市場調査レポート

インドのモバイルVAS市場の展望

Outlook for Mobile VAS in India

発行 Ovum, Ltd. 商品コード 243880
出版日 ページ情報 英文
納期: 即日から翌営業日
価格
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インドのモバイルVAS市場の展望 Outlook for Mobile VAS in India
出版日: 2012年06月22日 ページ情報: 英文
概要

インドのモバイル付加価値サービス(VAS:value-added service)市場は非常に大きな可能性を秘めていますが、同市場の成長は、モバイル事業者や監督当局が海外の成功事例をよく学び、加入者のニーズにあったサービスを展開し、既存および新規参入各社にとっての市場機会の創出を支援できるかどうかにかかっています。インドのモバイルVAS市場は、エンターテインメントコンテンツからユーティリティサービスへと焦点を移しつつあり、バリューチェーンの拡大と特にmコマース、mエデュケーション、mガバナンスの分野での新規事業者の出現を導いています。

当レポートでは、インドのモバイル付加価値サービス(VAS:value-added service)市場の現状と見通しについて調査分析し、インドのモバイル利用の現状、モバイルVASのサービスタイプ別の5ヵ年予測(〜2016年)、モバイルユーティリティサービスの成長動向の分析、インドのモバイルオペレーター、端末ベンダー、VAS技術プロバイダーの戦略、将来の市場成長に向けた提言などをまとめ、概略下記の構成でお届けいたします。

掲載データ・予測

  • インドのモバイル加入者成長:2011-16年
  • インドのモバイルARPU動向:2011-16年
  • インドの端末・スマートフォン売上:2011-16年
  • インドのモバイルVASユーザーの総モバイル加入者数における割合:2011-16年
  • インドのモバイルVAS市場の収益シェア:サービスタイプ別:2011・2016年
  • インドのモバイルVAS利用の成長率:サービスタイプ別:2011・2016年
  • インドのARPU:サービスカテゴリー別:2011-16年
  • インドのモバイルVAS収益におけるオペレーターおよびサードパーティのシェア:2011・2016年
  • インドのモバイルメッセージング収益:2011-2016年
  • インドのモバイルミュージック収益:2011-2016年
  • インドのモバイルゲーム収益:2011-2016年
  • インドのモバイルイメージ/壁紙/ロゴ収益:2011-2016年
  • インドのモバイルビデオ/TV収益:2011-2016年
  • インドのモバイルインターネット/ブロードバンド収益:2011-2016年
  • インドのモバイルペイメント/バンキング収益:2011-2016年
  • インドのモバイルソーシャルネットワーキング収益:2011-2016年
目次

Abstract

image1

The Indian mobile VAS market has huge potential but growth will depend on how well the mobile operators and regulatory authorities can learn from international success stories, develop services to meet important subscriber needs and help to create opportunities for other value-chain players and new market entrants.

Summary:

The focus of mobile VAS in India is moving away from entertainment content towards deploying utility services. This is expanding the mobile VAS value chain and many new players have started to emerge, particularly in m-commerce, m-health, m-education and m-governance.

Overview:

The report Outlook for Mobile VAS in India provides a comprehensive assessment and analysis of India's current mobile data services market and forecasts the expected growth of the market over the next five years. It discusses the key market trends and the growth potential of different mobile VAS and provides five-year forecasts (2011-2016) for mobile messaging, music, games, images, Video/TV, mobile Internet/ broadband, mobile payments/ banking and mobile social networking revenues in India.

In particular, the report looks at the growing market for mobile utility services in India and discusses the emergence of new value-chain players in segments including m-commerce, m-health, m-education and m-governance. It also evaluates the growth potential of the OTT (over-the-top) mobile VAS market in India, considering the expanding value chain, growth of smartphone adoption, and greater availability of 3G, 3.5G and 4G services in the next five years.

The report also discusses the evolving strategy of Indian mobile operators, handset vendors and VAS technology companies and provides recommendations for achieving future market growth.

Countries covered: India

Data and Forecasts included in the report:

  • India, Mobile Subscriptions Growth, 2011-16
  • India, Mobile ARPU Trend, 2011-16
  • India, Handsets and Smartphones Sales, 2011-16
  • India, Mobile VAS Users as a %age of Total Mobile Subscribers, 2011-16
  • India, Mobile VAS Market Revenue Share, by Service Type, 2011 and 2016
  • India, mobile VAS usage growth, by service type, 2011 and 2016
  • India, ARPU by Service Category, 2011-16
  • India, Operator and Third-Party Share of Mobile VAS Revenues, 2011 and 2016
  • India, Mobile Messaging Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Music Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Games Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Images/Wallpapers/Logos Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Video/TV Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Internet/Broadband Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Payments/Banking Revenues, 2011-16
  • India, Mobile Social Networking Revenues, 2011-16

Key questions answered by this report::

What is the market potential of various mobile VAS in India in terms of service users, usage and revenue generation?

How is the market for mobile utility services evolving in India and which new players have emerged in recent years?

What is the potential for the growth of direct-to-consumer/off-portal mobile VAS in India?

How should Indian mobile operators, handset vendors, VAS technology companies, content providers and other value-chain players evolve their business to stay competitive and benefit from new market opportunities?

Companies covered by this research:

AIIMSAircel
Apollo Hospitals Axis Bank
Bharat Berry Technologies Bharti Airtel
BioQuest Solutions Blyk
Buongiorno India CanvasM
Celltick COAI
Comviva Deltics
DigiVive DOT
Dr. Batra EarlySail
Edserv Softsystems EnableM
ESPN Mobile TV Flytxt
G Cube Solutions Geodesic/Mundu TV
HDFC Hitah Systems
Hungama Mobile IAMAI
IBM Idea Brahma Consulting
ICICI Idea Cellular
IKSL Indian Central Research Institute for Dry Agriculture
Imere IMI Mobile
Infosys Intuit GoConnect
Jataayu Software Kerala State IT Mission
Kerala Women's Commission Kirusa
Loop Mobile/Zipcash Mauj
Madison World mChek
Maestros Mediline Systems mDhil
MobME MosPay
MosPay My Mobile Payments
Movida Myriad Group
National Informatics Centre NeGD
Netcore Netxcell
NGPay/Jet Airways Nokia
Nimbuzz OnMobile
NPCI One 97 Communications
Onyx Mobile Oxicash
Oxigen Poynt/Times Internet
PayMate Real Networks
Rediff Mobile India ROK Entertainment
Reliance Communications SMS GupShup
Religare Technologies Spice Digital
Reserve Bank of India Standard Chartered Bank
Shemaroo Entertainment State Bank of India
TRAI Tata Teleservices
Tekriti Software U2opia Mobile
Unique Identification Authority of India Vodafone
UTV Indiagames Vriti
Viacom 18 Whypoll/Canvasm
Y2CF/MusstBuy Zyebo

Contributing authors:

Shailendra Pandey, Senior Analyst, Content & Applications, Informa Telecoms & Media

Table of Contents

Utility services to drive growth of mobile VAS in India

  • Fig. 1: India, mobile VAS revenue share, 2011
  • Fig. 2: India's mobile VAS market: Drivers and barriers
  • Fig. 3: India, mobile subscriptions growth, 2011-2016
  • Fig. 4: India, mobile ARPU trend, 2011-2016
  • Fig. 5: India, growth of smartphone sales, 2011-2016
  • Fig. 6: India, mobile VAS revenue share, 2011 and 2016
  • Fig. 7: India, growing numbers of mobile VAS value-chain players
  • Fig. 8: India, ARPU by service category, 2011-2016
  • Fig. 9: mGurujee mobile app
  • Fig. 10: India, operator and third-party share of mobile VAS revenues, 2011 and 2016
  • Fig. 11: India, mobile VAS revenues, by service category, 2011-2016
  • Fig. 12: India, growth of mobile VAS revenues, by service type, 2011 and 2016
  • Fig. 13: India, mobile VAS users as a % of total mobile subscribers, 2011-2016
  • Fig. 14: India, mobile VAS usage growth, by service type, 2011 and 2016
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