表紙:自動車燃料電池システム市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
市場調査レポート
商品コード
1189939

自動車燃料電池システム市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Automotive Fuel Cell System Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 116 Pages | 納期: 2~3営業日

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自動車燃料電池システム市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 116 Pages
納期: 2~3営業日
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本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

自動車燃料電池システム市場は、2021年に約18億米ドルと評価され、2027年には142億米ドルに達し、予測期間中に40.06%のCAGRで推移すると予想されています。

COVID-19の発生は、他の自動車分野に与えた影響ほど深刻には市場に影響を与えていないです。封鎖期間中に需要が減少しましたが、2021年には市場が勢いを取り戻し、予測期間中も高成長が続くと予想されます。

パンデミックCOVID-19の発生は、他の自動車分野ほど市場に深刻な影響を及ぼしていないです。ロックダウン期間中に需要は苦しくなったが、2022年に市場はペースを取り戻し、予測期間中も大きな成長が続くと予測されます。

環境への関心が高まる中、政府や環境機関は厳しい排ガス規制や法律を制定しており、今後数年間は燃費の良いディーゼルエンジンの製造コストが上昇することが予想されます。その結果、新型商用車用ディーゼルエンジン分野は、短期的には伸び悩むと予想されます。

さらに、従来の化石燃料を使用する商用車、特にトラックやバスは、輸送機関の排出量を増加させる原因となっています。低排出ガス車やゼロエミッション車と呼ばれる燃料電池商用車の登場は、大型商用車から排出される車両排ガスを削減すると予想されます。

さらに、輸送公害を抑制するためにグリーンエネルギーモビリティを選択する世界中の政府機関のイニシアティブは、近い将来、燃料電池システム市場を促進すると予測される重要な要因となっています。

主な市場動向

クリーンエネルギーに対する政府の取り組みが市場を牽引

輸送公害を制限・削減するためにグリーンエネルギーモビリティを選択する世界中の政府のイニシアチブは、近い将来、燃料電池商用車市場を押し上げると予想される重要な促進要因です。いくつかの政府はすでに世界中でFCEVの走行を奨励する計画を打ち出しており、自動車燃料電池産業の成長にも寄与しています。

  • 2022年2月、日本の環境省は、水素ビジネスコンソーシアムの設立において、地方自治体や企業を支援すると発表しました。同省は、低炭素な水素を生成し、地域で活用する水素サプライチェーンプラットフォームを特定の企業や自治体と共同で実施してきました。2030年頃までに全国で実証実験を行い、水素サプライチェーンプラットフォームの実現を目指しています。
  • 2022年2月、インドの新・再生可能エネルギー省は、水素を利用した輸送や燃料電池開発など、再生可能エネルギーの様々な側面での研究を支援する「再生可能エネルギー研究・技術開発」プログラムを実施したと発表しました。同省は、その主な開発内容を列挙しています。IIScは、バイオマスガス化による高純度水素生成のための製造プラントを設立しました。ARCI Centre for Fuel Cell Technologiesは、20kWのPEM燃料電池スタックを製造するための統合自動製造ラインを設立しています。
  • 2022年1月、ドイツ政府は水素トラックのためのCryoTRUCKプロジェクトに対する支援を発表しました。試験専門会社IABGとミュンヘン工科大学は、長距離輸送の水素トラック向けに、燃料補給システムを備えたCryogas水素ガスタンクを共同開発します。総予算2,500万ユーロ以上の3年半のCryoTRUCKプロジェクトは、大型燃料電池トラックにおける低温圧縮水素ガス(CRYOGAS)貯蔵・給油システムの第一世代技術の開発・検証を行うものです。

このような取り組みにより、燃料電池を用いた輸送手段の導入が進み、市場が前進しています。しかし、世界市場における多種多様な燃料電池自動車の導入の主な障害は、水素インフラの欠如です。世界中で水素充填ステーションが少ない要因として、高額な投資と従来の水素の製造方法が関わっており、それが高い排出量につながり、厳しいエネルギー政策法に沿うことが難しくなっています。

水素充填インフラの新設は非常にコストがかかる(ただし、メタノールやエタノールのインフラの新設に比べれば、それほど高くはない)。天然ガスから製造される水素は、ガソリンより安くなる可能性があります。水と電気から加水分解して製造した水素は、低コストのオフピーク電力を使用するか、ソーラーパネルを使用しない限り、従来の方法ではガソリンより高価です。

高い成長率が期待される欧州

欧州連合(EU)は、運輸部門からの温室効果ガス排出を大幅に削減することを計画しています。そのため、欧州のいくつかの国では、この目標を達成するための方法として、燃料電池(主にPEMFC)などの革新的技術の導入を掲げています。このことは、近い将来、同市場に関わる燃料電池メーカーに大きなビジネスチャンスをもたらすと期待されています。

欧州では、2020年までに5カ国に新しいゼロエミッション燃料電池バスと燃料補給インフラを配備することを目指すJIVE(Joint Initiative for hydrogen Vehicles)が市場を牽引しています。燃料電池電気バスは、この地域および世界市場における燃料電池システムの主要な用途であり、JIVEプログラムを通じて、今後数年間はこのバスの台数が増加すると予想されています。

  • 2021年3月、Solarisはドイツの公共交通事業者Regionalverkehr Koln GmbH(RVK)から2020年に受注した合計15台の水素バスのうち1台目を納品しました。水素で走るソラリスのバスの購入は、連邦交通・デジタルインフラ省(BMVI)とNIP2プログラム(水素と燃料電池技術のための国家イノベーションプログラム)の支援を受けたJIVE 2プロジェクトの下で行われています。ソラリス・ウルビーノ12型水素自動車は、70kWの燃料電池を搭載し、1回の燃料補給で最大350kmを走行することができます。

自動車燃料電池システム市場には、欧州を拠点とするさまざまな企業が進出しています。

  • 2021年3月には、Robert Bosch GmbHが自動車用燃料電池(FC)システムコンポーネントを開発し、2022年までに商品化する計画を発表しました。開発中のFCスタックに加え、水素ガスインジェクターやエアバルブなど、燃料電池自動車(FCV)の主要部品を組み合わせた統合システムを開発するとしています。
  • さらに、2021年3月には、 Daimler Truck AGとthe Volvo Groupが燃料電池の合弁会社を設立しました。Volvo Groupは、既存のDaimler Truck Fuel Cell GmbH &Co.KGの株式50%を取得。KGの株式を約6億ユーロで取得しました。新しい合弁会社であるCellcentric GmbH &Co.KGは、世界有数の燃料電池メーカーとなることが期待されています。

この地域で活動する企業は、常に新素材や新しい燃料電池技術の開発に取り組んでいます。また、設備の拡張にもお金をかけています。一部の企業は今後の投資を発表し、燃料電池技術に注力する姿勢を示しており、こうした動向は今後も続くと予想されます。

競合情勢

自動車燃料電池システム市場は、Ballard Power Systems Inc.、Doosan Fuel Cell、Hydrogenics、Nedstack Fuel Cell Technology BVといった企業によって支配されています。これらの企業は、競合他社に対する優位性を持つために、新しい革新的な技術を使用して事業を拡大してきました。

  • 2021年2月、Ballard Power Systemsは、Chart Industries Incと、主にバス、トラック、鉄道、船舶などの大型用途の輸送産業向けに、液体水素(以下、LH2)を車載して貯蔵・気化する燃料電池エンジンを含む統合システムソリューションの共同開発に関する抑制要因力のない覚書を締結しました。
  • 2021年2月、ACCIONA SAとPlug Power Incは、マドリッドに本社を置く50対50の合弁会社(JV)を立ち上げる覚書に調印しました。このJVは、スペインとポルトガルの顧客にサービスを提供する主要なグリーン水素プラットフォームとなり、複数のエンドマーケットに費用対効果の高いグリーン水素を提供する予定です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション

  • 電解質タイプ
    • 高分子電解質膜燃料電池
    • ダイレクトメタノール型燃料電池
    • アルカリ性燃料電池
    • リン酸型燃料電池
  • 車種
    • 乗用車
    • 商用車
  • 燃料種類
    • 水素
    • メタノール
  • 出力
    • 100KW以下
    • 100~200KW
    • 200KW以上
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • ロシア
      • スペイン
      • その他の欧州地域
    • アジア太平洋地域
      • インド
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米地域
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他の南米地域
    • 中東・アフリカ地域
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • その他の中東・アフリカ地域

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • BorgWarner Inc.
    • Nuvera Fuel Cells LLC
    • Ballard Power Systems Inc.
    • Hydrogenics(Cummins Inc.)
    • Nedstack Fuel Cell Technology BV
    • Oorja Corporation
    • Plug Power Inc.
    • SFC Energy AG
    • Watt Fuel Cell Corporation
    • Doosan Fuel Cell Co. Ltd

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 46343

The automotive fuel cell system market was valued at around USD 1.8 billion in 2021, and it is expected to reach USD 14.2 billion by 2027, registering a CAGR of 40.06% during the forecast period.

The outbreak of COVID-19 has not impacted the market as severely as it had impacted the other automotive segments. The demand experienced a decline during the lockdown, but it is expected that the market will gain momentum in 2021 and that the high growth will continue during the forecast period.

The pandemic COVID-19 outbreak has not had as severe an impact on the market as it has on other vehicle categories. Demand suffered during the lockdown period, but it is projected that the market will regain pace in 2022 and that significant growth will continue throughout the forecast period.

With the growing environmental concerns, governments and environmental agencies are enacting stringent emission norms and laws, which are expected to increase the manufacturing cost of fuel-efficient diesel engines in the coming years. As a result, the new commercial vehicle diesel engines segment is expected to register a sluggish growth rate during the short term.

Additionally, conventional fossil fuel-powered commercial vehicles, especially trucks and buses, are responsible for increasing transportation emissions. The advent of fuel cell commercial vehicles, which are considered low or zero-emission vehicles, is anticipated to reduce vehicular emissions emitted by heavy commercial vehicles.

Moreover, initiatives by government bodies around the world to opt for green energy mobility in order to curtail and curb transportation pollution is a key factor that is projected to drive the fuel cell system market in the near future.

Key Market Trends

Government Initiatives for Clean Energy is Driving the Market

Government initiatives throughout the world to choose green energy mobility in order to restrict and reduce transportation pollution is a crucial driver that is expected to boost the fuel cell commercial vehicle market in the near future. Several governments are already laying out plans throughout the world to encourage FCEVs on the road will also help the automotive fuel cell industry grow.

  • In February 2022, Japan's Ministry of the Environment announced that it would support local governments and companies in the establishment of a hydrogen business consortium. The ministry has been jointly implementing a hydrogen supply chain platform that generates low-carbon hydrogen and utilizes it in the region with certain companies and local governments. It aims to realize the hydrogen supply chain platform after conducting demonstrations across Japan by around 2030.
  • In February 2022, the Indian Ministry of New and Renewable Energy announced that it implemented the "Renewable Energy Research and Technology Development" program to support research in various aspects of renewable energy, including inter-alia hydrogen-based transportation and fuel cell development. The ministry listed some of its major development. IISc has established a production plant for high purity hydrogen generation through biomass gasification. ARCI Centre for Fuel Cell Technologies is setting up an integrated automated manufacturing line for producing 20 kW PEM Fuel Cell stacks.
  • In January 2022, the German government announced support for the CryoTRUCK project for hydrogen trucks. The testing specialist IABG and the Technical University of Munich are jointly developing a CRYOGAS hydrogen gas tank with a refueling system for hydrogen trucks in long-distance transport. The three-and-a-half-year CryoTRUCK project, which has a total budget of more than EUR 25 million, will develop and validate a first-generation technology for cryogenic compressed hydrogen gas (CRYOGAS) storage and refueling system in heavy-duty fuel cell trucks.

Such initiatives are driving the market forward by increasing the adoption of fuel-cell transportation. However, the major obstacle to the introduction of a wide range of fuel cell vehicles in the global market is the lack of hydrogen infrastructure. Factors for fewer hydrogen refueling stations around the world are the involvement of high investment and conventional production methods of hydrogen, which is leading to high emission levels and making it difficult to be in line with the stringent Energy Policy Act.

Establishing a new hydrogen refueling infrastructure is extremely costly (but not any costlier than establishing a methanol or ethanol infrastructure). Hydrogen that is produced from natural gas can be cheaper than gasoline. Hydrogen produced from water and electricity via hydrolysis is more expensive than gasoline using conventional methods unless low-cost off-peak electricity is used or solar panels are employed.

Europe Expected to Witness High Growth Rate

The European Union plans to reduce GHG emissions from the transportation sector significantly. As a result, several countries in Europe have identified the implementation of innovative technologies, such as fuel cells (primarily PEMFC), as a way to meet these objectives. This, in turn, is expected to provide a significant opportunity for the fuel cell manufacturers involved in the market in the near future.

In Europe, the market is driven by the JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles), which seeks to deploy new zero-emission fuel cell buses and refueling infrastructure across five countries by 2020. Fuel cell electric buses are the major application of fuel cell systems in the region and global market, and through the JIVE program, the number of these buses is expected to increase in the coming years.

  • In March 2021, Solaris delivered the first of a total of 15 hydrogen buses ordered in 2020 by public transport operator Regionalverkehr Koln GmbH (RVK) in Germany. The purchase of hydrogen-powered Solaris buses is under the JIVE 2 project, with the support of the Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure (BMVI) and the NIP2 program (National Innovation Program for Hydrogen and Fuel Cell Technology). The Solaris Urbino 12 hydrogen vehicles use a set of 70 kW fuel cells, by which the bus can cover up to 350 km on a single refill.

Various companies based out of Europe are active in the automotive fuel cell system market.

  • In March 2021, Robert Bosch GmbH announced that it was planning to develop automotive fuel cell (FC) system components and commercialize them by 2022. In addition to FC stacks, which are under development, the company stated that it would be developing integrated systems that combine the key components of fuel cell vehicles (FCV), including hydrogen gas injectors and air valves.
  • Moreover, in March 2021, Daimler Truck AG and the Volvo Group founded a fuel-cell joint venture. The Volvo Group acquired 50% shares in the existing Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG at a value of around EUR 0.6 billion. The new joint venture, Cellcentric GmbH & Co. KG, is expected to be the world's leading manufacturer of fuel cells.

The companies active in the region are constantly working on new materials and new fuel cell technologies. They are also spending on the expansion of their facilities. These trends are expected to continue in the coming years, as some companies have indicated their focus on fuel cell technology by announcing their upcoming investments.

Competitive Landscape

The automotive fuel cell system market is dominated by players such as Ballard Power Systems Inc., Doosan Fuel Cell Co. Ltd, Hydrogenics, and Nedstack Fuel Cell Technology BV. These companies have been expanding their businesses using new and innovative technologies to have an advantage over their competitors.

  • In February 2021, Ballard Power Systems signed a non-binding memorandum of understanding (MOU) with Chart Industries Inc. for the joint development of integrated system solutions, which include a fuel cell engine with onboard liquid hydrogen ("LH2") storage and vaporization for the transportation industry mainly for heavy-duty applications, including buses, trucks, rail, and marine vessels.
  • In February 2021, ACCIONA SA and Plug Power Inc. signed a memorandum of understanding (MOU) to launch a 50-50 joint-venture (JV) headquartered in Madrid. This JV will be a leading green hydrogen platform serving clients in Spain and Portugal, which will provide cost-efficient green hydrogen to multiple end markets.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Electrolyte Type
    • 5.1.1 Polymer Electronic Membrane Fuel Cell
    • 5.1.2 Direct Methanol Fuel Cell
    • 5.1.3 Alkaline Fuel Cell
    • 5.1.4 Phosphoric Acid Fuel Cell
  • 5.2 Vehicle Type
    • 5.2.1 Passenger Cars
    • 5.2.2 Commercial Vehicles
  • 5.3 Fuel Type
    • 5.3.1 Hydrogen
    • 5.3.2 Methanol
  • 5.4 Power Output
    • 5.4.1 Below 100 KW
    • 5.4.2 100-200 KW
    • 5.4.3 Above 200 KW
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 North America
      • 5.5.1.1 United States
      • 5.5.1.2 Canada
      • 5.5.1.3 Rest of North America
    • 5.5.2 Europe
      • 5.5.2.1 Germany
      • 5.5.2.2 United Kingdom
      • 5.5.2.3 France
      • 5.5.2.4 Russia
      • 5.5.2.5 Spain
      • 5.5.2.6 Rest of Europe
    • 5.5.3 Asia-Pacific
      • 5.5.3.1 India
      • 5.5.3.2 China
      • 5.5.3.3 Japan
      • 5.5.3.4 South Korea
      • 5.5.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.4 South America
      • 5.5.4.1 Brazil
      • 5.5.4.2 Argentina
      • 5.5.4.3 Rest of South America
    • 5.5.5 Middle-East and Africa
      • 5.5.5.1 United Arab Emirates
      • 5.5.5.2 Saudi Arabia
      • 5.5.5.3 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles*
    • 6.2.1 BorgWarner Inc.
    • 6.2.2 Nuvera Fuel Cells LLC
    • 6.2.3 Ballard Power Systems Inc.
    • 6.2.4 Hydrogenics (Cummins Inc.)
    • 6.2.5 Nedstack Fuel Cell Technology BV
    • 6.2.6 Oorja Corporation
    • 6.2.7 Plug Power Inc.
    • 6.2.8 SFC Energy AG
    • 6.2.9 Watt Fuel Cell Corporation
    • 6.2.10 Doosan Fuel Cell Co. Ltd

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS