市場調査レポート

次段階モバイルバンキングの評価

Assessing the Next Stage of Mobile Banking

発行 Ovum, Ltd. 商品コード 279182
出版日 ページ情報 英文 19 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=101.50円で換算しております。
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次段階モバイルバンキングの評価 Assessing the Next Stage of Mobile Banking
出版日: 2013年08月21日 ページ情報: 英文 19 Pages
概要

新たなモバイル機能と、より優れた体験を求めるユーザーの出現は、小売銀行業の経営幹部がますます関心を寄せている部分であり、多くの銀行にとって2013年の主要な目標はモバイル売上の拡大およびサービスの有効性の向上となっています。さらにモバイルバンキングは、発展段階から主流へと移行しており、各組織はこの状況に応じて新たな技術の導入および技術への投資を進めています。

当レポートは、モバイルバンキングの市場および動向について調査し、現在の事業における優先事項、事業戦略、そしてモバイルバンキングプラットフォームがこれらを支え得る可能性に関する経営幹部の視点を提示するとともに、顧客体験、操作効率、革新、機能性、および俊敏性など、モバイルバンキングプラットフォームの性能を検証するなど、概略以下の構成で取り上げています。

サマリー

  • 発展要因
  • Ovumの見解
  • 主なメッセージ

モバイルバンキングは世界中の銀行にとって重要な優先事項

  • モバイルバンキングは2013年における最優先投資事項
  • 新チャネルから主要チャネルへと移行するモバイル

モバイルバンキング戦略の次段階

  • モバイルバンキングは「対応すべきか」から「どのようにうまく対応するか」へと移行
  • モバイルデバイスの革新は今後もユーザーの期待を変え続けていく
  • 各銀行はモバイルデバイスを通じて提供される機能性の拡大を検討している
  • スマートフォン、タブレットおよびPCブラウザーチャネルには独特の消費者使用事例がある
    • タブレットはモバイルとオンラインバンキングの特徴を結合するが、モバイルバンキングにとっての独特なメディアともなってきている

モバイルバンキングの主要な開発分野

  • 各銀行はデバイス間のセキュリティーおよび整合性などの開発における痛点に対応する必要がある
    • セキュリティーと使いやすさの釣り合いを取るのが重要
    • 信頼性とユーザビリティー試験はサービス提供前の必須事項
    • モバイルチャネル開発調達戦略の検討が必要
  • ネイティブあるいはハイブリッドアプリケーションの選択は費用便益比と結びつける必要がある
    • HTML5が追いついてきている
    • ネイティブアプリケーションはデバイスごとに大幅なサポートが必要
  • モバイルマーケティングは依然として未熟だが大きな可能性を秘めている
    • サードパーティー広告が新たな収入源となり得る
    • コンテキスト(状況に応じた)コンピューティングがモバイルマーケティングの取り組みを促進
    • モバイルバンキングユーザーはイベント誘発マーケティングの対
    • アドバイザーは価格最適化ツールを必要とする
  • ゲーミフィケーション:顧客の関与を促進する手法の1つ
  • 顧客はモバイルデバイスにシームレスな(途切れのない)通信体験を求めている

提言

  • 企業への提言
    • 銀行はモバイルバンキングにおいてユーザーにやさしいセキュリティー対策を確保する必要がある
    • 新たなモバイル機能を監視し、それらを適用していく
    • モバイルバンキング開発において外部調達戦略を検討
    • 統合化されたデジタルバンキング体験の創造
  • ベンダーへの提言
    • ベンダーは銀行にとっての戦略の痛点を取り除く必要がある

付属資料

  • 関連報告書
  • 調査手法
  • 著者
  • Ovumコンサルティング
  • 免責

図表

目次
Product Code: IT003-000573

Abstract

Introduction

Improving mobile sales and service effectiveness is the key goal for most banks in 2013, as the emergence of new mobile features and users that are demanding a better experience is increasingly gaining the attention of senior management in retail banking circles. In addition, mobile banking has moved from the innovation stage to the mainstream, and organizations are adopting and investing in new technologies accordingly.

Highlights

  • Mobile banking is the top investment priority in 2013. Increasing profitability is a priority for a number of retail banks as achieving top-line growth is still difficult in the current market conditions.
  • Mobile banking continues to grow and have a more direct impact on financial services institutions. The results of Ovum's Business Trends Survey indicate increased interest among banks globally in further developing mobile banking. Many retail banks also expect mobile banking to become a significant channel within the next three years.
  • The user experience of banking services on mobile devices will remain heavily influenced by the design, functionality, and technological capabilities of mobile devices, and, by extension, the networks on which they run.

Features Benefits

  • Provides C-level executives' views on current business priorities, business strategies, and the ability of mobile banking platforms to support these.
  • Considers the performance of mobile banking platforms across customer experience, operational efficiency, innovation, functionality, and agility.

Questions Answers

  • Where are the strongest pain-points with current mobile banking platforms?
  • Do current mobile banking platforms actually meet changing customer expectations?

Table of Contents

Headings

  • SUMMARY
    • Catalyst
    • Ovum view
    • Key messages
  • MObile banking IS a key priority for banks globally
    • Mobile banking is the top investment priority in 2013
    • Mobile moves from a new channel to the main channel
  • The next stage of mobile banking strategy
    • Mobile banking has moved from "should we do it" to "how do we do it well?"
    • Mobile device innovation will continue to change user expectations
    • Banks are looking to broaden the functionality delivered through mobile devices
    • Smartphone, tablet, and PC browser channels have distinct consumer use cases
      • Tablets marry the characteristics of mobile and online banking, but are also becoming a distinct medium for mobile banking
  • Key areas of development in mobile banking
    • Banks must address development pain points such as security and consistency across devices
      • Balancing security and ease of use is key
      • Reliability and usability testing are a must prior to launching a service
      • Mobile channel development sourcing strategies need to be considered
    • The choice of native or hybrid app needs to be tied to cost/benefit ratio
      • HTML5 is catching up
      • Native apps require significant support for each device
    • Mobile marketing still immature, but has significant potential
      • Third-party advertisement could be a new revenue source
      • Contextual computing will drive mobile marketing efforts
      • Mobile banking users are a target for event-triggered marketing
      • Advisors will need price optimization tools
    • Gamification - a way to drive customer engagement
    • Customers want a seamless communication experience on mobile devices
  • RECOMMENDATIONS
    • Recommendations for enterprises
      • Banks must ensure user-friendly security provisions for mobile banking
      • Track adoption of new mobile features and apply them accordingly
      • Consider external sourcing strategy for mobile banking development
      • Create a unified digital banking experience
    • Recommendations for vendors
      • Vendors need to take the strategy pain points away from banks
  • APPENDIX
    • Further reading
    • Methodology
    • Author
    • Ovum Consulting
    • Disclaimer

Figures

  • Figure 1: Mobile banking the key IT priority investment area
  • Figure 2: Retail banks' expectations of mobile banking
  • Figure 3: A design of a possible future iPhone
  • Figure 4: Retail banks' current and planned mobile banking functionality
  • Figure 5: Digital banking functionality spectrum
  • Figure 6: Retail banks' pain points around mobile banking strategy
  • Figure 7: Key strengths of hybrid and native approaches
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