市場調査レポート
商品コード
1433853

自動車ロジスティクス:世界市場シェア分析、産業動向・統計、成長動向予測(2024~2029年)

Global Automotive Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 150 Pages | 納期: 2~3営業日

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自動車ロジスティクス:世界市場シェア分析、産業動向・統計、成長動向予測(2024~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

自動車ロジスティクスの世界市場規模は2024年に3,172億9,000万米ドルと推定され、2029年には4,378億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)のCAGRは6.65%で成長すると予測されます。

Global Automotive Logistics-Market

COVID-19の問題は、観光、ヘルスケア、小売など数多くの産業に大きな影響を与えています。パンデミックによるサプライチェーンの大規模な混乱により、自動車産業も深刻な影響を受けています。政府の規制が徐々に解除されているにもかかわらず、健康問題は自動車産業に大きな影響を与え続けています。自動車産業が絶えず進化する中、ロジスティクスは複雑化しています。自動車企業は、新たな市場機会を開発し、コストを削減し、競争優位性を維持するために、サプライチェーン戦略に注目しています。

主なハイライト

  • さらに、電気自動車の導入は、世界の自動車ロジスティクス市場に重要な上昇をもたらすと予測されています。ロジスティクス業界の企業はまた、OEMやティア1およびティア2部品メーカーに倉庫管理や在庫管理サービスを提供しています。こうしたサービスの需要は自動車生産台数に左右されます。
  • したがって、自動車生産台数の多い地域は、自動車倉庫部門で大きなシェアを占める可能性が高いです。倉庫管理や配送に加えて、ロジスティクスサービスプロバイダー(LSP)はOEM向けに組立サービスも提供しています。
  • 世界の自動車メーカーは、革新的な輸送ソリューションによって従来のサプライチェーンを破壊しつつあります。例えば、2019年1月、ルノーはロシアでオンラインショールーム経由で販売される車両の宅配サービスを開始する計画を発表しました。オンラインショールームの推進は、ルノーのロシアにおける販売開発戦略の一環です。ルノーは同サイトを通じて、ルノー・キャプチャーやルノー・ダスターを中心に、すでに2万7,000台の完成車を販売しています。
  • 完成車の輸送はロールオン/ロールオフ(RORO)が伝統的な方法ですが、自動車産業の分散化とEVの導入拡大に伴い、コンテナ輸送がますます現実味を帯びてきています。中国と東南アジアの成長は、輸送・ロジスティクス企業に好機をもたらしています。
  • さらに、中国からの発展途上ルートでのコンテナ利用も、特に中国と欧州間の鉄道で採用されつつあります。東南アジアは、自動車販売とロジスティクスサービスの需要の伸びを目の当たりにしており、コンテナ化を実現するのに有利な地域のひとつと考えられています。
  • フィリピン、マレーシア、タイ、ベトナム、カンボジアを含むASEAN市場で自由貿易協定が締結された後、完成車の下取りが増加しています。車両輸送サービスを提供するCFR Rinkensは、欧州からベトナムへBMWをコンテナで輸送する契約を獲得しました。

自動車ロジスティクス市場の動向

自動車販売・生産に明るい見通し、効率的なロジスティクスサービスを要求

いくつかの逆風にもかかわらず、自動車産業は世界的に明るい見通しです。業界筋によると、世界の軽自動車生産台数は目覚ましく、成長を続けています。生産台数ではAPACが最も高い成長率を記録し、北米がこれに続くと予想されています。さらに、電気自動車の生産と販売は記録的なペースで増加しており、専門的なロジスティクスが必要とされています。

COVID-19パンデミックと自動車用半導体の不足は、2020年以降の世界の自動車セクターの需要低下と生産停止をもたらしました。2021年にはチップ不足のために世界で約1,130万台の自動車が生産から外され、2022年には自動車業界のサプライチェーンの混乱によりさらに7台の自動車が生産から外されると予測されています。パンデミック(世界的大流行)で落ち込んだ世界の自動車販売台数は回復に転じ、2021年には6,670万台に達しました。この販売台数は2022年には減少すると予想され、2023年の販売台数は依然として2019年の水準を下回ると予想されます。

中国経済は長年にわたる2桁成長の後、減速し始めました。販売台数ベースでは、中国は2020年に約1,980万台と最大の自動車市場を有していました。しかし、国内でのコロナウィルスの流行と差し迫った景気後退への懸念により、2021年の中国の月間自動車販売台数は急減しました。効果的な抑制策により、市場は4月に回復の兆しを見せ始め、主要メーカーに命綱を与えました。

アジア太平洋が市場を独占

業界分析によると、アジア太平洋地域が市場の主要シェアを占めると推定されます。これは主に、中国やインドなどの新興経済国のためです。原材料の入手が容易であること、同地域における自動車需要の増加、人口の増加、低賃金労働者の利用可能性など、数多くの要因が同地域の自動車ロジスティクス市場を牽引すると予想されています。

APACには、トヨタ、マルチ・スズキ、現代自動車、上海汽車などの大手自動車OEM企業があります。生産と取引活動の増加に伴い、OEMのサプライチェーンをより効率的に最適化するため、調達、輸送、保管活動を管理するロジスティクス企業の需要が高まっています。

世界なロジスティクス企業は、市場に関連する成長を利用するため、APAC地域への参入を増やしています。例えば、2019年6月、フランスのロジスティクスプロバイダーGEFCOは、重慶(中国)に欧州、ロシア、中国間の鉄道による車両の輸出入に特化した専門子会社を設立しました。さらに、中国中部でグループのその他のロジスティクス活動を展開しています。

GEFCOは、中国の自動車部門における現在のインバウンドとアフターマーケットサービスだけでなく、完成車部門における活動で中国におけるOEMサプライチェーンを強化する計画です。これには、完成車ユニットのドアツードアのサービス、プレキャリッジ、車両輸送、保管、コンパウンド設計、運営管理、ディーラーへの国内配送などが含まれます。さらに、当グループは、中国のインフラ主導の構想「一帯一路」(the Belt and Road)による新世代の自動車ロジスティクスやその他の開発機会に対する需要の増加を見込んでいます。

OBORは、主要な開発計画を持つ地域のほとんどの国々に及んでいます。電気自動車の販売は、いくつかの国の環境および持続可能性の目標に起因して、この地域で大きな成長を示すでしょう。電気自動車とその部品を扱う能力を持つロジスティクス企業は、このシナリオから利益を得ることができます。

自動車ロジスティクス業界の概要

自動車ロジスティクス市場は細分化されており、大手の世界企業、中小のローカル企業、市場シェアを占める少数の企業が存在します。ほとんどの世界のロジスティクス企業は、市場のニーズと需要を満たすために自動車ロジスティクス部門を持っています。さらに、地元の企業は、在庫処理、サービス提供、取扱製品、技術の面でますます能力を高めています。

市場のサードパーティーロジスティクス(3PL)サービスプロバイダーは、信頼性とサプライチェーン能力に基づいて激しく競争しています。付加価値の高いサービスを提供することで、各社はサービスの差別化を図っています。eコマースの売上拡大は、スピード、配送などの面で、ロジスティクス企業にチャンスと課題をもたらしています。

高い資産と資本を持つ世界企業は、高度な技術とロジスティクスセンターに投資し、上記のシナリオから利益を得ることができます。一方、地域や地元の企業は、製造業者、小売業者、ディーラーのニーズをサポートするため、より優れたセクター・ソリューションを打ち出しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

  • 分析手法
  • 調査フェーズ

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 現在の市場シナリオ
  • 産業バリューチェーン分析
  • 政府の規制と取り組み
  • 世界のロジスティクスセクター(概要、LPIスコア、主要貨物統計など)
  • 世界の自動車産業への注目(概要、発展と動向、統計など)
  • スポットライト-従来の自動車ロジスティクスサプライチェーンに対するeコマースの影響
  • リバースロジスティクスのレビューと解説(概要、フォワードロジスティクスとの比較における課題など)
  • 自動車アフターマーケットとそのロジスティクス活動に関する洞察
  • コントラクトロジスティクスと統合ロジスティクスの需要スポットライト
  • COVID-19が自動車ロジスティクス市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 市場機会
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第6章 市場セグメンテーション

  • サービス別
    • 輸送
    • 倉庫、流通、在庫管理
    • その他
  • タイプ別
    • 完成車
    • 自動車部品
    • その他
  • 地域別
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • イタリア
      • ロシア
      • フランス
      • その他欧州
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • その他中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Hellmann Worldwide Logistics SE & Co. KG
    • APL Logistics Ltd
    • BLG Logistics Group AG & Co. KG
    • CEVA Logistics
    • DB Schenker
    • DHL Group
    • GEFCO SA
    • Kerry Logistics Network Ltd
    • Kuehne+Nagel International AG
    • Penske Logistics Inc.
    • Ryder System Inc.
    • DSV Panalpina AS
    • Expeditors
    • Panalpina
    • XPO Logistics Inc.
    • Tiba Group
    • Bollore Logistics
    • CFR Rinkens*

第8章 市場の将来

第9章 付録

目次
Product Code: 66593

The Global Automotive Logistics Market size is estimated at USD 317.29 billion in 2024, and is expected to reach USD 437.80 billion by 2029, growing at a CAGR of 6.65% during the forecast period (2024-2029).

Global Automotive Logistics - Market

The COVID-19 problem has significantly impacted numerous industries, including tourism, healthcare, and retail. Due to the pandemic's extensive disruption of its supply chain, the automotive industry has also been severely impacted. The health issue continues to significantly influence the automotive industry despite a gradual lifting of government restrictions. With the automotive industry continually evolving, logistics are getting complex. Automotive companies are looking toward supply chain strategies to exploit new market opportunities, reduce costs, and maintain competitive advantage.

Key Highlights

  • Additionally, the introduction of electric vehicles is projected to offer a key uplift to the global automotive logistics market. The players operating in the logistics industry also offer warehousing and inventory management services to OEMs and Tier I and Tier II component manufacturers. The demand for these services depends on vehicle production.
  • Hence, the regions with more vehicle production are likely to have a significant share in the automotive warehousing sector. In addition to warehousing and distribution, logistics service providers (LSPs) also offer assembly services for OEMs.
  • Global car makers are disrupting the traditional supply chain with innovative transport solutions. For instance, in January 2019, Renault announced plans to start a home delivery service in Russia for vehicles sold via its online showroom. Promoting the online showroom is part of Renault's sales development strategy in Russia. It has already sold 27,000 finished vehicles via the site, primarily Renault Kaptur and Renault Duster units.
  • While roll-on/roll-off (ro-ro) is the traditional method of shipping finished vehicles, containerization is becoming increasingly viable as the automotive industry decentralizes and introduces more EVs. Growth in China and Southeast Asia offers shipping and logistics companies good opportunities.
  • Furthermore, the use of containers on developing routes out of China is also being adopted, especially by rail between China and Europe. Southeast Asia is considered one of the favorable regions to make containerization feasible, as the region witnesses growth in vehicle sales and demand for logistics services.
  • Following the free trade agreement signed in the ASEAN markets, including the Philippines, Malaysia, Thailand, Vietnam, and Cambodia, trade-in finished vehicles has grown. CFR Rinkens, a vehicle transportation service provider, won a contract to ship BMWs from Europe to Vietnam in containers.

Automotive Logistics Market Trends

Positive Outlook for the Automotive Sales and Production Demands Efficient Logistics Services

Despite some headwinds, the automotive industry looks bright globally. According to industry sources, global light vehicle production unit sales have been remarkable and continue to grow. APAC is expected to register the highest growth rate in terms of production volumes, followed by North America. Furthermore, electric vehicle production and sales are increasing at a record pace, which needs specialized logistics.

The COVID-19 pandemic and automotive semiconductor shortages have resulted in lower demand and production halts for the worldwide automobile sector since 2020. Around 11.3 million vehicles were removed from production globally in 2021 due to the chip shortage, and predictions predict that seven more vehicles will be removed from production in 2022 due to supply chain disruptions in the automotive industry. After experiencing a decline during the pandemic, global auto sales began to rebound, reaching 66.7 million units sold in 2021. It was anticipated that this sales volume would drop in 2022, and the 2023 sales volume is expected to still be below the 2019 levels.

China's economy started to slow down after years of double-digit growth. Based on sales, China had the largest vehicle market, with about 19.8 million units in 2020. However, the coronavirus outbreak in the nation and worries about an impending recession caused monthly auto sales in China to plunge in 2021. Because of effective containment measures, the market began to show indications of recovery in April, giving key manufacturers a lifeline.

Asia-Pacific dominates the Market

As per the industry analysis, the Asia-pacific region is estimated to hold the major market share in the market. This is primarily because of emerging economies such as China and India. Numerous factors, like easy availability of raw materials, increased demand for vehicles in the region, rising population, and availability of low-wage workers, are anticipated to drive the automotive logistics market in the region.

APAC is home to some of the major automotive OEM companies, like Toyota, Maruti Suzuki, Hyundai, and SAIC Motor Corporation Limited, among others. With the increasing production and trading activities, there is a demand for logistics companies to manage the procurement, transport, and storage activities of the OEMs to optimize the latter's supply chain more efficiently.

Global logistics companies are increasingly entering the APAC region to tap the growth associated with the market. For instance, in June 2019, French logistics provider GEFCO set up a dedicated subsidiary in Chongqing (China) to specialize in importing and exporting vehicles by rail between Europe, Russia, and China. Additionally, it is developing the group's other logistics activities in Central China.

Beyond current inbound and aftermarket services in the Chinese automotive sector, GEFCO plans to boost OEM supply chains in China with activity in the finished vehicle sector. These include door-to-door services for complete built-up units, pre-carriage, car transport, storage, compound design, operation management, and domestic distribution to dealers. Furthermore, the group anticipates increasing demand for new-generation automotive logistics and other development opportunities resulting from China's Belt and Road infrastructure-led initiative.

OBOR extends to most of the countries in the region with major development plans. Electric Vehicle sales will witness significant growth in the region, owing to several nation's environmental and sustainability goals. Logistics companies with capabilities to handle EVs and their parts can benefit from this scenario.

Automotive Logistics Industry Overview

The automotive logistics market is fragmented in nature, with large global players, small- and medium-sized local players, and few players who occupy the market share. Most global logistics players have an automotive logistics division to meet the market needs and demand. Additionally, local players are increasingly enhancing their capabilities in terms of inventory handling, service offerings, products handled, and technology.

The third-party logistics (3PL) service providers in the market compete intensely based on reliability and supply chain capacity. By offering value-added services, companies would differentiate their service offerings. The growing e-commerce sales are creating opportunities and challenges for logistics firms in terms of speed, delivery, etc.

Global companies with high assets and capital can invest in advanced technology and distribution centers and benefit from the scenario mentioned above. On the other hand, regional and local players are coming up with better sector solutions to support the needs of manufacturers, retailers, as well as dealers. This industry's major players include Hellmann Worldwide Logistics, APL Logistics, BLG Logistics Group, CEVA Logistics, and DB Schenker.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1 Analysis Methodology
  • 2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Current Market Scenario
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Government Regulations and Initiatives
  • 4.4 Global Logistics Sector (Overview, LPI Scores, Key Freight Statistics, etc.)
  • 4.5 Focus on the Global Automotive Industry (Overview, Development and Trends, Statistics, etc.)
  • 4.6 Spotlight - Effect of E-commerce on Traditional Automotive Logistics Supply Chain
  • 4.7 Review and Commentary on Reverse Logistics (Overview, Challenges in Comparison with Forwards Logistics, etc.)
  • 4.8 Insights on Automotive Aftermarket and its Logistics Activities
  • 4.9 Spotlight on the Demand for Contract Logistics and Integrated Logistics
  • 4.10 Impact of COVID 19 on Automotive Logistics Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
  • 5.2 Market Restraints
  • 5.3 Market Opportunities
  • 5.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 5.4.1 Bargaining Powers of Buyers/Consumers
    • 5.4.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 5.4.3 Threat of New Entrants
    • 5.4.4 Threat of Substitute Products
    • 5.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Service
    • 6.1.1 Transportation
    • 6.1.2 Warehousing, Distribution, and Inventory Management
    • 6.1.3 Other Services
  • 6.2 By Type
    • 6.2.1 Finished Vehicle
    • 6.2.2 Auto Components
    • 6.2.3 Other Types
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 Asia-Pacific
      • 6.3.1.1 China
      • 6.3.1.2 Japan
      • 6.3.1.3 India
      • 6.3.1.4 South Korea
      • 6.3.1.5 Rest of Asia-Pacific
    • 6.3.2 North America
      • 6.3.2.1 United States
      • 6.3.2.2 Canada
      • 6.3.2.3 Mexico
    • 6.3.3 Europe
      • 6.3.3.1 United Kingdom
      • 6.3.3.2 Germany
      • 6.3.3.3 Italy
      • 6.3.3.4 Russia
      • 6.3.3.5 France
      • 6.3.3.6 Rest of Europe
    • 6.3.4 Latin America
      • 6.3.4.1 Brazil
      • 6.3.4.2 Argentina
      • 6.3.4.3 Rest of Latin America
    • 6.3.5 Middle East & Africa
      • 6.3.5.1 South Africa
      • 6.3.5.2 United Arab Emirates
      • 6.3.5.3 Saudi Arabia
      • 6.3.5.4 Rest of Middle East & Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Overview (Market Concentration and Major Players)
  • 7.2 Company Profiles
    • 7.2.1 Hellmann Worldwide Logistics SE & Co. KG
    • 7.2.2 APL Logistics Ltd
    • 7.2.3 BLG Logistics Group AG & Co. KG
    • 7.2.4 CEVA Logistics
    • 7.2.5 DB Schenker
    • 7.2.6 DHL Group
    • 7.2.7 GEFCO SA
    • 7.2.8 Kerry Logistics Network Ltd
    • 7.2.9 Kuehne + Nagel International AG
    • 7.2.10 Penske Logistics Inc.
    • 7.2.11 Ryder System Inc.
    • 7.2.12 DSV Panalpina AS
    • 7.2.13 Expeditors
    • 7.2.14 Panalpina
    • 7.2.15 XPO Logistics Inc.
    • 7.2.16 Tiba Group
    • 7.2.17 Bollore Logistics
    • 7.2.18 CFR Rinkens*

8 FUTURE OF THE MARKET

9 APPENDIX

  • 9.1 GDP Distribution (by Activity - Key Countries)
  • 9.2 Insights on Capital Flows - Key Countries
  • 9.3 Economic Statistics - Transport and Storage Sector, Contribution to Economy (Key Countries)
  • 9.4 Global Automotive Industry Statistics