イントロダクション

第3章 ビジネスケース:モバイル産業の成長による、モバイルバンキングの新たなシナリオの形成

  • モバイルバンキング・サービスの新たなフロンティア
  • 全世界の携帯電話加入者数:2000年より倍増
  • モバイルネットワークの運用状況:モバイル金融サービスの現在の利用者
  • インターネットの普及を促進するモバイル通信の進化:3Gネットワークが159カ国に普及
  • モバイル端末メーカー:モバイル金融サービスにおける役割
  • 単滅メーカーと銀行:Nokia Moneyの事例
  • モバイル機器用OSとモバイルペイメント:Google Checkoutの事例
  • モバイル通信の成長と技術革命:モバイルバンキング/ペイメントの市場機会(先進国・途上国)
  • 「いつでも・どこでも」:消費者にとってのモバイル金融サービスの利便性
  • モバイル金融サービスの主な機能
  • モバイル金融サービスの利点
  • サマリー

第4章 付加価値サービスを通じた利益創出

  • モバイル・チャネル固有の特徴の活用
  • モバイルバンキング製品
    • 基本的取引サービス
    • SMSでの情報配信
    • 金融取引仲介向けモバイルサービス
    • 取引の認証
    • 小切手預金のモバイル遠隔操作
    • モバイルペイメント
    • モバイル式POS(店頭)非接触型決済サービス
    • モバイルコンテンツの支払い
    • 送金
    • インスタントSMSローン
    • 個人向け財務管理
  • サマリー

第5章 その他のサービス提供経路の強化

  • オンライン・チャネル
  • ATMチャネル
  • コールセンター・音声自動応答(IVR)チャネル
  • 支店チャネル
  • カード
  • サマリー

第6章 モバイル・チャネル経由のマーケティング

  • モバイル・マーケティングの利点
  • モバイル・マーケティング産業
  • モバイル・マーケティングに対する消費者の反応
  • ユーザー側の承諾の役割
  • 規制の考察
  • OCBC Bank Singapore:CRM(顧客関係管理)とモバイル・チャネルの統合
  • モバイル・マーケティングの代表的事例(全7件)
  • 店舗クーポン・オファーのモバイル配信
  • 銀行は店舗クーポン・オファーを提供すべきか?
  • サマリー

第7章 銀行非利用者層向け銀行サービス

  • 銀行非利用者層の市場
  • サービス提供経路としてのモバイル通信
  • ゲートウェイ製品としてのモバイルバンキング
  • サマリー

第8章 技術プラットフォームの選択

  • 音声ベースのプラットフォーム
    • コールセンター/音声自動応答(IVR)
  • メッセージベースのプラットフォーム
    • SMS
    • USSD
    • MMS
    • 携帯メール
    • インスタントメッセージ
  • ブラウザベースのプラットフォーム
    • Yodlee
    • 携帯電話での通常型オンラインバンキングへのアクセス
  • アプリケーションベースのプラットフォーム
    • ブラウザベース(WAP)かアプリケーションベース(app)か
    • バックエンドの統合
    • カスタマーサポートの機能
  • サマリー

第9章 セキュリティの考察

  • ユーザー認証
  • 暗号化
  • デバイスのセキュリティ
  • 携帯電話でのフィッシング
  • ウイルス
  • サマリー

第10章 ユーザビリティの考察

第11章 マーケティングの考察

  • 段階的なサービス立ち上げがより有効である
  • ブランド強化のためのマーケティング
  • 顧客教育の重要性
  • 特定の顧客層に向けたサービス提供
  • サマリー

第12章 米国

第13章 英国

第14章 ドイツ

第15章 南アフリカ

第16章 ニュージーランド

第17章 主な新興国市場

  • 中国
  • インド
  • インドネシア
  • ナイジェリア
  • ブラジル

第18章 用語集

第19章 付録

図表一覧

目次
Product Code: VR0844MR

Synopsis

  • Mobile banking is an emerging new trend for both bankers and consumers. It has changed the traditional methods of banking and its usage has been improved not only in developed countries but also developing countries
  • This report covers the usage of mobile banking in various countries across the globe
  • This report provides data on mobile banking service penetration globally
  • This report covers the technological advancements which enhance the mobile banking system
  • The report provides information on key developments in developing markets such as China and India

Summary

The number of mobile phones in use around the world in 2011 reached six billion while the number of mobile banking users worldwide reached 300 million with adoption of the service in developed countries growing significantly. Mobile networks now cover between 85-90% of the world's population. Modern data and telecommunication services appeal to younger generations, meaning that they have a good perception of institutions that offer mobile financial services. Banks and mobile carriers are moving towards more sophisticated techniques of marketing as a result of security and user-friendly concerns. In order to enhance their marketing, banks and mobile carriers are using IT technology for ensuring security and user friendliness. Mobile banking is not only used for basic transactions of online banking, such as checking balances, viewing recent transactions, paying bills and transferring funds but also for marketing of the various products and services offered by banks.

Scope

  • This report will allow you:
  • To understand the future potential of mobile banking
  • To understand its usage both in well developed countries and developing countries
  • Gain insight into the key technology developments for electronic payments via mobile
  • To analyze the mobile advertising market

Reasons To Buy

  • Provides detailed analysis of mobile banking services globally
  • Special emphasis on the opportunities available in emerging markets
  • The report also focuses on various mobile payment technologies emerging in the global market
  • Provides in-depth analysis of the challenges faced by the mobile banking system

Table of Contents

1. Executive Summary

2. Introduction

  • 2.1. Mobile Banking Defined
  • 2.2. The Development of Mobile Banking
  • 2.3. The Relationship between Banks and Mobile Carriers
  • 2.4. Summary

3. The Business Case: Mobile Industry Growth Shaping New Scenarios for Mobile Banking

  • 3.1. The New Frontier for Mobile Banking Services
  • 3.2. The Global Penetration of Mobile Phone Subscriptions Doubled since 2000
  • 3.3. Mobile Network Operations: The Latest Passenger on the Mobile Financial Services Express
  • 3.4. Mobile Evolution to Amplify Internet Penetration: 3G Networks in 159 Countries
  • 3.5. Mobile Handset Manufacturers: What is their Role in Mobile Financial Services?
  • 3.6. Handset Producers and Banks: The Nokia Money Case
  • 3.7. Mobile Operative Systems and Mobile Payments: The Google Checkout Case
  • 3.8. Mobile Growth and the Technological Revolution: Opportunities for Mobile Banking and Payments
    • 3.8.1. Developed economies
    • 3.8.2. Emerging economies
  • 3.9. Anytime and Anywhere: The Convenience of Mobile Financial Services for Consumers
  • 3.1. What are the Key Features of Mobile Financial Services?
    • 3.10.1. Ubiquity
    • 3.10.2. Immediacy
    • 3.10.3. Localization
    • 3.10.4. Instant connectivity
    • 3.10.5. Pro-active functionality
    • 3.10.6. High security
  • 3.11. What are the Advantages of Mobile Financial Services?
    • 3.11.1. Context-specific services
    • 3.11.2. Spontaneous decisions
  • 3.12. Summary

4. Generating Revenue Through Value-Added Services

  • 4.1. Leveraging the Unique Characteristics of the Mobile Channel
  • 4.2. Mobile Banking Products
    • 4.2.1. Basic transactions
    • 4.2.2. SMS alerts
    • 4.2.3. Mobile brokerage
    • 4.2.4. Transaction authentications
    • 4.2.5. Mobile remote cheque deposit
    • 4.2.6. Mobile payments
    • 4.2.7. Non-contactless mobile POS payments
    • 4.2.8. Mobile content payments
    • 4.2.9. Remittances
    • 4.2.10. Instant SMS loans
    • 4.2.11. Personal Financial Management
  • 4.3. Summary

5. Enhancing Other Delivery Channels

  • 5.1. Online Channel
  • 5.2. ATM Channel
  • 5.3. Call Centre and IVR Channel
  • 5.4. Branch Channel
  • 5.5. Cards
  • 5.6. Summary

6. Marketing via the Mobile Channel

  • 6.1. Advantages of Mobile Marketing
  • 6.2. The Mobile Marketing Industry
  • 6.3. Consumer Reaction to Mobile Marketing
  • 6.4. The Role of Customer Permission
  • 6.5. Regulatory Considerations
  • 6.6. OCBC Bank Singapore - Integrating CRM into the Mobile Channel
  • 6.7. Seven Mobile Marketing Campaigns
    • 6.7.1. Citi - Interactive mobile advertisements in USA Today
    • 6.7.2. HSBC UK - Bluetooth messages sent to people passing its branches
    • 6.7.3. HSBC US - Text interactions in street performances
    • 6.7.4. Barclays - SMS game for youth accounts
    • 6.7.5. BBVA - Offering mobile downloads in CSR campaign
    • 6.7.6. Banesto Bank - Mobile interactivity with in-branch digital signage
    • 6.7.7. JP Morgan Chase - Text-to-win US Open tickets
  • 6.8. Mobile Delivery of Merchant Coupons and Offers
    • 6.8.1. Alternative payments providers combining marketing with payments
    • 6.8.2. Banks linking promotions with mobile payments
    • 6.8.3. Tyfone and Bank of Oswego - An early trial
    • 6.8.4. Visa and Chase Bank mobile coupons
    • 6.8.5. Firethorn Holdings
    • 6.8.6. ClairMail's Free Money
  • 6.9. Should Banks be Delivering Merchant Coupons and Offers?
  • 6.1. Summary

7. Banking the Unbanked

  • 7.1. The Unbanked Market
  • 7.2. Mobile as a Distribution Channel
  • 7.3. Mobile as a Gateway Product
  • 7.4. Summary

8. Choosing a Technology Platform

  • 8.1. Voice-Based Platforms
    • 8.1.1. Call centre / interactive voice response
    • 8.1.2. First Direct Video Banking
  • 8.2. Message-based Platforms
    • 8.2.1. SMS
    • 8.2.2. USSD
    • 8.2.3. MMS
    • 8.2.4. Mobile email
    • 8.2.5. Instant messaging
  • 8.3. Browser-based Platforms
    • 8.3.1. Yodlee
    • 8.3.2. Accessing regular online banking on the mobile phone
  • 8.4. Application-based Platforms
    • 8.4.1. WAP versus app
    • 8.4.2. Back-end integration
    • 8.4.3. Customer support functionality
  • 8.5. Summary

9. Security Considerations

  • 9.1. User Authentication
    • 9.1.1. Finding the balance between security and usability
    • 9.1.2. Challenge questions
    • 9.1.3. Two-factor authentication
    • 9.1.4. Voice authentication
  • 9.2. Encryption
  • 9.3. Security of Device
  • 9.4. MoPho Phishing
  • 9.5. Viruses
  • 9.6. Summary

10. Usability Considerations

  • 10.1. Summary

11. Marketing Considerations

  • 11.1. Phased Rollout is Better
  • 11.2. Marketing for Brand Enhancement
  • 11.3. The Importance of Consumer Education
  • 11.4. Target Offerings to Specific Customer Segments
  • 11.5. Summary

12. United States

  • 12.1. The Relationship Between Banks and Carriers
  • 12.2. Firethorn
  • 12.3. mFoundry
  • 12.4. 'Carrier Agnostic' Platforms
    • 12.4.1. ClairMail/Monitise
    • 12.4.2. MShift
    • 12.4.3. Bank of America
  • 12.5. Multiple Platforms
    • 12.5.1. Wells Fargo
  • 12.6. Future Developments
  • 12.7. Summary

13. United Kingdom

  • 13.1. The Mobile Banking Market
  • 13.2. Monilink
  • 13.3. First Direct
  • 13.4. Barclays
  • 13.5. Future Developments
  • 13.6. Summary

14. Germany

  • 14.1. The Mobile Banking Market
  • 14.2. Mobile Banking Offerings
  • 14.3. Deutsche Postbank
  • 14.4. Future Developments
  • 14.5. Summary

15. South Africa

  • 15.1. The Mobile Banking Market
  • 15.2. First National Bank
  • 15.3. MTN Banking
  • 15.4. Wizzit Bank
  • 15.5. Future Developments
  • 15.6. Summary

16. New Zealand

  • 16.1. The Mobile Banking Market
  • 16.2. National Bank of New Zealand
  • 16.3. KIWIBANK
  • 16.4. PSIS
  • 16.5. Future Developments
  • 16.6. Mobile Banking in Australia
  • 16.7. Summary

17. Key Emerging Markets

  • 17.1. China
  • 17.2. India
  • 17.3. Indonesia
  • 17.4. Nigeria
  • 17.5. Brazil
  • 17.6. Summary

18. Glossary

19. Appendix

  • 19.1. Methodology
  • 19.2. Contact Us
  • 19.3. About Timetric
  • 19.4. Disclaimer

List of Tables

  • Table 1: Active Mobile Broadband Subscriptions by Region in 2010 and 2011
  • Table 2: Worldwide Mobile Device Sales and Market Shares, 2010-2011
  • Table 3: Global Mobile Handset Shipments and Market Shares, Q1 2012
  • Table 4: Merchant Fees for Processing Sales Through Google Checkout
  • Table 5: Effects of Mobile, Internet and Banking Infrastructures in Developed and Emerging Markets
  • Table 6: BRIC Mobile Connections and Penetration, 2011
  • Table 7: Business Models for Mobile Payments
  • Table 8: Mobile Advertising Revenue by Region, Worldwide, 2010-2015 (Millions of Dollars)
  • Table 9: Worldwide Mobile Device Sales to End Users by Vendor in Q4 2011 (Thousands of Units)
  • Table 10: Mobile Subscribers in China by Operator (March 2012)
  • Table 11: Telecom Subscribers in India

List of Figures

  • Figure 1: Screenshot of RaboMobiel Home Page
  • Figure 2: Mobile Banking Reached 100 Million Users in Four Years
  • Figure 3: Mobile Subscriptions per 100 Inhabitants
  • Figure 4: Internet Subscriptions per 100 Inhabitants
  • Figure 5: Mobile Cellular Subscriptions by Geographical Region (Millions)
  • Figure 6: Internet Subscriptions by Geographical Region (Millions)
  • Figure 7: Mobile Operative Systems Forecast Market Shares, 2011-2015
  • Figure 8: Opportunity Areas for Mobile Banking and Payments
  • Figure 9: Brand Association Map for Mobile Banking in the US
  • Figure 10: Most Common Online Banking Activities of US Consumers
  • Figure 11: Screenshot of E*TRADE Mobile Brokerage Home Page
  • Figure 12: Screenshot of Mitek Systems' Mobile Deposit Capture Home Page
  • Figure 13: Expected Growth in Number of NFC-enabled Phones
  • Figure 14: Octopus, Suica and Oyster Cards
  • Figure 15: Screenshot of Mobibucks Home Page
  • Figure 16: Screenshot of PayMate Home Page
  • Figure 17: Verrus Parking Sticker
  • Figure 18: Obopay Home Page
  • Figure 19: M-Pesa Marketing Poster
  • Figure 20: Screenshot of Smart Money Home Page
  • Figure 21: Screenshot of GCASH Home Page
  • Figure 22: Screenshot of ShopText Home Page
  • Figure 23: Screenshot of Mobot Home Page
  • Figure 24: Screenshot of Ferratum Home Page
  • Figure 25: Monitise Home Page
  • Figure 26: Blyk Home Page
  • Figure 27: OCBC Mobile Banking Home Page
  • Figure 28: Mocapay Home Page
  • Figure 29: Mobile Banking Technological Platforms
  • Figure 30: Main Reasons for Not Using Mobile Banking
  • Figure 31: Main Reasons for Not Using Mobile Payments
  • Figure 32: The Growth of Malware
  • Figure 33: Mobile Threats Motivated by Profit
  • Figure 34: Mobile Threats by Type
  • Figure 35: Kiwibank Home Page
  • Figure 36: Bank of America "Morris on Campus" Campaign
  • Figure 37: mFoundry Home Page
  • Figure 38: MShift Home Page
  • Figure 39: Bank of America Online Mobile Banking Demo
  • Figure 40: Wells Fargo Mobile Banking Home Page
  • Figure 41: First Direct Mobile Banking Home Page
  • Figure 42: Barclays Hello Money
  • Figure 43: Deutsche Bank Mobile Banking
  • Figure 44: FNB Mobile Banking Home page
  • Figure 45: MTN Banking Home Page
  • Figure 46: Wizzit Bank Home Page
  • Figure 47: New Zealand Mob Survey
  • Figure 48: National Bank Mobile Banking Home Page
  • Figure 49: Kiwibank Mobile Banking Online Demo
  • Figure 50: The Co-operative Bank Home Page
  • Figure 51: FlashMeCash Home Page
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