市場調査レポート

モバイルバンキング/マネー:先進国市場での収益機会

Mobile Banking and Money - Revenue Opportunities in Developed Markets

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 297916
出版日 ページ情報 英文 70 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.95円で換算しております。
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モバイルバンキング/マネー:先進国市場での収益機会 Mobile Banking and Money - Revenue Opportunities in Developed Markets
出版日: 2014年03月21日 ページ情報: 英文 70 Pages
概要

モバイル金融サービスの提供は、世界各国の通信オペレーターにとって良い収益機会になると長年考えられてきました。しかし、投資収益を確実に手に入れた企業はまだ出現していません。モバイル金融サービスの提供には、多数の企業で構成される巨大で複雑なエコシステム(サービス体系)が必要となります。オペレーター各社は、構築されるソリューションの中で自社の利益を確保するか、単なる傍観者に留まるかを選択する必要に迫られています。

当レポートでは、先進国のモバイル金融サービス(モバイルバンキング・モバイルマネー)市場における通信オペレーターの将来的な収益機会と、その実現化のための取り組みや課題について分析し、事業形態の内訳や、これまでの代表的事例、注目すべき動向と具体的事例、市場関係者(通信オペレーター、金融機関など)への提言などの内容を取りまとめて、概略以下の構成でお届けします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

  • 分析の背景事情
  • 当レポートの分析内容
  • 為替レート
  • 追加的な質問とフィードバック

第3章 移動体通信事業者(MNO)とモバイルバンキング/マネー

  • イントロダクション
  • モバイルバンキング
    • 銀行主導型モバイルバンキング
    • オペレーター主導型モバイルバンキング
    • 合弁事業方式のモバイルバンキング
    • オペレーター独自のモバイルバンキング
  • モバイルマネー
    • 銀行主導型モバイルマネー
    • オペレーター主導型モバイルマネー
    • 合弁事業方式のモバイルマネー
    • オペレーター独自のモバイルマネー
    • その他の形態のモバイルマネー

第4章 モバイル金融サービスの経験

  • イントロダクション
  • Isis Mobile Wallet
  • おサイフケータイ
  • O2 Wallet
  • Paybox Austria
  • Google Wallet

第5章 モバイル金融サービスの傾向

  • イントロダクション
  • ニッチ市場への注目:T-Mobile Money(米国)
    • 背景事情
    • サービス内容
    • 収益機会
  • 事業提携:Sixdots(ベルギー)
  • 国際的なプラットフォーム:Vodafone Wallet
  • モバイル金融サービスの実現技術:Sprint Pinsight Touch NFC Platform(米国)

第6章 主な分析結果

第7章 提言

付録:フィードバック用の質問事項

目次

Offering mobile financial services has long been considered as a revenue opportunity for operators - yet few have secured a significant return on investment in this area.

The provision of mobile financial services depends on a large and complex eco-system of diverse players, all vying for a stake in the market. Operators need to secure their stake or risk becoming a bystander in the resultant solutions. This report looks at what operators in developed markets have been doing to unlock the potential of mobile financial services, specifically in the areas of mobile banking and mobile money.

It also serves to highlight some of the challenges in this area and provides recommendations for operators in terms of financial services initiatives going forward.

Table of Contents

1. Overview

2. Introduction

  • 2.1. Background to the Report
  • 2.2. Report Content
  • 2.3. Currency and Conversions
  • 2.4. Further Questions and Feedback

3. MNOs and Mobile Banking and Money

  • 3.1. Introduction
  • 3.2. Mobile Banking
    • 3.2.1. Bank-led Banking
    • 3.2.2. Operator-led Banking
    • 3.2.3. Joint Venture Banking
    • 3.2.4. Operator-owned Banking
  • 3.3. Mobile Money
    • 3.3.1. Bank-led Mobile Money
    • 3.3.2. Operator-led Mobile Money
    • 3.3.3. Mobile Money Joint Venture
    • 3.3.4. Operator-owned Mobile Money
    • 3.3.5. Other-led Mobile Money

4. Experiences in Mobile Financial Services

  • 4.1. Introduction
  • 4.2. Isis Mobile Wallet
  • 4.3. Osaifu-Keitai
  • 4.4. O2 Wallet
  • 4.5. Paybox Austria
  • 4.6. Google Wallet

5. Trends in Mobile Financial Services

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. Niche Focus - T-Mobile Money - USA
    • 5.2.1. Background
    • 5.2.2. Service Description
    • 5.2.3. Revenue Opportunity
  • 5.3. Collaboration - Sixdots - Belgium
    • 5.3.1. Background
    • 5.3.2. Service Description
    • 5.3.3. Revenue Opportunity
  • 5.4. Global Platform - Vodafone Wallet
    • 5.4.1. Background
    • 5.4.2. Service Description
    • 5.4.3. Revenue Opportunity
  • 5.5. Mobile Financial Services Enabling - Sprint Pinsight Touch NFC Platform - USA
    • 5.5.1. Background
    • 5.5.2. Service Description
    • 5.5.3. Revenue Opportunity

6. Key Findings

7. Recommendations

Appendix - Feedback Questions

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