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市場調査レポート
商品コード
1388505
Webスケールネットワークオペレーター - 市場分析 (2023年第3四半期):Webスケールの設備投資額は年間2,000億米ドルの大台を下回って緩やかになったが、この部門は生成AIのバンドワゴンを牽引するために成長を開始し、売上高は再び持ち直すWebscale Network Operators - 3Q23 Market Review: Webscale Capex has Moderated Below the $200B/yr Mark but Sector Starts Ramping Up to Drive the GenAI Bandwagon, Revenues Picking Up Again |
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Webスケールネットワークオペレーター - 市場分析 (2023年第3四半期):Webスケールの設備投資額は年間2,000億米ドルの大台を下回って緩やかになったが、この部門は生成AIのバンドワゴンを牽引するために成長を開始し、売上高は再び持ち直す |
出版日: 2023年11月23日
発行: MTN Consulting, LLC
ページ情報: 英文
納期: 即納可能
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当レポートでは、世界のWebスケールネットワークオペレーター (WNO) 市場における、2011年以降の成長と動向について分析しております。
直近12ヵ月間 (2022年第4四半期~2023第3四半期) のWebスケールオペレーターの売上高は2兆3,200億米ドル (前年同期比3.7%増)、研究開発費は2,890億米ドル (同13.1%増)、設備投資額は1,920億米ドル (同3.8%減) でしました。2023年9月時点の帳簿上の現金・短期投資額は7,100億米ドル (同16.2%増)、負債総額は5,620億米ドル (同3.1%増) です。Webスケーラーの第3四半期末時点の従業員数は約409万9,000人で、第2四半期より若干増加しましたが、2022年9月より1.6%減少しましました。
COVID-19感染拡大中にWebスケール市場は急拡大しましました。COVID-19が初めて登場した2020年第1四半期の年間売上高は1兆5,000億米ドル弱でしました。わずか6四半期後の2021年第3四半期には、この分野は2兆米ドルの大台に達しましました。この驚異的な成長は、マクロ経済の問題、広告売上の低迷、中国の成長鈍化とハイテクセクターの継続的な制約により、2022年には緩やかになりました。しかし、市場は2023年に再び回復しており、2023年第3四半期の年換算売上高は前年同期比7.2%増の2兆3,200億米ドルに達しましました。
企業別では、アップルを除く上位8社のWebスケーラーの第3四半期の売上が前年同期比で増加しましました。ただし、アップルの収益は、デバイスの刷新・更新サイクルの影響を受けるため、周期的です。アマゾンとメタは、2023年第3四半期において最大のプラス要因でしました。アマゾンの2023年第3四半期の売上は3Q22を160億米ドル、比率で12.6%上回りました。メタの売上は3Q22を64億米ドル、比率で12.8%上回りましました。マイクロソフトとアルファベットも2023年第3四半期に2桁の増収率を記録しましたが、中国のWebスケーラーは依然として伸び悩んでいます。また、米国による技術調達規制の影響も受けています。
2023年第3四半期のWebスケーラーの設備投資額は480億米ドルで、研究開発費は720億米ドルに達しました。
設備投資については、2期連続で前年同期比9%減となりましました。すでに予想修正の警告が発されており、通年の設備投資額は予想を5~10%程度下回る見通しです。主要なWebスケーラーはいずれも問題を抱えておらず、すべての企業が今後の設備投資の伸びを見込んでおり、生成AIがさらなる投資促進要因となっています。研究開発費については、2023年第3四半期の実際の支出は2022年第3四半期を4.7%上回しましたが、今回に限っては研究開発費の伸びが売上高を上回ったため、12ヵ月間の研究開発費は売上高の12.4%とわずかに減少しました。生成AIは、Webスケールの研究開発における多くの焦点のひとつです。Webスケーラーはまた、独自のチップやカスタマイズされたデータセンター設計を開発するための研究開発にも多額の資金を投じています。
設備投資 (ネットワーク、IT、ソフトウェア) の技術部門は最近、全体に占める割合が伸びていますが、その他の設備投資 (主に土地・建物関連) はまだ全体の50%を余裕で超えています。2023年第3四半期までの4四半期では、1,920億米ドルのうちネットワーク・IT・ソフトウェアが900億米ドルを占めました。第3四半期 (2023年4~6月) の設備投資額は前年同期比で増加したが、その他の設備投資額は減少しました。
MTN Consultingの別の調査によると、2022年のWebスケーラーによるエネルギー消費量は前年比約16%増の136.6テラワット時 (TWh) となりました。この伸びは、通信事業者とキャリアニュートラル部門がそれぞれ記録した3%と7%を上回っています。Webスケールのエネルギー消費は、主に過去3年間に劇的に拡大したデータセンターの設置ベースによってもたらされています:帳簿上の正味PP&Eは、2020年第3四半期には合計3,970億米ドルでしたが、わずか3年後の23年第3四半期には6790億米ドルに達しました。
持続可能性に関して、最近の重要な進展はアマゾンにとって悪いニュースでした。2023年9月、アマゾンはScience Based Targetsイニシアチブ (SBTi) から、コミットメントに関する合意に達しなかったという理由で、有効な企業として除外されました。最大手のWebスケーラーがSBTiの公式認定を受けなくなったことは残念ですが、持続可能性報告はまだ始まったばかりの分野であり、データは常に信頼できるものではないことを思い起こさせます。
当レポートシリーズでは、従来から各Webスケーラーの収益を地域別に分類しています。前回のレポートでは、米国に焦点を当てた設備投資の地域別内訳を初めて追加しました。当社の分析によると、米国は過去10年間ほとんど、世界のWebスケール設備投資の50~60%を占めてきました。この割合は過去2年間で増加し、2022年には65%という驚異的な数字になりました。この成長の一部は、米国を中心とするアマゾンが2021年から2022年にかけて設備投資を急増させるためです。米国によるこの支配が続くとは予想していません。Webスケーラーが他地域に進出するにつれ、この比率はすぐに50%以下に戻るでしょう。中国を拠点とするクラウドプロバイダーによる支出の増加は、この減速の原動力のひとつとなるでしょう。
10年前、Webスケール分野は存在しませんでした。大手ハイテク企業は、コスト構造、運用効率、市場投入までの時間を最適化するため、独自のデータセンターを構築し始めたばかりでした。しかし、Webスケールの設備投資は、ネットワークインフラ市場全体から見れば取るに足らないものでした。しかし、今はそうではありません。Webスケールの設備投資額は、2022年に初めて2,000億米ドルを突破しました。その後、Webスケールの設備投資額は年換算で2,000億米ドルを下回りましたが、これは短期的なものです。
通信企業の設備投資はまだ高く、今後数年間はその傾向が続くでしょう。しかし、Webスケールの設備投資は、少数の大口投資家によって支配され、より少ない製品タイプとベンダーに集中しているため、はるかに集中しています。データセンターにおける技術革新は、他の種類のネットワーク (例えば、通信企業のバックボーンネットワーク用の高速光ケーブル) に影響を与えることが多いです。そのため、この市場は、チップサプライヤーだけでなく、多くのベンダーにとって重要な存在であり続けるでしょう。
以下は、主要Webスケーラーの支出見通しの要約です:
Webスケール市場に関する我々の最新の公式予測では、2023年の設備投資額は2,180億米ドルとしています。この目標は5~10%高すぎます。しかし、Webスケール設備投資の技術的な部分は予想より高く、全体的な予想下振れを相殺するのに役立っています。さらに、Webスケーラーによるデータセンターへの投資は緩やかになっており、暴落はしていません。金利上昇がこのギャップの主な要因であり、複数の企業が借入コストの高騰を特に指摘し、増設ペースを緩めるよう促しています。しかし、その影響は今のところ小さく、他の多くのプラス要因が投資を促進しています。MTN Consultingは、2023年12月にWebスケール市場の予測を正式に更新する予定です。
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This report reviews the growth and development of the webscale network operator (WNO) market since 2011. In the most recent 12 months (4Q22-3Q23), webscalers represented $2.32 trillion (T) in revenues (+3.7% YoY), $289 billion (B) in R&D spending (+13.1% YoY), and $192B in capex (-3.8% YoY). They had $710B of cash and short-term investments (+16.2% YoY) on the books as of September 2023, and $562B in total debt (+3.1% YoY). Webscalers employed approximately 4.099 million (M) people at the end of 3Q23, slightly up from 2Q23 but down 1.6% from September 2022.
The webscale market skyrocketed during COVID. In 1Q20, when COVID first emerged, annualized revenues were just under $1.5 trillion. Just 6 quarters later, in 3Q21, the sector reached the $2 trillion mark. This stunning growth moderated in 2022 due to macroeconomic issues, weak ad sales, and China's slow growth and ongoing constraint of the tech sector. The market is picking up again in 2023, however, as annualized revenues hit $2.32 trillion in 3Q23, up 7.2% YoY.
By company, all top 8 webscalers grew single quarter revenues YoY in 3Q23, with the exception of Apple. Its revenues are cyclical, though, impacted by device refreshes and upgrade cycles. Amazon and Meta were the biggest positives in 3Q23. Amazon's 3Q23 revenues were $16B higher than 3Q22, or up 12.6% on a percentage basis; Meta's revenues grew $6.4B vs. 3Q22, or up by 12.8%. Microsoft and Alphabet also saw double digit revenue growth rates in 3Q23, while China's webscalers remain in a holding pattern of sluggish growth. They have also been impacted by US restrictions on technology procurement.
In 3Q23, webscalers spent $48.0B and $72.2B on capex and R&D, respectively.
For capex, the result represents the second consecutive 9% YoY decline. We have already issued a revised forecast alert, and expect full year capex to come in about 5-10% lower than projected. None of the key webscalers are in trouble, and all expect future growth in capex, with generative AI an additional driver for investment. For R&D, actual spending in 3Q23 was 4.7% higher than 3Q22; however, for once R&D spend grew more slowly than revenues, pushing 12 month R&D intensity down slightly, to 12.4% of revenues. Generative AI is one of many focal points for webscale R&D. Webscalers are also spending heavily on R&D to develop their own chips and customized data center designs.
The tech portion of capex ("Network, IT and software") has grown as a % of total recently, but other capex (mostly related to land & buildings) is still comfortably over 50% of total. For the four quarters ended 3Q23, Network/IT/software accounted for $90B of the $192B total. Tech grew YoY in 3Q23, while other capex declined.
From a separate MTN Consulting study, we found that energy consumption by webscalers in 2022 grew about 16% YoY, to 136.6 terawatt hours (TWh). That growth exceeds the 3% and 7% recorded by the telco & carrier-neutral sectors, respectively. Webscale energy consumption is driven primarily by the sector's installed base of data centers, which has expanded dramatically in the last 3 years: net PP&E on the books totaled $397B in 3Q20, and reached $679B just 3 years later in 3Q23.
In sustainability matters, one important recent development is bad news for Amazon. In September 2023, Amazon was dropped by the Science Based Targets initiative (SBTi) as a validated company, due to failure to reach agreement on commitments; concerns exist around Amazon's reporting of Scope 3 emissions, and accounting for renewables. The fact that the biggest webscaler is no longer officially validated with SBTi is a disappointment, but also a reminder that sustainability reporting is a nascent field and data cannot always be relied upon.
This report series traditionally breaks out revenues by region for each webscaler. With the previous edition of the report, we added our first regional breakout of capex, focused on the US. Our analysis finds that the US has amounted to between 50-60% of global webscale capex for most of the last decade. This percentage increased in the last two years, ending 2022 at an incredible 65%. Some of this growth is due to a capex surge by US-centric Amazon in 2021-22. We don't expect this dominance by the US to continue. The ratio is likely to return below 50% soon as webscalers expand their footprints in other regions. Spending pickups by China-based cloud providers will be one driver of this moderation.
A decade ago, the webscale sector did not exist. Big tech companies were just beginning to build their own data centers to optimize their cost structure, operational efficiency, and time to market. But webscale capex was a rounding error in the overall market for network infrastructure. That's not the case anymore. Webscale capex surpassed $200B for the first time in 2022. Annualized webscale capex has since fallen below $200B, but that is a short-term blip.
Telco capex is still higher, and will remain so for the next few years. But, webscale capex is far more concentrated, as it is dominated by a few big spenders, and it is focused on a smaller range of product types and vendors. Some aspects of webscale capex are more leading edge; innovations in the data center often impact other types of networks (e.g. high-speed optics for telco backbone networks). As such, the market will continue to be important for lots of vendors - and not just chip suppliers.
Here is a summary of the spending outlook for key webscalers:
Our latest official forecast for the webscale market calls for $218B of 2023 capex. This target is 5-10% too high. However, the tech portion of webscale capex is higher than expected, helping to offset the top-line forecast underperformance. Moreover, data center spend by webscalers is moderating, not crashing. Rising interest rates are the main factor in this gap, as several companies point specifically to high borrowing costs as enticing them to moderate the pace of buildouts. The effect is small so far, though, and many other positive factors are driving investment; GenAI in particular. MTN Consulting will formally update its projections for the webscale market in December 2023.
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