株式会社グローバルインフォメーション
TEL: 044-952-0102
市場調査レポート

VR (仮想現実) 用ヘッドマウントディスプレイの開発動向

Development Trends of VR Head-Mounted Displays

発行 MIC - Market Intelligence & Consulting Institute 商品コード 409982
出版日 ページ情報 英文 21 Pages
即納可能
価格
本日の銀行送金レート: 1USD=110.75円で換算しております。
Back to Top
VR (仮想現実) 用ヘッドマウントディスプレイの開発動向 Development Trends of VR Head-Mounted Displays
出版日: 2016年12月27日 ページ情報: 英文 21 Pages
概要

2014年にFacebookがOculus VRを20億米ドルで買収し、VR用ヘッドマウントディスプレイ (HMD) 業界に衝撃が走りました。それを受けて、大手エレクトロニクス企業が次々とVR HMDのプロトタイプを開発・発表しています。多数の企業の参入により、ハードウェア・ソフトウェアとも開発が進み、VR HMDのエコシステムは拡充されつつあります。2016年より本格的な普及が始まったVR HMDは、今後大きく成長すると期待されています。

当レポートでは、世界のVR用ヘッドマウントディスプレイ (以下VR HMD) の技術開発・市場成長の見通しについて分析し、技術・市場の概要や全体的な動向見通し (今後5年間分)、製品カテゴリー別・主要ベンダー別の製品開発戦略、今後の市場成長の可能性などについて調査・考察しております。

第1章 VR用HMD (ヘッドマウントディスプレイ) 産業の動向

  • 2016年:「VR HMD元年」

第2章 VR (仮想現実) 市場の動向

  • 世界のVR HMD出荷台数:2021年には1億台を突破
  • ゲーム用/動画用エンタテインメント・アプリ:VR HMDの初期段階での主な促進要因

第3章 製品開発戦略

  • VR HMDが市場競争で果たす重要な役割
  • モバイル端末型VR HMD:スマートフォンの主要な周辺機器としての位置づけ
    • あらゆるスマートフォン・ブランドに対応したモバイルVR HMD:Zeiss、Freefly、Baofeng Mojing
    • 特定のスマートフォン・ブランドに対応したモバイルVR HMD:Samsung、LG、ZTE、Huawei
  • スタンドアロン型VR HMDの開発:中国系ベンダーが主導
    • 500米ドル以上のモデル:Pico NeoのVR HMD - 光学式位置情報機能・分離式構造を採用
    • 500米ドル以下のモデル:3Glasses・Deepoonのヘッドセット (PC用VR HMDの別名)
  • PC型・ゲーム機型VR HMD市場:3社による独占
    • HTC ViveのLighthouse Tracking System:最も視界が広く、最高の没入感が得られる
    • HTC Vive/Oculus Rift:双方ともSteam VRに対応
    • HTC ViveとOculus Riftでは、開発戦略が異なる
    • ソニーがVR市場に参入し、自社作成ゲームを安価で提供
  • VR HMDの製品ポジショニング

第4章 MICの見解

  • モバイルVR HMD:快適性・操作のしやすさを武器に、最大のシェアを占める
  • スタンドアロン型VR HMD:短期的な成長率は低いが、長期的には大きく成長する可能性あり
  • PC型・ゲーム機型VR HMD:引き続きゲーム市場を開拓

付録

用語一覧

図表一覧

分析対象企業

  • 3Glasses、Acer、ANTVR、Apple、Asus、BaoFeng Mojing、Deepoon、Facebook、Fove、Freefly、Google、GoPro、Homido、HTC、Huawei、Hulu、Intel、iQIYI、Jaunt、LeEco、Lenovo、LeTV、LG、Netflix、任天堂、Oculus、Omimo、Pico Neo、Qualcomm、Samsung、ソニー、Tencent、Valve、Wasu Media、Xiaomi、Zeiss、ZTE
目次
Product Code: NARPT16122701

Facebook's acquisition of Oculus VR for US$2 billion in 2014 dropped a bombshell in the VR HMD (Head-mounted Display) industry. Samsung, Google, Sony, and HTC then showcased their prototype or concept VR HMDs at major consumer electronics events. With an increased number of consumer product vendors and startups jumping into the development of VR HMD software and hardware, the VR HMD industry and ecosystem have become more complete. As first VR shipments began to trickle in 2016, the VR market is expected to bloom in the future.

Table of Contents

1. Development of the VR HMD Industry

  • 1.1 2016 as the First Year of VR HMDs

2. Development of the VR Market

  • 2.1 Worldwide VR HMD Shipments to Hit 100 Million Units in 2021
  • 2.2 Game and Video Entertainment Applications as Key Drivers for Initial VR HMD Shipments

3 Product Development Strategies

  • 3.1 VR HMDs Play Key Role in Competition
  • 3.2 Mobile VR HMDs Positioned as a Key Smartphone Accessory
    • 3.2.1 Mobile VR HMDs of Zeiss, Freefly, and Baofeng Mojing Support Any Smartphone Brands
    • 3.2.2 Mobile VR HMDs of Samsung, LG, ZTE, and Huawei Support Specific Smartphone Brands
  • 3.3 Chinese Vendors Lead Standalone VR Development
    • 3.3.1 Models over US$500: Pico Neo's VR HMD Features Optical Positioning and Two-part Structure
    • 3.3.2 Models below US$500: 3Glasses and Deepoon's Headsets on par with PC VR HMDs
  • 3.4 PC & Console VR Market Dominated by Three Vendors
    • 3.4.1 HTC Vive's Lighthouse Tracking System Provides Widest Play Area and Best Immersive Experience
    • 3.4.2 HTC Vive and Oculus Rift Both Integrated with Steam VR
    • 3.4.3 Development Strategies of HTC Vive and Oculus Rift Vary
    • 3.4.4 Sony Cuts into VR Market with Homemade Games and Affordable Price
  • 3.5 Product Positioning of VR HMDs

4. MIC Perspectives

  • 4.1 Mobile VR HMDs Hold Largest Shipment Share with Focus on Comfort and Ease of Operation
  • 4.2 Standalone VR HMDs to See Limited Growth for Short Term; Great Potential for Long-term Development
  • 4.3 PC & Console VR HMDs Continue to Target Game Market

Appendix

Glossary of Terms

List of Companies

List of Topics

Overview of the VR HMD industry in 2016, including major vendors' product launches since 2014

Market forecast of the worldwide VR HMD market, including a 5-year forecast of shipment volume and market scale; major VR applications by product type (Mobile VR, Standalone VR, PC/Console VR)

Major vendors' product strategies, including existing players and would-be competitors; also included are major vendors' product positioning strategies

List of Figures

  • Figure 1: VR HMD Industry Development History
  • Figure 2: Worldwide VR HMD Shipment Volume and Market Scale Prediction in Five Years
  • Figure 3: Worldwide VR HMD Key Players
  • Figure 4: Mobile VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 5: Standalone VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 6: PC/Console VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 7: Worldwide VR HMD Product Positioning Analysis

List of Tables

  • Table 1: Major VR HMD Applications Worldwide

Companies covered

3Glasses, Acer, ANTVR, Apple, Asus, BaoFeng Mojing, Deepoon, Facebook, Fove, Freefly, Google, GoPro, Homido, HTC, Huawei, Hulu, Intel, iQIYI, Jaunt, LeEco, Lenovo, LeTV, LG, Netflix, Nintendo, Oculus, Omimo, Pico Neo, Qualcomm, Samsung, Sony, Tencent, Valve, Wasu Media, Xiaomi, Zeiss, ZTE

Back to Top