市場調査レポート

アジア主要10カ国モバイル産業市場予測2012〜2015年:中国、インド、インドネシア、日本、韓国、マレーシア、フィリピン、シンガポール、台湾、ベトナム

Asian Mobile Market Forecast 2012-2015

発行 ROA Holdings 商品コード 232506
出版日 ページ情報 英文 105 Pages
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アジア主要10カ国モバイル産業市場予測2012〜2015年:中国、インド、インドネシア、日本、韓国、マレーシア、フィリピン、シンガポール、台湾、ベトナム Asian Mobile Market Forecast 2012-2015
出版日: 2012年02月24日 ページ情報: 英文 105 Pages
概要

過去10年間のアジアモバイル市場は、まさに日本と韓国がけん引してきたと言えます。両国は早期から3G技術を敷設し、同地域に多種多様なコンテンツやサービスを普及させてきました。ただし、双方の地域の加入件数は近年特に飽和状態に近付いており、一方で他のアジア地域がモバイル産業の中心になるべく台頭してきているのも事実です。また、2015年には全世界のモバイル加入件数が約70億件に達すると予想される中、アジア地域はそのうち約65%を占めるものとみられます。従って、アジア地域は今後のモバイル関連産業における世界でも重要な市場になっていくことが予測されます。

当レポートでは、アジアにおける主要10カ国のモバイル市場の現状、未来、そしてプレイヤー戦略を項目別に整理しています。特に今後注目されるアジア地域の主要国を網羅しており、ROA Holdingsの独自のネットワークを駆使したヒヤリングに基づく予測とキーワードの抽出に焦点を絞っており、概略以下の構成でお届けします。

イントロダクション

第1章 中国

  • 概要
    • 中国市場における経済のダイナミクス
    • 中国のモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第2章 インド

  • 概要
    • インド市場における経済のダイナミクス
    • インドのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第3章 インドネシア

  • 概要
    • インドネシア市場における経済のダイナミクス
    • インドネシアのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第4章 日本

  • 概要
    • 日本市場における経済のダイナミクス
    • 日本のモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第5章 韓国

  • 概要
    • 韓国市場における経済のダイナミクス
    • 韓国のモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第6章 マレーシア

  • 概要
    • マレーシア市場における経済のダイナミクス
    • マレーシアのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第7章 フィリピン

  • 概要
    • フィリピン市場における経済のダイナミクス
    • フィリピンのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第8章 シンガポール

  • 概要
    • シンガポール市場における経済のダイナミクス
    • シンガポールのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第9章 台湾

  • 概要
    • 台湾市場における経済のダイナミクス
    • 台湾のモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

第10章 ベトナム

  • 概要
    • ベトナム市場における経済のダイナミクス
    • ベトナムのモバイル市場に関する主な解説
  • 通信のダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • デバイスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略
  • サービスのダイナミクス
    • 現況
    • 将来の動向
    • プレーヤーの戦略

付録

図表

目次
Product Code: 012201

Abstract

image1

ROA Holdings research report, Asian Mobile Market Forecast 2012-2015 provides a comprehensive outlook on the mobile markets of 10 countries in Asia, including China, India, Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, Philippines, Singapore, Taiwan and Vietnam. The latest developments in each market, regarding telecommunications, devices and services are being introduced and the report includes forecasts on APRU, churn rate and mobile penetration of each country from 2008-2015.

Companies Mentioned:

China Mobile, China Unicom, China Telecom, Nokia, Samsung, Apple, RIM, LGE, SonyEricsson, Pantech, ZTE, Huawei, Motorola, Lenovo, Google, Facebook, Twitter, Bharti, RCOM, Vodafone-Essar, BSNL, HTC, Indosat, XL Axiata, Telkomsel, Docomo, KDDI, SoftBank, NEC Casio, Sharp, Fujitsu, SK Telecom, KT, LG U +, Maxis, Celcom, U-Mobile, DiGi, Smart Communications, Globe Telecom, Sun Cellular, PLDT, Singtel, StarHub, M1, Chunghwa Telecom, Taiwan Telecom, FarEasTone, APBW, Vibo, Vinaphone, MobiFone, Viettel, EVN Telecom, FPT Telecom, VNPT.

Summary

Among the Asian mobile markets, Korea and Japan by adopting 3G at an early stage, have been leading the region in terms of technology, and various kind of services providing diversified contents have been diffused within Asia. While the mobile subscriber numbers of Korea and Japan have been reaching saturation, the rest of the Asian countries are catching up to become the center of growth in Asia.

ROA Holdings has selected 10 countries in Asia that are assumed to show key movements in the near future. The total number of mobile subscribers in both China and India are currently occupying almost 75% of the rest of the 10 countries, and Indonesia, Malaysia, Philippines, as well as Vietnam are following them with a rapid growth rate.

It is estimated that the total number of global mobile subscribers will reach approximately 7 billion by 2015 and the proportion of Asia is expected to be 65% of the total, forming the most significant region among the world mobile markets.

The smartphone penetration rate in Indonesia, Malaysia, Singapore and Vietnam is quite high, since Symbian-based smartphones were commonly used before iPhone OS or Android phones were launched. In the Philippines and India, due to low GDP per capita as well as the popularity of web-enabled feature phones, the smartphone penetration rate appears lower compared to other Southeast Asian countries.

Regarding Japan, Korea, and Taiwan, these countries used to adopt quite sophisticated feature phones before iPhone or Android OS phones entered the market, however, recently the market share of iPhone and Android OS smartphones continues to increase rapidly, especially in Korea where the mobile carriers aggressively market 3G and 4G smartphones, supported by the local vendors Samsung, LGE and Pantech.

In 2008, the ARPU of India, Philippines and Vietnam used to be more than USD 5, but continue to show a decreasing trend, and will reach the USD 3-4 level by 2015, following the declining ARPU pattern among the 10 Asian countries.

Concerning mobile penetration, India will experience a three-fold growth by 2015, and also China, Indonesia, Philippines, and Vietnam will also see a significant increase in mobile subscribers. Mobile carriers in Japan, Korea, and Taiwan are focusing on strategies aiming at maintaining their subscribers since the CAGR of mobile subscribers in these countries is 5% or less, making it difficult to expand their subscriber bases in the future.

In terms of churn rate, Vietnam and Indonesia that offer mostly prepaid services have quite a high churn rate that surpasses 10 %. India, Philippines, China, and Malaysia are also depending on prepaid, but their churn rates are within the range of 3% to 6%, due to characteristics in each country and regulatory issues, such as mobile number portability. Singapore has an equal share of both prepaid and postpaid, forming a unique mobile market compared to the other Asian countries.

Table of Contents

Introduction

1 China

  • 1-1 Overview
    • 1-1-1 Economic Dynamics in the Chinese Market
    • 1-1-2 Key Comments on the Chinese Mobile Market
  • 1-2 Telecom Dynamics
    • 1-2-1 Current Status
    • 1-2-2 Future Movement
    • 1-2-3 Player Strategy
  • 1-3 Device Dynamics
    • 1-3-1 Current Status
    • 1-3-2 Future Movement
    • 1-3-3 Player Strategy
  • 1-4 Service Dynamics
    • 1-4-1 Current Status
    • 1-4-2 Future Movement
    • 1-4-3 Player Strategy

2 India

  • 2-1 Overview
    • 2-1-1 Economic Dynamics in the Indian Market
    • 2-1-2 Key Comments on the Indian Mobile Market
  • 2-2 Telecom Dynamics
    • 2-2-1 Current Status
    • 2-2-2 Future Movement
    • 2-2-3 Player Strategy
  • 2-3 Device Dynamics
    • 2-3-1 Current Status
    • 2-3-2 Future Movement
    • 2-3-3 Player Strategy
  • 2-4 Service Dynamics
    • 2-4-1 Current Status
    • 2-4-2 Future Movement
    • 2-4-3 Player Strategy

3 Indonesia

  • 3-1 Overview
    • 3-1-1 Economic Dynamics in the Indonesian Market
    • 3-1-2 Key Comments on the Indonesian Mobile Market
  • 3-2 Telecom Dynamics
    • 3-2-1 Current Status
    • 3-2-2 Future Movement
    • 3-2-3 Player Strategy
  • 3-3 Device Dynamics
    • 3-3-1 Current Status
    • 3-3-2 Future Movement
    • 3-3-3 Player Strategy
  • 3-4 Service Dynamics
    • 3-4-1 Current Status
    • 3-4-2 Future Movement
    • 3-4-3 Player Strategy

4 Japan

  • 4-1 Overview
    • 4-1-1 Economic Dynamics in the Japanese Market
    • 4-1-2 Key Comments on the Japanese Mobile Market
  • 4-2 Telecom Dynamics
    • 4-2-1 Current Status
    • 4-2-2 Future Movement
    • 4-2-3 Player Strategy
  • 4-3 Device Dynamics
    • 4-3-1 Current Status
    • 4-3-2 Future Movement
    • 4-3-3 Player Strategy
  • 4-4 Service Dynamics
    • 4-4-1 Current Status
    • 4-4-2 Future Movement
    • 4-4-3 Player Strategy

5 Korea

  • 5-1 Overview
    • 5-1-1 Economic Dynamics in the Korean Market
    • 5-1-2 Key Comments on the Korean Mobile Market
  • 5-2 Telecom Dynamics
    • 5-2-1 Current Status
    • 5-2-2 Future Movement
    • 5-2-3 Player Strategy
  • 5-3 Device Dynamics
    • 5-3-1 Current Status
    • 5-3-2 Future Movement
    • 5-3-3 Player Strategy
  • 5-4 Service Dynamics
    • 5-4-1 Current Status
    • 5-4-2 Future Movement
    • 5-4-3 Player Strategy

6 Malaysia

  • 6-1 Overview
    • 6-1-1 Economic Dynamics in the Malaysian Market
    • 6-1-2 Key Comments on the Malaysian Mobile Market
  • 6-2 Telecom Dynamics
    • 6-2-1 Current Status
    • 6-2-2 Future Movement
    • 6-2-3 Player Strategy
  • 6-3 Device Dynamics
    • 6-3-1 Current Status
    • 6-3-2 Future Movement
    • 6-3-3 Player Strategy
  • 6-4 Service Dynamics
    • 6-4-1 Current Status
    • 6-4-2 Future Movement
    • 6-4-3 Player Strategy

7 Philippines

  • 7-1 Overview
    • 7-1-1 Economic Dynamics in the Philippine Market
    • 7-1-2 Key Comments on the Philippine Mobile Market
  • 7-2 Telecom Dynamics
    • 7-2-1 Current Status
    • 7-2-2 Future Movement
    • 7-2-3 Player Strategy
  • 7-3 Device Dynamics
    • 7-3-1 Current Status
    • 7-3-2 Future Movement
    • 7-3-3 Player Strategy
  • 7-4 Service Dynamics
    • 7-4-1 Current Status
    • 7-4-2 Future Movement
    • 7-4-3 Player Strategy

8 Singapore

  • 8-1 Overview
    • 8-1-1 Economic Dynamics in the Singaporean Market
    • 8-1-2 Key Comments on the Singaporean Mobile Market
  • 8-2 Telecom Dynamics
    • 8-2-1 Current Status
    • 8-2-2 Future Movement
    • 8-2-3 Player Strategy
  • 8-3 Device Dynamics
    • 8-3-1 Current Status
    • 8-3-2 Future Movement
    • 8-3-3 Player Strategy
  • 8-4 Service Dynamics
    • 8-4-1 Current Status
    • 8-4-2 Future Movement
    • 8-4-3 Player Strategy

9 Taiwan

  • 9-1 Overview
    • 9-1-1 Economic Dynamics in the Taiwanese Market
    • 9-1-2 Key Comments on the Taiwanese Mobile Market
  • 9-2 Telecom Dynamics
    • 9-2-1 Current Status
    • 9-2-2 Future Movement
    • 9-2-3 Player Strategy
  • 9-3 Device Dynamics
    • 9-3-1 Current Status
    • 9-3-2 Future Movement
    • 9-3-3 Player Strategy
  • 9-4 Service Dynamics
    • 9-4-1 Current Status
    • 9-4-2 Future Movement
    • 9-4-3 Player Strategy

10 Vietnam

  • 10-1 Overview
    • 10-1-1 Economic Dynamics in the Vietnamese Market
    • 10-1-2 Key Comments on the Vietnamese Mobile Market
  • 10-2 Telecom Dynamics
    • 10-2-1 Current Status
    • 10-2-2 Future Movement
    • 10-2-3 Player Strategy
  • 10-3 Device Dynamics
    • 10-3-1 Current Status
    • 10-3-2 Future Movement
    • 10-3-3 Player Strategy
  • 10-4 Service Dynamics
    • 10-4-1 Current Status
    • 10-4-2 Future Movement
    • 10-4-3 Player Strategy

Appendix

List of Figures

  • Figure 0-1 Asia Mobile Subscriber Landscape 2008-2015 (unit: 000)
  • Figure 0-2 Asia Smartphone Penetration 2011
  • Figure 0-3 Asia Mobile Expenditure Index 2008-2015 (ARPU / GDP per Capita)
  • Figure 0-4 ARPU and Mobile Penetration in Asia (Gray: 2008, Orange: 2015)
  • Figure 0-5 Asia Churn rate vs. Prepaid Penetration in 2011
  • Figure 1-1 Chinese Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 1-2 Chinese Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 2-1 Indian Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 2-2 Indian Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 3-1 Indonesian Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 3-2 Indonesian Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 4-1 Japanese Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 4-2 Japanese Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 5-1 Korean Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 5-2 Korean Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 6-1 Malaysian Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 6-2 Malaysian Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 7-1 Philippine Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 7-2 Philippine Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 8-1 Singaporean Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 8-2 Singaporean Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 9-1 Taiwanese Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 9-2 Taiwanese Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
  • Figure 10-1 Vietnamese Mobile Subscriber Forecast (2008-2015)
  • Figure 10-2 Vietnamese Mobile ARPU and Churn rate Forecast (2008-2015)
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