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市場調査レポート

中国のモバイルペイメント・Mコマース市場

State of Pay: Mobile Payment & m-Commerce in China 2015 Edition

発行 Maverick China Research 商品コード 289902
出版日 ページ情報 英文
納期: 即日から翌営業日
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=115.27円で換算しております。
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中国のモバイルペイメント・Mコマース市場 State of Pay: Mobile Payment & m-Commerce in China 2015 Edition
出版日: 2016年01月01日 ページ情報: 英文
概要

当レポートでは、中国のモバイルペイメント市場について調査分析し、主な問題点に焦点を当てて、新興の動向、市場の重要な変化について検証し、主要企業のプロファイルを含めて、概略以下の構成でお届けいたします。

第1章 モバイルペイメントの定義

  • ウォレットとしてのモバイル
  • プラットフォームとしてのモバイル
  • POSとしてのモバイル
  • ポイントカードとしてのモバイル
  • DCB(キャリアによる直接課金)

第2章 中国におけるEコマースの発展を形成する主な要因

  • 電子決済の出遅れ
  • 政府の規制と決済ライセンス
  • 消費者は依然として現金支払(ただし減少傾向)
  • バンクカードの発行枚数:35億枚
  • 中国のモバイルユーザー
  • モバイルインターネットユーザー:4億2,000万人
  • サードパーティ決済は選択チャネルとして残る
  • TaobaoとAlibaba Groupの独占
  • 中国の小売業の成長要素としてのEコマース

第3章 中国のモバイルペイメント市場:プラットフォームとしてのモバイル

  • Mコマースの小売ショッピング
  • 主要な決済プロバイダー

第4章 中国のモバイルペイメント市場:POSとしてのモバイル

  • 中小企業の受け入れ
  • モバイルバンキング・P2P送金
  • 主要な決済プロバイダー

第5章 中国のモバイルペイメント市場:ウォレットとしてのモバイル

  • 中国の非接触スマートカード
  • 中国の非接触モバイルペイメント

第6章 中国のモバイルペイメント市場:DCB

  • China Mobile
  • China Unicom
  • China Telecom

第7章 中国のモバイルペイメントプロバイダー

  • 中国の主要な決済プロバイダー
  • サードパーティ決済:モバイルへ移行中
  • 市場シェアの内訳
  • 市場圧力

第8章 Tier1決済プロバイダーのプロファイル

  • Alipay
  • Tenpay
  • China UnionPay (CUP)

第9章 Tier2決済プロバイダーのプロファイル

  • 99Bill
  • Yeepay
  • ChinaPnR
  • Lakala
  • Zihexin

第10章 Tier3決済プロバイダーのプロファイル

  • Chinabank Payment
  • ChinaMobile E-commerce
  • China Unicom Epay
  • China Telecom BestPay
  • IPS
  • PayEco
  • Qiandai
  • Qianfang
  • Sandpay
  • Shanghai Shengfutong
  • SinaPay
  • Union Mobile Pay (UMPay)

第11章 結論と予測

  • 楽観の理由
  • 悲観の理由
  • 中国のモバイルペイメント市場の予測
  • 将来の注目動向

図表

このページに掲載されている内容は最新版と異なる場合があります。詳細はお問い合わせください。

目次

‘Mobile Payment in China: 2015 Edition’ is the ninth and latest edition of our most popular report. Simply put, it is the most up-to-date and comprehensive study available on China's mobile payment sector today. The report focuses on the top issues for m-payment in China in 2015: we profile all of the companies to have received mobile payment licenses up until now, discuss emerging trends, and forecast important market changes to look out for in the coming years.

‘Mobile Payment and m-Commerce in China 2015 Edition’ includes up-to-date coverage on leading mobile payment business models, technologies, and services. We also examine the key issues affecting the market heading into 2015, and forecast growth and major changes.

Key Topics Covered:

  • Key Factors Shaping the Development of e-Commerce in China
  • Direct Carrier Billing - Mobile Value-added Services
  • Mobile as a POS - The Phone as a Cash Register
  • Mobile as a Platform - The Phone as an Access Point
  • Mobile as a Loyalty Card - Closed-loop m-Payments
  • China m-Payment Market Forecasts

Table of Contents

Executive Summary

1. Defining Mobile Payment

  • 1.1. Mobile as a Wallet - The Phone as a Credit Card
  • 1.2. Mobile as a Platform - The Phone as an Access Point
  • 1.3. Mobile as a POS - The Phone as a Cash Register
  • 1.4. Mobile as a Loyalty Card - Closed-loop m-Payments
  • 1.5. Direct Carrier Billing - Mobile Value-added Services

2. Key Factors Shaping the Development of e-Commerce in China

  • 2.1. A Late Start to Electronic Payments
  • 2.2. Government Regulations and Payment Licenses
  • 2.3. Consumers Still Paying with Cash (but Less)
  • 2.4. Bankcards Issued: 3.5 Billion
  • 2.5. Mobile Users in China
  • 2.6. Mobile Internet Users: 420 million
  • 2.7. Third-Party Payment Remains the Channel of Choice
  • 2.8. Taobao and the Dominance of the Alibaba Group
  • 2.9. E-Commerce as a Growing Component of China's Retail Industry

3. M-payment in China: Mobile as a Platform

  • 3.1. M-commerce Retail Shopping
  • 3.2. Leading Payment Providers

4. M-payment in China: Mobile as a POS

  • 4.1. SME Acceptance
  • 4.2. Mobile Banking and Peer-to-peer (P2P) Remittances
  • 4.3. Leading Payment Providers

5. M-payment in China: Mobile as a Wallet

  • 5.1. Contactless Smartcards in China
  • 5.2. Contactless Mobile Payment in China

6. M-payment in China: Direct Carrier Billing

  • 6.1. China Mobile
  • 6.2. China Unicom
  • 6.3. China Telecom

7. China's M-Payment Providers

  • 7.1. China's Leading Payment Providers
  • 7.2. Third-Party Payment: Moving into Mobile
  • 7.3. Market Share Breakdown
  • 7.4. Market Pressures

8. Tier I Payment Provider Profiles

  • 8.1. Alipay
  • 8.2. Tenpay
  • 8.3. China UnionPay (CUP)

9. Tier II Payment Provider Profiles

  • 9.1. 99Bill
  • 9.2. Yeepay
  • 9.3. ChinaPnR
  • 9.4. Lakala
  • 9.5. Zihexin

10. Notable Tier III Payment Providers

  • 10.1. Chinabank Payment
  • 10.2. China Mobile E-commerce
  • 10.3. China Unicom Epay
  • 10.4. China Telecom BestPay
  • 10.5. IPS
  • 10.6. PayEco
  • 10.7. Qiandai
  • 10.8. Qianfang
  • 10.9. Sandpay
  • 10.10. Shanghai Shengfutong
  • 10.11. SinaPay
  • 10.12. Union Mobile Pay (UMPay)

11. Conclusions and Forecasts

  • 11.1. Reasons for Optimism
  • 11.2. Reasons for Pessimism
  • 11.3. China m-Payment Market Forecasts
  • 11.4. Future Trends to Watch

List of Figures:

  • Figure 1: Product Model - Mobile as a Wallet
  • Figure 2: Product Model - Mobile as a Platform
  • Figure 3: Product Model - Mobile as a POS
  • Figure 4: Product Model - Mobile as a Loyalty Card
  • Figure 5: Product Model - Direct Carrier Billing
  • Figure 6: China's Late Start - e-Commerce Milestones 1995-2013
  • Figure 7: Third-party Payment Provider License Requirements
  • Figure 8: Mobile Payment Licenses
  • Figure 9: Total Use of Debit, Credit, and Cash-On-Delivery in Online Shopping
  • Figure 10: China Bankcard Circulation, 2002-2020 (M)
  • Figure 11: China's Bankcard Penetration Rate, 2001-2020 (%)
  • Figure 12: China's Credit Card Circulation, 2002-2020 (M)
  • Figure 13: Mobile Users in China, 2001-2020 (M)
  • Figure 14: 3G Users in China, 2001-2020 (M)
  • Figure 15: Internet Users in China, 2001-2020 (M)
  • Figure 16: Mobile Internet Users in China, 2005-2020 (M)
  • Figure 17: Accounts Held by Online Shoppers in China
  • Figure 18: Online Shopper Payment Provider Recognition 2013
  • Figure 19: Last Online Purchase Comparison 2012-2013
  • Figure 20: Average Online Purchases (Tier 1 vs. Tier 2/3)
  • Figure 21: Average Monthly Purchases (Mobile vs. Online), 2013
  • Figure 22: Average Monthly Purchases (Mobile vs. Online), 2013 (RMB)
  • Figure 23: Average Monthly Mobile Purchases (Tier 1 vs. Tier 2/3)
  • Image 24: Public Transit Contactless Cards
  • Figure 25: Mobile Operator Overall and 3G User Market Share
  • Figure 26: China's Third Party Payment Providers by Tier
  • Figure 27: China Third Party Payment Provider Market Share Breakdown (%)
  • Figure 28: Factors Decreasing Profits for Tier II and Tier III Payment Providers
  • Figure 29: Mobile Payment Market Forecast, 2010-2015 (RMB Trillion)
  • Figure 30: Mobile Payment Market Forecast by Payment Tier, 2011-2015 (RMB T)

Note: The table of contents and list of figures are tentative and subject to change until official completion of the report.

Companies Mentioned

  • Alipay
  • Tenpay
  • China UnionPay
  • 99Bill
  • Yeepay
  • ChinaPnR
  • Lakala
  • Zihexin
  • Chinabank Payment
  • China Mobile E-commerce
  • China Union Epay
  • China Telecom BestPay
  • IPS
  • PayEco
  • Qiandai
  • Qianfang
  • Sandpay
  • Shanghai Shengfutong
  • SinaPay
  • Union Mobile Pay
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