市場調査レポート

2011年以降の世界のデジタルIP/ケーブル/衛星放送用セットトップボックス業界展望

Outlook for the Worldwide Digital IP, Cable, and Satellite STB Industries in 2011 and Beyond

発行 Market Intelligence & Consulting Institute (MIC) 商品コード 166609
出版日 ページ情報 英文 27 Pages
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2011年以降の世界のデジタルIP/ケーブル/衛星放送用セットトップボックス業界展望 Outlook for the Worldwide Digital IP, Cable, and Satellite STB Industries in 2011 and Beyond
出版日: 2011年02月11日 ページ情報: 英文 27 Pages
概要

2010年に3Dやオーバーザトップ(OTT)、スマートテレビといったコンセプトが登場したことで、デジタルテレビ市場に新たな波が広がっています。音楽や動画のオンラインコンテンツが普及し、家庭内のネットワーク環境が整備されたことにデジタルテレビ市場も大きな影響を受け、デジタルテレビサービスに対応するセットトップボックス(STB)の進化やインターネット接続可能なSTBの急速な普及拡大といった動きが起きているのです。また、衛星放送を受信可能なテレビの出荷台数も世界的に増えており、この傾向は2011年以降も続くと思われます。

当レポートは、デジタルケーブルテレビやIPテレビ、衛星放送に対応するSTBの2010年の世界市場を分析するとともに、2011年以降のトレンドを展望したもので、世界と台湾の衛星放送用STB市場に関する詳細な分析も盛り込み、概略下記の構成でお届けいたします。

第1章 デジタルテレビサービス市場発展のトレンド

  • IPTVサービス市場
  • デジタルケーブルテレビサービス市場

第2章 デジタルSTB市場発展のトレンド

  • 高精細動画と録画再生機能をサポートするSTBが主流に
  • ハイブリッドSTBのシェアが拡大
  • オープンソースプラットフォームを搭載したハイエンドシステムオンチップの登場でスマートテレビ用STBの開発が加速
  • エンターテインメントとマルチメディア再生機能が強化されたコンバージドSTB

第3章 デジタルTVサービス用アプリケーション開発のトレンド

  • OTTやスマートテレビのコンセプトと連動したオープンで多様な開発環境
  • モバイルデバイスやデジタルテレビサービスの枠を超えて拡大するアプリケーションストア
  • マルチスクリーン/マルチルームアプリケーションの普及
  • 家庭以外にも広がるデジタルテレビ
  • ソーシャルネットワークサービスとの連携で双方向性が強まるデジタルテレビ
  • デジタルテレビサービスの重要な機能となる付加価値の高い3Dコンテンツ

第4章 結論

第5章 世界と台湾の衛星放送用STB市場

  • 世界市場における衛星放送用STBの2011年の出荷台数は945億台に
  • 台湾市場における衛星放送用STBの2011年の出荷台数は1,800万台に

第6章 衛星テレビ放送の主な事業者の分析

  • Dish Network、TV EverywhereおよびGoogle TVサービスを開始
  • DirecTV、3DテレビチャンネルとWhole-Home DVRサービスを開始
  • Sky、通信事業収入拡大のためHDサービスを推進

第7章 将来的な製品およびサービス開発のトレンド

  • STBハードウェアの進化:共有機能が焦点に
  • 新たなマルチメディアエクスペリエンスを実現するためインターネット接続機能を採用する衛星放送事業者

第8章 結論

  • 有料テレビサービスが衛星放送事業者共通の関心事に

付録

図表リスト

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目次

In 2010, the concepts of 3D, OTT, and Smart TV triggered a new wave in the digital TV market. The emergences of online music and video content and home connected networks have inevitably affected the digital TV market. As a result, digital TV services and digital STBs have begun to evolve. In 2010, with operators' efforts to promote HD channels, the share of HD STB increased significantly and the share of internet connected STB grew at a steady pace as well. Furthermore, worldwide satellite TV shipment volume also enjoyed year-on-year growth in 2010 and growth momentum is expected to continue well into 2011. This report analyzes worldwide digital cable, IP and satellite STB market developments in 2010; and explores key development trends of the digital IP, cable, and satellite STB industries in 2011 and beyond.

Table of Contents

  • 1. Digital TV Service Market Development Trends
    • 1.1 IPTV Service Market
    • 1.2 Digital Cable TV Service Market
  • 2. Digital STB Development Trends
    • 2.1 STB with HD and PVR Support Becoming Mainstream
    • 2.2 Hybrid STB Share on the Increase
    • 2.3 High-end SoCs with Open-source Platforms to Spur Smart TV Box Development
    • 2.4 Converged STB Improves Entertainment and Multimedia Playback Capabilities
  • 3. Digital TV Service Applications Development Trends
    • 3.1 Open and Diverse Development in Combination with OTT and Smart Concepts
    • 3.2 APP Store Extends from Mobile Devices and Digital TV Services
    • 3.3 Multi-screen, Multi-room Applications on the Increase
    • 3.4 Digital TV Expanding from Home to Everywhere
    • 3.5 The Combination of Social Network Services Enhances Digital TV Interactivity
    • 3.6 3D Value-added Content Key Feature for Digital TV Services
  • 4. Conclusion
  • 5. Worldwide and Taiwanese Satellite STB Market Volume
    • 5.1 Worldwide Satellite STB Shipment Volume to Hit 94.5 Billion Units in 2011
    • 5.2 Taiwanese Satellite STB Shipment Volume to Amount to 18.0 Million in 2011
  • 6. Analysis of Satellite TV Major Operators
    • 6.1 Dish Network Launches TV Everywhere and Google TV Products
    • 6.2 DirecTV Provides 3D TV Channels and Whole-home DVR Service
    • 6.3 Sky Pushes HD Service for Increased ARPU
  • 7. Future Products and Services Development Trends
    • 7.1 Improvement Seen in STB Hardware Specs; Focus on Shared Function
    • 7.2 Satellite TV Operators Embrace Internet Connection for New Multimedia Experiences
  • 8. Conclusion
    • 8.1 Worldwide Satellite STB Shipment Volume to Total 94.5 Million in 2011
    • 8.2 Pay TV Services Become Common Interest for Satellite TV Operators
  • Appendix

List of Topics

Worldwide IP STB, cable STB, and satellite STB market developments, inclusive of worldwide satellite STB shipment volume and value forecasts during the period 2010-2015

Analysis of leading satellite TV operators, with breakdown by company revenue, product portfolio, and customer base

Development trends of the IPTV, cable, and satellite services markets between 2010 and 2011

Development trends of IP and cable STB products, including hybrid STBs, multi-function STBs, HD STBs, during the period 2010-2011

Companies and organizations analyzed or mentioned in the report include: Apple, AT&T, Beijing Gehua, Broadcom, BT, Chunghwa Telecom, Cisco, Comcast, DirecTV, Dragon TV, ESPN, Free, Google, Hulu, Intel, NDS, Netflix, NTT DoCoMo, Numericable, PanAmericana, Samsung, SanDisk, Sigma Designs, Sky Brasil, Sky Mexico, Sony, Telecom Italia, Telefonica, Time Warner Cable, Trident, UPC, Verizon, Virgin Media, Vudu, Ziggo

List of Figures

  • Figure 1. Worldwide IPTV Subscriber Base, 2010 - 2015
  • Figure 2. Worldwide Digital Cable TV Subscriber Base, 2010 - 2015
  • Figure 3. Digital STB Future Development Areas
  • Figure 4. Worldwide Digital Satellite STB Shipment Volume and Shipment Value, 2010 - 2015
  • Figure 5. Taiwanese Digital Satellite STB Shipment Volume and Shipment Value, 2010 - 2015
  • Figure 6. Dish TV Everywhere Offerings
  • Figure 7. Dish Network Google TV Offerings
  • Figure 8. Direct TV 3D Service Ecosystem
  • Figure 9. Sky' s New Service Offerings in 2010
  • Figure 10. Satellite TV STB Development Trends

List of Tables

  • Table 1. Dish Network' s Third-quarter Revenues, 2008-2010
  • Table 2. DirecTV' s Third-quarter Revenues, 2008-2010
  • Table 3. Sky' s Third-quarter Revenues, 2008 - 2010
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