市場調査レポート

沿革教育の更なる進化:MOOC(一般公開オンラインコース)

Next in the Evolution of Distance Learning: Massively Open Online Courses (MOOCs)

発行 Ovum, Ltd. 商品コード 264836
出版日 ページ情報 英文 22 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=101.51円で換算しております。
Back to Top
沿革教育の更なる進化:MOOC(一般公開オンラインコース) Next in the Evolution of Distance Learning: Massively Open Online Courses (MOOCs)
出版日: 2013年03月04日 ページ情報: 英文 22 Pages
概要

当レポートでは、世界各国のeラーニングにおけるMOOC(Massively Open Online Courses:一般公開オンラインコース)の導入・活用の現状と今後の市場機会について分析し、現在までの普及状況や推進要因、更なる普及のために克服すべき課題、ビジネス上・技術上の注目点、今後の見通しと市場機会などを調査・考察して、その結果を概略以下の構成でお届けします。

サマリー

  • 分析背景
  • Ovumの見解
  • 主なメッセージ
    • 多様で強力な市場要因が、MOOCを促進している
    • 業界はMOOCに前向きだが、モデルや活用策は不透明である
    • 既存の教育技術ベンダーに新たな機会が到来している
    • 高等教育機関がどれだけ資金をつぎ込むかで、MOOCは変化する

市場の背景:教育機関は新たな成長機会を模索している

  • オンライン学習プログラムが新たな方法で拡大する
    • 多様で強力な市場要因が、MOOCを促進している
      • 高等教育の費用は上昇し続けている
      • オンライン学習の受容が広がっている
      • 高等教育でのデバイス利用が広がっている
    • 資金調達などの阻害要因に適切に処理しなければ、MOOC拡大の勢いは停滞する
      • 無料である限り、MOOCは維持できそうに無い
      • 単位取得制度が導入可能だとしても、その認識は広がらない
      • 剽窃行為が、MOOCの導入・評価の障害として影響している
    • 懐疑論がMOOCを巡る動きを上回り続ける

ビジネス上の焦点:広く受け入れられているMOOCのモデルはまだ存在しない

  • オンライン学習モデルの成功例はまだ現れていない
    • 沿革学習は通信講座から完全オンライン学位へと進化した
    • 現在のMOOCのビジネスモデルはまだ持続的ではない
    • MOOCは高等教育の崩壊したコストモデルを修復できないが、高等教育にどれだけ支払うのかを変えられる

技術上の焦点:MOOCをサポートする最善の技術の模索

  • オンライン講義を可能にするツールは、今まで以上に効果的となった
    • YouTubeが、MOOCに必要な技術を易しくした
    • MOOCマニアが増えるにつれ、競争環境も成長した
      • Blackboard
      • Coursera
      • edX
      • Instructure
      • Khan Academy
      • Knewton
      • Udacity
    • 教育技術ベンダーの前途には明るい市場機会が広がっている

提言

  • 教育機関への提言
    • MOOCに向けた慎重な歩み
    • 教育機関は学生の需要に答え、収益を生み出すようなイノベーションに不可欠な費用の増加を制御できるようにしなければならない
  • ベンダー向け提言
    • MOOCの技術的見解を、教育機関の見解と混同してはならない
    • より多くのLMS(学習管理システム)ベンダーが、自社サービスにMOOCを含める必要がある

付録

図の一覧

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次
Product Code: IT008-000174

Abstract

Introduction

This report examines how massively open online courses (MOOCs) are shaping the higher education industry and how education technology vendors can capture new opportunities arising from the MOOC trend.

Highlights

  • A myriad of powerful market forces are driving MOOCs.
  • The industry is motivated for MOOCs, but the models and monetization are unclear
  • MOOCs will not mend the broken higher education cost model but will change how higher education is paid for in the future

Features Benefits

  • Analyzes the implications of creating and using MOOCs in higher education
  • Highlights the pros and cons of MOOCs for both institutions and vendors
  • Offers recommendations for institutions and technology vendors on how to approach MOOC opportunities.

Questions Answers

  • How will MOOCs shape the higher education industry?
  • How can existing education technology vendors extend their offerings to include MOOCs?

Table of Contents

Headings

SUMMARY

  • Catalyst
  • Ovum view
  • Key messages
    • A myriad of powerful market forces are driving MOOCs
    • The industry is motivated for MOOCs, but the models and monetization are unclear
    • New opportunities are being created for existing education technology vendors
    • MOOCs will change how higher education is paid for

MARKET CONTEXT: INSTITUTIONS ARE SEEKING NEW OPPORTUNITIES FOR GROWTH

  • Online learning programs will expand in new ways
    • A myriad of factors is driving the uptake of MOOCs
      • The cost of higher education continues to rise
      • The acceptance of online learning is growing
      • The pervasiveness of devices in higher education is increasing
    • MOOCs' momentum will stall if inhibitors such as financing are not addressed
      • MOOCs are unlikely to sustain themselves if they are free
      • Where course credit is available, it may not be widely recognized
      • Plagiarism is serving as a hurdle to the adoption and reputation of MOOCs
    • Skepticism continues to tower over the MOOC movement

BUSINESS FOCUS: NO BROADLY ACCEPTED MODEL FOR MOOCs YET

  • Successful online learning models remain to be seen
    • Distance learning has evolved from correspondence courses to fully online degrees
    • The current business model for MOOCs is not sustainable
    • MOOCs will not mend the broken higher education cost model but will change how higher education is paid for

TECHNOLOGY FOCUS: FIGURING OUT THE BEST TECHNOLOGY TO SUPPORT MOOCs

  • Tools enabling online instruction are more effective than ever
  • YouTube has made the technology needed for MOOCs easier
  • As MOOC mania grows, so does the competitive landscape
    • Blackboard
    • Coursera
    • edX
    • Instructure
    • Khan Academy
    • Knewton
    • Udacity
  • Ahead lies a clear opportunity for education technology vendors

RECOMMENDATIONS

  • Recommendations for institutions
    • Tread carefully with MOOCS
    • Institutions must be prepared to manage the inevitable burst of innovation to meet student demand and generate revenue
  • Recommendations for vendors
    • Do not confuse the technical view of MOOCs with the institutional view
    • More LMS vendors should extend their offerings to include MOOCs

APPENDIX

  • Further reading
  • Methodology
  • Author
  • Ovum Consulting
  • Disclaimer

Figures

  • Figure 1: What is a massively open online course (MOOC)?
  • Figure 2: The drivers and inhibitors of MOOCs
  • Figure 3: The increasing cost of higher education in comparison to other goods in the US
  • Figure 4: Student loan debt growth since 1999
  • Figure 5: The 'freemium model' for MOOCs
Back to Top