表紙:航空メンテナンス・修理・オーバーホール(MRO)ソフトウェア市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)
市場調査レポート
商品コード
1190002

航空メンテナンス・修理・オーバーホール(MRO)ソフトウェア市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)

Aviation Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) Software Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 85 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.53円
航空メンテナンス・修理・オーバーホール(MRO)ソフトウェア市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 85 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

航空メンテナンス・修理・オーバーホール(MRO)ソフトウェア市場は、予測期間(2022年~2027年)にCAGR3%以上の成長が予測されています。

COVID-19のパンデミックは、世界の航空産業に多大な影響を与えました。旅客数の減少や航空機の移動制限により、2020年にはメンテナンス、修理、オーバーホールの市場に大きな影響を与えました。しかしながら、2021年には渡航制限が減少し、航空機の移動が徐々に増加したため、航空機メンテナンスの需要は今後数年間で成長を遂げると予想されます。これは、関連する航空MROソフトウェア産業の復活を助けると予想されます。

技術のダイナミックな性質のため、航空業界全体におけるMROソフトウェアの使用は、急速なペースで増加しています。航空業界では、パンデミック発生時の操業停止を契機に、この技術の進歩が進みました。また、経済的な制約から、主要な航空機ユーザーは、中古航空機の購入やリースを選択しました。このため、航空機のオーバーホールの需要が増加し、業界全体におけるMROソフトウェアの利用機会が飛躍的に向上しました。

さらに、人工知能(AI)の登場により、精密な修理作業や予知保全への道が開かれ、MROソフトウェアへの依存が利害関係者をさらに後押ししています。この分野への強い関心と明確な利点により、大手航空会社やMRO企業は、定期的なオペレーションを実施するために高度なMROソフトウェアに投資しています。

主な市場動向

2021年、MROセグメントが最も高い市場シェアを記録

2021年末までに、エンドユーザーセグメントに基づくと、MROサブセグメントが市場で最も高い収益シェアを獲得しました。これは、MRO企業による航空メンテナンスソフトウェアおよびサービスに対する需要が増加しているためです。航空機の増加に伴い、今後10年間でMRO施設の作業量は50%以上増加すると予想されており、MROの作業時間短縮の必要性が高まっています。また、サポート契約のアウトソーシングもここ最近でかなり増えてきています。したがって、MROはソフトウェアベースのメンテナンス、在庫管理、サポート技術を取り入れ、顧客の要求により迅速に対応し、プロセス管理の向上と予測可能性の改善により効率を高めています。この点、2021年11月には、北米・中米地域の機体メンテナンス大手であるMROホールディングスが、EmpowerMXに複数年のSaaS(ソフトウェア・アズ・ア・サービス)利用契約を発注しています。また、新世代の航空機の導入により、サポートサービス管理の面で新たな課題が発生しており、顧客への提供品質を高めるために、MROによるソフトウェアの導入が活発化しています。しかし、OEMは航空機の設計・製造経験をアピールすることで、独立系MROに対抗するため、インサービスサポートコントラクトをターゲットにしています。この動向は、今後数年間、MRO分野の成長を阻むと予想されます。

予測期間中、アジア太平洋地域が市場を独占する

アジア太平洋地域は、市場で最も高いCAGRで推移すると推定されています。大規模な航空機フリートの存在が、同地域のMROソフトウェア市場の需要を大きく促進すると予想されます。例えば、2021年時点で、アジア太平洋地域には7900機以上の民間航空機が存在しており、同地域におけるMROソフトウェアの高い潜在需要があることを示しています。また、同地域の平均航空機保有台数は、ほとんどの世界市場と比較して高いため、航空機のMROに対する需要も高くなります。中国とインドは、アジア太平洋地域で最も急成長している航空市場のひとつです。航空機保有台数の増加、中国やシンガポールなどMROソフトウェアを導入している国の主要な航空機メンテナンス・修理施設の存在が、アジア太平洋地域における航空メンテナンス・修理・オーバーホールソフトウェアの高成長の主な理由となっています。同地域の航空機を中心に、様々な航空会社、MRO、OEMで様々なメンテナンスが行われています。例えば、2021年4月、インドのLCCであるIndigo は、エールフランス航空KLMエンジニアリング&メンテナンス(AFI KLM E&M)との航空機部品オーバーホール&リペアに関する既存契約を延長したと発表しました。今回の契約延長により、AFI KLM E&MはIndigo が保有する350機のエアバスA320ファミリーの航空機コンポーネントのオーバーホールをサポートすることになります。このような新興国市場の開拓は、予測期間中の関連MROソフトウェア市場の成長を促進することが期待されます。

競合情勢

Ramco Systems, IBM Corporation, IBS Software, Rusada, and AerData B.V.などが、現在の市場の主要プレイヤーとして名を連ねています。市場は断片的であり、多くのプレイヤーがMROの異なるプロセスに対して異なるソフトウェアソリューションを提供しています。予知保全のためのAIなどの技術を取り入れることは、顧客が求めていることです。例えば、Ramco Systemsは、イラク航空会社にRamco Aviation M&E MRO Software V5.8を導入することを発表しました。このソフトウェアにより、同航空会社は航空機の完全な記録を管理し、スタッフが業務をサポートし、モビリティモジュールにより外出先からアラートを受信できるようになります。新しいソフトウェアの統合により、柔軟性が強化され、航空機の稼働率が最適化され、摩擦が軽減されます。このような技術の研究は、プレーヤーが先進的な製品を披露し、新たな契約を獲得するのに役立ちます。また、メンテナンスの効率とスピードはMROプロバイダーが求めているものであり、メンテナンス全体のプロセスをスピードアップするための作業が行われており、プレーヤーはMROプロセスをスピードアップする新しいソフトウェアをリリースすることが期待されています。また、市場はオンプレミス型ソフトウェアからクラウド型ソフトウェアへの移行期にあり、新規・既存プレーヤーに新たなビジネスチャンスをもたらすと考えられます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション(金額別市場規模および予測-10億米ドル、2018年~2027年)

  • デプロイメント
    • クラウド型
    • オンプレミス
  • エンドユーザー
    • 航空会社
    • MRO
    • OEM
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • 中東とアフリカ
    • ラテンアメリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • AerData B.V.
    • IBM Corporation
    • Ramco Systems
    • Rusada
    • IBS Software
    • HCL Technologies Limited
    • IFS
    • Oracle Corporation
    • SAP
    • Swiss AviationSoftware Ltd
    • CommSoft
    • Flatirons Solutions Inc.

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 61594

The aviation maintenance, repair, and overhaul (MRO) software market is projected to grow with a CAGR of more than 3% during the forecast period (2022 - 2027).

The COVID-19 pandemic impacted the global aviation industry immensely. Due to decreased passenger traffic and limited aircraft movements, the market for maintenance, repair, and overhaul was affected significantly in 2020. Nevertheless, as travel restrictions decreased in 2021 and as aircraft movements gradually increased, the demand for aircraft maintenance is expected to witness growth in the coming years. This is expected to help the revival of the related aviation MRO software industry.

Owing to the dynamic nature of the technology, the use of MRO software across the aviation industry is picking up pace at a rapid rate. The lockdown and halt of operations in the aviation industry during the pandemic have increased the advancements in this technology. Also, due to economic constraints, major aircraft users have opted to purchase or lease used aircraft. This led to an increased demand for aircraft overhauls and drastically improved the market opportunities for the usage of MRO software across the industry.

Furthermore, the advent of Artificial Intelligence (AI) has opened paths to precision repair operations and predictive maintenance, further driving the stakeholders to depend on the MRO software. With a keen interest in the field and clear advantages, major airlines and MRO companies are investing in advanced MRO software to carry out regular operations.

Key Market Trends

MRO Segment Registered the Highest Market Share in 2021

By the end of 2021, based on the end-user segment, the MROs sub-segment had the highest revenue share in the market. This is due to the increasing demand for aviation maintenance software and services from MRO companies. With the growing aircraft fleet, it is expected that the workload of the MRO facilities will increase by over 50% in the next decade, which means that the necessity of decreasing the time for MRO will increase. Also, the outsourcing of support contracts has increased a lot over the recent past. Hence, MROs are incorporating software-based maintenance, inventory management, and support techniques to react more quickly to customer demands and to increase their efficiency through better process management and improved predictability. On this note, in November 2021, MRO Holdings, a major provider of airframe maintenance in the North and Central America region, awarded multi-year software as a service (SaaS) subscription contract to EmpowerMX. Also, the introduction of newer generation aircraft has raised new challenges in terms of support services management, which has stimulated the adoption of software by the MROs to enhance the quality of their offerings to the clients. However, OEMs are targeting in-service support contracts to compete with independent MROs by showcasing their experience in designing and building aircraft. This trend is expected to challenge the growth of the MRO segment in the years to come.

Asia Pacific Region to Dominate the Market During the Forecast Period

The Asia-Pacific region is estimated to register the highest CAGR in the market. The presence of a large aircraft fleet is expected to drive the demand for the MRO software market in the region significantly. For instance, as of 2021, more than 7900 commercial aircraft were present in the Asia Pacific region, indicating the high potential demand for MRO software in the region. The average aircraft fleet of the region is also higher compared to most of the global markets, and hence the demand for aircraft MRO is also higher. China and India are one of the fastest-growing markets for Aviation in the Asia-Pacific region. Growing aircraft fleet and the presence of major aircraft maintenance and repair facilities in countries like China and Singapore, which are adopting the MRO software, are the main reasons for the high growth of the Aviation Maintenance, Repair, and Overhaul Software in the Asia-Pacific region. Various maintenance activities are being done by various airlines, MROs, and OEMs, especially for the aircraft in the region. For instance, in April 2021, the Indian LCC Indigo announced that it had extended its existing contract with Air France Industries KLM Engineering & Maintenance (AFI KLM E&M) for Aircraft Component Overhauls & Repairs. With the extension, AFI KLM E&M will support the Aircraft Component overhauls of IndiGo's Airbus fleet of 350 A320 family aircraft. Such developments are expected to drive the growth of the related MRO software market during the forecast period.

Competitive Landscape

Ramco Systems, IBM Corporation, IBS Software, Rusada, and AerData B.V. are some of the major players in the market currently. The market is fragmented, with many players providing different software solutions for different processes of the MRO. The incorporation of technologies like AI for predictive maintenance is something the customers are looking for. For instance, Ramco Systems announced that the company would implement Ramco Aviation M&E MRO Software V5.8 to the Iraqi Airways Company. The software allows the airline to manage complete records of its aircraft and enable its staff to support their operations and receive alerts on the go through its Mobility module. The integration of new software will enhance flexibility, optimize aircraft availability and reduce friction. Research in technologies like these will help the players to showcase advanced products and gain new contracts. Also, the efficiency and speed of the maintenance are something the MRO providers are looking for, and work is being done to speed up the process of maintenance overall, and players are expected to release new software that speeds up the MRO process. Also, the market is in a phase of transition from on-premises software to cloud-based software, which will open up new opportunities for the new and existing players.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 1.2 Scope of Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Threat of New Entrants
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.4.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size and Forecast by Value - USD billion, 2018 - 2027)

  • 5.1 Deployment
    • 5.1.1 Cloud-based
    • 5.1.2 On-premises
  • 5.2 End User
    • 5.2.1 Airlines
    • 5.2.2 MROs
    • 5.2.3 OEMs
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
    • 5.3.2 Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
    • 5.3.4 Middle-East and Africa
    • 5.3.5 Latin America

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 AerData B.V.
    • 6.2.2 IBM Corporation
    • 6.2.3 Ramco Systems
    • 6.2.4 Rusada
    • 6.2.5 IBS Software
    • 6.2.6 HCL Technologies Limited
    • 6.2.7 IFS
    • 6.2.8 Oracle Corporation
    • 6.2.9 SAP
    • 6.2.10 Swiss AviationSoftware Ltd
    • 6.2.11 CommSoft
    • 6.2.12 Flatirons Solutions Inc.

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS