市場調査レポート

モバイルマネーとマイクロファイナンスサービス

Mobile Money and Microfinance Services

発行 Mobile Market Development Ltd 商品コード 140087
出版日 ページ情報 英文 38 PAGES
納期: 即日から翌営業日
価格
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モバイルマネーとマイクロファイナンスサービス Mobile Money and Microfinance Services
出版日: 2010年11月30日 ページ情報: 英文 38 PAGES

当商品の販売は、2016年07月01日を持ちまして終了しました。

概要

モバイルマネーとマイクロファイナンス(小口金融)サービスは、市場ごとにその内容や規模が大きく異なりますが、ますます重要になってきています。

当レポートでは、市場ごとのモバイルマネーとマイクロファイナンスサービスの選択肢を提示し、サービスの有効性や市場に影響を与える要因などについて分析し、モバイル通信事業者(MNO)向けに、モバイルマネーとマイクロファイナンス市場の障害を克服し、市場機会を得るための結論と提言をまとめて、概略以下の構成でお届けいたします。

第1章 概要

第2章 イントロダクション

第3章 モバイルマネー市場

  • サービスの範囲
  • 新興・先進市場におけるサービスの発展に影響を与える要因
  • モバイルオペレーターの役割の違い

第4章 銀行口座を保有しない「unbanked」向けのマイクロファイナンスサービス

  • 概要
  • マイクロファイナンスサービスにおけるモバイルオペレーターの主な役割
  • 新興市場におけるサービス導入
  • マイクロファイナンスサービスの水準
  • 重要な成功要因
  • Telenor社とTameer銀行によるEasypaisaサービス

第5章 国際送金サービス

  • イントロダクション
  • 移民と送金
  • Western Unionがモバイルオペレーターと提携
  • GCASHによる国際送金

第6章 先進市場におけるモバイルマネー

  • イントロダクション
  • 成熟したイタリア市場におけるMVNOの発展
  • O2マネー
  • カナダにおけるZoompass提携

第8章 総論・提言

目次

Mobile money and microfinance services are becoming increasingly important, although the execution and scale of service deployed vary significantly across different markets.

In developing markets, several operators have already risen to the challenge of leveraging their penetration within urban and rural societies to bring life-changing facilities to previously unbanked populations. Meanwhile in developed markets, operators are in danger of having little to do other than providing connectivity and bandwidth in the supply of mobile money services to a sophisticated and well-served population.

In both cases, operators need to understand clearly the needs within the markets they serve, as there is no standard offer template that can be used for mobile money service deployments. Failure to understand and meet the local needs could result in serious marginalisation as other operators and service providers will fill the gap.

In this report we present a selection of advanced mobile money and microfinance services across different markets and analyse the different factors affecting the level of service availability and market impact. The report concludes with a set of conclusions and recommendations for MNOs aimed at helping them overcome market barriers and exploit opportunities in the mobile money and microfinance market space.

Table of Contents

1. Overview

2. Introduction

  • 2.1. Background to the Report
  • 2.2. Report Content
  • 2.3. Currency and Conversions

3. The Mobile Money Market

  • 3.1. Range of Services
  • 3.2. Factors Affecting Service Development in Emerging and Developed Markets
  • 3.3. Differences in Mobile Operators' Roles

4. Microfinance Services for the ' Unbanked' and Beyond

  • 4.1. Overview
  • 4.2. Mobile Operators' Leading Role in Microfinance Services
  • 4.3. Service Implementations across Emerging Markets
  • 4.4. Level of Microfinance Service Provided
  • 4.5. Critical Success Factors
  • 4.6. easypaisa Service by Telenor and Tameer Bank
    • 4.6.1. Market Overview
    • 4.6.2. easypaisa Development
      • 4.6.2.1. Pre-launch Phase
      • 4.6.2.2. Teaser Campaign
      • 4.6.2.3. Distribution Network
      • 4.6.2.4. Service Evolution Timeline
    • 4.6.3. Current Service Offer & Charges
    • 4.6.4. Service Impact

5. International Remittance Services

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. Migrants and Remittances
  • 5.3. Western Union Partnerships with Mobile Operators
  • 5.4. GCASH Remit International
    • 5.4.1. Success Factors

6. Mobile Money in Developed Markets

  • 6.1. Introduction
  • 6.2. MVNO Leading Deployment in Mature Italian Market
    • 6.2.1. Market Overview
    • 6.2.2. Movincom Consortium
    • 6.2.3. PosteMobile: the MVNO with Financial Credentials
      • 6.2.3.1. Company Background and Market Positioning
      • 6.2.3.2. Poste Italiane Core Financial Products
      • 6.2.3.3. PosteMobile Semplifica Services
      • 6.2.3.4. Success Factors and Impact
  • 6.3. O2 Money
  • 6.4. The Zoompass Partnership in Canada

7. Key Findings & Recommendations

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