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市場調査レポート

AndroidおよびAppleのモバイルエコシステム:2010年

The Android and Apple Mobile Ecosystem 2010

発行 Visiongain Ltd 商品コード 128371
出版日 ページ情報 英文 143 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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AndroidおよびAppleのモバイルエコシステム:2010年 The Android and Apple Mobile Ecosystem 2010
出版日: 2010年07月15日 ページ情報: 英文 143 Pages

当商品の販売は、2016年07月01日を持ちまして終了しました。

概要

当レポートは、 AndroidおよびApplのモバイルOS規格関連のモバイルエコシステムの開発について調査し、異なるモバイルOS規格の競合の背後にある理由、スマートフォンのユーザーインターフェース改善の重要性、新しいデータアプリケーションの促進におけるApple iPhoneの影響などを分析、主なモバイルOS規格のビジネスモデル、MNOの料金・戦略分析、世界のAndroidモバイルOSおよびApple iOS加入者数予測などを提供しており、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 エグゼクティブサマリー・当レポートの要点

第2章 実施中の新モバイルOS規格の概要

第3章 スマートフォン市場の主要促進因子

  • イントロダクション
  • スマートフォンの主要成長促進因子のサマリー
  • モバイルOSのビジネスモデル
  • 適切なモバイルOS規格を選択する主要因子
  • ファーストスクリーンウィンドウのシェア
  • MNOの新しいスマートフォンブランド
  • MNOの囲い込みの減少
  • MNOのアプリケーションコンテンツおよびWebポータルの変化
  • MNOのモバイル向けコンテンツサービス
  • Orange Application Shopのコンテンツサービス
  • Vodafone 360のコンテンツサービス
  • App Storeの「ネットワーク効果」に対するその他のMNOの対応
  • App Storeの「ネットワーク効果」の影響
  • サマリー

第4章 Google AndroidとApple iOSの競合するモバイルOS規格

  • イントロダクション
  • モバイルOS規格の種類
  • MicrosoftによるWindowsモバイルOS規格の開発
  • RIM (BlackBerry)によるモバイルOS規格の開発
  • PalmによるモバイルOS規格の開発
  • MotorolaによるモバイルOS規格の開発
  • NokiaによるSymbianモバイルOS規格の開発
  • HTCによるモバイルOS規格の開発
  • SamsungによるモバイルOS規格の開発
  • SonyEricssonによるモバイルOS規格の開発
  • スマートフォンの競合:地域別
  • モバイルOS規格にとっての先発者利益の重要性
  • サマリー

第5章 新しいモバイルエコシステムへ向けて

  • イントロダクション
  • 新しいモバイルエコシステムの定義
  • 主要発展の特定
  • 新しいモバイルエコシステムにおけるAndroidおよびAppleのiOSの主な市場動向
  • AndroidモバイルOS規格の成長
  • スマートフォンのインターネット利用の増加およびアプリケーション開発の市場シェア
  • Apple iPhone 4の売上成長
  • サマリー

第6章 AndroidモバイルOSエコシステムの創造

  • イントロダクション
  • AndroidモバイルOS規格のコンポーネント
  • オープンソースモバイルOS規格の利点
  • 端末メーカーにとってのオープンソースモバイルOS規格のメリット
  • サマリー

第7章 AndroidのモバイルOS規格とGoogle検索サービスの関係

  • イントロダクション
  • GoogleにとってのAndroidモバイルOS規格のメリット
  • GoogleのAndroidモバイルOS規格の歴史
  • GoogleがAndroidに関与した理由
  • GoogleのAndroidモバイルOS規格の立ち上げ
  • GoogleによるGoogle Nexusスマートフォンの発売
  • Google Androidの進化
  • AndroidモバイルOS規格のリリース
  • AndroidモバイルOSリリースの新しいタイプ
  • サマリー

第8章 Androidエコシステムのイントロダクション

  • イントロダクション
  • AndroidモバイルOSエコシステムのコンポーネント
  • AndroidとGoogleモバイル検索の論拠
  • モバイル広告における最近のGoogleの買収
  • 増加するスマートフォン利用に向けたGoogleの前提条件
  • 無制限のモバイルデータ固定料金プランの再考
  • モバイル検索を含めたGoogleのモバイルサービス戦略
  • Googleにとってのこれまでのモバイル広告の重要性
  • GoogleとAndroidモバイル成長の影響
  • Androidマーケットストアの創造
  • Android Software Development Kit(SDK)
  • 新しいAndroidスマートフォンのイントロダクション
  • 市場におけるAndroidモバイルOS規格の影響
  • スマートフォンの主な「キラーアプリケーション」
  • サマリー

第9章 Apple iPhoneエコシステムのイントロダクション

  • イントロダクション
  • Apple iPhoneの影響の議論
  • スマートフォン料金の新しいタイプ
  • 新しいエントリーレベルのスマートフォンのイントロダクション
  • Apple iPhone iOSの立ち上げ
  • Apple iPhone端末の価格動向
  • Apple iPhoneサービスの成長
  • Apple iPhone売上の増加
  • プリペイサービスでApple iPhone市場を広げる
  • Apple iPhoneのスマートフォン向け補助金の影響
  • Apple iPhoneコンテンツサービスの進化
  • Apple iPhone のApp Storeの創造
  • Apple App Storeの利用統計
  • Apple iPhone Software Development Kit (SDK)
  • Apple iPhone端末のリリース
  • Apple iPhone端末用のMNOの導入戦略
  • Apple iPhoneの影響
  • サマリー

第10章 モバイルエコシステム全体におけるApple iPhoneの影響

  • イントロダクション
  • スマートフォンのソースとしてのユーザーインターフェースおよびMNO差別化のコンセプト
  • Android および Apple iPhoneの主な技術発展
  • AndroidモバイルOS vs.Apple iOS 規格
  • Apple 4スマートフォンの立ち上げと開発
  • Google Android モバイルOS規格の将来の発展可能性
  • Apple iPhoneの将来の発展可能性
  • スマートフォンのプレミアム料金の発展
  • 実行中の Apple iPhoneの料金戦略
  • 主要国におけるスマートフォン価格・製品の実例
  • ドイツのスマートフォン価格・製品
  • フランスのスマートフォン価格・製品
  • スウェーデンのスマートフォン価格・製品
  • 英国のスマートフォン価格・製品
  • イタリアのスマートフォン価格・製品
  • 米国のスマートフォン価格・製品
  • スマートフォン価格比較
  • スマートフォン導入の潜在的阻害因子
  • モバイルインターネットの「囲い込み」を打ち破るオープンソースモバイルOSの役割
  • 中国におけるスマートフォンの発展
  • Android および Apple iOSモバイルスマートフォンの3ヵ年予測:2010-2013年
  • モバイルOSスマートフォンの3ヵ年予測:2010-2013年
  • スマートフォン成長のその他の市場シェア分析
  • モバイルOS規格開発の類似点
  • 世界のスマートフォン市場に影響を及ぼす主要動向:2010-2013年
  • スマートフォン売上高成長予測:2010-2013年
  • 将来におけるモバイルOSエコシステムの発展
  • サマリー

付録A

付録B

図表リスト

当書で取り上げた企業のリスト

目次

The latest visiongain report, The Android and Apple Mobile Ecosystem 2010, provides an insight into the development of the mobile ecosystem around the Android and the Apple mobile OS standards to date.

The report looks at the reasons behind the creation of the ecosystem, including the improved User Interface of the new generation of smartphones, the introduction of new high speed mobile networks and the emergence of bundled and flat rate pricing with handset subsidies - in return for long term Pay Monthly contracts - in developed markets.

The report examines the latest smart phone innovations including the Apple iPhone 4 and the Google Nexus and looks at the rise of the App Store. It examines the business models being offered by the main mobile OS standards. It provides examples of MNO pricing and examines the strategy being employed by the MNO to ensure that it still remains relevant in the provision of content services over the smart phone device in response to the rise of the smartphone brand.

The report also provides a global subscriber forecast for the Android mobile OS and the Apple iOS standards from the end of 2010 to the end of 2013, with a similar forecast and market share projection for all of the major mobile OS standard providers (including RIM (BlackBerry), Microsoft Windows Mobile and Nokia Symbian) as well as Android and Apple over the 3 year period.

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The Android and Apple Mobile Ecosystem 2010 report aims to answer the following questions:

  • The reasons behind the competition between the different mobile OS standards
  • The significance of improved smart phone User Interfaces
  • The importance of new high speed mobile networks in spurring mobile internet growth
  • The impact of the Apple iPhone in driving new data applications
  • The types of data applications that are required by the smart phone user
  • The key factors to select the appropriate mobile OS standard
  • The response of the MNO' s to the rise of the new App Stores
  • The impact of the App Store “network effect”
  • The importance of first mover advantage for the mobile OS standard
  • Sales growth for the Apple iPhone in revenues and units
  • A forecast from 2010 to 2013 for smart phone handset sales - for the Android and Apple iOS standards versus all other smartphones and market share for all of the main smart phone providers

Table of Contents

Chapter One:

  • 1. Executive Summary and key points from this report

Chapter Two: An overview of the new mobile OS standards in practice

  • 2.1. Introduction.
  • 2.2. A definition of the mobile OS standard
  • 2.3. The types of mobile OS standard
  • 2.4. The two distinctive mobile OS business models
  • 2.5. Background to the Google Android mobile OS standard
  • 2.6. The Google Open Handset Alliance (OHA)
  • 2.7. The Google investment strategy & philosophy for mobile services
  • 2.8. Other smart phone mobile OS standards
  • 2.9. Reasons for the competition between the different mobile OS standards
  • 2.10. Content services combined with the handset
  • 2.11. The impact of improving smartphone user interfaces
  • 2.12. The impact of high speed mobile networks
  • 2.13. Key Point Summary

Chapter Three: The main factors that are driving the smartphone market

  • 3.1 Introduction
  • 3.2 A summary of the main factors that are driving smartphone growth
  • 3.3. Mobile OS business models
  • 3.4. Key factors to select the appropriate mobile OS standard
  • 3.5. Sharing the first screen window
  • 3.6. MNO' s new smartphone brands
  • 3.7. The decline of the MNO' s walled garden
  • 3.8. MNO application content and web portal changes
  • 3.9. MNO content services for mobile
  • 3.10. The Orange Application Shop content service
  • 3.12. The Vodafone 360 content service
  • 3.13. Other MNO responses to the App Store “network effect”
  • 3.14. The impact of the App Store “network effect”
  • 3.15. Key Point Summary

Chapter Four: Rival mobile OS standards in the Google Android and Apple iOS

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 The types of mobile OS standard
  • 4.3. Microsoft Windows mobile OS standard development
  • 4.4. RIM (BlackBerry) mobile OS standard development
  • 4.5. Palm mobile OS standard development
  • 4.6. Motorola mobile OS standard development
  • 4.7. Nokia Symbian mobile OS standard development
  • 4.8. HTC mobile OS standard development
  • 4.9. Samsung mobile OS standard development
  • 4.10. SonyEricsson mobile OS standard development
  • 4.11. Smart phone competition by region
  • 4.12. The importance of first mover advantage for the mobile OS standard
  • 4.13. Key Point Summary

Chapter Five: Towards a new mobile ecosystem

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. A definition of the elements of the new mobile ecosystem
  • 5.3. The key developments identified
  • 5.4. Key market trends for Android & Apple' s iOS in the new mobile ecosystem
  • 5.5. The growth of the Android mobile OS standard
  • 5.6. Growth in smart phones internet usage and application development market share
  • 5.7. Sales growth for the Apple iPhone 4
  • 5.8. Key Point Summary

Chapter Six: The creation of an Android mobile OS ecosystem

  • 6.1. Introduction
  • 6.2. The components of the Android mobile OS standard
  • 6.3. The advantages of an open source mobile OS standard
  • 6.4. The benefits of an open source mobile OS standard to the handset manufacturer
  • 6.5. Key Point Summary

Chapter Seven: The relationship between the Android mobile OS standard and Google mobile search services

  • 7.1. Introduction
  • 7.2. Benefits of the Android mobile OS standard to Google
  • 7.3. History of the Google Android mobile OS standard
  • 7.4. Reasons behind Google' s involvement in Android
  • 7.5. The launch of the Google Android mobile OS standard
  • 7.6. Google' s launch of the Google Nexus smart phone
  • 7.7. The evolution of Google Android
  • 7.8. Releases of the Android mobile OS standard
  • 7.9. New types of Android mobile OS releases
  • 7.10. Key Point Summary

Chapter Eight: The introduction of an Android ecosystem

  • 8.1. Introduction
  • 8.2. Components of the Android mobile OS ecosystem
  • 8.3. The rationale for Android with Google mobile search
  • 8.4. Recent Google acquisitions in mobile advertising
  • 8.5. Google' s prerequisites for boosting smartphone usage
  • 8.6. Rethinking the unlimited mobile data flat rate plan
  • 8.7. Google' s strategy for mobile devices including mobile search
  • 8.8. The importance of mobile advertising for Google to date
  • 8.9. Google and the consequences of the growth of the Android mobile
  • 8.10. The creation of the Android market store
  • 8.11. The Android Software Development Kit (SDK)
  • 8.12. The introduction of new Android smartphones
  • 8.13. The impact of the Android mobile OS standard on the market
  • 8.14. The key “killer applications” for the smartphone
  • 8.15. Key Point Summary

Chapter Nine: The introduction of an Apple iPhone ecosystem

  • 9.1. Introduction
  • 9.2. The debate on the impact of the Apple iPhone
  • 9.3. New types of smart phone pricing
  • 9.4. The introduction of new entry level smartphones
  • 9.5. Launch of the Apple iPhone iOS
  • 9.6. Apple iPhone handset pricing trends
  • 9.7. Growth of the Apple iPhone service
  • 9.8. The growth in Apple iPhone sales
  • 9.9. Broadening the Apple iPhone market with PrePay services
  • 9.10. The impact of subsidies for the Apple iPhone smart phone
  • 9.11. The evolution of the Apple iPhone and content services
  • 9.12. The creation of the Apple iPhone App Store
  • 9.13. Usage statistics for the Apple App Store
  • 9.14. The Apple iPhone Software Development Kit (SDK)
  • 9.15. Releases of the Apple iPhone handsets
  • 9.16. MNO adoption strategy for the Apple iPhone handset
  • 9.17. The impact of the Apple iPhone
  • 9.18. Key Point Summary

Chapter Ten: The impact of the Apple iPhone on the overall mobile ecosystem

  • 10.1. Introduction
  • 10.2. The concept of the User Interface as a source of smart phone and MNO differentiation
  • 10.3. Key technological developments for Android and the Apple iPhone
  • 10.4. Android mobile OS versus the Apple iOS standard
  • 10.5. Developments with the launch of the Apple 4 smart phone
  • 10.6. Potential future developments for the Google Android mobile OS standard
  • 10.7. Potential future developments for the Apple iPhone
  • 10.8. Smart phone premium pricing developments
  • 10.9. Apple iPhone pricing strategy in practice
  • 10.10. Examples of smartphone pricing and products in selected countries
  • 10.11. German smartphone pricing and products
  • 10.12. French smartphone pricing and products
  • 10.13. Swedish smart phone pricing and products
  • 10.14. UK smart phone pricing and products
  • 10.15. Italian smart phone pricing and products
  • 10.16. US smart phone pricing and standards
  • 10.17. Smart phone pricing compared
  • 10.18. Potential barriers to the adoption of smart phones
  • 10.19. The role of open source mobile OS in breaking the mobile internet “walled garden”
  • 10.20. Smart phone developments in China
  • 10.21. 3 year sales forecast from 2010 to 2013 for Android and Apple iOS mobile smartphones
  • 10.22. 3 year sales forecast from 2010 to 2013 for all mobile OS smartphones
  • 10.23. Other market share analysis for smart phone growth
  • 10.24. Parallels for mobile OS standards developments
  • 10.25. The key main trends that will impact the global smartphone market from 2010 to 2013
  • 10.26. Forecast for unit smart phone sales growth from 2010 to 2013
  • 10.27. The future development of the mobile OS ecosystem
  • 10.28. Key Point Summary

Appendix A

  • About visiongain

Appendix B

  • Visiongain evaluation form

List of Figures

  • Figure 1: Diagram of the Vertical and Horizontal smartphone mobile OS business models
  • Figure 2: Chart of the increase in mobile data download speeds, from 2006 to 2012
  • Figure 3: Diagram of the 4 main factors driving smartphone segment
  • Figure 4: Diagram of the elements of the traditional MNO value chain
  • Figure 5: Diagram of the constraints that impact the MNO
  • Figure 6: Schematic of the “Network Effect” of the Apple App Store
  • Figure 7: Schematic of price versus the established market position of the mobile OS standard
  • Figure 8: Diagram of the current mobile development ecosystem
  • Figure 9: Table of selected smartphone initial order growth
  • Figure 10: The Google Nexus smartphone with Google Apps
  • Figure 11: Chart of global smartphone unit growth as of the end of Q1 2010
  • Figure 12: Chart showing smartphone market share as of Q1 2009 and Q1 2010
  • Figure 13: Chart of the increase in Apple iPhone units shipped since launch
  • Figure 14: Chart of the increase in Apple iPhone revenues since launch
  • Figure 15: Chart of US iPhone content usage statistics compared with the US smartphone market average
  • Figure 16: Table of US iPhone content usage statistics compared with the US smartphone average
  • Figure 17: Chart of selected iPhone pricing compared with HTC Android smartphone for selected MNO' s
  • Figure 18: Chart of forecast Android mobile OS and Apple iOS smart phone shipments from the end of 2010 to the end of 2013
  • Figure 19: Chart of forecast total smartphone shipments from the end of 2010 to the end of 2013 - all mobile OS standards
  • Figure 20: Chart of forecast total smartphone market share from the end of 2010 to the end of 2013 - all mobile OS standards.

Companies Listed

  • Acer
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  • Alcatel
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