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市場調査レポート

ルノー・日産・三菱アライアンス:戦略的分析

Strategic Analysis of the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance

発行 Frost & Sullivan 商品コード 702314
出版日 ページ情報 英文 119 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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ルノー・日産・三菱アライアンス:戦略的分析 Strategic Analysis of the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
出版日: 2018年09月11日 ページ情報: 英文 119 Pages
概要

ルノー・日産・三菱アライアンスの2017年における自動車販売台数は、乗用車・小型商用車 (LCV) を含め1060万台と推計されており、世界最大の自動車グループを形成しています。

当レポートでは、ルノー・日産・三菱アライアンスの現状と将来の展望を調査し、主要国における業績、製品ポートフォリオ・技術・製造・小売・ファイナンシャルサービス・ニューモビリティなどの部門における各種戦略と今後の展開・計画、成長機会・成功因子の分析などをまとめています。

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 調査範囲・調査手法

第3章 アライアンスとブランドシナジー:概要

  • アライアンスのニーズ
  • 構造
  • 組織
  • 企業業績
  • 将来のプラン
  • シナジー
  • 課題

第4章 主要市場における実績:概要

  • 財務実績のベンチマーキング
  • 販売実績のベンチマーキング
  • 中国
  • 米国
  • フランス
  • 日本
  • ロシア
  • 新興国

第5章 製品ポートフォリオ戦略

  • モデルラインナップ:ハッチバック・セダン
  • モデルラインナップ:SUV・ワゴン・トラック
  • 好業績モデル:Renault
  • 好業績モデル:日産
  • 好業績モデル:三菱
  • 高級車ブランド:Infiniti
  • 先進技術のパイオニア:QX50
  • パフォーマンスビークル
  • 軽量商用車
  • CMF (Common Module Family)
  • CMFプラットフォーム:モデルの進化
  • プラットフォームの将来戦略:CMF-B

第6章 技術戦略:パワートレイン・エレクトリフィケーション

  • パワートレイン:ポートフォリオ
  • パワートレイン:シナジー・将来モデル
  • エレクトリフィケーション
  • エレクトリフィケーション:バッテリーエコシステム
  • エレクトリフィケーション技術の進歩
  • エレクトリフィケーションモデルのロードマップ
  • エレクトリフィケーション関連の提携

第7章 技術戦略:自動運転・コネクテッド技術

  • 自動運転車
  • 自動技術の将来性
  • 自動運転車の展開
  • 自動運転車におけるHMIの展望
  • 将来のコネクティビティ
  • 先進技術提携

第8章 製造戦略

  • 世界の製造フットプリント
  • フランス・日本
  • 北米
  • 南米
  • 東南アジア
  • 中国
  • 欧州
  • 電池製造
  • 電池の再利用性
  • 新車購入・アフターマーケットのシナジー
  • 製造戦略のアライアンスへの影響

第9章 DAIMLERとの戦略的協力

  • Daimler:アライアンス関係
  • Daimlerとの協力のメリット
  • Daimlerとの協力の将来性:COMPAS
  • Daimlerとの協力の将来性

第10章 小売戦略

  • 現在の小売戦略
  • 将来の実店舗による小売戦略
  • オンライン小売戦略
  • 小売戦略のアライアンスへの影響

第11章 ファイナンシャルサービス戦略

  • ファイナンシャルサービスのハイライト
  • 将来のファイナンシャルサービス
  • RCI Bankの提携・買収
  • 他のファイナンシャルサービス
  • アライアンスベンチャー:構造
  • アライアンスベンチャー:比較
  • Ionic Materials:RNMによる投資の理由
  • スタートアップ企業のアライアンスへの影響

第12章 ニューモビリティ戦略

  • ニューモビリティサービス:現在のシナリオ
  • カーシェアリングサービス:主要市場
  • ニューモビリティサービス:提携
  • ニューモビリティ戦略:将来性
  • ニューモビリティサービスのアライアンスへの影響

第13章 成長機会・推奨行動

  • 成長機会
  • 成功・成長のための戦略的必須要件

第14章 総論

第15章 付録

目次
Product Code: MDD5-18

By Launching 12 New EV Models, the Alliance is Set to be the First to Cross the One-million-a-year Sales Mark by 2022

In 2017, the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance sold an estimated 10.6 million passenger vehicles and light commercial vehicles (LCVs), making it the best-selling automotive group in the world. Such an achievement stems from the Alliance's commitment to driving maximum synergies, while enabling individual brands to retain their distinct identities and realise sustained revenue growth.

Renault sold more than 3.76 million vehicles in 2017, establishing a strong presence in emerging markets: Russia, India, Iran, Turkey, and Brazil. Nissan sold more than 5.8 million vehicles, while Mitsubishi (in which Nissan has a controlling stake) racked up sales of 1 million in vehicle, with China and the US being the largest markets for both companies.

Renault and Nissan have generated strong synergies over the years in the purchasing, engineering, and manufacturing spaces.

  • a. Purchasing: Since 2009, the Renault-Nissan Purchasing Organisation (RNPO) has been responsible for 100% of all Alliance purchases. The convergence of platform, powertrain, and component development has helped RNPO generate very high economies of scale for the Alliance.
  • b. Engineering: The joint development of a modular vehicle platform-the Common Module Family (CMF) - is aimed at reducing manufacturing costs across the Alliance
  • c. Manufacturing: In emerging markets, such as Russia, India and Brazil, the Alliance has worked in unison to boost market penetration. In 2010, the first joint manufacturing facility was set up in India, to manufacture Renault, Nissan and Datsun vehicles.
  • d. LCV: Renault, which also manufactures for Fiat and Nissan, has a strong presence in the global van market, while Nissan has a light truck business unit. The LCV unit was spun off into a separate business unit in 2017, to grow LCV sales worldwide.

Research Highlights:

Future of the Alliance: In September 2017, the Alliance announced its ambitious six-year plan.

Highlights of the Alliance 2022 plan are:

  • 9 million vehicles to share four platforms
  • Powertrain sharing to increase from 30% to 75%
  • 12 pure electric models
  • 40 vehicles with autonomous drive technology
  • Robo-vehicle ridehailing service operator

Key Conclusion:

Renault, Nissan, and Mitsubishi have come together to form Alliance Ventures, a venture capital unit through which they intend to spend $1 billion in the next 5 years on innovative technology and new business models.

Table of Contents

1. EXECUTIVE SUMMARY

  • Executive Summary-Key Highlights
  • Sales Performance Benchmarking
  • Executive Summary-Alliance 2022 Plan
  • Executive Summary-Alliance 2022 Plan (continued)
  • Executive Summary-Common Module Family (CMF)
  • Executive Summary-Electrification Model Roadmap
  • Executive Summary-Autonomous Vehicle Rollout
  • Executive Summary-Global Manufacturing Footprint
  • Executive Summary-Current and Future Outlook

2. RESEARCH SCOPE AND METHODOLOGY

  • Research Scope Aims and Objectives
  • Research Aims and Objectives
  • Key Questions this Study Will Answer
  • Vehicle Segment Definitions

3. OVERVIEW OF THE ALLIANCE AND ITS BRAND SYNERGIES

  • The Need for the Alliance
  • Alliance-Structure
  • Alliance-Organization
  • Alliance-Company Performance
  • Alliance 2022 Plan
  • Alliance 2022 Plan (continued)
  • Alliance-Synergies
  • Alliance-Challenges

4. OVERVIEW OF KEY MARKET PERFORMANCE

  • Financial Performance Benchmarking
  • Sales Performance Benchmarking
  • Alliance Top Markets #1-China
  • Alliance Top Markets #2-US
  • Alliance Top Markets #3-France
  • Alliance Top Markets #4-Japan
  • Alliance Top Markets #5-Russia
  • Alliance Performance in Emerging Nations

5. PRODUCT PORTFOLIO STRATEGY

  • Model Line-up-Hatchbacks and Sedans
  • Model Line-up-SUVs, Wagon and Trucks
  • Best-performing Models-Renault
  • Best-performing Models-Nissan
  • Best-performing Models-Mitsubishi
  • Alliance Luxury Vehicle Brand-Infiniti
  • Alliance as a Pioneer of Advanced Technology-QX50
  • Performance Vehicles
  • Light Commercial Vehicles
  • Common Module Family (CMF)
  • CMF Platform-Model Evolution
  • Platform Future Strategy-CMF-B

6. TECHNOLOGY STRATEGY-POWERTRAIN & ELECTRIFICATION

  • Powertrain Portfolio 2018
  • Powertrain Synergies and Future Models
  • Electrification 2018
  • Electrification-Battery Ecosystem
  • Electrification Technology Evolution
  • Electrification Model Roadmap
  • Electrification Partnership

7. TECHNOLOGY STRATEGY-AUTONOMOUS AND CONNECTED TECHNOLOGY

  • Autonomous Vehicles 2018
  • Future of Autonomous Technology
  • Autonomous Vehicle Rollout
  • Future of HMI in Autonomous Vehicles
  • Future of Connectivity
  • Advanced Technology Partnerships

8. MANUFACTURING STRATEGIES

  • Global Manufacturing Footprint
  • Manufacturing Strategy-France and Japan
  • Manufacturing Strategy-North America
  • Manufacturing Strategy-South America
  • Manufacturing Strategy-Southeast Asia
  • Manufacturing Strategy-China
  • Manufacturing Strategy-Europe
  • Battery Manufacturing
  • Battery Reusability
  • Purchasing and Aftermarket Synergies
  • Impact of the Manufacturing Strategies on the Alliance

9. DAIMLER STRATEGIC COOPERATION

  • Daimler-Alliance Relationship
  • Advantages of the Daimler Partnership
  • Future of the Daimler Partnership-COMPAS
  • The Future of the Daimler Partnership

10. RETAIL STRATEGIES

  • Current Retail Strategy
  • Future Brick-and-Mortar Retail Strategy
  • Online Retail Strategy
  • Impact of Retail Strategy on the Alliance

11. FINANCIAL SERVICES STRATEGY

  • Financial Services Highlights
  • Future of Financial Services
  • RCI Bank Partners and Acquisitions
  • Other Financial Services
  • Alliance Ventures-Structure
  • Alliance Ventures-Comparison
  • Ionic Materials-Why Did RNM Invest in this Company?
  • The Impact of Start-ups on the Alliance

12. NEW MOBILITY STRATEGIES

  • New Mobility Services-Current Scenario
  • Car Sharing Services-Key Markets
  • New Mobility Services-Partnerships
  • New Mobility Strategy-Future
  • The Impact of New Mobility Services on the Alliance

13. GROWTH OPPORTUNITIES AND COMPANIES TO ACTION

  • Growth Opportunity for the Alliance
  • Strategic Imperatives for Success and Growth

14. CONCLUSIONS

  • The Last Word-3 Big Predictions
  • Legal Disclaimer

15. APPENDIX

  • Market Engineering Methodology
  • List of Exhibits
  • List of Exhibits (continued)
  • List of Exhibits (continued)
  • List of Exhibits (continued)
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