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市場調査レポート

事業成功のためのOTTとのパートナーシップ

OTT Partnerships For Success

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 318879
出版日 ページ情報 英文 29 pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=115.27円で換算しております。
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事業成功のためのOTTとのパートナーシップ OTT Partnerships For Success
出版日: 2014年11月17日 ページ情報: 英文 29 pages
概要

2017年までに、スマートフォンユーザーの2/3以上がOTT(over the top)サービスを通じた通信方法を選択する、と推計されています。特に低コスト性や国際通信機能の点で、OTTは消費者に今まで以上の柔軟性と選択肢をもたらします。さらに、インターネット・ベースの各種サービス(コネクテッドホーム、mヘルス、電子教育など)が多数登場・参入してきたため、モバイル通信オペレーターが消費者の地位が脅かされるようになってきました。打開策の一つが、他者のOTTサービスを遮断して自社のサービスを提供することで、もう一つが、逆にOTT業者と提携して共存共栄を図り、長期的・持続的な事業収益を確保するというものです。

当レポートでは、世界各国の移動体通信事業者(MNO)とOTT企業とのパートナーシップ(事業提携)の事例について調査すると共に、事業提携に際してMNO側が考慮すべき事項について考察しております。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

  • 分析の背景事情
  • 分析内容
  • 為替レートと換算率
  • 追加的な質問とフィードバック

第3章 パートナーシップの促進・阻害要因

  • イントロダクション
  • オペレーター側の促進・阻害要因
  • OTT側の促進・阻害要因

第4章 従来型事業をサポートするための事業提携

  • イントロダクション
  • 新サービスの提供
  • ARPU改善のための革新的な料金体系
  • 適合性向上のためのカスタム化
    • データ解析を通じたポジショニングの改善
    • 顧客経験(カスタマーエクスペリエンス)の強化
  • ネットワーク・IT能力を通じた差別化
    • アプリケーションの発見・利用の促進
    • 機能性の拡張
    • サービス品質の向上

第5章 新たな業務提携(Telco 2.0)

  • イントロダクション
  • OTT企業向けクラウドサービス
  • APIのより広範囲への提供
  • OTTサービスのインキュベーター(育成組織)

第6章 パートナーシップ締結に際しての考慮事項

  • イントロダクション
  • MNO側の特徴
  • OTT側の特徴
  • パートナーシップの種類
  • 当事者双方のメリットの充足

第7章 主な分析結果

第8章 提言

付録:フィードバック・質問事項

目次

By 2017, it is estimated that more than two thirds of smartphone users will choose to communicate through OTT services (Source: mobilesquared). OTT services give consumers the flexibility and choice that they seek, particularly when it comes to low cost, global communications.

Add to this the growing number of entrants offering mobile internet-based services (e.g. Connected Home, m-Health, m-Education), and the position of the mobile operator looks even more threatened. Operators are at risk of losing the battle for control over consumer mobile experiences.

OTT providers have been around for some time and are not likely to give up on their ambitions to sell to mobile users. This leaves operators with the option to tackle OTT providers head-on, by blocking OTT services or creating competing services of their own, or to find a way to work with them for mutual benefit, in order to drive revenue and create a sustainable business in the longer term.

This report provides examples of how operators have been partnering with OTT providers to date and identifies several factors that MNOs should consider when adopting a collaborative approach.

Table of Contents

1 Overview

2 Introduction

  • 2.1 Background to the Report
  • 2.2 Report Content
  • 2.3 Currency and Conversions
  • 2.4 Further Questions and Feedback

3 Drivers and Barriers to Partnership

  • 3.1 Introduction
  • 3.2 Operator Drivers and Barriers
  • 3.3 OTT Drivers and Barriers

4 Collaboration to Support Traditional Business

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Delivery of New Services
  • 4.3 Innovative Tariffs to Drive ARPU
  • 4.4 Customisation for Increased Relevance
    • 4.4.1 Improved Positioning Through Data Analysis
    • 4.4.2 Customer Experience Enhancements
  • 4.5 Differentiating Through Network and IT Capabilities
    • 4.5.1 Facilitating Application Discovery and Use
    • 4.5.2 Extended Functionality
    • 4.5.3 Improved Quality of Service

5 New Business Collaboration (Telco 2.0)

  • 5.1 Introduction
  • 5.2 Cloud Services for OTT Players
  • 5.3 Wider Distribution of APIs
  • 5.4 OTT Services Incubator

6 Considerations for Partnering

  • 6.1 Introduction
  • 6.2 MNO Characteristics
  • 6.3 OTT Characteristics
  • 6.4 Types of Partnership
  • 6.5 Quantifying Benefits for Both Parties

7 Key Findings

8 Recommendations

Appendix - Feedback Questions

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