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市場調査レポート

中国のオンラインショッピング市場:市場分析と発展動向予測

Research and Development Trend of China Online Shopping Market, 2013-2017

発行 Huidian Research 商品コード 271814
出版日 ページ情報 英文 66 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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中国のオンラインショッピング市場:市場分析と発展動向予測 Research and Development Trend of China Online Shopping Market, 2013-2017
出版日: 2013年05月22日 ページ情報: 英文 66 Pages
概要

2012年末現在、中国国内の各種オンラインショッピングWebサイト−−B2C(企業・消費者間取引)、C2C(消費者間取引)、共同購入など−−の総数は24875件(前年比19.9%増)に達しました。また、ネットワーク小売市場での総取引額は1兆3205億人民元(前年比64.7%増)に達しましたが、これは小売販売総額の6.3%に相当します。

当レポートでは、中国におけるオンラインショッピング業界について分析し、オンラインショッピングの発展環境や、全体的な市場構造・動向(最新状況、過去の実績値と今後5年間の予測値、企業規模、課題など)、分野別の主要企業のプロファイル(概要・業績・競争力・発展戦略)、今後の発展見通し、投資機会・リスクなどを調査して、その結果を概略以下の構成でお届けします。

第1章 オンラインショッピング産業の概況

  • オンラインショッピング産業の概略
    • 定義
    • 分類
  • オンラインショッピングの特徴
    • 情報のデジタル化
    • 感知されないこと
    • 空間・時間の制約の除去
    • 取引コストの低さ
    • 貧弱なショッピング体験
  • オンラインショッピングの運用過程

第2章 中国のオンラインショッピング産業の発展環境

  • 経済環境の分析
    • マクロ経済
    • GDP
    • 固定資産投資
    • 総輸出量・輸入量と増加率
  • 政策環境
    • 関連政策
    • 発展計画

第3章 中国のオンラインショッピング産業の現状

  • オンラインショッピング市場の現状
    • ユーザーの規模
    • 取引規模
    • B2CおよびC2C企業
    • 個人型オンラインショッピングの経営規模
  • オンラインショッピング市場の既存の問題
    • 消費者の権利と利害関係
    • 取引の信頼性の問題
    • 支払い時の問題
    • 信用性
    • 法規制の問題
  • オンラインショッピングの競争環境

第4章 C2Cショッピング用Webサイト

  • Taobao
  • Eachnet
  • Paipai

第5章 総合B2CショッピングWebサイト

  • Dangdang
  • AMAZON
  • Redbaby

第6章 衣料品向けB2CショッピングWebサイト

  • VANCL
  • M18
  • Menglu
  • Moonbase

第7章 デジタル家電向けショッピングWebサイト

  • JD
  • 51buy
  • Suning

第8章 共同購買サイトの現状

  • 共同購買サイトの現状
  • 共同購買サイトの分類
  • 共同購買サイトの課題
    • サイトごとの品質の差異
    • 製品品質とサービスの縮小
    • 顧客への約束:返品の難しさ
    • 消費の前の支払い:保証メカニズムの欠如

第9章 中国のオンラインショッピング市場の今後の発展動向

  • 発展動向
    • 市場の奥行き
    • 個人化
    • 専門化
    • 融合
    • サービス強化
  • B2C市場が、今後のオンラインショッピング市場の動向の鍵となる
    • 権威
    • ブランド構築
  • 市場規模の予測

第10章 オンラインショッピング産業への投資機会・リスク

  • 投資機会
    • 関連政策
    • B2Cの大きな発展余地
    • 関連産業の発展
  • 投資リスク
    • 市場運営
    • 技術リスク
    • 政策リスク
    • 信用リスク
  • 投資に関する提言
    • 関連法規制の整備
    • オンラインショッピングの優位性のPR:オンラインショッピングの影響度の拡大
    • 従来型の店舗販売との統合

図表一覧

目次

"Research and Development Trend of China Online Shopping Market, 2013-2017" mainly makes an analysis on the status quo of online shopping industry in China, business performance of key enterprises, meanwhile makes a forecast for the future online shopping industry so as to provide a decision-making reference for enterprises to understand and invest this industry.

As of December 2012, according to the data which displayed by China E-business Research Center, the number of B2C, C2C and other e-business enterprises added up to 24875, 19.9% growth compared with last year; it is estimated that the number will reach 25529 as of 2013. The transaction scale of China network retail market reached CNY 1320.5 billion, increased 64.7% YoY, accounting for 6.3% of total retail sales value of consumer goods in 2012.

As of 2012, among China's online shopping market, clothing, bags and suitcases accounted for 26.5% which has a slightly decline compared with 26.7% in 2011. The market shares of 3C household appliances increased by 0.3 percentage points to 18.4% compared with 2011 due to various e-business enterprises had sales promotion on such products. B2C enterprises vigorously expand baby & mom products that accounting for 4.4% of online shopping market, represented by JD, Suning and Dangdang. Along with online shopping has further influence on retailing, more types of products sold online will usher rapid development.

Huidian Research takes a view that B2C will continue to be the main impetus for the development of China's online shopping market. China's online shopping market has experienced more than ten years' development, so the consumption concept of online shoppers has changed, customers will pursue the better products quality when shopping online. In terms of credibility and quality, B2C can obtain online shopper's trust easier compared with C2C. While some B2C shopping websites, such as Tmall, JD and Suning, also utilized the advantages of C2C; they guaranteed the product quality, at the same time, improved the richness of products as well as satisfying consumer's needs by means of attracting high-grade websites or shops.

Huidian Research also holds a view that the competitive landscape of "two superiors, many strong ones" will be changed along with time. Tmall and JD are two typical representatives of B2C platform and B2C self-supporting enterprises respectively, their leading positions are difficult to change in short time. And other B2C companies would obtain their market shares by virtue of technology, flow or supply chain advantage.

Table of Contents

1. Overview of Online Shopping Industry

  • 1.1. Brief Introduction of Online Shopping Industry
    • 1.1.1. Definition
    • 1.1.2. Classification
  • 1.2. Characteristics of Online Shopping
    • 1.2.1. Digitization of Information
    • 1.2.2. Imperceptibility
    • 1.2.3. Unlimited Space and Time
    • 1.2.4. Low Transaction Cost
    • 1.2.5. Bad Shopping Experience
  • 1.3. Operational Procedure of Online Shopping

2. Development Environment of China Online Shopping Industry

  • 2.1. Analysis of Economic Environment
    • 2.1.1. Macro Economy
    • 2.1.2. GDP
    • 2.1.3. Fixed Asset Investment
    • 2.1.4. Total Export-Import Value and Growth Rate
  • 2.2. Policy Environment
    • 2.2.1. Relevant Policy
    • 2.2.2. Development Planning

3. Status Quo of China Online Shopping Industry

  • 3.1. Status Quo of China Online Shopping Market
    • 3.1.1. User Scale
    • 3.1.2. Transaction Scale
    • 3.1.3. B2C and C2C Enterprises
    • 3.1.4. Quantity Scale of Personal Online Shops
  • 3.2. Existing Problems of China Online Shopping Market
    • 3.2.1. Consumer Rights and Interests
    • 3.2.2. Transaction Trust Problem
    • 3.2.3. Payment Problem
    • 3.2.4. Credibility
    • 3.2.5. Legislative Problem
  • 3.3. Competitive Landscape of Online Shopping

4. C2C Shopping Websites

  • 4.1. Taobao
    • 4.1.1. Introduction of Taobao and Tmall
    • 4.1.2. Business Performance
    • 4.1.3. Strength and Weakness
  • 4.2. Eachnet
    • 4.2.1. Introduction
    • 4.2.2. Business Performance
    • 4.2.3. Strength and Weakness
  • 4.3. Paipai
    • 4.3.1. Introduction
    • 4.3.2. Business Performance
    • 4.3.3. Strength and Weakness

5. Comprehensive B2C Shopping Websites in China

  • 5.1. Dangdang
    • 5.1.1. Introduction
    • 5.1.2. Business Performance
    • 5.1.3. Strength and Weakness
  • 5.2. AMAZON
    • 5.2.1. Introduction
    • 5.2.2. Business Performance
    • 5.2.3. Strength and Weakness
  • 5.3. Redbaby
    • 5.3.1. Introduction
    • 5.3.2. Business Performance
    • 5.3.3. Strength and Weakness

6. Clothing B2C Shopping Websites in China

  • 6.1. VANCL
    • 6.1.1. Introduction
    • 6.1.2. Business Performance
    • 6.1.3. Development Strategy
  • 6.2. M18
    • 6.2.1. Introduction
    • 6.2.2. Business Performance
    • 6.2.3. Development Strategy
  • 6.3. Menglu
    • 6.3.1. Introduction
    • 6.3.2. Development Strategy
  • 6.4. Moonbase
    • 6.4.1. Introduction
    • 6.4.2. Business Performance
    • 6.4.3. Development Strategy

7. Digital Household Appliance B2C Shopping Websites

  • 7.1. JD
    • 7.1.1. Introduction
    • 7.1.2. Business Performance
    • 7.1.3. Development Strategy
  • 7.2. 51buy
    • 7.2.1. Introduction
    • 7.2.2. Business Performance
    • 7.2.3. Development Strategy
  • 7.3. Suning
    • 7.3.1. Introduction
    • 7.3.2. Business Performance
    • 7.3.3. Development Strategy

8. Status Quo of Group Purchase Online

  • 8.1. Status Quo of Group Purchase Websites
  • 8.2. Categories of Group Purchase Websites
  • 8.3. Problems of Group Purchase Websites
    • 8.3.1. Group Purchase Websites are of Varying Quality
    • 8.3.2. Products Quality and Service Shrink
    • 8.3.3. Make an appointment to Consume; Difficulties of Returning Goods
    • 8.3.4. Payment before Consumption, Lack of Guarantee Mechanism

9. Future Development Trend of China Online Shopping Market

  • 9.1. Development Trend
    • 9.1.1. Depth
    • 9.1.2. Individuation
    • 9.1.3. Specialization
    • 9.1.4. Amalgamation
    • 9.1.5. Servitization
  • 9.2. B2C Will be Main Trend in Future Online Shopping Market
    • 9.2.1. Authority
    • 9.2.2. Brand Building
  • 9.3. Market Size Forecast

10. Investment Opportunities and Risks of Online Shopping Industry

  • 10.1. Investment Opportunities
    • 10.1.1. Relevant Policies
    • 10.1.2. Big Development Space for B2C
    • 10.1.3. Development of Related Industries
  • 10.2. Investment Risks
    • 10.2.1. Market Operation
    • 10.2.2. Technical Risk
    • 10.2.3. Policy Risk
    • 10.2.4. Credit Risk
  • 10.3. Investment Suggestions
    • 10.3.1. Establish Relevant Laws and Regulations
    • 10.3.2. Publicize Advantages of Online Shopping; Expand the Influences of Online Shopping
    • 10.3.3. Integration of Traditional Physical Sales
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