表紙:ベースオイル市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
市場調査レポート
商品コード
1190028

ベースオイル市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Base Oil Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 120 Pages | 納期: 2~3営業日

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ベースオイル市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

2021年のベースオイル市場規模は約3,000万リットルと推定され、予測期間中(2022~2027年)のCAGRは2%を超えると予測されています。

パンデミックに煽られ、自動車産業の衰退と自動車製造や各種産業ユニットの一時的な停止により、エンジンオイル、ギアオイル、グリース、金属加工油の消費が減少し、ベースオイル需要に下降圧力がかかっています。しかし、2021年には自動車製造の増加に伴い、市場は微増しました。OICAによると、2021年1~9月の世界の自動車生産台数は2020年同期比で9%上昇しました。

主なハイライト

  • 短期的には、油圧作動油や工業用ギアオイルなどのベースオイルの工業用途を考慮した新興国の急速な工業化が、市場成長の主な要因です。
  • 一方、自動車メーカーがエンジンの小型化やオイル交換時期の延長に注力することは、市場成長の妨げになると思われます。
  • EVの普及に伴い、エンジンオイルの使用量は減少すると予想され、今後数年間は市場の成長を阻害する可能性があります。
  • グループIのベースオイルは市場を独占していましたが、グループIIとグループIIIのベースオイルに取って代わられ、予測期間中に減少すると思われます。
  • 新興国におけるベースオイルの生産能力の拡大が、予測期間中の市場調査に機会を提供するものと思われます。
  • アジア太平洋地域は市場を独占し、予測期間中に最も高いCAGRで推移すると予想されます。

ベースオイルの市場動向

エンジンオイルセグメントが市場の需要を独占

  • 自動車、電力、重機、金属加工、化学、その他といった業界からのエンジンオイルの需要が伸びているため、エンジンオイルセグメントがベースオイルの需要を独占しています。
  • エンジンオイルは、内燃機関の潤滑に広く使用されており、75~90%の基油と10~25%の添加剤で構成されています。
  • エンジンオイルは通常、エンジン内部の摩耗低減、腐食防止、円滑な運転などの用途に使用されます。可動部品の間に薄い膜を作り、熱伝達を促進し、部品が接触している間の緊張を緩和することで機能します。
  • OICAのデータによると、2021年1~9月の世界の自動車生産台数は、2020年1~9月の52,146,292台に対し57,262,777台を記録しています。
  • 2021年通年の世界の自動車販売台数は、世界のほとんどの主要地域でやや増加しました。販売台数が6.6%増の2,100万台超となった中国は、引き続き世界最大かつ最も好調な主要一国自動車市場を維持しました。
  • インドの自動車販売台数は、自動車市場全体の規模は比較的小さいままであるもの、27%という速いペースで拡大しました。2021年、日本と欧州の乗用車新車登録台数は減少し、ロシア、米国、ブラジルの軽自動車市場はわずかながら成長しました。
  • その結果、前述の要因が今後数年間のエンジンオイル市場に大きな影響を与えると予測されます。

アジア太平洋地域が市場を独占する

  • アジア太平洋地域は、世界市場の大半を占めています。マレーシア、インド、タイでは、自動車産業への投資が増加しています。例えば、中国のSAIC MotorsがタイのCharoen Pokphand Groupと共同開発した英国のブランドMGは、タイで初のピックアップトラック「Extender」を販売しており、予測期間中にこの地域のエンジンオイル消費量を増加させると予想されます。
  • ドイツ自動車工業会によると、中国の自動車年間販売台数は2021年に21,090,200台に達し、世界最大の市場となっています。
  • 2021年のインドの自動車新車販売台数は、2020年の2,435,100台から26.7%増の3,082,400台となり、世界的に見ても成長率が高い大型市場の1つであることがわかる。2019年にインドの自動車販売台数が増加したとはいえ、2018年、2017年に比べておよそ10%低い市場でした。
  • 2021年のインドネシア、タイ、マレーシア、ベトナム、フィリピン、シンガポールの自動車新車販売台数は、2020年比14%増の279万台に達し、中でもインドネシアは67%増でリードしています。
  • その結果、前述の要因は、同地域の近未来におけるベースオイル市場に大きな影響を及ぼすと予測されます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 発展途上国における急速な工業化
    • その他の促進要因
  • 抑制要因
    • 自動車メーカーによるエンジンの小型化、オイル交換時期の長期化
    • グループiベースオイルの需要減退
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の度合い

第5章 市場セグメンテーション(市場規模・数量ベース)

  • 種類
    • グループI
    • グループII
    • グループIII
    • グループIV
    • その他のタイプ
  • 用途
    • エンジンオイル
    • ギヤオイル
    • 金属加工液
    • 一般工業用油
    • グリース
    • 加工油
    • その他の用途
  • 地域別
    • アジア太平洋地域
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • イタリア
      • その他欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他の南米地域
    • 中東・アフリカ地域
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ共和国
      • その他中東・アフリカ地域

第6章 競合情勢

  • M&A、ジョイントベンチャー、コラボレーション、契約
  • 市場シェア/ランキング分析
  • リーディングプレイヤーが採用する戦略
  • 企業プロファイル
    • Abu Dhabi National Oil Company
    • Chevron Corporation
    • China Petroleum & Chemical Corporation
    • CNOOC Limited
    • Eni SpA
    • Evonik Industries AG
    • Exxon Mobil Corporation
    • Formosa Petrochemical Corporation
    • Gazprom Neft PJSC
    • GP Global
    • GS Caltex Corporation
    • Indian Oil Corporation Ltd
    • LukOIL
    • NESTE
    • Nynas AB
    • Petrobras
    • PETRONAS Lubricants International
    • Philips 66 Company
    • Repsol
    • Royal Dutch Shell PLC
    • Saudi Arabian Oil Co.
    • Sepahan Oil
    • SK Lubricants Co. Ltd
    • S-OIL CORPORATION
    • Total

第7章 市場機会と今後の動向

  • 新興国における生産能力の拡大
  • 再生可能なベースオイルの分野におけるイノベーション
目次
Product Code: 65723

The base oil market size was estimated at around 30 million liters in 2021, and the market is projected to register a CAGR greater than 2% during the forecast period (2022-2027).

Fueled by the pandemic, the declining automotive industry and the temporary shutdown of automotive manufacturing and various industrial units have resulted in lower consumption of engine oil, gear oil, greases, and metalworking fluid, putting downward pressure on base oil demand. In 2021, however, the market grew slightly as car manufacturing increased. According to OICA, global automobile manufacturing climbed by 9% in the first nine months of 2021 compared to the same period in 2020.

Key Highlights

  • Over the short term, the primary factor driving the market's growth is rapid industrialization in developing nations considering the industrial application of base oil such as hydraulic fluid and industrial gear oil.
  • Conversely, automobile manufacturers focusing on engine downsizing and extended oil change intervals will likely hamper the market's growth.
  • As EVs make their place in the market, the use of engine oils is expected to decrease; this is likely to hinder the market growth in the coming years.
  • The Group I segment dominated the market, but it is likely to decline during the forecast period, owing to its replacement by Group II and Group III base oils.
  • The expanding production capabilities of base oils in developing countries will likely provide opportunities for the market studied during the forecast period.
  • The Asia-Pacific region is expected to dominate the market and will also witness the highest CAGR during the forecast period.

Base Oil Market Trends

Engine Oil Segment to Dominate the Market Demand

  • The engine oil segment dominates the demand for base oil due to the growing demand for engine oil from industries such as automotive, power, heavy equipment, metalworking, chemicals, and others.
  • Engine oils are widely used to lubricate internal combustion engines and are composed of 75-90% base oils and 10-25% additives.
  • They are typically used for applications such as wear reduction, corrosion protection, and smooth operation of the engine internals. They function by creating a thin film between the moving parts for enhancing heat transfer and reducing tension during the contact of parts.
  • According to OICA data, the global production of automotive vehicles in the first nine months of 2021 has recorded 57,262,777 units compared to 52,146, 292 units in the first nine months of 2020.
  • Global automobile sales were somewhat higher in most major regions of the world in the entire year 2021. With sales increased 6.6 percent to more than 21 million cars, China remained the world's largest and best-performing major single-country auto market.
  • Car sales in India expanded at a fast rate of 27%, although the entire vehicle market remained relatively small in size. In 2021, new passenger car registrations in Japan and Europe were lower, while the market for light vehicles in Russia, United States, and Brazil grew marginally.
  • As a result, the aforementioned factors are anticipated to influence the engine oil market in the future years substantially.

Asia-Pacific Region to Dominate the Market

  • The Asia-Pacific region controlled the majority of the worldwide market share. With rising investments in the automobile sector in Malaysia, India, and Thailand. For instance, MG, a British brand owned by China's SAIC Motors and created in partnership with Thailand's Charoen Pokphand Group, is targeting Thailand with its first-ever pickup truck, the "Extender," which is expected to boost engine oil consumption in the area over the projection period.
  • China's annual automobile sales reached 21,090,200 units in 2021, according to the German Association of the Automotive Industry, making it the world's largest market.
  • In 2021, India's new automobile sales grew by 26.7 % to 3,082,400 vehicles, up from 2,435,100 in 2020 making it one of the large worldwide markets that grew at a faster rate. Even though automobile sales in India increased in 2019, the market was still roughly 10% lower than in 2018 and 2017.
  • In 2021, new automobile sales in Indonesia, Thailand, Malaysia, Vietnam, the Philippines, and Singapore reached 2.79 million cars, up 14% from 2020, with Indonesia leading the way with a 67 % increase.
  • As a result, the aforementioned factors are projected to have a substantial influence on the base oil market in the approaching years in the region.

Base Oil Market Competitive Analysis

The base oil market is a highly fragmented market, where numerous players hold insignificant shares to affect the market dynamics individually. Some of the noticeable players in the market (not in any particular order) include Exxon Mobil Corporation, Royal Dutch Shell PLC, China Petroleum & Chemical Corporation, Evonik Industries AG, and Chevron Corporation, among others.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Rapid Industrialization in Developing Nations
    • 4.1.2 Other Drivers
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Automobile Manufacturers Focusing on Engine Downsizing and Extended Oil Change Intervals
    • 4.2.2 Declining Demand for Group I Base Oils
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size by Volume)

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Group I
    • 5.1.2 Group II
    • 5.1.3 Group III
    • 5.1.4 Group IV
    • 5.1.5 Other Types
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Engine Oils
    • 5.2.2 Gear Oils
    • 5.2.3 Metalworking Fluids
    • 5.2.4 General Industrial Oils
    • 5.2.5 Greases
    • 5.2.6 Process Oils
    • 5.2.7 Other Applications
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Asia-Pacific
      • 5.3.1.1 China
      • 5.3.1.2 India
      • 5.3.1.3 Japan
      • 5.3.1.4 South Korea
      • 5.3.1.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.2 North America
      • 5.3.2.1 United States
      • 5.3.2.2 Canada
      • 5.3.2.3 Mexico
    • 5.3.3 Europe
      • 5.3.3.1 Germany
      • 5.3.3.2 United Kingdom
      • 5.3.3.3 France
      • 5.3.3.4 Italy
      • 5.3.3.5 Rest of Europe
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle-East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 South Africa
      • 5.3.5.3 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share/Ranking Analysis**
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Abu Dhabi National Oil Company
    • 6.4.2 Chevron Corporation
    • 6.4.3 China Petroleum & Chemical Corporation
    • 6.4.4 CNOOC Limited
    • 6.4.5 Eni SpA
    • 6.4.6 Evonik Industries AG
    • 6.4.7 Exxon Mobil Corporation
    • 6.4.8 Formosa Petrochemical Corporation
    • 6.4.9 Gazprom Neft PJSC
    • 6.4.10 GP Global
    • 6.4.11 GS Caltex Corporation
    • 6.4.12 Indian Oil Corporation Ltd
    • 6.4.13 LUKOIL
    • 6.4.14 NESTE
    • 6.4.15 Nynas AB
    • 6.4.16 Petrobras
    • 6.4.17 PETRONAS Lubricants International
    • 6.4.18 Philips 66 Company
    • 6.4.19 Repsol
    • 6.4.20 Royal Dutch Shell PLC
    • 6.4.21 Saudi Arabian Oil Co.
    • 6.4.22 Sepahan Oil
    • 6.4.23 SK Lubricants Co. Ltd
    • 6.4.24 S-OIL CORPORATION
    • 6.4.25 Total

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Expanding Production Capabilities in Developing Countries
  • 7.2 Innovation in the Field of Renewable Base Oils