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市場調査レポート
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1645163

日本のリアルタイム決済:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Real Time Payment - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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日本のリアルタイム決済:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のリアルタイム決済市場規模は、2025年に27億1,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは32.76%で、2030年には111億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • リアルタイム決済システムは、スピードと利便性を求める消費者の増加や、技術革新と規制が可能にした決済ソリューションによる現金離れの継続により、急速に普及しています。
  • スマートデバイスの普及とオンライン小売の活況が、国内におけるリアルタイム決済の急速な普及を後押ししています。また、スマートフォンやその他の接続機器が普及し、即時性に対する消費者の期待が高まっていることも、リアルタイム決済への消費者ニーズの高まりを反映しています。
  • 日本政府による金融優遇措置、標準化、市場開拓など、いくつかのイニシアチブもリアルタイム決済市場に成長をもたらしています。例えば、政府はデジタルプラットフォームを通じた賃金プラットフォームの導入を計画しており、これは消費者の導入にさらに貢献する可能性があります。また、政府は2025年までにキャッシュレス決済を全取引の約20%から約40%に拡大する目標を掲げています。
  • しかし、現金(従来の方法)への依存度の高さ、導入コスト、従来の決済システムを好む消費者の需要の低さが、日本のリアルタイム決済市場の成長を阻む課題となっています。
  • 日本では、複数の市場参入企業がリアルタイム決済システムの提供を拡大しています。2022年12月、Adyenはユニファイドコマースソリューションを日本で発表し、オンラインとオフラインの異なる流通チャネルをつなぐ決済プラットフォームを提供しました。このようなベンダーの採用は、予測期間中の市場成長を促進すると予想されます。
  • COVID-19パンデミックの発生は、リアルタイム決済市場に大きな影響を与えました。同国がデジタルトランスフォーメーションに注力し、先進的技術インフラを持つことから、リアルタイム決済ソリューションが広く採用されるようになりました。さらに、パンデミックはキャッシュレス決済の動向を加速させ、モバイル決済ソリューションや電子財布の利用拡大につながりました。各社がより便利で安全なソリューションを提供しようと競い合う中、このこともリアルタイム決済産業の技術革新に拍車をかけた。

日本のリアルタイム決済市場の動向

デジタル決済の普及が市場を牽引

  • 日本ではデジタル決済が広く普及し、その人気も高まっています。主に利用されているデジタル決済手段には、QRコード決済、モバイル決済、非接触型カード決済などがあります。このような普及の背景には、デジタル決済プラットフォームが提供する利便性とセキュリティの向上があります。
  • デジタル決済は、即時送金、リアルタイム処理、簡単な照合、ユーザーへの便利なアクセスなど、さまざまな方法で迅速かつ効率的な決済インフラを提供することにより、リアルタイム決済の促進に役立っています。FISによると、日本のPOS現金決済のシェアは2021年に前年比15%減(前年は同7.8%減)となりました。消費者は、パンデミック時に通貨に触れることを避けるため、デジタル決済を選択しました。
  • 日本政府によると、キャッシュレス決済は2025年までに日本の全取引の少なくとも40%を占めるようになり、2021年から約20%増加すると予想されています。日本政府は、デジタル決済の拡大が観光を後押しし、国内の金融セクターのイノベーションを刺激すると考えています。これは最終的にリアルタイム決済の需要拡大につながります。
  • さらに、日本政府は2023年春をめどに、企業が銀行口座を介さずに給与をデジタル決済できる制度の導入を計画しており、30%の企業が導入を検討しています。こうした取り組みは、リアルタイム決済市場の成長をさらに後押ししています。
  • 日本では若年層が消費経済の重要な部分を占めるようになっており、技術に親しむ習慣に合わせてデジタルへの変化を求めています。また、消費者に報奨金やキャッシュリベートを与えることで、デジタル決済を普及させようとする大規模な政治的取り組みも、日本におけるデジタル決済の普及を後押ししています。

スマートフォン普及率の上昇が市場を牽引

  • 日本におけるスマートフォンの普及率は、モバイル決済、モバイルバンキング、アクセシビリティの向上、ユーザーエクスペリエンスの改善など、さまざまな形でリアルタイム決済の成長に重要な役割を果たしています。スマートフォンの普及は、消費者にとってデジタル決済手段をより身近で便利なものにし、市場の成長に貢献しています。
  • 日本では、2021年には30~39歳の約92%がスマートフォンでインターネットにアクセスするようになります。20代の場合、その割合はやや低いです。総務省によると、80歳以上で携帯電話を使ってインターネットにアクセスしている人は12.1%に過ぎない(日本)。
  • 総務省が2021年9月に実施した調査によると、日本人がインターネットを利用する際に不安を感じる理由として、個人情報やブラウザの履歴の流出が圧倒的に多く、9割以上が挙げています。次いで、コンピューターウイルス攻撃、架空請求や詐欺が続きました。
  • さらに、日本ではインターネットを利用する際に不安を感じる人が多く、高齢者ほどその傾向が強いことも明らかになりました。このような動向は、日本の人口のあらゆる層において、リアルタイム決済市場の成長を妨げると予想されます。個人情報の流出は、若年層の決済習慣にも影響を与える可能性があります。
  • また、スマートフォンの普及により、国内での商品やサービスの売買が増加したため、Mコマースの成長も市場拡大に寄与しています。Mobile Content Forumによると、日本のMコマース市場規模は2021年時点で約4兆9,000億円に達します。

日本のリアルタイム決済産業概要

日本のリアルタイム決済市場は、多くの参入企業が参入しているためセグメント化しています。顧客の嗜好が急速に変化しているため、市場の魅力が増し、多額の投資が集まっています。膨大な潜在的成長のため、サービスプロバイダーは拡大、提携、契約、買収などの戦略的イニシアチブを取っています。

2022年8月、ミッションクリティカルなリアルタイム決済ソフトウェアの世界的リーダーであるACI Worldwideは、デジタル決済インフラの近代化を目的とした、日本の大手国内中央決済ネットワークであるJapan Card Network, Inc.(CARDNET)との合意を発表しました。ACIはCARDNETと協業し、最新のデジタル決済技術と次世代ソリューションをCARDNETの顧客に記載しています。

2022年3月、決済サービスの世界的リーダーであるWorldlineは、日本への参入を発表し、全国の小売店のクレジットカード決済を取り扱うことになりました。日本は経済的に成熟し、消費者の習慣が保守的で非常に安全な国であるため、カード決済において大きな開発の可能性があります。また、Worldlineは2022年3月に日本での事業を拡大し、現地の企業にクレジットカード決済を提供しています。日本での成長のため、フランスの決済プロバイダーは、現地の決済ソリューションとネットワークサービスプロバイダー(NSP)であるベスカと提携しました。Vescaは日本における技術的なイネーブラーとして、Worldlineのアクセプタンス・レイヤーとして機能します。Worldlineは2022年初頭にサービスを開始する予定です。これらのサービスは、クレジットカードの取得とPOSカードの受け入れと処理で構成されます。同社によると、同社は次の数ヶ月でeコマースの能力を高めたいと考えています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 国内における決済環境の進化
  • 同地域におけるキャッシュレス取引の成長に関わる主要市場動向
  • COVID-19が市場に与える影響の評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォン普及率の増加
    • 政府のイニシアティブによるリアルタイム決済ソリューションの導入加速
  • 市場課題
    • 決済セキュリティに関する懸念
    • 現金への依存
  • 市場機会
    • デジタル決済の成長を促す政府施策の変化
  • デジタル決済産業における主要規制と基準
    • 世界各国の規制状況
    • 規制上の障害となりうるビジネスモデル
    • ビジネス環境の変化に伴う開発の余地
  • 主要事例と使用事例の分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 決済タイプ別
    • P2P
    • P2B

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Fiserv Inc.
    • Paypal Holdings Inc.
    • Mastercard Inc.
    • FIS Global
    • VISA Inc.
    • Apple Inc.
    • Alipay(Ant Financial)
    • SIA SpA
    • Finastra
    • ACI Worldwide Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 91185

The Japan Real Time Payment Market size is estimated at USD 2.71 billion in 2025, and is expected to reach USD 11.17 billion by 2030, at a CAGR of 32.76% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Real-time payment systems were proliferating due to increased consumer adoption for speed and convenience and the continued shift away from cash with payment solutions enabled by innovation and regulation.
  • The growing adoption of smart devices and booming online retail commerce drive the rapid adoption of real-time payments in the country. Also, the rising tide of real-time payments reflects growing consumer demand for real-time transactions, driven due to the ubiquity of smartphones and other connected devices, which have catalyzed consumer expectations for immediacy.
  • Several initiatives by the Japanese government, including financial incentives, standardization, and infrastructure development, are also adding growth to the real-time payment market. For instance, the government is planning to introduce a platform for wages through a digital platform which could further contribute to the adoption among consumers. Also, the government has set a target of growing cashless payments to around 40% of all transactions by 2025, up from approximately 20%.
  • However, the larger dependence of the population on cash (traditional method), cost of implementation, and low consumer demand as they prefer traditional payment systems are the factors challenging the growth of the real-time payment market in Japan.
  • Several market players are expanding their offering of real-time payment systems in the country. In December 2022, Adyen launched its unified commerce solution in Japan to provide a payment platform that connects different online and offline sales channels. Such introductions from the vendors are expected to fuel the market growth during the forecast period.
  • The outbreak of the COVID-19 pandemic greatly impacted the real-time payment market. With the country's focus on digital transformation and its advanced technology infrastructure, real-time payment solutions had widespread adoption. Additionally, the pandemic accelerated the trend toward cashless payment methods, leading to greater use of mobile payment solutions and e-wallets. This also helped spur innovation in the real-time payment industry as companies compete to offer more convenient and secure solutions.

Japan Real-Time Payment Market Trends

Digital Payment Adoption Will Drive the Market

  • Digital payments have been widely adopted and are growing in popularity in the country. Mostly used digital payment methods include QR code payments, mobile payments, contactless card payments, and others. This adoption is driven by the convenience and increased security offered by digital payment platforms.
  • Digital payments are helping to facilitate real-time payments by providing a fast and efficient payment infrastructure in various ways, including instant transfer, real-time processing, easy reconciliation, and convenient access to the users. According to FIS, Japan's share of cash point-of-sale payments fell 15% yearly (YoY) in 2021, compared to a 7.8% YoY reduction the year before. Consumers have opted for digital payments to avoid touching currency during the pandemic.
  • According to the government of Japan, cashless transactions are expected to account for at least 40% of all transactions in Japan by 2025, up around 20% from 2021. It believes that expanding digital payments will boost tourism and stimulate financial sector innovation in the country. This will eventually lead to a greater demand for real-time payments.
  • Furthermore, the Japanese government is planning to introduce a system for companies to pay salaries digitally without going through bank accounts by spring 2023, and 30% of companies are considering implementing this system. Such initiatives are further supporting the growth of the real-time payment market.
  • The younger population in Japan is becoming a significant part of the consumer economy and demanding a change to digital to match their technology-friendly habits. Also, massive political efforts to bring digital payment adoption by giving consumer rewards and cash rebates are likely to grow the adoption of digital payments in Japan.

Increased Smartphone Penetration to drive the Market

  • Increasing smartphone penetration in Japan is playing a key role in the growth of real-time payments in various ways, such as mobile payments, mobile banking, increased accessibility, and improved user experience. It is contributing to market growth by making digital payment methods more accessible and convenient for consumers.
  • In Japan, about 92% of persons aged 30 to 39 will use smartphones to access the internet in 2021. In the case of those in their twenties, the percentage was slightly lower. According to the Ministry of Internal Affairs and Communications, only 12.1% of those aged 80 and older used cell phones to access the internet (Japan).
  • According to a survey conducted by the Ministry of Internal Affairs and Communications (Japan) in September 2021, a leak of one's personal information or browser history was by far the most common reason for Japanese respondents to feel insecure when using the internet, with more than 90% mentioning it. Computer virus attacks and fake billings or frauds followed privacy concerns.
  • Furthermore, the survey revealed that most people in Japan feel anxious when using the internet, with the older generations having a higher tendency to feel this way. Such trends are expected to hamper the growth of the real-time payments market in every demography of the Japanese population. Leaking personal information is something that can also impact the payments habit of the younger population.
  • The growth of M-commerce is also contributing to the market growth as the smartphone penetration increased the buying and selling of goods and services in the country. According to the Mobile Content Forum, the m-commerce market size in Japan reached around JPY 4.9 trillion as of 2021.

Japan Real-Time Payment Industry Overview

The Japanese real-time payment market is fragmented due to the presence of many players operating in the market. The market has become an attractive choice due to rapidly changing customer tastes, attracting considerable investment. Because of the immense potential growth, service providers are undergoing strategic initiatives such as expansion, partnership, agreement, acquisitions, etc.

In August 2022, ACI Worldwide, the global leader in mission-critical, real-time payments software, announced an agreement with Japan's leading central domestic payment network, Japan Card Network, Inc., CARDNET, to modernize its digital payments infrastructure. The agreement would see ACI work with CARDNET to provide the latest digital payments technology and next-generation solutions to CARDNET's customers.

In March 2022, Worldline, a global leader in payments services, announced its entrance into Japan, where it will handle credit card payments for retailers across the country. Japan has large development potential for card payments because it is an economically mature, very secure nation with conservative consumer habits. Also, in March 2022, Worldline expanded its business into Japan, where it now provides credit card payment processing to local businesses. For its growth in Japan, the French payment provider teamed with local payment solutions and network service provider (NSP) Vesca. Vesca will serve as a technical enabler in the country, acting as Worldline's acceptance layer. Worldline intends to launch its service in early 2022. These services will comprise credit card acquisition and point-of-sale card acceptance and processing. According to the corporation, the company wants to increase its e-commerce capabilities in the following months.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness- Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Evolution of the Payments Landscape in the Country
  • 4.4 Key Market Trends Pertaining to the Growth of Cashless Transaction in the Region
  • 4.5 Assessment of Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Smartphone Penetration
    • 5.1.2 Government Initiatives are Accelerating the Adoption of Real-Time Payment Solutions
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Payment Security Related Concerns
    • 5.2.2 Existing Dependence on Cash
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Changes in Government Policies Encouraging the Growth of Digital Payments
  • 5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
    • 5.4.1 Regulatory Landscape Across the World
    • 5.4.2 Business Models with Potential Regulatory Roadblocks
    • 5.4.3 Scope for Development in Lieu of Evolving Business Landscape
  • 5.5 Analysis of Major Case Studies and Use-Cases

6 Market Segmentation

  • 6.1 By Type of Payment
    • 6.1.1 P2P
    • 6.1.2 P2B

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Fiserv Inc.
    • 7.1.2 Paypal Holdings Inc.
    • 7.1.3 Mastercard Inc.
    • 7.1.4 FIS Global
    • 7.1.5 VISA Inc.
    • 7.1.6 Apple Inc.
    • 7.1.7 Alipay (Ant Financial)
    • 7.1.8 SIA SpA
    • 7.1.9 Finastra
    • 7.1.10 ACI Worldwide Inc.

8 INVESTMENT ANAYSIS

9 FURTURE OF THE MARKET