株式会社グローバルインフォメーション
TEL: 044-952-0102
市場調査レポート

IT management-as-a-service(サービスとしてのIT管理)の有効利用

Exploiting IT management-as-a-service

発行 Ovum, Ltd. 商品コード 143060
出版日 ページ情報 英文 24 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
こちらの商品の販売は終了いたしました。
Back to Top
IT management-as-a-service(サービスとしてのIT管理)の有効利用 Exploiting IT management-as-a-service
出版日: 2010年11月25日 ページ情報: 英文 24 Pages

当商品の販売は、2016年07月01日を持ちまして終了しました。

概要

当レポートでは、SaaSを利用したIT管理のビジネスケースを紹介するとともに、SaaSモデルに関するCIOの見解、SaaSによる関係の変化、サービス統合の必要性などについてまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 サマリー

  • 発展要因
  • OVUMの見解
  • 主なメッセージ

第2章 勢いを増すSaaSデリバリーモデル

  • OvumによるIT management-as-a-service(サービスとしてのIT管理)の定義
  • SaaSを利用したIT管理の事例
  • SaaSデリバリーモデルに関するCIOの見解

第3章 SaaS導入は技術やサービス提供方法の変化以上のものを意味する

  • SaaSは関係を変化させる
  • 複数のITサービスサプライヤーを管理するにはサービスの統合が必要
  • SaaS関係者の課題に取り組むべき

第4章 利用可能なSaaSによるIT管理が増加している

  • IT管理SaaS
  • ITサービス管理SaaS
    • 従来の業務用ベンダー−大手4社
    • 従来の業務用ベンダー−ITサービス管理専門業者
    • SaaS専門業者
    • 新たなデュアルプイベンダー
  • プロジェクト/ポートフォリオ管理(PPM) SaaS
    • 複雑なPPMニーズのある大企業をターゲットにするベンダー
    • それほど複雑でないPPMニーズのある企業をターゲットにするベンダー
    • SaaS専門PPMベンダー

第5章 提案

  • 企業への提案
    • 「すべてをSaaSベースのデリバリーにすべきかどうか」の決定ではない
    • 企業はSaaSソリューションに何を期待するかを明確にすべき
    • CIOはSaaSに精通すべき
    • 企業はSaaS導入による文化的影響を管理する必要がある
    • 企業はSaaSによる企業IT管理が自社のニーズに適合するか検討する必要がある
  • ベンダーへの提案
    • 競合が激しい企業IT管理ソフトウェア市場においてSaaSデリバリーモデルは、もはやあれば便利なものではなく必需品である
    • PPMスタイルのサービスポートフォリオ管理のサポートは多くのITサービス管理ベンダーツールに加えるべきもの
  • その他の見解
    • SaaSデリバリー企業IT管理はすべての組織に適合するわけではない
    • PPMはすべての組織に適合するわけではない

付録

目次
Product Code: OI00016-006

Abstract

Introduction

There is a definite business case for SaaS per se, and the benefits of SaaS adoption are equally applicable to the delivery of enterprise IT management capabilities. A critical benefit is aimed directly at the heart of the overstretched IT function; scarce IT resources can be redirected away from IT-internal systems to focus on the delivery of business-critical IT services.

Features and benefits

  • Read about the case for SaaS-delivered IT management capabilities and the CIO' s view of SaaS-delivered capabilities.
  • Read how SaaS will change relationships. Service integration might be needed to manage multiple IT service suppliers.

Highlights

Ovum' s view on IT management is that it includes areas such as IT strategy development and execution; enterprise architecture; governance, risk, and compliance; IT service management (including IT financial management); project and portfolio management; IT asset management; and resource management (people management and sourcing strategy).

Operational IT management within the data center is considered to be infrastructure management rather than IT management. Therefore Ovum' s definition of IT management-as-a-service is the delivery of capabilities to support these specific areas using SaaS delivery of IT management software.

What Ovum doesn' t class as IT management-as-a-service is where IT services vendors provide remote infrastructure management (RIM) or applications management as part of an outsourcing agreement.

Your key questions answered

  • Why is the SaaS-delivery model is gaining traction?
  • Why does SaaS adoption mean more than changing the technology or service delivery method?

Table of Contents

SUMMARY

  • Catalyst
  • Ovum view
  • Key messages

THE SAAS-DELIVERY MODEL IS GAINING TRACTION

  • Ovum' s definition of IT management-as-a-service
  • The case for SaaS-delivered IT management capabilities
  • The CIO' s view of SaaS-delivered capabilities

SAAS ADOPTION MEANS MORE THAN CHANGING THE TECHNOLOGY OR SERVICE DELIVERY METHOD

  • SaaS will change relationships
  • Service integration might be needed to manage multiple IT service suppliers
  • SaaS-related people issues need to be addressed

THERE ARE A GROWING NUMBER OF SAAS IT MANAGEMENT OFFERINGS AVAILABLE

  • IT management software-as-a-service
  • IT service management software-as-a-service
    • Traditional on-premise vendors - the “big four” vendors
    • Traditional on-premise vendors - the IT service management specialists
    • SaaS-only players
    • New ‘dual-play' vendors
  • Project and portfolio management software-as-a-service
    • Vendors targeting major enterprises with complex PPM needs
    • Vendors targeting organizations with “less complex” PPM needs
    • SaaS-only PPM vendors

RECOMMENDATIONS

  • Recommendations for enterprises
    • It' s not a “shall we or shall we not move everything to SaaS-based delivery” decision
    • Enterprises should be clear on what they expect from SaaS-delivered solutions
    • CIOs need to be SaaS-wise
    • Enterprises need to manage the cultural implications of SaaS adoption
    • Enterprises should consider the applicability of SaaS-delivered enterprise IT management capabilities to their needs
  • Recommendations for vendors
    • A SaaS-delivery model is no longer a nice-to-have, but rather a must-have in the increasing competitive enterprise IT management software market
    • Capabilities to support PPM-style service portfolio management are a much-needed addition to most IT service management vendor tools
  • Alternative views
    • SaaS-delivered enterprise IT management capabilities are not suitable for all organizations
    • PPM is not suited to all organizations

APPENDIX

  • Author
  • Ovum Consulting
  • Disclaimer

TABLES

  • Table: Overview of IT service management vendor SaaS status

FIGURES

  • Figure: Numara' s flexible approach to SaaS delivery
Back to Top