表紙:バイオプラスチックパッケージング市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
市場調査レポート
商品コード
1190087

バイオプラスチックパッケージング市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Bioplastics Packaging Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023-2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 110 Pages | 納期: 2~3営業日

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バイオプラスチックパッケージング市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

バイオプラスチックパッケージング市場は、予測期間中に15.2%のCAGRで推移すると予想されています。

バイオプラスチックパッケージングソリューションは、環境への影響の少なさ、リサイクル性や持続可能性への関心の高まり、効率的なパッケージング管理への政府の取り組み、消費者の意識の高まり、使い捨てプラスチックの禁止の増加などにより、パッケージングにおける用途が広がっています。

主なハイライト

  • 気候変動と化石資源の不足という包括的な問題により、より優れたプラスチックパッケージングコンセプトの探求が加速しています。従来のプラスチックの使用に対する政府の厳しい規制が、バイオプラスチックの需要を後押ししています。バイオプラスチックは、石油由来のプラスチック包装材が環境に与える影響を回避できる可能性を持っています。
  • バイオプラスチックは、バイオマス(植物、樹木、廃棄物)などの生分解性材料を組み合わせて作られるプラスチック材料で、化石燃料由来のプラスチック包装材への依存を減らし、最終的にはグリーン製品の使用を増やし、持続可能性と環境保護への傾倒を後押しするものです。
  • また、世界各国の政府は、包装廃棄物、特にプラスチック包装廃棄物に関する懸念に対応し、環境廃棄物を最小限に抑え、廃棄物管理プロセスを改善するための規制を実施しています。世界のあらゆる地域で、政府は従来のプラスチックを使用するよう人々に圧力をかけており、その結果、バイオプラスチックはパッケージング業界における安定した代替品として成長しているのです。
  • 使い捨てプラスチックに大きく依存しているインドのような新興国は、使い捨てプラスチックの使用を禁止する法律の厳格な展開を目の当たりにしています。例えば、環境省は2021年8月に、使い捨てのプラスチック製品は2022年7月1日から禁止されると発表しました。国は、プラスチック廃棄物管理改正規則、2021年に定められた国の目標に合わせるために研究した市場の重い発展を示すと予想されています。
  • European Bioplastics(バイオプラスチック協会)によると、世界のバイオプラスチック生産能力は2020年の211万トンから2025年には約270万トンに増加するとされています。同団体によると、2020年には生分解性バイオプラスチックが1,227メートルトン、バイオベースの非生分解性バイオプラスチックが884メートルトン製造されるとのことです。
  • さらに、バイオプラスチックの利用を促進するための政府や規制当局のイニシアティブの高まりが、予測期間中の市場成長を促進すると予想されます。例えば、日本は海洋プラスチック廃棄物に対処するために植物由来のバイオプラスチックを増やす新しい政策を発表しました。この政策は、2035年までに新たに生産されるプラスチックの100%をリサイクルし、植物由来のバイオプラスチックを促進することを目指す動きとなっています。
  • COVID-19の大流行の中、バイオプラスチックパッケージング市場の成長は著しく阻害されました。サプライチェーンの混乱、原材料の価格高騰、操業停止などが、パンデミック発生前に成長中の市場に大きな影響を与えました。

さらに、COVID-19のパンデミック時の消費者行動の変化により、使い捨ての食品包装にバイオプラスチックを採用することが必要となりました。ポリ乳酸(PLA)は、その高い生産性、石油系熱可塑性プラスチックと同等の性能、カーボンニュートラルなライフサイクルにより、予測期間中に調査した市場において大きく成長すると予想されました。さらに、ロシアとウクライナの戦争は、パッケージング全体のエコシステムに影響を与えました。

主な市場動向

リジッドパッケージングが市場の支配的地位を占める

  • 硬質バイオプラスチックは、コンパクトパウダー、口紅、クリーム、飲料ボトルなど、化粧品の包装に使用されています。幅広い用途に使われることで、需要の幅が広がっています。バイオベースのPE、PLA、バイオベースのPETなどの材料がこのセクションで使用されています。
  • FEAの統計によると、ドイツでは毎年ほぼ628万トンのプラスチック廃棄物が排出されており、世界的には約4億トンとなっています。また、ペットボトルが分解されるのに約500~1,000年かかると言われています。このような統計は、ボトル、チューブ、カップ、カトラリー、ブリスター包装などの硬質包装製品において、分解時間を大幅に短縮できるバイオプラスチックの必要性を示しています。
  • 環境意識の高まりを背景に、ヴィッテル、コカ・コーラ、ハインツ、ボルヴィックなどの有名ブランドは、スパークリングドリンクやその他の非気体性の液体や溶液を入れるあらゆるサイズのボトルの製造にバイオベースのPETを使い始めています。ジョンソン・エンド・ジョンソンやプロクター・アンド・ギャンブルなど多くの企業が、化粧品の包装にバイオベースPEを使用しています。
  • これらの製品には大量のバイオベース材料が含まれており、従来のPEやPETから適切なリサイクル品を混合することができるため、資源効率が上がり、二酸化炭素の排出量も減少しています。

バイオプラスチックの人気が高まっていることから、先進国では多額の研究開発費をかけて数多くのバイオプラスチックの応用技術が発見されています。例えば、2021年7月、ブラウン大学の学生がソロカップに代わるバイオプラスチック「Fette」カップを開発しました。ソロカップは発泡スチロールと化学的に同じで環境に有害な6号プラスチックでできています。

欧州は大きなシェアを占めている

  • 欧州連合(EU)は、2050年のネットゼロエミッションを目標に掲げ、欧州グリーンディールを実施することで、増大する環境・持続可能性の危機に取り組んでいます。より持続可能な社会への傾斜は、欧州経済におけるプラスチックの生産、使用、廃棄と絡み合っています。
  • 欧州は、バイオプラスチック産業全体の中心的な拠点としての地位を強化し、研究開発の分野では世界最大の市場を持ち、第一人者となっています。現在では、バイオプラスチックの生産能力の4分の1近くが欧州で生産されています。
  • さらに、この地域の消費者は、プラスチックや生分解性のないパッケージが環境に与える影響について、ますます意識するようになっています。この地域では、バイオプラスチック製パッケージングを含むグリーンパッケージングの需要が高まっています。
  • この地域の政府やその他の規制機関は、バイオプラスチックの包装への使用を促進し、奨励する方法をますます多く打ち出しています。

より持続可能な未来への貢献はもちろん、新興のバイオプラスチック産業は、今後数十年にわたって欧州に大きな経済効果をもたらす可能性を秘めています。EuropaBioが行った市場分析によると、欧州のバイオプラスチック産業は雇用の急拡大を実現する可能性があり、そのほとんどは農村部の発展にプラスの影響を及ぼすとされています。

競合情勢

世界のバイオプラスチックパッケージング市場は、いくつかの主要なプレーヤーで構成されています。市場で顕著なシェアを持つ主要企業は、地域やエンドユーザー産業における顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、市場シェアと収益性を高めるために戦略的な共同イニシアティブを活用しています。市場で事業を展開している主要企業には、BASF SE、Taghleef Industries Group、Alpagro Packaging、Amcor Ltd.などがあります。市場の最近の開拓としては、以下のようなものがあります。

2022年7月、Taghleef IndustriesはEmirates Environmental Groupと協力し、中東内で環境を保護し、持続可能な地域社会を発展させることを目的としました。EEGは、教育、アクションプログラム、コミュニティへの参加を通じて、環境を保護するために協力する専門家のグループです。

2022年7月、創造的で持続可能な最終用途のためのバイオプラスチック材料の開発・製造を行うGreen Dot Bioplastics社によって、Terratek BDのポートフォリオに用途が追加されました。フィルム押出成形、熱成形、射出成形への選択の増加は、より速い生分解性速度を達成しながら、ブランドオーナーや顧客からの高まる持続可能性への要求に応えるというGreen Dot Bioplastics社の目的と一致するものです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 マーケットインサイト

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19の市場インパクトの評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 従来型プラスチックの使用に対する政府の厳しい規制
    • グリーン製品、持続可能性、環境保護への傾倒の使用増加
  • 市場の課題
    • 高い生産コストとバイオプラスチックの供給不足

第6章 市場セグメンテーション

  • 素材タイプ別
    • バイオプラスチック(PET)
    • バイオプラスチック(PE)
    • バイオプラスチック(PA)
    • その他のバイオベース/非生分解性材料
    • スターチブレンド
    • PLA
    • PBAT
    • PHA
    • その他の生分解性材料
  • 製品タイプ別
    • 硬質プラスチック包装材(ボトル、トレイ、チューブ、キャップ、カップ、カトラリー、ブリスター包装)非生分解性バイオポリマー
    • 軟包装(パウチ、フィルム、ラベル、その他)
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
    • 飲料
    • 医薬品
    • パーソナルケア、ハウスホールドケア
    • その他のエンドユーザー向けアプリケーション
  • 地域別情報
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ地域

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Taghleef Industries Group
    • BASF SE
    • Mitsubishi Chemicals Corporation
    • Alpagro Packaging
    • Biome Bioplastics Limited
    • FKuR Ploymers GmbH
    • Raepak Ltd.
    • COMPOSTPACK SAS
    • Eastman Chemical Company
    • Element Packaging Ltd
    • Treemera GmbH
    • Plasto Manufacturing Company
    • Arkema SA
    • Tipa-corp Ltd.
    • Minima Technology
    • Mondi PLC
    • Amcor Limited
    • Plastic Suppliers Inc.
    • Biogreen Packaging Pvt. Ltd.
    • Tetra Pak International SA

第8章 投資分析

第9章 市場の将来性

目次
Product Code: 66443

Bioplastics Packaging Market is expected to register a CAGR of 15.2% over the forecast period. Bioplastics packaging solutions are finding increasing applications in packaging owing to their low environmental impact, growing focus on recyclability and sustainability, government emphasis on efficient packaging management, and rising consumer awareness, coupled with increasing bans on single-use plastic.

Key Highlights

  • The overarching issue of climate change and the future scarcity of fossil resources accelerated the search for better plastic packaging concepts. Stringent government regulations against the use of conventional plastics have propelled the demand for bioplastics. Bioplastics have the potential to bypass the environmental impacts of petroleum-based plastic packaging.
  • Bioplastics are plastic materials created by combining various biodegradable materials, such as biomass (plants, trees, and waste).Such materials can be utilized to reduce the dependence on fossil fuel-based plastic packaging, eventually increasing the use of green products and boosting sustainability and an inclination toward environmental protection.
  • Also, governments worldwide are responding to concerns regarding packaging waste, especially plastic packaging waste, and are implementing regulations to minimize environmental waste and improve waste management processes. In all parts of the world, governments are putting more pressure on people to use traditional plastics, which is helping bioplastic grow as a stable alternative in the packaging industry.
  • Emerging economies, like India, which are heavily dependent on single-use plastics, are witnessing the rigorous roll-out of legislation that bans the use of single-use plastics. For example, the environment ministry announced in August 2021 that single-use plastic items would be banned beginning July 1, 2022.The country is anticipated to witness heavy developments in the market studied to align the country's goals laid out in the Plastic Waste Management Amendment Rules, 2021.
  • According to European Bioplastics (Association of Bioplastics), global bioplastics production capacity is set to increase from 2.11 million metric tons in 2020 to approximately 2.7 million metric tons in 2025. In 2020, the organization said, 1,227 metric tons of biodegradable bioplastics and 884 metric tons of bio-based non-biodegradable bioplastics were made.
  • Furthermore, rising government and regulatory initiatives to promote bioplastics usage are expected to drive market growth over the forecast period.For instance, Japan unveiled a new policy to increase plant-based bioplastics to tackle marine plastic waste. in a move that would see the country recycle 100% of newly produced plastics by 2035 and promote bioplastics from plant-based sources.
  • Amid the COVID-19 pandemic, the growth of the bioplastics packaging market has been severely stunted. The supply chain disruption, price hike of the raw material, and lockdowns had heavily impacted the growing market before the pandemic hit.

Moreover, changes in consumer behavior during the COVID-19 pandemic required actions concerning the adoption of bioplastics for single-use food packaging. Polylactide (PLA) was anticipated to witness significant growth due to its high production viability, performance comparable to petroleum-based thermoplastics, and carbon-neutral life cycle in the market studied over the forecast period. Further, the Russia-Ukraine war had an impact on the overall packaging ecosystem.

Key Market Trends

Rigid Packaging to Hold Dominant Position in the Market

  • Rigid bioplastics are used for the packaging of cosmetics such as compact powders, lipsticks, creams, and beverage bottles. A broad application base increases the scope for demand. Materials such as bio-based PE, PLA, or bio-based PET are used in the section.
  • According to statistics from the FEA, Germany produces almost 6.28 million tons of plastic waste each year, and globally, the figure is about 400 million tons. In general, a plastic bottle takes approximately 500 to 1,000 years to decompose. Such stats showcase the need for bioplastics in rigid packaging products, such as bottles, tubes, cups, cutlery, blister packaging, etc., which could significantly reduce the decomposition time.
  • In the context of rising environmental awareness, several well-known brands, such as Vittel, Coca-Cola, Heinz, and Volvic, have started using bio-based PET for making bottles of all sizes that contain sparkling drinks and other non-gaseous fluids and solutions. A significant number of companies like Johnson & Johnson and Procter & Gamble rely on bio-based PE to package several cosmetic products.
  • Because these products contain a large amount of bio-based materials and can be mixed with suitable recyclates from traditional PE and PET, resource efficiency has increased and carbon dioxide emissions have gone down.

Given the growing popularity of bio-plastics, numerous bioplastics application technologies are being discovered in developed countries with significant research and development funding. For instance, in July 2021, Brown University students developed a bioplastic "Fette" cup to replace solo cups. The solo cups are made from number six plastic, which is chemically identical to Styrofoam and toxic for the environment.

Europe Holds a Significant Market Share

  • The European Union (EU) is working towards the 2050 net-zero emissions goal and tackling the increasing environmental and sustainability crises by implementing the European Green Deal. The inclination towards a more sustainable society is intertwined with the European economy's production, use, and disposal of plastic.
  • Europe strengthened its position as a central hub for the entire bioplastics industry and ranked foremost in the field of research and development, having this industry's largest market worldwide. By now, nearly one-fourth of the overall bioplastics production capacity is located in Europe.
  • Furthermore, consumers in the region are increasingly becoming aware of the effects of plastic and non-biodegradable packaging on the environment. The demand for green packaging, including bioplastic packaging, is on the rise in the region. ​
  • Governments and other regulatory bodies in the region are coming up with more and more ways to promote and incentivize the use of bioplastics for packaging.​

Aside from its contributions to a more sustainable future, the emerging bioplastics industry has the potential to have a massive economic impact in Europe over the next few decades. According to a market analysis conducted by EuropaBio, the European bioplastics industry could realize steep employment growth, most of which will positively affect the development of rural areas.

Competitive Landscape

The Global Bioplastics Packaging market consists of several major players. The major players with a prominent share in the market are focusing on expanding their customer base across the regions and their end-user industry base. These companies are leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and profitability. Some of the major players operating in the market include BASF SE, Taghleef Industries Group, Alpagro Packaging, and Amcor Ltd. Some of the recent developments in the market are:

In July 2022, Taghleef Industries collaborated with the Emirates Environmental Group to protect the environment and develop a sustainable community within the Middle East. EEG is a group of professionals who work together to protect the environment through education, action programs, and involvement in the community.

In July 2022, applications were added to the Terratek BD portfolio by Green Dot Bioplastics, a developer and producer of bioplastic materials for creative, sustainable end uses. The increased selection for film extrusion, thermoforming, and injection molding is consistent with Green Dot Bioplastics' objective to address rising sustainability demands from brand owners and customers while achieving faster rates of biodegradability.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition​
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Stringent Government Regulations against the Use of Conventional Plastics
    • 5.1.2 Increased Usage of Green Products, Sustainability, and Inclination toward Environment Protection
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 High Production Cost and Lack of Supply of Bio-plastics

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material Type
    • 6.1.1 BIO - PET
    • 6.1.2 BIO - PE
    • 6.1.3 BIO - PA
    • 6.1.4 Other Bio-Based/Non-Biodegradable Materials
    • 6.1.5 Starch Blends
    • 6.1.6 PLA
    • 6.1.7 PBAT
    • 6.1.8 PHA
    • 6.1.9 Other Biodegradable Materials
  • 6.2 By Product Type
    • 6.2.1 Rigid Plastic Packaging (Bottle, Tray, Tubes, Caps, Cups, Cutlery, Blister Packaging) Non-biodegradable Biopolymers
    • 6.2.2 Flexible Packaging (Pouch, Film, Labels, and Others)
  • 6.3 By End-user Industries
    • 6.3.1 Food
    • 6.3.2 Beverage
    • 6.3.3 Pharmaceuticals
    • 6.3.4 Personal Care & Household Care
    • 6.3.5 Other End-user Applications
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia Pacific
    • 6.4.4 Latin America
    • 6.4.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Taghleef Industries Group
    • 7.1.2 BASF SE
    • 7.1.3 Mitsubishi Chemicals Corporation
    • 7.1.4 Alpagro Packaging
    • 7.1.5 Biome Bioplastics Limited
    • 7.1.6 FKuR Ploymers GmbH
    • 7.1.7 Raepak Ltd.
    • 7.1.8 COMPOSTPACK SAS
    • 7.1.9 Eastman Chemical Company
    • 7.1.10 Element Packaging Ltd
    • 7.1.11 Treemera GmbH
    • 7.1.12 Plasto Manufacturing Company
    • 7.1.13 Arkema SA
    • 7.1.14 Tipa-corp Ltd.
    • 7.1.15 Minima Technology
    • 7.1.16 Mondi PLC
    • 7.1.17 Amcor Limited
    • 7.1.18 Plastic Suppliers Inc.
    • 7.1.19 Biogreen Packaging Pvt. Ltd.
    • 7.1.20 Tetra Pak International SA

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET