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市場調査レポート

中国のオンラインゲーム市場:発展動向・現状・将来展望

Chinese Online Game Development Trends, 2014 and Beyond

発行 Market Intelligence & Consulting Institute (MIC) 商品コード 321383
出版日 ページ情報 英文 16 Pages
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中国のオンラインゲーム市場:発展動向・現状・将来展望 Chinese Online Game Development Trends, 2014 and Beyond
出版日: 2014年12月19日 ページ情報: 英文 16 Pages
概要

インターネットの成熟化や政府の政策的支援により、中国のオンラインゲーム市場は急成長の最中にあります。2014年現在、中国のオンラインゲーム産業(クライアント型・Web型・モバイル型)の規模は1000億人民元(161億3000万米ドル)に達しています。モバイル・インターネット産業の興隆や、地方の中小都市の発展に伴い、中国の消費者は自分のモバイル通信端末をインターネットへのアクセス手段としてより積極的に活用するようになっています。そのため、モバイルゲームやWebゲームの開発企業、さらには従来型のゲーム開発企業も、企業合併・買収(M&A)などを通じて、モバイルゲーム市場への対応を強化しています。

当レポートでは、中国におけるオンラインゲーム市場の発展状況や、部門別の市場動向(ユーザー数・収益額)の実績値・予測値、今後の市場発展の方向性、消費者のゲーム選好への影響要因などを調査・推計しております。

第1章 オンラインゲームの定義

第2章 中国のオンラインゲーム市場の発展

第3章 クライアント型ゲームの独占状態から共同発展へ

  • 成熟期に入ったクライアント型ゲーム
  • Webゲームのモバイルゲームへの関心の移行

第4章 未だに高成長期にあるモバイル型ゲーム

  • WeChatのモバイルゲームへのアドオン効果

第5章 結論

付録

図の一覧

  • 中国のオンラインゲーム市場の構成
  • 中国のオンラインゲーム市場のユーザーベース(過去6年間分)
  • 中国のオンラインゲーム市場の規模(通算8年間分)
  • 中国のオンラインゲーム産業の出荷額シェア:ゲームの種類別(過去6年間分)
  • 中国のモバイルゲーム・ダウンロードに対する消費者の選好:主な影響要因
  • 中国のWeChatゲームに対する消費者の選好:主な影響要因

分析対象企業

  • 37wan.net、5agame.com、7Road.com、Activison Blizzard、Alibaba、Baidu、Beijing Magic Universe Network、Beijing Qihoo Technology、Beijing Ultrapower Software、Changyou、CJ Games、Datang Telecom、DianDian Interactive Technology、Entertainment Network Technologies、Facebook、Forgame、FunPlus、Guangdong Alpha Animation and Culture、Guangzhou Yinhan Technology、Huayi Brothers、Letv、NetEase、Nintendo、Ourpalm、Pati、Perfect World Network Technology、Playcrab、Shanda Game、Shanghai Fangcun Information Technology、Shenzhen CY Bao、Interactive Network、Shenzhen Jing Feng Digital Technology、Shun-Auto Parts、Susino Umbrella、Tangel Publishing、Tencent、Tianjin Camel Games、Twitter、Xiaomi、Zhongji Investment
目次
Product Code: NARPT14121901

The growing maturity of internet coupled with the government's policy support has accompanied the boom in the Chinese online game market. In 2014, the Chinese industry - comprising of mainly client, web and mobile game sectors - is estimated at 100 billion RMB (US$16.13 billion; US$1 = 6.2 RMB), fetching the world's second spot. In anticipation of ongoing momentum in the mobile internet industry and the rise of China's third- and fourth-tier cities, more Chinese consumers have considered to using own mobile devices as means to access internet. Hence, mobile and web game developers, even traditional game developers, have been diving into the mobile game market through mergers and acquisitions. This report provides the overview of market development, user base and market value in those three sectors of Chinese online game industry and identifies the future trends.

Table of Contents

1. Definition of Online Games

2. Development of Chinese Online Game Market

3. From Client Game Dominance to Co-development

  • 3.1. Client Games to Enter a Maturity Phase
  • 3.2. Web Games Shifting Focus to Mobile Games

4. Mobile Games Still in the High Growth Phase

  • 4.1. WeChat's Add-on Effect on Mobile Games

5. Conclusion

Appendix

List of Topics

  • Overview of the Chinese online game development, including client, web and mobile games, and the development version of each game sector
  • Development of the Chinese online game industry, touching on its user base and shipment value with breakdowns by three major game sectors
  • A brief outlook for the Chinese online game market and industry in 2015 and beyond, with shipment value forecast until 2016
  • Analysis of factors that have affected and are affecting Chinese consumer choices over mobile games and WeChat games

List of Figures

  • Figure 1: Chinese Online Game Market Composition
  • Figure 2: Chinese Online Game Industry's User Base, 2008 - 2013
  • Figure 3: Chinese Online Game Market Value, 2009 - 2016
  • Figure 4: Chinese Online Game Industry Shipment Value Share by Game Type, 2008 - 2013
  • Figure 5: Main Reasons Affecting Chinese Consumer Preference of Mobile Game Downloads, 2013
  • Figure 6: Main Factors Affecting Chinese Consumer Preference of WeChat Games, 2013

Companies covered

37wan.net, 5agame.com, 7Road.com, Activison Blizzard, Alibaba, Baidu, Beijing Magic Universe Network, Beijing Qihoo Technology, Beijing Ultrapower Software, Changyou, CJ Games, Datang Telecom, DianDian Interactive Technology, Entertainment Network Technologies, Facebook, Forgame, FunPlus, Guangdong Alpha Animation and Culture, Guangzhou Yinhan Technology, Huayi Brothers, Letv, NetEase, Nintendo, Ourpalm, Pati, Perfect World Network Technology, Playcrab, Shanda Game, Shanghai Fangcun Information Technology, Shenzhen CY Bao, Interactive Network, Shenzhen Jing Feng Digital Technology, Shun-Auto Parts, Susino Umbrella, Tangel Publishing, Tencent, Tianjin Camel Games, Twitter, Xiaomi, Zhongji Investment.

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