市場調査レポート

モバイルブロードバンド料金への顧客の不満とその解消

Addressing Customer Discomfort with Mobile Broadband Pricing

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 196783
出版日 ページ情報 英文 29 pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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モバイルブロードバンド料金への顧客の不満とその解消 Addressing Customer Discomfort with Mobile Broadband Pricing
出版日: 2011年05月31日 ページ情報: 英文 29 pages
概要

当レポートでは、モバイルデータユーザーのモバイルブロードバンド料金に対する不満について調査分析し、不満の根本原因、現在の解決法、顧客と収益の保持につながる将来のための料金設定方法などをまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

第3章 モバイルデータ利用の分類

  • イントロダクション
  • モバイルデータの各種区分

第4章 顧客の不満と現在のソリューション

  • イントロダクション
  • 非現実的な比較による不満
  • 現在の料金モデル
  • 現在のソリューション:モバイルブロードバンドの価値の再定義
    • モバイル通信料金の重心のシフト
    • 定額制から無制限、階層制へ
    • AmazonのKindleによるすべて込みのモバイルデータ料金
  • 変化を続ける標的への狙い

第5章 不満は解消できるか

  • イントロダクション
  • 顧客の不満を解消する各種アプローチの効果
  • ライフステージ/市場区分別のアプローチ
    • フリーエージェント層
    • ケアフリー層
    • ケアリング層
    • エンプティネスト層
    • シニア層

第6章 総論・提言

  • 総論
  • 提言

付録

目次

Unfortunately for MNOs, customer dissatisfaction with mobile broadband pricing is the tip of an iceberg of concerns about bandwidth and performance. Customers resent paying additional fees for a mobile broadband service that is unusable during peak hours or unusable when they need it most (for example, to look up a train timetable, find nearby friends, or check live traffic conditions for their journey home).

Unreasonable expectations from users are compounded by the fact that revenues generated from mobile broadband subscriptions risk falling far short of what is required to fund investment in the network to improve service and avoid congestion - which is getting worse as mobile data usage grows exponentially once smartphone penetration hits 30% of the base.

The dilemma for operators is that the pricing they need to fund the network may cause users to limit usage and look for alternative solutions, which could result in permanently lost revenues for MNOs.

This report looks at the issues currently causing discomfort among mobile data users and how MNOs can price mobile broadband in the future so that customers remain comfortable and generating revenue.

Table of Contents

1. Overview

2. Introduction

  • 2.1. Background to the Report
  • 2.2. Report Content
  • 2.3. Currency and Conversions
  • 2.4. Further Questions and Feedback

3. Segmenting Mobile Data Usage

  • 3.1. Introduction
  • 3.2. Mobile Data Segmentation

4. Customer Discomfort and Current Solutions

  • 4.1. Introduction
  • 4.2. Discomfort Due to Unrealistic Comparisons
  • 4.3. Current Pricing Models
  • 4.4. Current Solutions - Reframing the Value of Mobile Broadband
    • 4.4.1. Shifting the Centre of Gravity for Mobile Telecoms Pricing
    • 4.4.2. From Unmetered to ' Unlimited' to Tiered
    • 4.4.3. All-inclusive Mobile Data with Amazon' s Kindle
  • 4.5. Hitting a Moving Target

5. Has Discomfort Been Addressed?

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. Effectiveness of Approaches in Addressing Customer Discomfort
  • 5.3. Approach by Life Stage/Segment
    • 5.3.1. Free Agent Group
    • 5.3.2. Carefree Group
    • 5.3.3. Caring Group
    • 5.3.4. Empty Nest Group
    • 5.3.5. Senior Group

6. Conclusions & Recommendations

  • 6.1. Conclusions
  • 6.2. Recommendations

Appendix - Feedback Questions

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