市場調査レポート
商品コード
1200894

花卉の日本市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Japan Floriculture Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 60 Pages | 納期: 2~3営業日

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花卉の日本市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 60 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

日本の花卉市場は予測期間中にCAGR3.5%を記録すると予測されます。

主なハイライト

  • 日本の花卉産業は、世界の花卉産業トップ10に含まれます。日本では、スーパーマーケットや商店がすでに一般的、あるいは伝統的な花の購入場所となっており、花の需要は安定しています。日本の花き市場の大半を占めるのは卸売業者です。日本市場に出回っている花の約8割が花き卸売業者から供給されています。同時に、日本の花の卸売市場は、世界でも有数の規模を誇っています。
  • また、日本では、業務用、個人用、ホテルの装飾用、貿易用など、さまざまな用途で花が購入されます。日本では、母の日、仏滅、新年など、国民的に重要なイベントや日付の前に利用されることが多いです。日本の消費者は、さまざまな国の新しい品種の花を好み、アジア諸国からの輸入が日本の需要を大きく満たしています。
  • それとともに、卸売業がますます安定化しているのは、低価格で高品質の商品が消費者に直接提供されているためと考えられます。日本の卸売業者は、いくつかの国との間で輸入システムを確立しています。日本の花き分野では、輸入品のほとんどに切花が含まれています。切花の輸入は年々増加傾向にあり、特に菊やカーネーションなどは花持ちの良い品種が入手できるようになったため、増加傾向にあります。したがって、上記のような要因が予測期間中の市場成長に寄与しています。

国内花卉市場の動向

若手農家による花卉栽培の普及

  • 日本は世界有数の花卉生産国です。日本全国で6万世帯もの農家が花卉を栽培しています。日本では、高齢者世帯が経営する国内農家や商業農家が減少し、若い農家が花卉栽培に取り組むケースが増えています。45歳以下の人が花の生産に携わる割合は、稲作に携わる人のほぼ2倍。
  • このように、花き産業は、国内の若い人たちに有益な雇用を生み出す、大きな可能性を持っています。つまり、花卉栽培で発生する利益は、若い世代を市場拡大へと向かわせているのです。また、花卉栽培は最高のレクリエーションとして、若者の関心が高まっており、輸出に有利な花の品種を栽培する動きもあります。
  • 日本の年齢の中央値は約46歳であることから、若年層が花卉栽培市場に積極的に関与していることがうかがえ、国内市場の開拓に大きな役割を果たすと思われます。
  • さらに、ほとんどの植物や花の品種は、非公開会社や若い生産者によって育成されています。このような状況は、作物の生産性を向上させ、日本での市場拡大につながっていくでしょう。また、日没後に花の熱や照明を利用し、エネルギー消費量を30.0%削減する省エネ型の花卉生産技術も使われています。こうした技術を若い生産者が活用することで、主な花の栽培面積が拡大し、生産性の向上にもつながっています。
  • 例えば、総務省統計局の調べによると、ギボウシの作付面積は2019年に19,400、2020年には19,600に増加します。そのため、若手農家の生産技術への習熟も市場の成長に寄与しています。

切花が市場を席巻

  • 日本における切花の栽培面積は最も多く、鉢花、球根植物に次いで主要な栽培面積を占めています。日本の花き類は品質が良いため、花き類の輸出額が好調で、生産は堅調に推移しています。例えば、総務省統計局によると、2020年の切花の生産量は3,252百万茎、次いで鉢花191百万茎、球根植物7370百万茎となっています。
  • 花き類の栽培面積は、愛知県、沖縄県、静岡県が上位3県を占めています。生産量・販売額では、愛知県、千葉県、福岡県が大半を占め、花き類の農業生産額全体の約31.0%を占めています。
  • 日本での切り花の人気は、他の切り花に比べ、菊が最も高いです。統計局の発表によると、2020年の日本の菊の出荷量は13億本で、カーネーション、バラがこれに次いでいます。市場に十分な供給がないため、消費者の需要に応えるために輸入品への依存度が高まっています。日本では生花の切り花の需要が増えています。そのため、近隣諸国から切り花を輸出するようになっています。
  • ITC Tradeによると、同国は2020年に3億4160万米ドル相当の切花を輸入したが、2021年には3億4380万米ドルに増加し、コロンビア、マレーシア、ベトナム、中国が顕著な供給元となっています。このように、切花の需要と輸入の増加は、市場の成長に貢献する著名なセグメントとなっています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因

第5章 市場のセグメンテーション

  • 花の種類
    • カットフラワー
      • カーネーション
      • バラ
      • キク
      • ユリ
      • ラン
      • その他の花の種類
    • 球根植物
    • 鉢花

第6章 バリューチェーンと貿易分析

  • サプライチェーン分析
  • 流通経路の分析
  • 貿易分析
    • 輸入の分析(金額と数量)
    • 輸出分析(金額・数量)

第7章 市場機会および将来動向

目次
Product Code: 64874

The Japanese floriculture market is projected to witness a CAGR of 3.5% during the forecast period.

Key Highlights

  • The Japanese floriculture industry is included in the top ten biggest floriculture industries worldwide. The demand for flowers in Japan is stable as the supermarkets and shops have already become more ordinary or even traditional places for customers to purchase flowers. The wholesalers supply the majority of the flower market in Japan. About 80% of all flowers found on the Japanese market were supplied by wholesale flower companies. At the same time, the Japanese flower wholesale market is one of the largest in the world.
  • Moreover, in Japan, flowers are purchased for different usages like professional use, personal use, decorative items in hotels, and other trade purposes. The usage is high in Japan before events and dates of national importance such as Mother's Day, the Buddhist festival of the dead, and New Year celebrations. Consumers in Japan prefer new varieties of flowers from different countries, and imports from Asian countries majorly meet the demand in the country.
  • Along with this, the increasing stability in wholesale trade can be attributed to the low prices and availability of high-quality products to consumers directly. Japanese wholesalers have a well-established import system with several countries. Most of the imports in the Japanese floriculture sector include cut flowers. The import of cut flowers has been continuously increasing over the years, especially for flowers, like chrysanthemums and carnations, due to the availability of varieties, which have improved vase life. Therefore, the above-mentioned factors cater to the market growth in the forecast period.

Japan Floriculture Market Trends

Young Farmers are Taking Up Flower Farming

  • Japan is one of the world's leading flower producers. The flowers are grown by as many as 60,000 families throughout the county. The number of domestic and commercial farms run by elderly households is declining in Japan, and the number of young farmers taking up flower farming is increasing. The percentage of people below 45 years of age is involved in producing flowers, and the number is almost double that of people engaged in rice farming.
  • Along with this, the industry has vast potential, generating profitable employment for young people in the country. So, the profits incurred by flower farming are pushing the younger generation towards market growth. Additionally, the increasing interest of young people in flower farming, as it is considered the best recreational activity, is also driving them to cultivate different varieties of flowers that earn good amounts from exports.
  • As the median age in Japan is around 46 years, the trend depicts that young people are actively involved in the floriculture market, which will play a significant role in developing the domestic market.
  • Furthermore, most plant and flower varieties are bred by private companies and young growers. This situation will improve the productivity of crops, leading to the growth of the market in Japan. Energy-saving flower production technologies are used, where the heat and lighting for flowers are utilized after sundown, thereby reducing energy consumption by 30.0%. The usage of these technologies by young growers is expanding the area under major flowers and also contributing to enhanced productivity.
  • For instance, according to the Statistics Bureau of Japan, the planted area under Gypsophila was 19,400 in 2019, which increased to 19,600 in 2020. Therefore, the familiarity with production technologies for young farmers also contributed to the market's growth.

Cut Flowers Dominate the Market

  • Cut flowers account for the largest share of the total cultivated area in Japan and they account for the major cultivated areas, followed by potted flowers and bulbous plants. The production remains robust, as the export values for flowers and plants are strong, owing to the quality of Japanese floriculture products. For instance, according to the Statistics Bureau of Japan, in 2020, cut flower production accounted for 3,252 million stalks, followed by potted and bulbous flowers with 191 million stalks and 73.7 million stalks, respectively.
  • Aichi, Okinawa, and Shizuoka were the top three prefectures in Japan, with the largest area under flower and plant cultivation. In terms of output and sales, Aichi, Chiba, and Fukuoka prefectures accounted for the majority of sales, accounting for around 31.0% of the total agricultural output from flowers and plants.
  • Chrysanthemum is the most popular cut flower in Japan compared to other cut flowers. As per the Statistics Bureau, Japan's chrysanthemum shipment volume in 2020 was 1.3 billion stalks, followed by carnation and rose. The lack of adequate supply in the market increased the reliance on imports to meet the demands of consumers. There is an increased demand for fresh-cut flowers in Japan. This gave rise to the exports of cut flowers from neighboring countries.
  • According to ITC Trade, the country imported cut flowers worth USD 341.6 million in 2020, which had increased to USD 343.8 million in 2021, with Colombia, Malaysia, Vietnam, and China being prominent suppliers. Thus the increased demand and imports of cut flowers made it the prominent segment contributing to the market's growth.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Type of Flowers
    • 5.1.1 Cut Flowers
      • 5.1.1.1 Carnation
      • 5.1.1.2 Rose
      • 5.1.1.3 Chrysanthemum
      • 5.1.1.4 Lily
      • 5.1.1.5 Orchid
      • 5.1.1.6 Other Types of Flowers
    • 5.1.2 Bulbous Plants
    • 5.1.3 Potted Flowers

6 VALUE CHAIN AND TRADE ANALYSIS

  • 6.1 Supply Chain Analysis
  • 6.2 Distribution Channel Analysis
  • 6.3 Trade Analysis
    • 6.3.1 Import Analysis (Value and Volume)
    • 6.3.2 Export Analysis (Value and Volume)

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS