市場調査レポート

MNO(モバイルネットワークオペレーター)のアプリケーションストア

MNO App Stores

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 253257
出版日 ページ情報 英文 24 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.95円で換算しております。
Back to Top
MNO(モバイルネットワークオペレーター)のアプリケーションストア MNO App Stores
出版日: 2012年10月26日 ページ情報: 英文 24 Pages
概要

当レポートでは、アプリケーションストア市場における主な発展動向について調査し、MNOとアプリケーションストアおよびディベロッパーコミュニティ関係の性質の変化、アプリケーションストアのエコシステムにおけるMNOの将来の役割、避けるべき落とし穴とアプリケーションの機会などについてまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

第3章 発展&動向

  • Appleのアプリケーションストアは、収益、顧客意識およびディベロッパーエンゲージメントが大部分を占める
  • Android市場はGoogle Play Storeに
  • Amazonの市場参入
    • 今日の無料アプリ
  • Facebook App Center
  • HTML5、ウェブアプリケーションおよびクロスプラットフォームツール
  • RIM、MicrosoftおよびNokiaのアプリケーションストア
  • 現在のアプリケーションストア範囲

第4章 MNO、アプリケーションストアおよびディベロッパー

  • アプリケーションストアの運命は、端末プラットフォームの売上および市場シェアと密接に結びつく
  • WAC(Wholesale Applications Community)の崩壊
  • VodafoneはAndroid App Store のAppSelect を閉鎖

第5章 サマリー&提案

  • MNOはディベロッパーコミュニティへの関与に相次いで失敗
  • MNOは消費者向けアプリケーションストアの所有競争に敗北
  • 途上国市場のMNOには成功するアプリケーションストア開発への余地が残される
  • 消費者向けアプリケーションストアに勝てなかったら、それに参加すること

付録:質問のフィードバック

目次

Abstract

Since the beginning of this century, developers have been writing and selling software for mobile devices. Channels to market and the fortunes of the players in the apps ecosystem have changed for a number of reasons: major gains for some players; mixed outlooks for many; the appearance of new and credible competitors, and the demise of others.

Mobile network operators have demonstrated a mixed track record in engaging the developer community in a lasting and mutually beneficial way. By addressing customers through the app stores on their devices, vendors like Apple and Google were able to engage developers directly. A high-profile MNO-led app stores platform initiative foundered, and major MNO groups have decided to abandon their own app store programs as vendors' app stores meet customers' and developers' wants and needs.

This report builds on the findings presented in App Stores: MNO Market Development Strategies (July 2011), adding coverage of the key developments in the app stores arena over the previous year and the changing nature of MNOs' relationships with app stores and the developer community that supports them. The report concludes with observations for MNOs' future role in the app stores ecosystem, with guidance on traps to be avoided and some app store opportunities that MNOs are very well positioned to address.

Table of Contents

1 Overview

2 Introduction

  • 2.1 Background to the Report
  • 2.2 Report Content
  • 2.3 Currency and Conversions
  • 2.4 Further Questions and Feedback

3 Developments & Trends

  • 3.1 Apple's App Store Dominates by Revenue, Customer-Awareness and Developer Engagement
  • 3.2 Android Market Becomes Google Play Store
  • 3.3 Amazon Enters the Market
    • 3.3.1 Free App of the Day
  • 3.4 Facebook App Center
  • 3.5 HTML5, Web Apps and Cross-Platform Tools
  • 3.6 RIM, Microsoft and Nokia's App Stores
  • 3.7 Current Breadth of App Stores

4 MNOs, App Stores & Developers

  • 4.1 App Stores' Fortunes Closely Tied to Handset Platforms' Sales and Market Shares
  • 4.2 Demise of Wholesale Applications Community (WAC)
  • 4.3 Vodafone Closes AppSelect Android App Store

5 Summary & Recommendations

  • 5.1 MNOs Have Consistently Failed to Engage the Developer Community
  • 5.2 MNOs Have Lost the Race to Own the App Store for Consumers
  • 5.3 There is Scope for Developing Market MNOs to Develop Successful App Stores
  • 5.4 If You Can't Beat Consumer App Stores - Join Them

Appendix - Feedback Questions

Back to Top