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市場調査レポート

IT戦略とイノベーション:ITビジネスと財務管理−−新規ITビジネスモデルの事例

IT Strategy and Innovation: IT Business and Financial Management - The Case for a New IT Business Model

発行 IDC 商品コード 309179
出版日 ページ情報 英文 13 Pages
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IT戦略とイノベーション:ITビジネスと財務管理−−新規ITビジネスモデルの事例 IT Strategy and Innovation: IT Business and Financial Management - The Case for a New IT Business Model
出版日: 2014年07月23日 ページ情報: 英文 13 Pages

当商品の販売は、2016年10月03日を持ちまして終了しました。

概要

当レポートでは、各企業における新たなITビジネスモデルへの移行事例について分析し、旧来のビジネスモデルの陳腐化の過程や、新規ビジネスモデルへの移行の促進要因、消費ベース・ビジネスモデル(CBBM)の概要・機能とその効果(コスト抑制、価値創出)などについて調査・考察しております。

IDCの見解

調査概要

概況

  • ITの歴史−−パート1
    • 間接費としてのIT:ITのブラックホール
    • 旧来型のITビジネスモデル:「ITの全体主義国家」
  • ITの歴史−−パート2:ITの競争力のあるビジネスへの転換
    • 消費ベース・ビジネスモデルの事例
    • 新たな代替策:消費ベース・ビジネスの管理会計モデル
    • 消費ベース・ビジネスモデル:概念上のデザイン
    • 消費ベース・ビジネスモデルの概要
    • IT価値の表現
    • 価値の計測:顧客のビジネスプロセスに対するITの貢献
    • 価値の計測:ITのコスト競争力の表示
    • 価値の優先順位付け:自社経営陣側と顧客側のニーズの兼ね合い

将来の展望

IDCの提言

  • 今すぐ取り組むべきこと(予算達成まで)
  • 次の6ヶ月間
  • 12〜24ヶ月間
  • 24〜48ヶ月間

図表一覧

目次
Product Code: 250008

This IDC Insight describes the case for moving to a new IT business model. It explains why the old business model is now antiquated, and it explores the new market forces at work that are driving a new IT business model. It introduces the consumption-based business model (CBBM) and shows how it will address these market forces. In conclusion, this Insight offers a set of examples showing how the consumption-based business model will push costs out to the IT customer base and create value metrics. Thus IT products and services can be clearly defined, costs will be pushed to the IT customer base where they are being consumed, and the value of IT can be measured by the business impact of IT automation on customer business processes.

Table of Contents

IDC Opinion

In This Insight

Situation Overview

  • The History of IT - Part 1
    • IT as an Overhead Cost - the IT Black Hole
    • The Old School IT Business Model: The IT Totalitarian State
  • The History of IT - Part 2: Forging IT as a Competitive Business
    • The Case for a Consumption-Based Business Model
    • A New Alternative: Consumption-Based Business Managerial Accounting Model
    • Consumption-Based Business Model - Conceptual Design
    • Overview of Consumption-Based Business Model
    • Expressing IT Value
    • Value Metrics: IT Contribution to Customer Business Processes
    • Value Metrics: Demonstrating IT Cost Competitiveness
    • Value Prioritization: Balancing the Board and the Customer's Needs

Future Outlook

Essential Guidance

  • Immediately Prior to Budget Completion
  • Next Six Months
  • 12-24 Months
  • 24-48 Months

List of Figures

  • Figure: Transition from a Financial Accounting System to a Managerial Accounting System
  • Figure: Consumption-Based Business Model: Conceptual Design
  • Figure: The IT Service Portfolio: Cost Accumulation
  • Figure: Pushing IT Costs Out to the Customer
  • Figure: Consumption-Based Business Model Cost Distribution: Fully Loaded Business Services Distributed to Customers
  • Figure: IT Contribution to Customer Business Processes
  • Figure: Measuring IT Efficiency Improvements with Fluctuating Demand
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