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市場調査レポート
商品コード
622047

シニア層におけるスマートフォンの浸透拡大と支出増加

Increasing Smartphone Penetration and Spend in Older Customers

出版日: | 発行: Mobile Market Development Ltd | ページ情報: 英文 50 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
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シニア層におけるスマートフォンの浸透拡大と支出増加
出版日: 2018年04月05日
発行: Mobile Market Development Ltd
ページ情報: 英文 50 Pages
納期: 即日から翌営業日
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概要

テクノロジーの浸透は、インターネットを利用する若年層、そしてデジタル化が進む退職者世代から、シニア層へと広がりを見せています。インターネットを週に1度以上使用すると答えた高齢者(65歳~74歳)は、2016年までの10年間に10%から45%に増加しています。通信事業者は高収益が見込めるシニア向けモバイル市場への再参入を検討すべきでしょう。

当レポートでは、シニア向けスマートフォン市場について調査し、シニア向けスマートフォン市場の商機や、シニア向けニッチ市場の主要企業とその商品(製品・サービス)の概要、各社の戦略などについてまとめています。

調査対象企業:GreatCall、Bazile Telecom、Big Launcher、Wiser、AT&T、Wind Italy、O2 Germany、TIM、Telecom Italia、 Deutsche Telekom、Vodafone Germany、T-Mobile USA、Smart Seniors、Telia Sweden、Doro、Vodafone Australia、MEO Portugal、 Telenor Sweden、Alcatel、Verizon Wireless、American Association of Retired Persons、AARP、Lyft

調査対象国:米国、フランス、英国、オーストラリア、ポルトガル、スウェーデン、イタリア、ドイツ

第1章 市場概要

第2章 イントロダクション

第3章 シニア向け市場の商機

  • シニアにおけるスマートフォンの普及
  • 退職者世帯 - 所得の伸び・資産

第4章 シニア向けニッチ市場のプレーヤー

  • GreatCall Connected Health Services(米国)
    • Jitterbug - シニア向けスマートフォン
    • 顧客教育と料金プラン
    • ヘルス・セーフティプラン
    • その他
    • B2B2C、スマートホーム、高齢者向けケアサービスの成長
  • Bazile Telecom(フランス)
    • 店頭サービスの差別化
    • 料金プラン
  • Specialist Senior Handsets and Launchers

第5章 MNO(移動体通信事業者)によるニシア向け基本戦略

  • 年齢による基本料金の割引
    • Vodafone Australia - シニアを対象とした割引
    • MEO Portugal - シニアを対象とした割引
    • Telenor Sweden - シニアを対象とした割引
    • AT&T - 65歳以上のフィーチャーフォン利用者を対象とした割引
    • Wind Italy - データ付き基本料金
    • O2 Germany - シニア限定の料金プラン
  • アシスタンス機能による付加価値
    • Telecon Italia
      • 専門家による遠隔操作でのサポート
      • オンラインサービスの利用ガイド
      • シニア向け製品
    • Deutsche Telekom
    • Vodafone Germany
  • 55歳以上の利用者向けのオファー
    • T-Mobile USA - Unlimited 55+ ONE
    • Verizon Wireless
    • スウェーデンにおけるシニア向け販路の拡大
  • シニア向け携帯電話の考察
    • スマートフォンがどのようにシニア層に宣伝されているか

第6章 所見と提言

  • 所見
  • 提言

付録

目次

The seniors market category is a challenging one into which customers may fall for four decades (or more). It is a demographic traditionally associated with being thrifty but also with being challenged by modern technology.

Mobile Market Development believes that the times they are a-changin' in this segment and, based on our review of MNO propositions for seniors across a number of markets, MNOs should re-visit this potentially lucrative segment.

  • A decade ago, in the EU, only 10% of the elderly population (aged 65-74) used the internet at least once a week. By 2016, this had increased to 45%.

This rise in technology adoption has arisen from younger generations using the internet now moving into the senior category, but also from retired people developing internet and technical skills in their older age.

Retired household income, particularly over the last decade, has also weathered the economic storms more resiliently compared with working households.

While MNOs have offered discounts for customers reaching the qualifying age of 60+, based on the view that the senior segment is mostly comprised of low use value seekers, real innovation in addressing the segment has come from specialist niche MVNO and device players.

  • While many seniors are still technology averse and looking for low prices, the segment has broadened in age terms (down to 55+, for example) and now includes highly sophisticated members, such that a review of the segment and propositions offered is urgent.

This report looks at the sophistication generally found in senior propositions today, and explores where MNO senior propositions are in terms of meeting the needs of an increasingly tech savvy and financially secure segment.

Companies: GreatCall, Bazile Telecom, Big Launcher, Wiser, AT&T, Wind Italy, O2 Germany, TIM, Telecom Italia, Deutsche Telekom, Vodafone Germany, T-Mobile USA, Smart Seniors, Telia Sweden, Doro, Vodafone Australia, MEO Portugal, Telenor Sweden, Alcatel, Verizon Wireless, American Association of Retired Persons, AARP, Lyft,

Countries: USA, France, UK, United Kingdom, Australia, Portugal, Sweden, Italy, Germany,

Table of Contents

1 Overview

2 Introduction

  • 2.1 Background to the Report
  • 2.2 Report Content
  • 2.3 Currency and Conversions
  • 2.4 Further Questions and Feedback

3 Opportunity in the Senior Segment

  • 3.1 Senior Smartphone Adoption
    • 3.1.1 Confidence is Key - As are Family Members/Care Givers
  • 3.2 Retired Households - Income Growth & Wealth

4 Senior Niche Players

  • 4.1 GreatCall Connected Health Services - USA
    • 4.1.1 Jitterbug Mobile Devices
    • 4.1.2 Customer Education and Jitterbug Tariff Plans
    • 4.1.3 Health & Safety Packages
    • 4.1.4 Other Devices and Services
      • 4.1.4.1 Lively Mobile
      • 4.1.4.2 Lively Wearable - Linked to a Smartphone
      • 4.1.4.3 Partnership with Lyft
    • 4.1.5 Expansion B2B2C, Smart Homes and Commercial Senior Care
  • 4.2 Bazile Telecom - France
    • 4.2.1 Point of Service Differentiation
      • 4.2.1.1 Facilitating Handset Set-up
      • 4.2.1.2 Accompanier - Customer Service
      • 4.2.1.3 Simplifier - Concierge Service
      • 4.2.1.4 Connection to a Contact
      • 4.2.1.5 Mobil'assistance - Emergency Assistance
    • 4.2.2 Bazile Telecom Tariffs
  • 4.3 Specialist Senior Handsets and Launchers
    • 4.3.1 Doro
      • 4.3.1.1 Handsets for Seniors and Families
      • 4.3.1.2 Resolving Handset Difficulties and Addressing Family Concerns
    • 4.3.2 App Store Launchers
      • 4.3.2.1 Big Launcher
      • 4.3.2.2 Wiser HELPER Launcher

5 Seniors Propositions from MNOs

  • 5.1 Basic Tariff Discounting - Qualifying Age
    • 5.1.1 Vodafone Australia - Seniors Discount
    • 5.1.2 MEO Portugal - Seniors Discount
    • 5.1.3 Telenor Sweden - Seniors Discount
    • 5.1.4 AT&T - Senior Nation Plan 65+ Only for Feature Phones
    • 5.1.5 Wind Italy - Basic Tariff with Data Add-on
    • 5.1.6 O2 Germany - Exclusively for Seniors
  • 5.2 Adding Value Through Assistance
    • 5.2.1 Telecom Italia - TIM 60+ Tariff Incorporating Assistance
      • 5.2.1.1 Doctor TIM Mobile
      • 5.2.1.2 How To Guide for Online Services
      • 5.2.1.3 Handset Offers - Doro's & Alcatel's Ava
    • 5.2.2 Deutsche Telekom - Smartphone Offering for Seniors
    • 5.2.3 Vodafone Germany - Seniors and Elderly Handset Range
  • 5.3 Younger Senior 55+ Propositions
    • 5.3.1 T-Mobile USA Unlimited 55+ ONE
    • 5.3.2 Verizon Wireless Response to T-Mobile Unlimited 55+
    • 5.4 MNO Use of Specialist Seniors Organisations
    • 5.4.1 AARP Benefits Extending to Devices
    • 5.4.2 Seniors Marketing Channel - Sweden
  • 5.5 Observations on Senior Handset Offerings
    • 5.5.1 How Smartphones are Generally Promoted to Seniors

6 Key Findings and Recommendations

  • 6.1 Key Findings
  • 6.2 Recommendations

Appendix - Feedback Questions

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