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市場調査レポート

自動車の軽量化を実現する製造技術

Manufacturing Technologies Empowering Automotive Lightweighting

発行 Frost & Sullivan 商品コード 577632
出版日 ページ情報 英文 62 Pages
納期: 即日から翌営業日
価格
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自動車の軽量化を実現する製造技術 Manufacturing Technologies Empowering Automotive Lightweighting
出版日: 2017年09月29日 ページ情報: 英文 62 Pages
概要

当レポートでは、自動車の軽量化を実現する各種製造技術の動向を調査し、自動車の軽量化が推進される背景、軽量化のための主要材料、軽量化を実現する主な製造技術の種類と概要、イノベーションの動向、技術開発および技術導入の推進因子・抑制因子の分析、主な戦略的イニチアチブ、技術ロードマップ、将来の展望、成長機会の分析などをまとめています。

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 自動車の軽量化:環境分析

  • 軽量化の動向と燃料効率の改善
  • 自動車の軽量化の実現方法

第3章 自動車の軽量化を実現する主要材料

  • 自動車の軽量化を実現する主要材料
  • 自動車の主要材料
  • 炭素繊維:軽量化の魅力的な選択肢か?
  • AHSS:軽量化の魅力的な選択肢か?
  • 先進材料とGHG排出への影響度

第4章 自動車の軽量化を実現する主な製造技術

  • 適切な製造技術の選択のためのパラメーター
  • 自動車製造の実現技術
  • 成形技術の分類
  • 多素材成形を実現する押出成形
  • フレキシブルロール成形:複雑な部品の製造を実現
  • オイルを用いたハイドロフォーミング
  • 自動車部品製造を実現する成形技術
  • 自動車製造で一般的に用いられる接合技術
  • 磁気パルス溶接:多素材間の強力な溶接
  • 振動溶接:超音波溶接の課題を解消
  • アルミ・スチール接合のための溶接技術
  • 熱を用いない多素材接合技術
  • 接合技術と適切な素材の組み合わせの評価

第5章 積層造形:自動車の軽量化に向けた前進

  • 積層造形/3Dプリンティング技術の分類
  • 一般的に用いられる3Dプリンティング技術
  • バイオニックパターンに基づく3Dプリンティング
  • 自動車のプロトタイピングのための複合材3Dプリンティング
  • 自動車の軽量化におけるAMの展望

第6章 市場の潜在性・導入評価

  • 自動車軽量化の市場機会
  • イノベーションのエコシステム
  • イノベーション動向・イニチアチブへの影響因子
  • 軽量化技術導入への影響因子
  • 開発・導入の抑制因子
  • 軽量化動向の地域分析

第7章 発展を推進する戦略的イニチアチブの分析

  • 提携・協力
  • R&Dポートフォリオ
  • 主な資金供給イニチアチブ・動向

第8章 戦略的展望

  • 新しい成長機会
  • 技術ロードマップ
  • 総論

第9章 主要特許・契約

目次
Product Code: D7E3

Additive Manufacturing and High Strength Materials Drive Opportunities for Lightweighting

Lightweighting, one of the key trends witnessed in the automotive industry is expected to introduce transformational changes in the longer run. Lightweighting has garnered increased interest from the entire transportation ecosystem to improve fuel efficiency and reduce carbon emissions. Lightweighting of vehicles is achieved either by introducing design changes or by using advanced multi-materials either in the chassis, powertrain, engine or other interior parts of a vehicle.

Lightweighting can significantly reduce vehicle weight, improve aerodynamics of the car, and enable improvement in the overall performance of vehicle. The technology and innovation report captures noteworthy manufacturing and materials related technological innovations that enable lightweighting of automobile structural elements, chassis, and powertrain. Examples of such technologies include: flexible roll forming, oil fluidic tube hydroforming, 3D printing, self-joining rivets, resistance stir welding and many more.

Key questions answered in the study:

  • What is the significance of automotive lightweighting?
  • What are the key funding trends and focus areas?
  • What are the key emerging materials used for lightweighting?
  • What are the manufacturing innovations driving adoption?
  • How did the end-users leverage the benefit of automotive lightweighting technologies?
  • What are the growth opportunities beyond 2020 for lightweighting in the automotive industry?

Table of Contents

1.0. Executive Summary

  • 1.1. Research Scope
  • 1.2. Research Methodology
  • 1.3. Explanation of Research Methodology
  • 1.4. Summary of Key Findings
  • 1.4. Summary of Key Findings (continued)

2.0. Automotive Lightweighting - Landscape Assessment

  • 2.1. Lightweighting Trend can Improve Fuel Efficiency
  • 2.2. How to Achieve Lightweighting of Vehicles?

3.0. Key Materials Empowering Automotive Lightweighting

  • 3.1. What are the Key Materials Used in a Vehicle to Achieve Lightweighting?
  • 3.2. What are the Key Materials Used in Vehicles?
  • 3.3. Is Carbon Fiber an Attractive Option for Reducing Vehicle's Weight?
  • 3.4. Is AHSS an Attractive Option for Reducing Vehicle's Weight?
  • 3.5. Advanced Materials and their Contribution to GHG Emissions

4.0. Key Manufacturing Technologies Enabling Automotive Lightweighting

  • 4.1. Parameters for Selecting Appropriate Manufacturing Technologies
  • 4.2. Technologies Enabling Automotive Manufacturing
  • 4.3. Categorization of Forming Technologies
  • 4.4. Extrusion Enables Multi-material Forming
  • 4.5. Flexible Roll Forming Enable Production of Complex Parts
  • 4.6. Hydroforming Using Oil as a Fluidic Agent to Initiate Material Deformation
  • 4.7. Forming Technologies Enabling Automotive Part Production
  • 4.8. Joining Technologies Commonly Used in Automotive Manufacturing
  • 4.9. Magnetic Pulse Welding Generates Strong Weld between Multi-materials
  • 4.10. Vibration Welding Addresses Challenges in Ultrasonic Welding
  • 4.11. Welding Technologies for Aluminum Steel Joining
  • 4.12. Multi-Material Joining Technologies Without the Use of Heat
  • 4.13. Assessment of Joining Technologies and Suitable Combination of Materials

5.0. Additive Manufacturing - The Way Forward For Automotive Lightweighting

  • 5.1. Segmentation of Additive Manufacturing/3D Printing Technologies
  • 5.2. Commonly Used 3D Printing Technology
  • 5.3. 3D Printing Based on Bionic Patterns
  • 5.4. Composite 3D Printing for Automotive Prototyping
  • 5.5. Prospects for AM in Automotive Lightweighting

6.0. Market Potential and Adoption Assessment

  • 6.1. Automotive Lightweighting Market Opportunities
  • 6.2. Innovation Ecosystem
  • 6.3. Factors Influencing Innovation Trends and Initiatives
  • 6.4. Factors Influencing Adoption of Lightweighting Technologies
  • 6.5. Factors Hindering Development and Adoption
  • 6.6. Regional Assessment of Lightweighting Trend

7.0. Assessment of Strategic Initiatives Driving Developments

  • 7.1. Partnerships/Alliances
  • 7.2. R&D Portfolio Areas
  • 7.3. Key Funding Initiatives and Trends

8.0. Strategic Perspectives

  • 8.1. Emerging Growth Opportunities
  • 8.2. Technology Roadmap - Forecast till 2025
  • 8.3. Key Conclusions

9.0. Key Patents and Contacts

  • 9.1. Key Patents on Advanced Materials
  • 9.2. Key Patents on Aluminum for Lightweighting
  • 9.3. Key Patents on 3D printing for Automotive Application
  • 9.4. Key Patents by Branson Ultrasonics Corp
  • 9.5. Key Contacts
  • Legal Disclaimer
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