市場調査レポート

大規模公開オンライン講座 (MOOC) :2016年〜2020年

Massive Open Online Course (MOOC) 2016 - 2020

発行 Mind Commerce 商品コード 352626
出版日 ページ情報 英文 102 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=102.95円で換算しております。
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大規模公開オンライン講座 (MOOC) :2016年〜2020年 Massive Open Online Course (MOOC) 2016 - 2020
出版日: 2016年02月19日 ページ情報: 英文 102 Pages
概要

大規模公開オンライン講座 (MOOC) とは、多くの学習者が集合的・相互作用的な方法で参加・学習する形態のE-ラーニング (電子学習) のことを指します。コンテンツ (教材) は講座単位で、またはサブスクリプション方式でWeb配信されます。MOOCの独自の特徴・機能として、参加者の規模の大きさやソーシャルネット上での協力体制、インタラクティブなフォーラム、オープンエンド型の成果などが挙げられます。MOOCには、認証コストの低さや、受講方式の多様さ (スマートフォン/タブレット/ウェアラブル機器などへの対応、柔軟な学習経験など)、企業側の訓練費用の削減といった利点があります。また、ICTの関連から見れば、MOOCは様々な技術 (ビッグデータ、解析機能、ゲーミフィケーション、クラウドなど) の導入を促す一因にもなっています。

当レポートでは、大規模公開オンライン講座 (MOOC) の全体的な動向、2次市場、および様々な産業への影響について調査しており、世界におけるMOOC市場機会の分析、全体的な収益の予測、SaaSプロバイダー、コンサルティング収益、企業ライセンシング、および地域市場の予測など、体系的な情報を提供しています。

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 イントロダクション

  • MOOCとは?
  • MOOCの特徴
  • MOOCの発展経緯
  • E-ラーニング vs. MOOC
  • オンラインコース vs. MOOC
  • 通信教育 vs. MOOC
  • クラウドソーシング教育 vs. MOOC
  • コースアグリゲーターまたはコースディレクトリ
  • ビデオ vs. 非ビデオ型MOOC
  • CMOOC および XMOOC の共通因子

第3章 MOOC市場の動向・成長促進因子

  • 高等教育市場
  • 全体としての通信教育の需要拡大
  • 企業向け学習およびトレーニング
  • K-12レベルの教育
  • 次週型学習
  • デジタル格差の解消
  • MOOCによる学位授与
  • オープンソースソフトウェア
  • 資格認定アカデミックカレンシー
  • 採用ツール

第4章 MOOC市場の課題・成長抑制因子

第5章 MOOC市場の展開・成功要因

  • ビジネスモデル
  • 成功度の測定
  • 教師への教育
  • MOOCの開発
  • 学習能力の促進
  • 拡張型MOOC
    • 音声認識パターン
    • QRコードの活用
    • RFIDの活用
  • MOOCの認定証

第6章 企業向けMOOC

  • E-ラーニング産業の概要
    • 成長率
    • 成熟 vs. 未成熟市場
    • 従業員1人当たりのトレーニング費用
    • 成長要因
    • 世界各地での導入傾向
  • E-ラーニング産業への企業向けMOOCの影響度
  • MOOCの企業向けトレーニング・人材開発の要素
  • 企業にとってのMOOCの利点
  • 職場環境への影響度
  • トレーニング用の企業向け無料MOOC
  • MOOCの弱点
  • MOOC関連の独立事業の機会
  • MOOCと企業との提携

第7章 ゲーミフィケーションおよびMOOC

  • MOOCにおけるゲーミフィケーションとは何か
  • 学習ゲーム VS. ゲーミフィケーション
  • MOOCにおけるゲーミフィケーションの影響
  • MOOCにおけるゲーミフィケーションの科学
  • MOOCにおけるゲーミフィケーションの利点
  • MOOC向けゲーミフィケーションの設計
    • インストラクションデザインにおけるゲームの要素
    • クリエイティブなデザインの役割
    • 成形用フィードバックループ
    • 人気の高い vs. やや低いゲーミフィケーション技法
    • MOOC講座のゲーム化
    • コンテンツクリエーターによるMOOC開発のゲーム化
    • 学習者を宣伝者に変える
    • 学習者からの期待される成果

第8章 ビッグデータ分析、クラウドおよびMOOC

  • MOOCにおけるビッグデータとは何か?
  • SaaS型クラウドとビッグデータ
  • ビッグデータのエコシステムにおけるMOOC
  • ビッグデータのビジネスへの実装
  • ビッグデータの導入モデル
  • ビッグデータの目的

第9章  MOOCの修了書の分析

  • 無料の修了書
  • 有料・認証つきの修了書

第10章 MOOCの市場原理:包括的分析

  • 名門大学が主導するMOOC
  • 参加費は高いが、調整可能である
  • リスクの所在は?
  • 長期的な影響度
  • ソーシャル技術
  • 主な根本的差異
  • 高等教育への影響
  • 既存企業への脅威
  • 教授陣の役割の変化
  • リアルタイムでの成果データおよび予見的分析

第11章 社会的およびユーザー要因

  • 自己判断
  • 講座の選択
  • 社会の変化
  • 問題解決
  • 従来型狂句の強化
  • デジタル学習者のプロファイル
  • 賛成・反対意見

第12章 SMACコンバージェンスおよびMOOC産業

  • MOOC産業におけるSMAC (ソーシャル/モビリティ/アナリティクス/クラウド) の一体化
  • 教育を含む諸産業へのシナジー効果
  • ビジネス・イノベーションの役割

第13章 MOOC市場の予測

  • MOOC市場の収益額の予測
    • 世界のMOOC市場の収益
    • 世界のMOOC市場の収益:財源別
    • 世界のMOOC市場の収益:利用プラットフォーム別
    • MOOCにおけるゲーミフィケーションSaaS市場収益
    • 学生の参加者数/参加費収益:教育レベル別
    • 企業トレーニング/スポンサー収益:決済カテゴリー別
    • 収益額比較:XMOOC vs. CMOOC
    • 地域ののMOOC市場収益
  • MOOC学生数の予測
    • 世界のMOOC登録者数
    • 世界のMOOC受講者数
    • 世界のMOOC受講者数:XMOOC/CMOOC
    • 地域のMOOC受講者数
  • MOOC市場構造の予測
    • 勤労/非勤労学生の比率
    • MOOCの男女比率
    • MOOC学生の比率:大学/企業
    • 世界各国の学生のMOOC参加比率
    • MOOCの学生比率:利用プラットフォーム別
    • MOOC学生/従来型E-ラーニング学生の平均年齢
    • MOOC講座の達成率/未達成率
    • MOOC学生の脱落段階
    • モバイルラーニングの利用時間
    • 「単一プラットフォームで複数の講座を修了する傾向」と「複数のプラットフォームを修了する傾向」の対比
  • 企業向けMOOCの分析 企業のMOOCに対する考え方
    • MOOCと従来型訓練の、従業員1人当たり収益額増加率への影響
    • MOOCのコスト構造への影響
    • MOOC訓練の企業全体にとっての利点

第14章 地域のMOOC市場分析

  • 北米
  • ラテンアメリカ
  • 欧州
  • アジア太平洋地域
  • 中東
  • アフリカ

第15章 E-ラーニングにおけるベンチャー資金

第16章 MOOCベンダーの分析

CODECADEMY ▼COURSERA ▼EDX ▼FUTURELEARN ▼APPLE WITH ITUNES U ▼MOOC2DEGREE ▼SAYLOR ACADEMY ▼2U ▼STRAIGHTERLINE ▼UDACITY ▼UDEMY ▼CENGAGE LEARNING ▼DEGREED ▼STUDY.COM ▼ELSEVIER EDUCATION ▼EMBANET-COMPASS, LLC ▼INSTRUCTURE INC. ▼KHAN ACADEMY ▼LYNDA.COM ▼PIAZZA TECHNOLOGIES, INC. ▼PROCTORU INC. ▼SMARTTHINKING INC. ▼IVERSITY.ORG ▼NOVOED ▼PEER 2 PEER UNIVERSITY ▼PIER ▼VEDUCA ▼COURSETALK ▼MOODLE

第17章 結論・提言

  • コンテンツ/ソリューションプロバイダーへの提言 新たな販売機会
    • 講座の創出とその他のサービス
    • 教育上のサポートの提供
    • 解析ツール

図表

目次

Massive Open Online Courses (MOOC) represents a distance-based approach to eLearning wherein many students may participate in a highly collaborative and interactive fashion. Course contents are distributed using web platform under a per-course or subscription model. The unique feature/functionality of MOOC is mass participation, social collaborations, interactive forums, and open-ended outcomes.

There are a few key market factors to consider with MOOC including low cost certification, leveraging various technologies (data everywhere, smartphone, tablet and wearable device proliferation, flexible learning experience, etc.), costs reduction for corporate training, and others. Arguably, one of the main growth drivers of today's MOOC industry is cost reduction for Learning and Development (L&D) programs at major corporations. Important to the ICT ecosystem, MOOC adoption is contributing to development and adoption of various technologies and solutions including Big Data, Analytics, Gamification, and Cloud.

This research provides an assessment of overall MOOC trends, sub-sectors, and impact on diverse industries. The report analyzes the global MOOC market opportunity and forecasts overall revenue as well as SaaS providers, independent student's course subscription, consulting revenue and corporate licensing. Regional projections include North America, Latin America, APAC, Europe, Middle East, and Africa.

Target Audience:

  • MOOC companies
  • Gamification companies
  • Executives and IT leaders
  • LMS and eLearning providers
  • Consumer electronics companies
  • Telecom and ICT solution providers
  • Corporate training service providers
  • Enterprise L&D executives and managers

Table of Contents

1.0 EXECUTIVE SUMMARY

2.0 INTRODUCTION

  • 2.1 WHAT IS MOOC?
  • 2.2 FEATURES OF MOOC
  • 2.3 HISTORICAL DEVELOPMENT OF MOOC
  • 2.4 E-LEARNING VS. MOOC
  • 2.5 ONLINE COURSE VS. MOOC
  • 2.6 DISTANCE EDUCATION VS. MOOC
  • 2.7 CROWDSOURCED EDUCATION VS. MOOC
  • 2.8 COURSE AGGREGATOR OR COURSE DIRECTORIES
  • 2.9 VIDEO VS. NON-VIDEO MOOC
  • 2.10 CMOOC AND XMOOC
  • 2.11 COMMON FACTORS AMONG CMOOC AND XMOOC

3.0 MOOC MARKET TREND AND GROWTH DRIVER

  • 3.1 HIGHER EDUCATION MARKETPLACE
  • 3.2 GROWTH OF DEMAND OF DISTANCE LEARNING AS A WHOLE
  • 3.3 CORPORATE LEARNING AND TRAINING
  • 3.4 K-12 LEVEL EDUCATION
  • 3.5 SELF-PACED LEARNING
  • 3.6 FILLING THE DIGITAL GAP
  • 3.7 MOOC GRADUATE DEGREE
  • 3.8 OPEN SOURCE SOFTWARE
  • 3.9 CREDENTIAL ACADEMIC CURRENCY
  • 3.10 RECRUITMENT TOOLS

4.0 MOOC MARKET CHALLENGES AND LIMITATIONS

5.0 MOOC MARKET DEVELOPMENT AND SUCCESS FACTORS

  • 5.1 BUSINESS MODEL
  • 5.2 MEASURING SUCCESS
  • 5.3 TEACHING THE TEACHERS
  • 5.4 DEVELOPING MOOC
  • 5.5 MOTIVATING FACULTY
  • 5.6 AUGMENTED MOOC
    • 5.6.1 VOICE ACTIVATED PATTERN
    • 5.6.2 USING QR CODES
    • 5.6.3 USING RFID
  • 5.7 MOOC CREDENTIAL

6.0 CORPORATE MOOC

  • 6.1 E-LEARNING INDUSTRY OVERVIEW
    • 6.1.1 GROWTH RATE
    • 6.1.2 MATURE VS. NON-MATURE MARKET
    • 6.1.3 PER EMPLOYEE TRAINING EXPENSES
    • 6.1.4 GROWTH FACTORS
    • 6.1.5 ADOPTION TREND IN DIVERSE AREAS
  • 6.2 IMPACT OF CORPORATE MOOC ON E-LEARNING INDUSTRY
  • 6.3 MOOC ELEMENTS FOR CORPORATE LEARNING & DEVELOPMENT
  • 6.4 BENEFITS OF MOOC FOR ORGANIZATION
  • 6.5 IMPACT ON WORKPLACE ENVIRONMENT
  • 6.6 FREE CORPORATE MOOC FOR TRAINING
  • 6.7 THE UGLY FACE OF MOOC
  • 6.8 INDEPENDENT BUSINESS OPPORTUNITIES AROUND MOOC
  • 6.9 MOOC ALLIANCE WITH COMPANY

7.0 GAMIFICATION AND MOOC

  • 7.1 WHAT IS GAMIFICATION IN MOOC
  • 7.2 LEARNING GAME VS. GAMIFICATION
  • 7.3 INFLUENCE OF GAMIFICATION IN MOOC
  • 7.4 SCIENCE IN GAMIFICATION IN MOOC
  • 7.5 BENEFITS OF GAMIFICATION IN MOOC
  • 7.6 DESIGNING GAMIFICATION FOR MOOC
    • 7.6.1 GAME ELEMENTS FOR INSTRUCTIONAL DESIGN
    • 7.6.2 ROLE OF CREATIVE DESIGN
    • 7.6.3 FORMATIVE FEEDBACK LOOP
    • 7.6.4 FAVORITE VS. LESS FAVORITE GAMIFICATION TECHNIQUES
    • 7.6.5 GAMIFY MOOC COURSE
    • 7.6.6 GAMIFY MOOC DEVELOPMENT FOR CONTENT CREATORS
    • 7.6.7 MAKE LEARNER EVANGELIST
    • 7.6.8 EXPECTED OUTCOME FROM LEARNERS

8.0 BIG DATA ANALYTICS, CLOUD AND MOOC

  • 8.1 WHAT IS BIG DATA IN MOOC?
  • 8.2 SAAS CLOUD AND BIG DATA
  • 8.3 MOOC IN BIG DATA ECOSYSTEM
  • 8.4 BIG DATA IMPLICATION TO BUSINESS
  • 8.5 BIG DATA IMPLEMENTATION MODEL
  • 8.6 BIG DATA PURPOSE

9.0 MOOC CERTIFICATE ANALYSIS

  • 9.1 FREE CERTIFICATE
  • 9.2 PAID VERIFIED CERTIFICATE

10.0 MOOC MARKET FORCES: A COMPREHENSIVE ANALYSIS 55

  • 10.1 MOOC LEAD BY ELITE UNIVERSITIES
  • 10.2 HIGH COST INVOLVEMENT BUT SCALABLE
  • 10.3 WHERE IS THE RISK?
  • 10.4 LONG-TERM IMPACT
  • 10.5 SOCIAL TECHNOLOGIES
  • 10.6 KEY FUNDAMENTAL DIFFERENCES
  • 10.7 IMPACT ON HIGHER EDUCATION
  • 10.8 THREATS TO INCUMBENTS
  • 10.9 CHANGING FACULTY ROLES
  • 10.10 REAL-TIME OUTCOME DATA AND PREDICTIVE ANALYTICS

11.0 SOCIAL AND USER FACTORS

  • 11.1 SELF-JUDGMENT
  • 11.2 COURSE SELECTION
  • 11.3 SOCIETAL CHANGE
  • 11.4 SOLVING PROBLEM
  • 11.5 ENHANCE TRADITIONAL EDUCATION
  • 11.6 PROFILE OF DIGITAL LEARNERS
  • 11.7 PROS VS. CONS

12.0 SMAC CONVERGENCE AND MOOC INDUSTRY

  • 12.1 SMAC CONVERGENCE IN MOOC INDUSTRY
  • 12.2 THE SYNERGIC IMPACT ON INDUSTRY VERTICAL INCLUDING EDUCATION
  • 12.3 ROLE TO BUSINESS INNOVATION

13.0 MOOC MARKET PROJECTIONS

  • 13.1 MOOC MARKET REVENUE PROJECTIONS
    • 13.1.1 GLOBAL MOOC MARKET REVENUE 2016 - 2020
    • 13.1.2 GLOBAL MOOC REVENUE BY SOURCES 2016 - 2020
    • 13.1.3 GLOBAL MOOC REVENUE BY CONSUMPTION PLATFORM 2016 - 2020
    • 13.1.4 GAMIFICATION SAAS MARKET REVENUE IN MOOC 2016 - 2020
    • 13.1.5 STUDENT SUBSCRIPTION/PAYMENT REVENUE BY EDUCATION LEVEL 2016 - 2020
    • 13.1.6 CORPORATE TRAINING / SPONSORSHIP REVENUE BY PAYMENT CATEGORY 2016 - 2020
    • 13.1.7 XMOOC VS. CMOOC REVENUE $ BILLION 2016 - 2020
    • 13.1.8 MOOC REGIONAL MARKET REVENUE 2016 - 2020
  • 13.2 MOOC STUDENT PROJECTIONS
    • 13.2.1 GLOBAL MOOC ENROLLMENT NUMBERS 2016 - 2020
    • 13.2.2 GLOBAL MOOC ACTIVE STUDENT 2016 - 2020
    • 13.2.3 GLOBAL MOOC ACTIVE STUDENTS BY XMOOC AND CMOOC 2016 - 2020
    • 13.2.4 REGIONAL MOOC ACTIVE STUDENTS IN MILLION 2016 - 2020
  • 13.3 MOOC DEMOGRAPHIC ANALYSIS
    • 13.3.1 WORKING VS. NON-WORKING STUDENT RATIO 2016
    • 13.3.2 MOOC GENDER RATIO 2016
    • 13.3.3 MOOC STUDENT RATIO BY COLLEGE VS. CORPORATE 2016 - 2020
    • 13.3.4 GLOBAL RATIO OF COLLEGE STUDENT PARTICIPATION IN MOOC 2016 - 2020
    • 13.3.5 MOOC STUDENT RATIO BY CONSUMPTION PLATFORM 2016 - 2020
    • 13.3.6 AVERAGE AGE OF MOOC VS. TRADITIONAL E-LEARNING STUDENT 2016
    • 13.3.7 MOOC COURSE COMPLETION VS. NON-COMPLETION RATIO 2016 -2020
    • 13.3.8 MOOC COURSE DROPOUT STAGES 2016
    • 13.3.9 M-LEARNING CONSUMPTION TIME 2016
    • 13.3.10 PROPENSITY TO COMPLETE MULTIPLE COURSES FROM SINGLE PLATFORM VS. MULTIPLE PLATFORMS 2016 - 2020
  • 13.4 CORPORATE MOOC ANALYSIS
    • 13.4.1 CORPORATE MOOC PREFERENCE 2016
    • 13.4.2 IMPACT OF MOOC VS. TRADITIONAL TRAINING ON PERCENT OF REVENUE INCREASE PER EMPLOYEE 2016
    • 13.4.3 IMPACT OF MOOC ON COST STRUCTURE 2016
    • 13.4.4 BENEFITS OF MOOC TRAINING ON COMPANY AS A WHOLE

14.0 REGIONAL MOOC MARKET ANALYSIS

  • 14.1 NORTH AMERICA
  • 14.2 LATIN AMERICA
  • 14.3 EUROPE
  • 14.4 ASIA PACIFIC
  • 14.5 MIDDLE EAST
  • 14.6 AFRICA

15.0 VENTURE CAPITAL IN E-LEARNING

16.0 MOOC VENDOR ANALYSIS

  • 16.1 CODECADEMY
  • 16.2 COURSERA
  • 16.3 EDX
  • 16.4 FUTURELEARN
  • 16.5 APPLE WITH ITUNES U
  • 16.6 MOOC2DEGREE
  • 16.7 SAYLOR ACADEMY
  • 16.8 2U
  • 16.9 STRAIGHTERLINE
  • 16.10 UDACITY
  • 16.11 UDEMY
  • 16.12 CENGAGE LEARNING
  • 16.13 DEGREED
  • 16.14 STUDY.COM
  • 16.15 ELSEVIER EDUCATION
  • 16.16 EMBANET-COMPASS, LLC
  • 16.17 INSTRUCTURE INC.
  • 16.18 KHAN ACADEMY
  • 16.19 LYNDA.COM
  • 16.20 PIAZZA TECHNOLOGIES, INC.
  • 16.21 PROCTORU INC.
  • 16.22 SMARTTHINKING INC.
  • 16.23 IVERSITY.ORG
  • 16.24 NOVOED
  • 16.25 PEER 2 PEER UNIVERSITY
  • 16.26 PIER
  • 16.27 VEDUCA
  • 16.28 COURSETALK
  • 16.29 MOODLE

17.0 CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

  • 17.1 RECOMMENDATION FOR CONTENT AND SOLUTION PROVIDER
    • 17.1.1 NEW SALES OPPORTUNITY
    • 17.1.2 COURSE CREATION AND OTHER SERVICES
    • 17.1.3 OFFERING PEDAGOGICAL SUPPORT
    • 17.1.4 ANALYTICS TOOLS

Figures

  • Figure 1: Stages of MOOC Evolution
  • Figure 2: Levels of Conversation in Different Stages of MOOC
  • Figure 3: Comparison of Features of Course Directories
  • Figure 4 Percentage of Global Education Expenditure in Sectors 2014
  • Figure 5: Corporate E-learning Growth Rates by Product
  • Figure 6: Factors Contributed to Shift to Corporate E-Learning
  • Figure 7: Corporate Online Training Modality Trend
  • Figure 8: Students Persistent in One MOOC: A Real Life Example
  • Figure 9: Big Data Framework
  • Figure 10: Three Vs of Analytics: Description vs. Attributes vs. Driver
  • Figure 11: Reduction of Data Storage Costs with Big Data and Cloud 2005 - 2016
  • Figure 12: Big Data Implementation Cycle
  • Figure 13: Purpose of Big Data Use
  • Figure 14: Free Certificate Providers of MOOC
  • Figure 15: Paid Verified Certificate Providers of MOOC
  • Figure 16: MOOC Model and Factors
  • Figure 17: Common vs. Rare Social Technologies in MOOC
  • Figure 18: Differences between Key Three MOOC Providers
  • Figure 19: Potential Impact of MOOC on Higher Education
  • Figure 20: How MOOC Threats to Incumbents
  • Figure 21: Changing Role of Faculty
  • Figure 22: Open Learning Dashboard Example for Predictive Analytics
  • Figure 23: Global MOOC Market Revenue $ Billion 2016 - 2020
  • Figure 24: Global MOOC Revenue xMOOC vs. cMOOC $ Billion 2016 - 2020
  • Figure 25: Global MOOC Enrollment Numbers in Millions 2016 - 2020
  • Figure 26: Global MOOC Active Student Number in Million 2016 - 2020
  • Figure 27: Working vs. Non-Working Student Ratio 2016
  • Figure 28: MOOC Student Ratio by Male vs. Female 2016
  • Figure 29: MOOC Student Ratio by College vs. Corporate 2016 - 2020
  • Figure 30: Ratio of Global College Student Participation in MOOC 2016 - 2020
  • Figure 31: MOOC Student Ratio by Mobile vs. Computer Platform 2016 - 2020
  • Figure 32: Average Age of MOOC Student vs. Traditional E-learning Student 2016
  • Figure 33: MOOC Completion vs. Non-Completion after Enrollment 2016 - 2020
  • Figure 34: MOOC Course Dropout Stages 2016
  • Figure 35: M-Learning Consumption Time 2016
  • Figure 36: Course Completion Multiple vs. Single Platform 2016 - 2020
  • Figure 37: Percentage of Corporate Prefer MOOC 2016
  • Figure 38: Impact of MOOC vs. Traditional Training 2016
  • Figure 39: Hot Markets in Latin America
  • Figure 40: Education Revenue of Big Players
  • Figure 41: Global Education M&A Activity
  • Figure 42: Top Ten M&A Transaction in E-learning
  • Figure 43: E-learning Fund Raising in US and Europe 2013-2014
  • Figure 44: Business Model of Coursera

Tables

  • Table 1: Difference between Learning Game and Gamification
  • Table 2: Favorite vs. Less Favorite Gamify Techniques
  • Table 3: MOOC Pros and Cons
  • Table 4: Global MOOC Revenue by Sources $ Billion 2016 - 2020
  • Table 5: Global MOOC Revenue by Consumption Platform $ Billion 2016 - 2020
  • Table 6: Global Gamification SaaS Market Revenue in MOOC $ Billion 2016 - 2020
  • Table 7: Global MOOC Student Subs/Payment Rev by Edu Level 2016 - 2020
  • Table 8: Global MOOC Corp Training/Sponsors Rev by Pay Category 2016 - 2020
  • Table 9: MOOC Regional Market Revenue by North America, Europe, APAC, ME & Africa, and Latin America $ Million 2016 - 2020
  • Table 10: Global MOOC Students by xMOOC and cMOOC in Million 2016 - 2020
  • Table 11: MOOC Active Students in North America, Europe, APAC, ME & Africa, and Latin America in Million 2016 - 2020
  • Table 12: Impact of MOOC on Cost Structure 2016
  • Table 13: Benefits of MOOC Training by Category 2016 - 2020
  • Table 14: Major MOOC Fund Raising
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