市場調査レポート

医療・教育・ソーシャルネットワーク:新興市場におけるモバイル付加価値サービス

Health, Education & Social Networks Mobile VAS in Emerging Markets

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 233442
出版日 ページ情報 英文 35 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=105.69円で換算しております。
Back to Top
医療・教育・ソーシャルネットワーク:新興市場におけるモバイル付加価値サービス Health, Education & Social Networks Mobile VAS in Emerging Markets
出版日: 2012年03月07日 ページ情報: 英文 35 Pages
概要

新興地域市場には、付加価値サービスの大きな市場機会があります。医療、教育、ソーシャルネットワーキングなどの領域での固定インフラの限界、PCの低い普及率の問題、財源の不足などどいった複合的な要因から、新興地域市場では、携帯電話によるシンプルなソリューションの提供が大きな影響をもたらす可能性があります。

当レポートでは、新興地域市場におけるモバイル付加価値サービス(VAS)の動向について主要サービス区分(医療・教育・ソーシャルネットワーキング)別に調査分析し、市場成長推進因子、課題、オペレーターの役割、革新的サービスの導入事例、提言などをまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

第3章 モバイルヘルス(mHealth)

  • 概要
  • TelenorによるTeleDoctor(パキスタン)
  • SwitchboardのMDNet Program
  • mPedigree Program

第4章 モバイルエデュケーション(mEducation)

  • 概要
  • MobilinkのSMSによる読み書き習得イニシアチブ
  • Elimu Kwa Teknolojia(タンザニア)
  • Orangeによる無料Wikipediaアクセス(アフリカ・中東)

第5章 モバイルソーシャルネットワーキング

  • 概要
  • 「Facebook for Every Phone」アプリ
  • TIMソーシャルネットワーキングサービス(ブラジル)
  • OrangeのFacebookアクセスの多角的アプローチ
  • SIMでのFacebook(Telecom Personal)

第6章 主要調査結果・提言

  • モバイルヘルス
  • モバイルエデュケーション
  • モバイルソーシャルネットワーキング

付録

目次

Abstract

Emerging markets represent a major opportunity for Value Added Services. In areas such as healthcare, education and social networking, the combination of limitations in fixed infrastructure, low PC penetration and lack of financial resources mean that simple solutions delivered over basic or feature mobile phones can make a real difference within communities and within the national economies of these emerging market areas. MNOs that help to deploy and support VAS in these areas are fulfilling a social obligation at the same time as generating income for themselves and facilitating growth in the future as the economic impact of the services improves national wealth.

In this report we analyse each of the mobile VAS segments above covering aspects such as market drivers, challenges, operators' roles and innovative service deployment. The report concludes with a set of practical recommendations.

Table of Contents

1 Overview

2 Introduction

  • 2.1 Background to the Report
  • 2.2 Report Content
  • 2.3 Currency and Conversions
  • 2.4 Further Questions and Feedback

3 M-Health

  • 3.1 Overview
  • 3.2 TeleDoctor by Telenor in Pakistan
  • 3.3 Switchboard MDNet Program
  • 3.4 mPedigree Program

4 M-Education

  • 4.1 Overview
  • 4.2 Mobilink SMS for Literacy Initiative
  • 4.3 Elimu Kwa Teknolojia in Tanzania
  • 4.4 Free Wikipedia Access by Orange in Africa and ME

5 Mobile Social Networking

  • 5.1 Overview
  • 5.2 Facebook for Every Phone App
  • 5.3 TIM Social Networking Services in Brazil
  • 5.4 Orange Multi-Faceted Approach for Facebook Access in AMEA Region
  • 5.5 Facebook on a SIM by Telecom Personal

6 Key Findings & Recommendations

  • 6.1 M-Health
  • 6.2 M-Education
  • 6.3 Mobile Social Networks

Appendix - Feedback Questions

Back to Top