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市場調査レポート

インスタントメッセージング、ソーシャルネットワーキング、およびユニファイド・コミュニケーション調査報告 - 2011〜2012年

Survey: Instant Messaging, Social Networking, Unified Communications, 2011-2012

発行 Radicati Group, Inc. 商品コード 225982
出版日 ページ情報 英文
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インスタントメッセージング、ソーシャルネットワーキング、およびユニファイド・コミュニケーション調査報告 - 2011〜2012年 Survey: Instant Messaging, Social Networking, Unified Communications, 2011-2012
出版日: 2011年10月03日 ページ情報: 英文
概要

当レポートは、ユーザー数にして総計228,068名を有する、世界の企業100社を対象として、インスタントメッセージング、ソーシャルネットワーキング、およびユニファイド・コミュニケーションの現在の利用状況ならびにユーザー行動について総合的な調査を行ったもので、概略以下の構成でお届けします。

調査範囲

調査手法

エグゼクティブサマリー

第1章 IT予算および優先事項

  • IT予算
  • 2011年における主なIT優先事項

第2章 インスタントメッセージング

  • 企業が認定したIM
  • 使われている企業認定IMソリューション
    • IMビデオ利用
  • ビジネスで使用されているIMソリューションのすべて
  • IMアカウント数およびIM会話数
  • IMで最も多く使用される機能
  • ビジネス用IM vs. 個人使用IM
  • IM会話の種類
  • IMがEメールに勝る点
  • IMセキュリティ
  • IMスパム

第3章 ユニファイド・コミュニケーション

  • VoIP利用状況
  • 電話システムベンダー利用状況
  • ビジネス用途のSKYPE
  • ビジネス用ソフトフォン
  • ユニファイド・コミュニケーション(UC)利用状況
    • 自社内設置型UC vs. クラウドベースUC
    • 使われているUCベンダー
    • UCビデオ使用状況
    • 全統合UCソリューション

第4章 ソーシャルネットワーク

  • 全社ソーシャルネットワーク・サイト
  • 主な全社ソーシャルネットワーク・サイト
  • ビジネス用に使用されている全ソーシャルネットワーキング・ソリューション
  • 自社内ソーシャルネットワーキング vs. 社外ソーシャルネットワーキング
  • 自社内ビジネスソーシャルネットワーキングの使用状況
  • ソーシャルネットワークによりEメール量は減少するか?
  • 企業ソーシャルネットワークへのモバイルフォン・アクセス
  • 企業ソーシャルネットワークのセキュリティ
  • Microsoft Sharepointの使用状況

第5章 一般消費者用インスタントメッセージングおよびソーシャルネットワーキング

  • 一般消費者のIM使用状況
    • 消費者向けIMアカウント数
    • 消費者向け各種IMソリューションの採用状況
    • 消費者向けIMの会話数およびコンタクト数
    • 消費者向けIMのスパム
  • 消費者向けソーシャルネットワーキング・サイト
    • ソーシャルネットワーキング・サイトへのアクセス数
    • 人気の高い消費者向けソーシャルネットワーキング・サイト
    • 消費者向けソーシャルネットワーキングの使われ方
    • ソーシャルネットワーキングにより、受信Eメール数は減少しましたか?
    • EメールやIMの代わりにソーシャルネットワーキングを使っていますか?
    • ご自分の携帯電話からソーシャルネットワーキング・サイトにアクセスしていますか?
  • Skype使用状況
  • Eメール、IMおよびソーシャルネットワークの使用頻度比較
  • 一日でEメール、IMあるいはソーシャルネットワークに費やす時間

付図

付表

目次

Abstract

A comprehensive survey of current deployments and user behavior in 100 corporate organizations, with regards to Instant Messaging, Social Networking, and Unified Communications. The sample represented a population of 228,068 users worldwide. Survey Results include:

  • Instant Messaging Use - Number of IM Accounts and Conversations, Preferred IM Solutions, Sanctioned and Unsanctioned Corporate IM Use, Preferred IM Features, IM Spam and more.
  • Business Social Networking Use - Preferred Business Social Network sites, Internal vs. External Social Networking, and more.
  • Unified Communications - VoIP Deployment, Preferred Vendors, Skype Usage, and UC Deployments.
  • Consumer Behavior - User Behavior as a Consumer (i.e. Outside of Office Hours) for IM and Social Networking, Number of Consumer Accounts, Preferences and Usage Patterns.

This report is intended for Organizations, Vendors, and Investors who need to understand IT directions with regards to Business Instant Messaging, Social Networking and Unified Communications.

image1

Table of Contents

SCOPE

METHODOLOGY

  • EXECUTIVE SUMMARY
  • SURVEY SAMPLE
  • RESPONDENTS BY BUSINESS SIZE
  • RESPONDENTS BY INDUSTRY
  • RESPONDENTS BY JOB FUNCTION
  • RESPONDENTS BY REGION
  • RESPONDENTS BY AGE GROUP

CHAPTER 1.0: IT BUDGETS & PRIORITIES

  • 1.1 IT BUDGETS
  • 2.2 MAIN IT PRIORITIES IN 2011

CHAPTER 2.0: INSTANT MESSAGING

  • 2.1 CORPORATE-SANCTIONED IM
  • 2.2 CORPORATE-SANCTIONED IM SOLUTIONS IN USE
    • 2.2.1 IM VIDEO USE
  • 2.3 ALL IM SOLUTIONS IN BUSINESS USE
  • 2.4 NUMBER OF IM ACCOUNTS AND CONVERSATIONS
  • 2.5 MOST COMMON FEATURES USED IN IM
  • 2.6 IM FOR BUSINESS VS. PERSONAL USE
  • 2.7 TYPES OF IM CONVERSATIONS
  • 2.8 IM PREFERENCE OVER EMAIL
  • 2.9 IM SECURITY
  • 2.10 IM SPAM

CHAPTER 3.0: UNIFIED COMMUNICATIONS

  • 3.1 VOIP DEPLOYMENT
  • 3.2 TELEPHONY VENDOR DEPLOYMENT
  • 3.3 SKYPE FOR BUSINESS USE
  • 3.4 SOFTPHONES FOR BUSINESS USE
  • 3.5 UNIFIED COMMUNICATIONS DEPLOYMENT
    • 3.5.1 ON-PREMISES VS. CLOUD-BASED UC DEPLOYMENT
    • 3.5.2 UC VENDOR DEPLOYED
    • 3.5.3 UC VIDEO DEPLOYMENT
    • 3.5.3 FULLY INTEGRATED UC SOLUTION

CHAPTER 4.0: SOCIAL NETWORKS

  • 4.1 COMPANY-WIDE SOCIAL NETWORKING SITE
  • 4.2 MAIN COMPANY-WIDE SOCIAL NETWORKING SITE
  • 4.3 ALL SOCIAL NETWORKING SOLUTIONS IN BUSINESS USE
  • 4.4 INTERNAL VS. EXTERNAL SOCIAL NETWORKING
    • 4.4.1 USEFULNESS OF INTERNAL SOCIAL NETWORKING
    • 4.4.2 USEFULNESS OF EXTERNAL SOCIAL NETWORKING
  • 4.5 USE OF INTERNAL BUSINESS SOCIAL NETWORKING
  • 4.6 DO SOCIAL NETWORKS REDUCE THE AMOUNT OF EMAIL
  • 4.7 MOBILE PHONE ACCESS TO COMPANY SOCIAL NETWORKS
  • 4.8 COMPANY SOCIAL NETWORK SECURITY
  • 4.9 MICROSOFT SHAREPOINT DEPLOYMENT
    • 4.9.1 SHAREPOINT VERSION IN USE
    • 4.9.2 SHAREPOINT FUTURE DEPLOYMENT PLANS
    • 4.9.3 MICROSOFT SHAREPOINT MAIN FEATURES IN USE
    • 4.9.4 MICROSOFT SHAREPOINT FUTURE VERSION MIGRATION

CHAPTER 5.0: CONSUMER INSTANT MESSAGING AND SOCIAL NETWORKING

  • 5.1 CONSUMER IM USE
    • 5.1.1 NUMBER OF CONSUMER IM ACCOUNTS
    • 5.1.2 CONSUMER IM SOLUTIONS DEPLOYED
    • 5.1.3 NUMBER OF CONSUMER IM CONVERSATIONS AND CONTACTS
    • 5.1.4 CONSUMER IM SPAM
  • 5.2 CONSUMER SOCIAL NETWORKING SITES
    • 5.2.1 NUMBER OF SOCIAL NETWORKING SITES VISITED
    • 5.2.2 PREFERRED CONSUMER SOCIAL NETWORKING SITES
    • 5.2.3 USES OF CONSUMER SOCIAL NETWORKING
    • 5.2.4 ARE YOU GETTING LESS EMAIL BECAUSE OF SOCIAL NETWORKING?
    • 5.2.5 DO YOU USE SOCIAL NETWORKING SITES FOR EMAIL AND IM?
    • 5.2.6 DO YOU ACCESS SOCIAL NETWORKING SITES FROM YOUR MOBILE PHONE?
  • 5.3 SKYPE USE
  • 5.4 PREFERENCE FOR EMAIL, IM OR SOCIAL NETWORKS
  • 5.5 TIME SPENT DAILY ON EMAIL, IM OR SOCIAL NETWORKS

LIST OF FIGURES

  • FIGURE 1: HAS THE USE OF SOCIAL NETWORKS REDUCED THE AMOUNT OF EMAIL?
  • FIGURE 2: RESPONDENTS BY COMPANY SIZE, 2011
  • FIGURE 3: RESPONDENTS BY INDUSTRY, 2011
  • FIGURE 4: RESPONDENTS BY JOB FUNCTION, 2011
  • FIGURE 5: RESPONDENTS BY REGION, 2011
  • FIGURE 6: RESPONDENTS BY AGE GROUP, 2011
  • FIGURE 7: IT BUDGET CHANGE, 2010-2011
  • FIGURE 8: MAIN IT PRIORITIES, 2011
  • FIGURE 9: INSTANT MESSAGING (IM) BUSINESS USE, 2011
  • FIGURE 10: REASONS FOR NOT USING INSTANT MESSAGING, 2011
  • FIGURE 11: CORPORATE-SANCTIONED INSTANT MESSAGING DEPLOYMENT, 2011
  • FIGURE 12: COMPANY-SANCTIONED IM SOLUTIONS IN USE, 2011
  • FIGURE 13: VIDEO INCLUDED, 2011
  • FIGURE 14: VIDEO FULLY INTEGRATED OR FROM THIRD PARTY, 2011
  • FIGURE 15: ALL IM SOLUTIONS IN USE, 2011
  • FIGURE 16: MOST USED IM FEATURES, 2011
  • FIGURE 17: IM FOR BUSINESS VS. PERSONAL USE, 2011
  • FIGURE 18: TYPE OF IM BUSIENSS CONVERSATIONS, 2011
  • FIGURE 19: IM PREFERENCE OVER EMAIL, 2011
  • FIGURE 20: HOW CONCERNED IS YOUR ORGANIZATION ABOUT IM SECURITY?, 2011
  • FIGURE 21: IM SPAM, 2011
  • FIGURE 22: DOES YOUR ORGANIZATION USE VOIP AS ITS MAIN TELEPHONY SOLUTION?
  • FIGURE 23: TELEPHONY VENDORS DEPLOYED, 2011
  • FIGURE 24: SKYPE USE, 2011
  • FIGURE 25: SOFTPHONE BUSINESS USE, 2011
  • FIGURE 26: COMPANIES DEPLOYING UC, 2011
  • FIGURE 27: ON-PREMISES VS. CLOUD-BASED UC DEPLOYMENT, 2011
  • FIGURE 28: UC VENDORS DEPLOYED, 2011
  • FIGURE 29: DOES YOUR UC SOLUTION INCLUDE VIDEO, 2011
  • FIGURE 30: VOICE, VIDEO, EMAIL, IM INTEGRATION, 2011
  • FIGURE 31: FULLY INTEGRATED UC SOLUTION VENDORS, 2011
  • FIGURE 32: SOCIAL NETWORKING BUSINESS USE, 2011
  • FIGURE 33: REASONS FOR NOT USING SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 34: CORPORATE-SANCTIONED SOCIAL NETWORKING DEPLOYMENT, 2011
  • FIGURE 35: MAIN COMPANY-WIDE SOCIAL NETWORK SITE IN USE, 2011
  • FIGURE 36: ALL SOCIAL NETWORK SITE IN USE, 2011
  • FIGURE 37: INTERNAL VS. EXTERNAL USE OF SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 38: USEFULNESS OF INTERNAL SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 39: USEFULNESS OF EXTERNAL SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 40: ACTIVE USE OF BUSINESS SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 41: MAIN USES OF BUSINESS SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 42: HAS THE USE OF SOCIAL NETWORKS REDUCED THE AMOUNT OF EMAIL?
  • FIGURE 43: ACCESS TO COMPANY SOCIAL NETWORK FROM MOBILE PHONES, 2011
  • FIGURE 44: COMPANY SOCIAL NETWORK SECURITY, 2011
  • FIGURE 45: MICROSOFT SHAREPOINT DEPLOYMENT, 2011
  • FIGURE 46: MICROSOFT SHAREPOINT VERSIONS IN USE, 2011
  • FIGURE 47: MICROSOFT SHAREPOINT FUTURE DEPLOYMENT PLANS, 2011
  • FIGURE 48: MICROSOFT SHAREPOINT MAIN USE, 2011
  • FIGURE 49: MICROSOFT SHAREPOINT MIGRATION PLANS, 2011
  • FIGURE 50: CONSUMER IM USE, 2011
  • FIGURE 51: CONSUMER IM DEPLOYMENTS, 2011
  • FIGURE 52: CONSUMER IM SPAM, 2011
  • FIGURE 53: CONSUMER SOCIAL NETWORKING USE, 2011
  • FIGURE 54: PREFERRED CONSUMER SOCIAL NETWORKING SITES, 2011
  • FIGURE 55: CONSUMER USES OF SOCIAL NETWORKING, 2011
  • FIGURE 56: ARE YOU GETTING LESS EMAIL BECAUSE OF SOCIAL NETWORKS?, 2011
  • FIGURE 57: SOCIAL NETWORKING USE FOR EMAIL AND IM, 2011
  • FIGURE 58: MOBILE PHONE ACCESS TO SOCIAL NETWORKS, 2011
  • FIGURE 59: CONSUMER SKYPE USE, 2011
  • FIGURE 60: PREFERRED COMMUNICATION METHOD, 2011
  • FIGURE 61: CONSUMER DAILY USE OF EMAIL, IM AND SOCIAL NETWORKS, 2011

LIST OF TABLES

  • TABLE 1: TOTAL COMPANIES SURVEYED, 2011
  • TABLE 2: IT BUDGET CHANGE, 2010-2011
  • TABLE 3: IM FOR BUSINESS COMMUNICATIONS, 2011
  • TABLE 4: AVERAGE NUMBER OF CONSUMER IM ACCOUNTS, 2011
  • TABLE 5: CONSUMER IM CONVERSATIONS AND CONTACTS YOU IM PER DAY?, 2011
  • TABLE 6: COMPARISON OF IM ACCOUNTS - CONSUMER VS. BUSINESS, 2011
  • TABLE 7: CONSUMER SOCIAL NETWORKING SITES, 2011
  • TABLE 8: CONSUMER TIME SPENT DAILY ON EMAIL, IM OR SOCIAL NETWORKS, 2011
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