市場調査レポート

ソーシャルメディア市場のトレンド

Social Media Market Trends

発行 Osterman Research, Inc. 商品コード 305552
出版日 ページ情報 英文 36 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.12円で換算しております。
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ソーシャルメディア市場のトレンド Social Media Market Trends
出版日: 2014年06月12日 ページ情報: 英文 36 Pages
概要

ソーシャルメディアとは、FacebookやTwitterなど社会的なコミュニケーションに重点を置いたツールやエンタープライズグレードのツールなどを総称するものであり、近年多くの企業で急速に普及しつつあります。ソーシャルメディアを職場で使うことについては、電子メールが使われ始めたときと同様、時間の無駄という見方が依然として支配的ですが、特定タイプの意思疎通やコンテンツの共有、組織内にある専門知識の発見、顧客サービスの改善などを行うための有効な手段と見られており、顧客の理解と対応を効率化するためのデータセット、あるいは顧客や有望な見込み客などに対してマーケティングを行うための手段としても、極めて大きな可能性を持っているといえます。

当レポートは、エンドユーザーを対象にした調査、企業のIT部門スタッフを対象とした調査、および組織内におけるソーシャルメディアの多様な側面に光を当てた調査の結果をまとめたもので、企業におけるソーシャルメディア利用のさまざまなトレンドを解明します。

第1章 エグゼクティブ・サマリー

第2章 調査方法と背景事情

第3章 エンドユーザーに対する調査の結果

第4章 IT部門に対する調査の結果

図表一覧

  • 図1:業務目的で使われているアカウントのあるソーシャルメディアツール
  • 図2:業務に関連する目的での各種ツールの利用時間
  • 図3:職場および自宅での業務に関連する目的での各種ツールの利用時間
  • 図4:業務関連のソーシャルメディア利用のこれまでの変化と今後予想される変化
  • 図5:雇用者による業務時間中のソーシャルメディア利用監視の有無
  • 図6:雇用者によるソーシャルメディアポリシー公開の有無
  • 図7:ソーシャルメディアアカウントのハッキングとマルウェアによる被害の有無
  • 図8:就業時のソーシャルメディア利用に対する雇用者の態度
  • 図9:今後12ヶ月間でソーシャルメディアからマルウェアに感染する危険性についての認識
  • 図10:社内ネットワークでのソーシャルメディア利用状況
  • 図11:正式なソーシャルメディアポリシーの有無
  • 図12:会社のソーシャルメディアポリシーに対する従業員の認知度
  • 図13:ソーシャルメディアの投資収益に関する分析作業実施の有無
  • 図14:オンプレミスまたはクラウドベースのエンタープライズグレードソーシャルメディアプラットフォーム導入の有無
  • 図15:従業員がソーシャルネットワークで何かを公表したことが原因で組織が訴訟などに巻き込まれる可能性
  • 図16:ソーシャルメディアに何かをポストしたことを理由に従業員を解雇した事例の有無
  • 図17:IT部門による従業員の就業時におけるソーシャルメディア利用状況の監視状況
  • 図18:企業のポリシー、法的義務、規制要件に基づき長期的に保存しているソーシャルメディアデータのタイプ
  • 図19:各種ソーシャルメディアプラットフォームの管理に求められる品質
  • 図20:2013〜14年のソーシャルメディア関連活動に対する投資の優先順位
  • 図21:各種のソーシャルメディアツールで予想されるマルウェア侵入の危険性
  • 図22:ソーシャルメディア経由のマルウェアなどに対して予想される保護対策
  • 図23:各種ソーシャルメディアツールに対して期待される管理の品質
  • 図24:各種ソーシャルメディア関連の問題に対する懸念
  • 図25:各種ソーシャルメディアツールを通じて社内ネットワークにマルウェアが侵入した事例
  • 図26:各種ソーシャルメディアツールを通じて社内の機密情報が漏洩した事例
  • 図27:ソーシャルメディアツールを管理する方法
  • 図28:ユーザーがソーシャルメディアを通じてやり取りしているものを監視する方法
  • 図29:ソーシャルメディアのコンテンツを維持する方法
  • 図30:導入を検討する可能性のあるエンタープライズグレードのソーシャルメディアソリューション
目次

Social media - the collection of "public"-focused tools like Facebook and Twitter and enterprise-grade tools, are growing rapidly in popularity as evidenced by their increasing use in the workplace. Our research finds a growing proportion of users' time spent using social media for a variety of purposes, both personal and corporate.

While many view social media as nothing more than a time-waster for employees, it is important to note that many viewed email in the same light when it was in the early stages of its use in the workplace. However, social media offers enormous opportunities for organizations of all sizes, including its use as a more efficient tool for certain types of internal communications and content sharing, a way to discover expertise throughout an organization, a means of dramatically improving customer service, a data set to understand and respond to customers more effectively, and a means of marketing to customers and prospects, among other uses.

The purpose of this research report is to present and analyze the results of two separate surveys that were conducted by Osterman Research, as well as additional research from another survey. One survey was conducted with end users, another with IT staff members and the third

Table of Contents

  • Chapter 1 Executive Summary
  • Chapter 2 Methodology and Background
  • Chapter 3 End User Survey Results
  • Chapter 4 IT Survey Results

List of Figures

  • Figure 1: Social Media Tools on Which Users Have Accounts That Are Used at Least Partially for Business Purposes
  • Figure 2: Minutes Spent on Various Tools for Work-Related Purposes
  • Figure 3: Minutes Spent on Various Tools for Work-Related Purposes at Work and at Home
  • Figure 4: Past and Anticipated Changes in Work-Related Social Media Usage
  • Figure 5: "Does your employer monitor your usage of social media at work?"
  • Figure 6: "Has your employer published a social media policy?"
  • Figure 7: "Have any of your social media accounts been hacked or have you been the victim of malware that you received through social media?"
  • Figure 8: Employer Attitudes Toward the Use of Social Media at Work
  • Figure 9: Concern About Receiving a Malware Infection From Social Media During the Next 12 Months
  • Figure 10: Use of Social Media on Corporate Networks
  • Figure 11: Existence of a Formal Social Media Policy
  • Figure 12: Employee Awareness of Corporate Social Media Policies
  • Figure 13: "Has your organization conducted any sort of return-on-investment analysis for social media?"
  • Figure 14: "Has your organization deployed an enterprise-grade social media platform, either on-premises or in the cloud?"
  • Figure 15: Perceived Likelihood That Organizations Will be Involved in a Legal Action Because of Something That an Employee Has Published on a Social Network
  • Figure 16: "Has your organization ever terminated an employee because of something he or she posted on social media?"
  • Figure 17: IT's Visibility Into How Employees are Using Social Media at Work
  • Figure 18: Social Media Data Types That Are Retained for the Lengths of Time Required by Corporate Policy, Legal Obligations or Regulatory Requirements
  • Figure 19: Perceived Quality of Governance and Management for Various Social Media Platforms
  • Figure 20: Investment Priorities for Social Media-Related Activities, 2013 and 2014
  • Figure 21: Perceived Malware-Infiltration Risk Posed by Various Social Media Tools
  • Figure 22: Perceived Protection Against Social Media-Borne Malware and Other Exploits
  • Figure 23: Perceived Quality of Management for Various Social Media Tools
  • Figure 24: Concern About Various Social Media-Related Issues
  • Figure 25: "Has malware ever infiltrated your corporate network through the following social media tools?"
  • Figure 26: "Has confidential or sensitive information in your company been leaked through the following social media tools?"
  • Figure 27: Methods by Which Social Media Tools are Managed
  • Figure 28: Methods for Monitoring What is Sent or Received by Users Via Social Media
  • Figure 29: Methods for Retaining Social Media Content
  • Figure 30: Enterprise-Grade Social Media Solutions That Would be Considered
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