市場調査レポート

世界の通信オペレーターのモバイルマネーへのアプローチ

Operator Approaches to Mobile Money

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 256521
出版日 ページ情報 英文 35 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=106.71円で換算しております。
Back to Top
世界の通信オペレーターのモバイルマネーへのアプローチ Operator Approaches to Mobile Money
出版日: 2012年11月30日 ページ情報: 英文 35 Pages
概要

全世界のモバイルペイメントによる取引総額(製品・サービス売買・送金・NFC(近距離無線通信)取引などの合計額)は、2012〜2017年の間に4倍に増加し、2017年には13億米ドル(1億ユーロ)以上に達すると予想されています。現在までにいくつかのモバイルマネーが導入されていますが、成功を収めた事例は少なく、またそのアプローチも一様ではありません。

当レポートでは、世界各国におけるモバイルマネー市場の成功事例と将来展望について分析し、モバイルマネーの発展の要因(需要・供給サイドからの観点)や、先進国・新興国におけるモバイルペイメントの事例(背景事情・サービス内容・実績・教訓)を調査すると共に、今後の発展にむけた提言を盛り込んで、概略以下の構成でお届けします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

  • 分析の背景
  • 分析内容
  • 為替レート
  • 追加の質問とフィードバック

第3章 モバイルマネーと市場の発展

  • モバイルマネー需要への市場影響要因
    • 銀行未利用人口の規模
    • 決済オプションの利用可能性
    • 支払い条件の複雑化
    • 相互運用性
    • 信頼性
  • モバイルマネー供給への市場影響要因
    • 規制環境
    • 各企業の関心
    • 技術標準
    • 事業事例

第4章 新興国市場のモバイルマネー

  • M-PESA(ケニア)
  • MTN MobileMoney(ウガンダ)
  • SMART Money(フィリピン)
  • TchoTcho Mobile(ハイチ)

第5章 先進国市場のモバイルマネー

  • Isis Mobile Wallet(米国)
  • おサイフケータイ(日本)
  • O2 Wallet(英国)
  • Paybox(オーストリア)
  • Google Wallet(米国)

第6章 結論と提言

付録:フィードバック用質問

目次

The number of mobile money initiatives around the world is growing, yet there is still no single approach to mobile money that appears to be winning out. In August 2012, Juniper Research published a report that predicted that the total value of mobile payments for digital and physical goods, money transfers and near field communications transactions would be more than $1.3 billion (EUR 1 billion) by 2017. This represents a fourfold growth from 2012 to 2017.

Mobile operators are uniquely positioned to take advantage of the opportunity that mobile payments represents, however few have managed to do so successfully to date. Mobile Market Development's analysis of operator approaches to mobile money shows how operators can participate in and benefit from the deployment of mobile money. It also highlights the challenges that some operators have faced when entering this market.

This report summarises mobile money service offerings with a view to isolating the learning from each different approach.

Table of Contents

1. Overview

2. Introduction

  • 2.1. Background to the Report
  • 2.2. Report Content
  • 2.3. Currency and Conversions
  • 2.4. Further Questions and Feedback

3. Mobile Money and Market Development

  • 3.1. Market Factors Influencing Mobile Money Demand
    • 3.1.1. Size of Unbanked Population
    • 3.1.2. Availability of Payment Options
    • 3.1.3. Sophistication of Payment Requirements
    • 3.1.4. Interoperability
    • 3.1.5. Trust
  • 3.2. Market Factors Influencing Mobile Money Supply
    • 3.2.1. Regulatory Environment
    • 3.2.2. Competitor Interest
    • 3.2.3. Technology Standards
    • 3.2.4. Business Case

4. Mobile Money in Developing Markets

  • 4.1. M-PESA in Kenya
    • 4.1.1. Background
    • 4.1.2. Service
    • 4.1.3. Performance
    • 4.1.4. Lessons Learned
  • 4.2. MTN MobileMoney in Uganda
    • 4.2.1. Background
    • 4.2.2. Service
    • 4.2.3. Performance
    • 4.2.4. Lessons Learned
  • 4.3. SMART Money in the Philippines
    • 4.3.1. Background
    • 4.3.2. Service
    • 4.3.3. Performance
    • 4.3.4. Lessons Learned
  • 4.4. TchoTcho Mobile in Haiti
    • 4.4.1. Background
    • 4.4.2. Service
    • 4.4.3. Performance
    • 4.4.4. Lessons learned

5. Mobile Money in Developed Markets

  • 5.1. Isis Mobile Wallet in the USA
    • 5.1.1. Background
    • 5.1.2. Service
    • 5.1.3. Performance
    • 5.1.4. Lessons Learned
  • 5.2. Osaifu-Keitai in Japan
    • 5.2.1. Background
    • 5.2.2. Service
    • 5.2.3. Performance
    • 5.2.4. Lessons Learned
  • 5.3. O2 Wallet in the UK
    • 5.3.1. Background
    • 5.3.2. Service
    • 5.3.3. Performance
    • 5.3.4. Lessons Learned
  • 5.4. Paybox in Austria
    • 5.4.1. Background
    • 5.4.2. Service
    • 5.4.3. Performance
    • 5.4.4. Lessons Learned
  • 5.5. Google Wallet in the USA
    • 5.5.1. Background
    • 5.5.2. Service
    • 5.5.3. Performance
    • 5.5.4. Lessons Learned

6. Conclusions and Recommendations

Appendix - Feedback Questions

Back to Top