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市場調査レポート

オープンデータ

Open Data: IT and Telecom Positions in the Open Data Value Chain

発行 IDATE DigiWorld 商品コード 246635
出版日 ページ情報 英文 54 Pages
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オープンデータ Open Data: IT and Telecom Positions in the Open Data Value Chain
出版日: 2012年06月30日 ページ情報: 英文 54 Pages
概要

当レポートでは、公共部門および民間企業によるオープンデータ戦略について調査分析し、オープンデータの定義、オープンデータの技術、公共部門によるオープンデータの利用(主要国の戦略)、民間企業によるオープンデータへの姿勢、参入事業者の例、オープンデータのビジネスモデルの検証などをまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 調査手法

第3章 オープンデータの主な原理

  • オープンデータの定義
    • 定義
    • オープンデータ業界の企業
  • 主要技術
    • データフォーマット
    • ソフトウェアツール
      • API
      • マッシュアップ
    • クラウドソーシングとオープンデータ
  • 法規制のオープンデータへの影響
    • ライセンス
      • アート作品のクリエイティブコモンズ(CC)ライセンス
      • PDDL(Public Domain Dedication and License)
      • フリーソフトウェアライセンスの例
      • OdBL(Open Database License Base License)
      • Open License(OL)
    • 欧州の法的枠組み
      • 対象データ
      • 国レベルの用途
    • データ利用の課題

第4章 オープンデータと公共部門

  • 地域の開発戦略
    • 世界の力学
    • オープンデータの用途の区分
  • 国別戦略
    • EU
    • フランス
    • 英国
    • 米国
  • 地域の公共部門における戦略
    • フランスの地域的イニシアチブのレビュー
    • 世界の公共部門におけるオープンデータプロジェクトの主な理念

第5章 民間部門におけるオープンデータ

  • 民間部門によるオープンデータの受容度
  • オープンデータに関わるIT企業の産業団体
  • オープンピュア企業の位置づけ
    • ディベロッパーと各種団体
    • 市場
    • オープンデータプラットフォームインテグレーター
  • オープンデータ部門における通信事業者の役割
  • ソフトウェアとウェブ大手事業者
    • オープンデータ業界の関連企業の例
    • クラウドプラットフォームおよび機器を提供する企業の例

第6章 オープンデータの将来

  • ビジネスモデル
    • 公共部門のオープンデータビジネスモデル
      • 直接的収益:収益計上の動機に基づかない無料モデル
      • 直接的収益:従来のデータ業界の有料モデルは依然としてまれ
      • 間接的収益:定量化は難しいが経済的発展の機会のもとではある
      • コスト:公共部門による改善の余地
    • 民間部門における価値の創出
      • 直接的収益
    • 依然として不明瞭な経済的メリット
  • オープンデータ2.0の夜明け?
  • ビッグデータとオープンデータ
目次
Product Code: M12114

IT and Telecom positions in the Open Data Value Chain

Open data and its applications are a basic Internet movement based on Web 2.0 sharing and collaboration, in particular open innovation. This study provides an understanding of the Open Data strategies of the public sector and private enterprise. It also presents strategies followed by the various IT and telecom players involved in the Open Data value chain.

Report key questions

  • What are the Open Data key principles?
  • What are the types of projects in the public sector?
  • Who are the IT players involved in open data? What roles do they play?
  • What are the business models for these projects, between direct and indirect revenue?
  • What are the Open Data issues in the future?
  • Open Data at the edge of Big Data?

Table of Contents

1. Executive Summary

2. Methodology

3. Key Principles of Open Data

  • 3.1. Open Data definitions
    • 3.1.1. Definitions
    • 3.1.2. Players in the world of Open Data
  • 3.2. Key technologies
    • 3.2.1. Data formats
    • 3.2.2. Software tools:
      • API
      • Mash up
    • 3.2.3. Crowdsourcing and Open Data
  • 3.3. Impact of regulation on Open Data
    • 3.3.1. Licenses
      • Creative Commons license for works of art
      • Public Domain Dedication and License
      • Example of free software licenses
      • Open dataBase License (OdBL)
      • Open License (OL)
    • 3.3.2. European legal framework
      • Data covered
      • National applications
    • 3.3.3. Issues with data use

4. Open Data and the public sector

  • 4.1. Regional development strategies
    • 4.1.1. A worldwide dynamic
    • 4.1.2. Segmentation of open data applications in the public sector
  • 4.2. Country strategies
    • European Union
    • France
    • United Kingdom
    • United States
  • 4.3. Regional public sector strategies
    • 4.3.1. Review of French regional initiatives
    • 4.3.2. Major philosophies of public sector Open Data projects worldwide

5. Open Data in the private sector

  • 5.1. Acceptance of Open Data by the private sector
  • 5.2. Industrial organization of the IT players involved in Open Data
  • 5.3. Position of "Open Pure Players"
    • 5.3.1. Developers and associations
    • 5.3.2. Market places
    • 5.3.3. Open Data platform integrators
  • 5.4. The role of telecom operators in Open Data
  • 5.5. Software and Web giants
    • 5.5.1. Examples of participants in the world of Open Data
    • 5.5.2. Examples of players offering their Cloud platforms and equipment

6. The future of Open Data

  • 6.1. Business model to be defined
    • 6.1.1. Public sector Open Data business models
      • Direct revenue: free model is not based on profit motive
      • Direct revenue: paid model from the traditional data world is still rare.
      • Indirect revenue: a model still difficult to quantify but source of opportunities for economic development
      • Costs: room for improvement by the public sector
    • 6.1.2. Private sector value creation
      • Direct revenue
    • 6.1.3. Economic benefits still unclear
  • 6.2. Dawn of Open Data 2.0?
  • 6.3. Open Data at the edge of Big Data?

Slideshow

The report ships with a slideshow providing the reader with a synopsis of the study's essential points.

It enables you:

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