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市場調査レポート

世界のデジタル/シェアリングエコノミー:eコマース・mコマースの変容

Global Digital and Sharing Economy - The E-commerce and M-Commerce Transformation

発行 BuddeComm 商品コード 219501
出版日 ページ情報 英文 95 Pages
即納可能
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世界のデジタル/シェアリングエコノミー:eコマース・mコマースの変容 Global Digital and Sharing Economy - The E-commerce and M-Commerce Transformation
出版日: 2017年02月06日 ページ情報: 英文 95 Pages
概要

UberやAirbnbといった代表的なビジネスモデルが普及するのに伴い、世界のシェアリングエコノミー市場は成熟化へと移行しつつあります。他方、eコマースやmコマースは今後の更なる市場成長が見込まれています。

当レポートでは、世界のデジタルエコノミー (電子経済) の最新動向や関連データ、利用事例などについて分析し、特にシェアリングエコノミーや電子商取引 (eコマース/mコマース)、電子医療、電子教育、電子政府といった分野を対象に、現在までの発展状況や今後の成長見通し、今後生じうる課題と対応策といった情報を盛り込んでお届けします。

第1章 シェアリング/ネットワーキング・エコノミー

  • シェアリングエコノミー (共有経済) の成熟化
  • ロボット vs シェアリングエコノミー
  • 人間ではなく、コンピューターによる取引が、完全光ネットワークの需要を促進する
  • 共同消費
    • 市場機会
    • 阻害要因
  • シェアリングエコノミー関連の公的統計
    • スペースレンタルとライドシェアが、シェアリングエコノミーの普及を促進
  • シェアリングエコノミー・サービスの事例
    • コンシェルジュ・サービス
    • ネットでの空車スペース検索
    • 創作者向けYouTubeサービス
    • 為替取引
  • 交通手段:シェアリングエコノミーの中心領域
  • クラウドソーシング式WiFi、ホームスポット
    • 世界各地のコミュニケーションWi-Fi

第2章 世界のeコマース・eペイメント・mコマース市場の動向

  • 世界のeコマース (電子商取引) 市場
    • 全体的な傾向
    • デジタルコマースの進化
  • 市場の主導者
  • eペイメント (電子決済)
  • ビットコイン・プラットフォームの構築
    • ビットコイン (Bitcoin)
    • ブロックチェーンとスマート契約
  • eコマースの主な傾向
    • オムニチャネル小売
    • 新興国市場でのキャリア決済
    • コンテンツ配信ネットワーク(CDN)
    • クラウドコンピューティングとeコマース
    • セキュリティ面での懸念事項
  • eコマース市場の国際統計
  • 世界のmコマース市場
    • 市場分析
    • モバイルペイメント
    • mコマース市場の主な動向
    • mコマース市場の国際統計
  • インターネットバンキング (eバンキング/mバンキング)
    • eバンキングの変化の曲面
    • eバンキングからの圧力を受けている銀行業
    • モバイルバンキング (mバンキング)
    • モバイル広告

第3章 世界の電子教育・電子政府の動向

  • 電子教育 (e-エデュケーション)
    • 電子教育の統計データ
    • SPEL (自己ペースeラーニング)
    • LMS (学習管理システム)
    • 企業向けeラーニング
  • STEM教育や反転授業は、電子教育への転換の糸口となるのか?
  • 不況の影響を受けない教育システム
    • 社会の変化に追いついていない教育
    • 経済コストの問題が、システムの変化を促す
    • 政府は、制御の範囲内を越えるコスト上昇を抑える必要に迫られる
    • 中世的な教育システムは改革し辛い
  • 電子教育に何が起こっているのか?
    • 教育改革に伴うeラーニングの推進
    • 市場の変化を促すインターネットメディア企業
    • 先進国市場での自己学習
    • ゲーミフィケーション
    • 個人学習のプラットフォームとしての学校
  • 遠隔教育:静かな受益者
  • 電子教育:スマート/部門横断型コミュニティの一環
    • モバイル学習
    • クラウドコンピューティングと電子教育
    • テレプレゼンスと電子教育
    • 教室の中のSkype
    • 医療分野での (ネット外での) 動画再生
    • eラーニングとオープンソース
    • MOOC (Massive Open Online Courses)
    • 教育用のバーチャルワールド (仮想世界)
    • クラウドソーシング
  • リアリティへと近づいて行くデジタル教育
  • 電子政府 (eガバメント)
    • 圧力下にある政府機関
    • 政府機関:デジタルエコノミーの主な促進要因
    • 電子政府の主導者

第4章 世界の電子医療の動向

  • 医療:電子化の次の対象分野
    • P4 Medicine:予見・予防・個人化・参加型医療
  • 電子医療 (eヘルス)
  • 革新的な電子医療市場の登場
  • 医療:世界有数の産業
    • 医療費支出の統計データ
    • 電子量の統計データ
  • 一体型治療・投薬
    • 患者が中心でなければならない
    • 電子量の成長率:推計方法
    • 電子医療向けビデオ会議機能
  • 市場の主な方向性
    • ブロードバンド:公共医療システム維持に不可欠な要素
    • インターネット:医療情報の一般的な収集手段として既に定着
    • 電子病院 (eホスピタル) のビジネス機会
    • M2M/IoT:持続可能な医療体制の鍵
    • クラウドコンピューティングと医療
    • 医学におけるビッグデータの利用
    • Apple/Google/IBMと医療
  • 医療市場の分析:「成果が無ければ、収益は無い」
  • モバイル医療 (mヘルス)
    • スマートフォンがモバイル医療の普及を促進
    • ウェアラブル・ワイヤレス機器と医療
  • 遠隔患者モニタリング
    • 遠隔患者モニタリング装置
    • コネクテッド医療機器
  • プライバシーとセキュリティ:大きな懸念事項
    • サービス品質を考慮する必要性
    • 説明責任 (アカウンタビリティ) と透明性

第5章 世界のオンライン/モバイル広告市場の傾向

  • 市場のサマリー
    • デジタル広告の変化
    • デジタルマーケティングの主要製品
  • オンライン広告の主なカテゴリー
    • ゲーム内広告
    • ソーシャルネットワーク広告
    • オンライン動画広告
    • 検索エンジン広告
  • モバイル広告
    • モバイルアプリ内の広告
    • モバイル位置情報ベース広告 (ジオ・マーケティング)
  • 市場動向
    • TV/スマートTV広告
    • デジタル・アドエクスチェンジ
    • クリック詐欺
    • マルチスクリーン・アプローチへの関心
  • インターネットメディア企業:Google vs facebook
  • ビッグデータの広告業界への影響
    • オンライン広告は全体的な効果を改善につながる訳ではない

図表一覧

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目次

Overview

This report provides a comprehensive overview of trends and developments for the Global Digital Economy in terms of the Sharing Economy, E-commerce, E-health, E-education and E-government. The report analyses the key trends occurring in these sectors, supported by statistics and examples.

Subjects include:

  • Global sharing economy;
  • Global e-commerce market;
  • Global e-health and m-health market;
  • Global e-education and e-learning market;
  • Global e-government market.

Executive Summary

The sharing economy movement matures and e-commerce continues to thrive

The “sharing economy” movement is maturing and citizens and corporations alike have accepted that popular business models like Uber and Airbnb seem here to stay. This has caused the traditional industries with vested interests in these markets to make adjustments to their own business models and competition strategies with the sharing economy in mind. This had often resulted in the margins in the initial stages of the sharing economy to have either shrunk or stayed the same.

E-commerce and m-commerce in general continue to rise and rise around the world. Other trends closely linked to this such as e-health and e-government initiatives also continue to gather pace. However, there is a divide occurring with some of the poorest nations around the world still unable to access suitable digital infrastructure to access such services.

Based on the growth of internet and mobile users alone, it is hardly any wonder that e-commerce and m-commerce are thriving. Online spending is proving resilient and even buoyant in most markets. The Asia Pacific region, in particular, is considered a key area for future growth.

In 2017 mobile commerce is expected to grow faster than e-commerce. Some of the large markets expected to see a high growth in m-commerce include China, Japan, India, South Korea, Taiwan, Malaysia and the United Kingdom.

Most governments around the world are now well aware of the importance of implementing digital services and solutions such as online services, cloud computing and m-government. The benefits of many of these developments include cutting costs and improving processes and information flow with the primary aim to improve customer service for citizens. Cloud computing has been well received by many government organisations and BuddeComm sees governments around the world continue to deploy cloud platforms and indeed increase spending in this area.

BuddeComm believes the Public Service should be a key driver in creating an innovative digital economy. Some of the public sectors are facing massive cost increases - take healthcare, for instance - that are economically unsustainable. Therefore, governments around the world have a huge role to play in building an innovative culture that could be an example for the rest of the economy and at the same time be an enormous boost to it.

This report explores the maturing global digital sharing economy movement as well as the e-commerce, e-education, e-health and e-government sectors. It provides examples, analyses and statistics.

Key developments:

  • BuddeComm has observed that the growth in the Sharing Economy has demonstrated the mounting trust and confidence consumers, businesses and government alike now place in online services.
  • It appears that now, as a collective society, we are beginning to embrace the digital tools and services and finally begin to use them to our advantage.
  • Two areas of the sharing economy that still require resolution include issues surrounding regulations and insurances.
  • With high-speed broadband connections increasing, the digital economy has been again in a growth phase. The industry is proving very resilient despite the economic downturn and the long-term prospects for the digital economy are very positive.

Table of Contents

1. The sharing and networking economy

  • 1.1. The maturing of the sharing economy
  • 1.2. Robots vs the sharing economy
  • 1.3. Computer transactions, not people, are driving the need for all-fibre networks
  • 1.4. Collaborative consumption
    • 1.4.1. Opportunities
    • 1.4.2. Inhibitors
  • 1.5. Sharing economy published statistics
    • 1.5.1. Space rental and ride-sharing set to drive sharing economy
  • 1.6. Examples of sharing economy services
    • 1.6.1. Concierge services
    • 1.6.2. Vacant parking spaces on the internet
    • 1.6.3. YouTube for authors
    • 1.6.4. Currency Exchange
  • 1.7. Transport a key area for the sharing economy
  • 1.8. Crowdsourced WiFi, homespots
    • 1.8.1. Community WiFi around the world

2. Global E-Commerce, E-Payments and M-Commerce trends

  • 2.1. Global e-commerce market
    • 2.1.1. Underlying trends
    • 2.1.2. The digital commerce evolution
  • 2.2. Market leaders
  • 2.3. E-payments
  • 2.4. Building on the Bitcoin platform
    • 2.4.1. Bitcoin
    • 2.4.2. Blockchain and smart contracts
  • 2.5. Key e-commerce trends
    • 2.5.1. Omni-channel retailing
    • 2.5.2. Carrier billing for emerging markets
    • 2.5.3. Content Delivery Networks (CDNs)
    • 2.5.4. Cloud computing and e-commerce
    • 2.5.5. Security concerns
  • 2.6. Global e-commerce market statistics
  • 2.7. Global m-commerce market
  • 2.7.1. Market analysis
    • 2.7.2. M-payments
    • 2.7.3. Key m-commerce trends
    • 2.7.4. Global m-commerce market statistics
  • 2.8. Internet banking (E-banking and m-banking)
    • 2.8.1. The changing face of e-banking
    • 2.8.2. Banks under e-pressure
    • 2.8.3. M-banking
    • 2.8.4. Mobile advertising

3. Global E-Education and E-Goverment trends

  • 3.1. E-education
    • 3.1.1. E-education statistics
    • 3.1.2. Self-Paced E-Learning (SPEL)
    • 3.1.3. Learning Management Systems (LMSs)
    • 3.1.4. Corporate e-learning
  • 3.2. Will STEM and flipped classrooms lead the e-education transformation?
  • 3.3. Education system will hit economic crisis point
    • 3.3.1. Education is not keeping up with social changes
    • 3.3.2. Economic costs will force the system to change
    • 3.3.3. Governments will be forced to stop costs spiralling out of control
    • 3.3.4. Medieval education system hard to reform
  • 3.4. What is happening with e-education?
    • 3.4.1. Education transformation will guide e-learning
    • 3.4.2. Internet media companies moving the sector forward
    • 3.4.3. Self-learning in developing economies
    • 3.4.4. Gamification
    • 3.4.5. Schools as platforms for individual learning
  • 3.5. Tele-education - the quiet achiever
  • 3.6. E-education: part of smart, trans-sector community
    • 3.6.1. Mobile learning
    • 3.6.2. Cloud computing and e-education
    • 3.6.3. Tele-presence and e-education
    • 3.6.4. Skype in the classroom
    • 3.6.5. Off-net video in the medical field
    • 3.6.6. E-learning and Open Source
    • 3.6.7. Massive Open Online Courses (MOOCs)
    • 3.6.8. Virtual worlds for education
    • 3.6.9. Crowdsourcing
  • 3.7. Digital education approaching reality
  • 3.8. E-government
    • 3.8.1. Governments under pressure
    • 3.8.2. Governments are a key driver to the digital economy
    • 3.8.3. E-government leaders

4. Global E-Health trends

  • 4.1. Healthcare - next sector on the block for e-transformation
    • 4.1.1. P4 Medicine
  • 4.2. E-health
  • 4.3. The disruptive e-healthcare market has arrived!
  • 4.4. Healthcare is a massive global industry
    • 4.4.1. Healthcare spending statistics
    • 4.4.2. E-health statistics
  • 4.5. Integrated care and medicine
    • 4.5.1. Patient must remain central
    • 4.5.2. How to stimulate growth of e-health
    • 4.5.3. Videoconferencing in healthcare
  • 4.6. Key market directions
    • 4.6.1. Broadband essential to maintain public health system
    • 4.6.2. Internet already a popular source for health information
    • 4.6.3. Business opportunities for e-hospitals
    • 4.6.4. M2M and IT also key to sustainable healthcare
    • 4.6.5. Cloud computing and healthcare
    • 4.6.6. Big Data use in medical science
    • 4.6.7. Apple, Google, IBM and healthcare
  • 4.7. Healthcare analysis - ‘no outcome, no income'
  • 4.8. M-Health
    • 4.8.1. Smartphones are pushing mobile health
    • 4.8.2. Wearable wireless devices and healthcare
  • 4.9. Remote patient monitoring
    • 4.9.1. Remote patient monitoring devices
    • 4.9.2. Connected medical devices
  • 4.10. Privacy and security a key concern
    • 4.10.1. Quality of service needs to be considered
    • 4.10.2. Accountability and transparency

5. Global online and mobile advertising trends

  • 5.1. Market summary
    • 5.1.1. Changes in digital advertising
    • 5.1.2. Digital marketing key statistics
  • 5.2. Key online advertising categories
    • 5.2.1. In-game advertising
    • 5.2.2. Social network advertising
    • 5.2.3. Online video advertising
    • 5.2.4. Search engine advertising
  • 5.3. Mobile advertising
    • 5.3.1. Advertising on mobile apps
    • 5.3.2. Mobile Location-Based Advertising (Geo-marketing)
  • 5.4. Market trends
    • 5.4.1. TV and smart TV advertising
    • 5.4.2. Digital ad exchanges
    • 5.4.3. Click fraud
    • 5.4.4. Multi-screen approach gains attention
  • 5.5. Internet media companies - Google versus facebook
  • 5.6. The effect of big data on the advertising industry
    • 5.6.1. Online advertising does not improve the overall result for advertisers

List of Tables:

  • Table 1 - Global - homespots by the major providers - 2014
  • Table 2 - Top 10 web properties worldwide - 2016
  • Table 3 - Global e-commerce spending - 2011 - 2016; 2019
  • Table 4 - Global top 10 countries - online spending market share - 2015
  • Table 5 - Global - mobile entertainment revenues - 2011 - 2017
  • Table 6 - Global m-commerce sales - 2012 - 2018
  • Table 7 - Global m-commerce sales by region - 2013; 2017
  • Table 8 - US m-commerce sales - 2011 - 2017
  • Table 9 - Global app store revenue - 2011 - 2020
  • Table 10 - Global e-learning market value - 2010; 2012; 2015; 2018; 2020
  • Table 11 - Self-Paced E-Learning market by region - 2013; 2016
  • Table 12 - M-Learning market by region - 2013; 2016
  • Table 13 - Global media ad spending and annual change - 2011 - 2018
  • Table 14 - Global digital ad spending and annual change - 2011 - 2016
  • Table 15 - Global mobile advertising spending and annual change - 2011 - 2016
  • Table 16 - Top ten countries by ad spending per person and per digital Internet user - 2014
  • Table 17 - Social network advertising revenue by region - 2013 - 2015
  • Table 18 - Global search engine advertising revenue - major companies - 2013 - 2015
  • Table 19 - Global market share of mobile advertising revenue - major companies - 2012 - 2015
  • Table 20 - Google (Alphabet) advertising revenue (total and mobile) - 2006 - 2017
  • Table 21 - Facebook advertising revenue (total and mobile) - 2011 - 2016

List of Exhibits:

  • Exhibit 1 - Digital economy - key developments
  • Exhibit 2 - Popular online activities
  • Exhibit 3 - A different approach to employment
  • Exhibit 4 - Examples of popular online retail websites around the world
  • Exhibit 5 - Walmart versus Amazon
  • Exhibit 6 - The rise of PayPal
  • Exhibit 7 - M-commerce in Japan
  • Exhibit 8 - South Korea: stimulating broadband by spending on e-education
  • Exhibit 9 - A shared vision of the future of education
  • Exhibit 10 - Advantages of e-learning
  • Exhibit 11 - Top 7 Learning Management Systems (LMSs) - 2015
  • Exhibit 12 - Connect To Learn
  • Exhibit 13 - New Media Consortium (NMC)
  • Exhibit 14 - Examples of open source e-learning projects
  • Exhibit 15 - Definition: E-Government
  • Exhibit 16 - Examples of digital tools available to governments
  • Exhibit 17 - Examples of common web based e-government applications
  • Exhibit 18 - Snapshot of health care spending around the world
  • Exhibit 19 - Video consultancy covered by Australian Medicare
  • Exhibit 20 - Advantages of e-health
  • Exhibit 21 - Examples of popular health related websites
  • Exhibit 22 - Use of the internet for health information among French young adults
  • Exhibit 23 - Quality of healthcare information on YouTube
  • Exhibit 24 - Digital healthcare appointment systems
  • Exhibit 25 - Apple' ResearchKit for medical research via iPhones
  • Exhibit 26 - Healthcare monitoring for the elderly
  • Exhibit 27 - Digital advertising cost considerations
  • Exhibit 28 - Top industries estimated spending on mobile advertising - 2015
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